Waar let je op bij kinderdagverblijf

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door maamaa, 10 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maamaa

    maamaa Actief lid

    22 aug 2005
    305
    0
    0
    Waar zouden jullie op letten als je je inschrijft bij een kinderdagverblijf?
    wat vind je belangrijk?

    Ik vind het moeilijk om uit zoveel kdv eentje te kiezen...

    Alvast bedankt! M.

    p.s. ben nog niet zwanger, maar wil misschien solliciteren op kdv. wil kindje daardan ook brengen.
     
  2. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik zelf werk ook op een kdv, ik werk via een grote stichting in het noorden van Nederland. Wij worden elk jaar getoetst om te bewijzen dat we aan het iso-bovengemiddeld aan de eisen van accomodatie, hygiene, veiligheid, de groepsgrootte en aan het aantal deskundige leidsters voldoen. We weten wat we doen en staan voor ons werk met de kinderen. Bij ons op de creche mag je sinds kort niet meer je eigen kinderen op de creche mee nemen, dus ik weet niet hoe dit landelijk is geregeld. Ik vind dit zelf erg jammer want heb mijn zoon ook altijd mee gehad naar dezelfde creche en kan dus voor onze volgende op komst geen plekje daar meer krijgen dus moet nu zelf ook elders gaan zoeken naar een veilig plekje voor onze ukje op komst.
    Veel succes met het zwanger worden en het solliciteren in de kinderopvang.

    Groetjes van carry
     
  3. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik let op o.a. hygiene, uitstraling (je moet er gewoon eens gaan kijken), regelvoering (hoe consequent gaan ze met hun regels om), veiligheid.
    Verder had ik de mazzel dat mijn buren 2 kinderen hebben (waarvan er 1 al 4 is) die daar ook naartoe gaan. De oudste heeft het er enorm naar haar zin (de jongste is nog maar een baby). Ze hebben er goede ervaringen. Dat was voor mij eigenlijk de doorslag.
    Dus misschien dat er mensen uit jouw omgeving zijn die er al ervaringen hebben?
     
  4. Jenny

    Jenny Fanatiek lid

    14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Ik denk ook dat je moet luisteren naar wat je gevoel je ingeeft.
     
  5. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    er word vaak wel afgeraden om je kindje in de zelfde kinderdagverblijf onder te brengen als dat je zelf ook werkt.
    Dit omdat er vaakr word gedacht dat je meer naar je eigen kind trekt, en de andere kinderen daardoor minder aan dacht krijgen.
    En wanneer je kindje op een leeftijd is dat het alles een beetje meer begrijpt, kan je kindje ook meer aan je gaan hangen, omdat je er als mama ook altijd op het dag verblijf bent.
    Er word hier gezegt dat dat de ontwikkeling kan belemmeren.

    Verder moet je je gevoel natuurlijk volgen, en dan komt het vast allemaal goed

    Groetjes
     
  6. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
     
  7. maamaa

    maamaa Actief lid

    22 aug 2005
    305
    0
    0
    Dank je wel voor de reacties!! (meer ervaringen altijd welkom)

    ik ga inderdaad maar eens overal kijken....wat voor indruk ze achterlaten en hun pedagogisch beleid onder loep nemen.

    Gr M.
     
  8. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik heb in eerste instantie algemene informatie aangevraagd en ook het pedagogisch beleid en het werkplan. Daarnaast heb ik eens rondgevraagd bij een aantal mensen. Mijn buurvrouw is bijvoorbeeld lerares op een basischool en zij wist ook e.e.a. te vertellen. Aan de hand hiervan hebben wij een keuze gemaakt.
     
  9. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    Ik heb in eerste instantie algemene informatie aangevraagd en ook het pedagogisch beleid en het werkplan. Daarnaast heb ik eens rondgevraagd bij een aantal mensen. Mijn buurvrouw is bijvoorbeeld lerares op een basischool en zij wist ook e.e.a. te vertellen. Aan de hand hiervan hebben wij een keuze gemaakt.
     
  10. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ook wel goed om je goed te informeren je laat toch je kostbaarste bezit daar achter. Ik werk zelf op een kdv, en mijn volgende kindje gaat dit keer naar een thuishuis. Dit is een kleinschalig kinderdagverblijf bij iemand thuis, wel proffessioneel. Mijn oudste zoon heeft wel op een kdv gezeten en heb er alleen maar goede herrinneringen aan en hij zelf ook!!!
    dus ben benieuwd hoe dit gaat bevallen

    Groetjes Carry
     
  11. LauraFay

    LauraFay Actief lid

    12 mei 2006
    365
    0
    0
    zelfstandig onderneemster
    Vlakbij Emmen
    Hey wat leuk, ik ben bezig met het starten van een Thuishuis. Ik ben wel benieuwd of er meer mensen ervaring mee hebben. Waarom heb jij voor een Thuishuis gekozen?
     
  12. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik heb mijn dochter naar een thuishuis gedaan, omdat ik er toevallig tegen aan liep dat er vlak bij waar we nu wonen er 1 zat, en aangezien ik zat te twijfelen of naar een kdv, of naar een gastouder, was dit een heeele mooie tussenoplossing!!
    Het bevalt heel erg goed, wij zitten in een thuishuis in Zuidbroek. Lynn gaat de dinsdag en donderdag heen (8:30 tot 14:30) En Mike eet er tussen de middag een broodje, erg leuk allemaal!! Heb er geen spijt van dat ik ze daar nu heb!
    Gr Carry
     
  13. LauraFay

    LauraFay Actief lid

    12 mei 2006
    365
    0
    0
    zelfstandig onderneemster
    Vlakbij Emmen
    Haha, dat is toevallig. Dan heb ik je daar gezien. Ik heb 3 dagen stage gelopen in Zuidbroek. Ik dacht het al, omdat ik zag dat je dochter Lynn heette. Maar ik dacht dat er in Noordbroek ook een Thuishuis was, dus misschien zat je daar wel bij. Echt heel toevallig!
     
  14. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik heb zelf ooit als bijbaantje tijdens mijn studie in een KDV gewerkt. Het KDV nam alleen mensen aan met een pedagogische achtergrond en ik deed de PABO (opleiding voor lerares basisonderwijs). Had de ballen verstand van kinderen van 0-4 jaar. De eerste dag dat ik moest werken als invaller stond ik de eerste uren alleen voor een groep. Had geen idee waar alles lag, wat ik moest doen, wat het beleid was en om maar iets te noemen: wat de voor- of achterkant van een luier was. Ik vind dat een erg kwalijke zaak.

    Nu ben ik zelf ook op zoek naar een KDV en dit zijn de belangrijkste punten waar ik op zal gaan letten bij het zoeken:
    - pedagogisch beleid en naleving ervan.
    - zoveel mogelijk vaste leidsters.
    - wat als er een vervanger komt... wat voor iemand is dat dan? (dus niet een studentje zoals ik was!)
    - veiligheid van het gebouw/ materialen/ etc.

    Wees kritisch, want ze weten het op papier vaak heel mooi te vertellen, maar er zitten echt slechte KDV tussen! Toevallig was dit van de week ook weer in het nieuws. MAAR......gelukkig zijn er ook goede, hoor!

    succes bij het zoeken.
     
  15. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    @LauraFay: Ik had al een beetje een vaag vermoeden, maar dacht : Vast niet dezelfde Laura als bij Christa!!! Vooral omdat ik nu zag dat je in de buurt van Emmen weg kwam, ik dacht dat is wel een eindje uit de buurt dan! Maar idd heel erg grappig, jij had die dag dat ik je zag Lynn op schoot hahaha!!! Ben benieuwd hoe het gaat met je eigen thuishuis, ben je inmiddels begonnen?

    @Renate28: Inderdaad je moet wel kijken aar je je kindje heen brengt! Op de creche waar ik zelf werk worden de regels en het beleid goed nageleefd, maar ik werk dan ook voor een heeeeele grote stichting en heb het idee dat daar toch meer controle op is dan op de particuliere creches. Dat zou voor mij wel zo zijn, ik wil echt weten dat de mensen die er werken een opleiding hebben en ervaring met kindjes!!

    Groetjes Carry
     
  16. LauraFay

    LauraFay Actief lid

    12 mei 2006
    365
    0
    0
    zelfstandig onderneemster
    Vlakbij Emmen
    Ik ben nog niet open helaas. Ik krijg mijn Thuishuis certificering pas half oktober. Hoop dat ik in November open kan. Moet na de zomervakantie nog EHBO doen en dan is het klaar. Ik kan niet wachten. Echt wel toevallig. hihi

    Hihi en die lieve Lynn, die alsmaar lekker gewiegt wilde worden in het wipstoeltje. haha.
     
  17. Ikjethimister

    15 jul 2006
    72
    0
    0
    ikzelf werk ook op een kdv in limburg
    als ouder zijnde mioet je je goed voelen in ene kdv
    je hebt recht om alles te zien en te vragen
    het is immers je dierbaarste bezit dat je brengt en dan heb je vertrouwen nodig

    mijn kindje gaat wel mee naar mijn werk wij hebben 4 gropen en die werken twee aan twee samen
    mijn kindje komt dus in 1 van de groepen waar ik niet werk, zo voorkom je dat je teveel naar je kindje trekt tijdens je werk.
    ik denk niet dat het problemen geeft, als je er zlef maar goed mee omgaat
     
  18. dreetje

    dreetje Lid

    18 jul 2006
    18
    0
    0
    eigenaar kinderopvang
    tilburg
    Hallo allemaal,

    ik heb mijn eigen KDV en BSO.

    waar je op moet letten:

    interactie tussen leidsters en kinderen.
    is de ruimte schoon,
    zijn ze geristreerd bij de gemeente dan worden ze gecontroleerd door de ggd.
    past het pedagogische beleidsplan bij jou eigen ideeen van opvoeden.
    veiligheid
    hebben mensen een bhv diploma (brand en ehbo)

    tip! ga bij meerdere KDVen kijken, zodat je een beter idee krijgt hoe het allemaal kan en kijk dan waar het het beste lijkt voor je kind.

    gr Andrea
     
  19. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wij zijn wezen kijken bij een kleinschalig KDV (nu nog 1, straks 2 groepen). Zag er super uit en de dagen dat wij opvang willen, is het daar rustig. Was schoon, veel speelgoed, baby's in een rustig hoekje afgeschermd van de peuters. Al met al kregen wij daar een heel goed gevoel bij. Twee belangrijke bijkomende punten: zeer flexibel m.b.t. openingstijden (ipv 6 dagen per week mogelijk van 5.30 tot 11.30) en het personeel is tweetalig (Nederlands en Fries). Omdat ik Nl ben en mijn vriend Friestalig, past dit ons ook goed.
     
  20. Jodi

    Jodi Fanatiek lid

    17 jan 2006
    1.696
    0
    0
    Ik heb op de inspectie rapportages alvast bekeken in onze regio.
    En eentje komt heel erg naar voren.
    Tuurlijk gaan we der persoonlijk ook nog langs om het zelf even te bekijken. Ook naar een andere om dat te vergelijken.

    Voor de mensen die wat zoeken in de regio Kennemerland,
    www.hdk.nl en dan bij het zoek vlakje kinderdagverblijf intikken.
    Daar vind je de inspectierapportages.
     

Deel Deze Pagina