Waar merken jullie aan dat je kindje prematuur is?

Discussie in 'Prematuur' gestart door LW85, 16 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Onze tweeling is met 35 weken geboren, en ze waren beiden ook nog eens dysmatuur (1790 en 1890 gram). In het ziekenhuis deden ze het erg goed, na 9 dagen mochten ze naar huis en rond de uitgerekende datum dronken ze zelfstandig en mochten de sondes uit blijven.

    Ik begin nu verschillen op te merken met bijvoorbeeld hoe het bij mijn oudste zoontje was, maar ook met ons neefje dat 2 weken later is geboren.
    Als ik fotos en filmpjes terug kijk van mijn zoontje zijn babytijd was die al echt heel veel aan het glimlachen (bewust) en tilde vaak zijn hoofdje op en zocht echt contact, kon ook al voorwerpen volgen en sloeg ook met zijn handjes naar voorwerpen.
    Ons neefje lacht ook al bewust en maakt ook al allerlei geluidjes.

    Onze tweeling is nu 9,5 week oud en ze doen eigenlijk vrij weinig. Een van de twee begint nu met glimlachen naar ons, maar dat is ook maar zelden, en hij vindt de boxmobiel wel interessant, maar niet zo lang en niet zo vaak.
    Ze zijn beiden snel overprikkeld, en kijken meer weg dan dat ze je aankijken. Als je ze op de buik legt gaan ze jammeren en huilen, maar hoofd optillen, ho maar. Ze kunnen het zeker wel hoor, ze doen het al vanaf de geboorte maar de fysiotherapeute zei dat dat meer het (over)strekken is wat je bij veel prematuren ziet. Ze zei dat je ze tot 1,5 a 2 jaar mag corrigeren, dus dat ze nu eigenlijk pas 4 weken zijn.
    Ook maken ze helemaal nog geen babygeluidjes, behalve huilen en kreunen dan.

    Wat waren de verschillen die jullie zagen/merkten, en wanneer haalde je kindje dat ongeveer in?
    Zou zo leuk zijn als ik binnenkort toch nog een beetje interactie kreeg, vooral omdat ik over 1,5 week alweer moet werken!
     
  2. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb eigenlijk geen andere kinderen om het echt mee te vergelijken. Mijn dochter is ook 5 weken te vroeg geboren, en in het ziekenhuis was natuurlijk nog duidelijk dat ze achter stond want ze kon niet meteen zelfstandig eten en borstvoeding duurde ook een grote week voor ze het een beetje kon.
    Maar eenmaal thuis heb ik zoals ik zeg geen vergelijking. En veel websites lijken een ander lijstje te hebben met wat babies moeten kunnen.
    Ik merk wel dat ze weinig interesse heeft om haar hoofd op te tillen als ze op haar buik ligt (ze is nu 3 maanden) en ze begint ook echt nog maar net interesse te hebben in speelgoed. Maar alleen om naar te kijken, haar armen liggen dan nog gewoon naast haar lichaam of ze is in haar handjes aan het wrijven.
    Maar lachen begon na 8 weken en de kinderarts in het cb was daar vrij verrast om.
    Ik denk dat sowieso elk kind op zijn eigen tempo ontwikkeld. En premature kindjes hebben natuurlijk die paar weken extra speling omdat ze die tijd in de buik gemist hadden om te groeien, en die energie daar dus buiten de buik in hebben moeten steken ten koste van andere "mijlpalen". Maar dat wilt niet zeggen op elk vlak.
    Op 9.5 weken was onze kleine meid ook nog niet echt interactief. Slapen, eten, slapen, eten. Ze begon wel af en toe te lachen maar eigenlijk vind ik dat ze tegen de 3 maanden echt een hele omslag heeft gemaakt. Ze is nu vaker wakker, lacht heel veel en brabbelt erop los. Spelen doet ze nog niet veel maar mensen vind ze geweldig. Dus het komt vanzelf. :) en hier gebeurde dat echt heel plots!
     
  3. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ahhh leuk om te lezen!
    Zoontje liep ook best voor met alles. Ik maak me ook geen zorgen ofzo maar we hebben het best wel zwaar (weinig ritme, wekenlang maar 3 a 4 uurtjes slaap per nacht) dus een beetje genieten door de kleine dingen als lachen en geluidjes zou het iets beter maken :) hoor vaker dat het heel plots komt, dus wie weet :D
     
  4. Jeda80

    Jeda80 Bekend lid

    25 sep 2014
    798
    24
    18
    Mijn oudste is ook 5 weken te vroeg geboren maar heeft echt nooit ergens mee achter gelopen, zelfs de sprongetjes liepen gelijk.. heel bijzonder.
    Mijn jongste daarin tegen wel, sliep extreem veel, alles duurde inderdaad veel langer, soms vreselijk moeilijk om te zien omdat je bewust en onbewust toch gaat vergelijken. Wel merk ik nu dat ie echt met sprongen vooruit gaat, hij doet wat ie zou moeten doen en soms een beetje meer.
    Ook heb ik het nog merendeels echt losgelaten, het is nou eenmaal zo. Wat misschien leuk is is de oei ik groei app te downloaden en hun aan te melden met de uitgerekende datum, dan zie je wat ze echt zouden moeten kunnen, was een tip van mijn fysio.
     
    LW85 vindt dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    Onze uk kwam met 34.5 na 10 dagen ziekenhuis ging hij naar huis met een sonde. Hij was te moe om te kunnen drinken, overstrekte zich veel en pruttelde en steunde/kreunde dag en nacht. Uiteindelijk had hij ook verborgen reflux en was het gedaan met de rust.

    Hij keek in het ziekenhuis al naar het licht uit het raam. Vonden ze toen ook apart. Het hoofd omhoog houden vonden ze op het cb dat hij dat al lang had moeten doen maar ze hielden geen rekening met zijn vroeggeboorte.
    Al snel dat hij alle sprongen had volgens zijn geplande geboortedatum. Hij was redelijk vlot met alles, dat is alleen maar erger geworden hahaha

    Hij is ondertussen net 3 en gaat als een speer, kletst ontzettend veel en loopt met taalook voor, heeft enorm veel energie en heel nieuwsgierig. Kan puzzels van 50 stukjes maken maar heeft nu de teken/knutsel en letter fase.
     
  6. Loontje1

    Loontje1 Bekend lid

    5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal van hoe het normaal zou zijn, omdat beide mannen prematuur zijn (30+5 wkn en 28+6 wkn). Onze fysio uit het TOP programma geeft me altij positieve feedback en zegt dat ze het heel goed doen (bij de oudste komt ze niet meer hoor, maar destijds).

    De oudste was wel erg snel overprikkeld, wat ik best moeilijk vond, want wat kon hij nu wel en wat niet.
    De jongste heeft daar minder last van.

    Qua groei liep de oudste redelijk snel de gewone curve in, ik denk na een maand of 8. De jongste zit daar nog ver vandaan.

    Ik vind beide mannen snel gefrustreerd met ontwikkelingen zoals kruipen, wat de oudste nooit gedaan heeft, die liep met gecorrigeerd 11 mnd. Ik verwacht dat kleine broer daar hetzelfde over denkt, want die is nu flink bezig met oefenen en is 8,5 mnd gecorrigeerd.

    Dus lastig te zeggen, soms denk ik wel hoe zou het zijn als ze gewoon a terme geboren zouden zijn, maar dat is helaas niet en ik heb er niets aan om zo te denken. Ze doen hun best!
     
  7. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Dat ga ik doen! :)
     
    Jeda80 vindt dit leuk.
  8. SanneOtten

    SanneOtten Nieuw lid

    25 jul 2017
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hier loopt de kleine man redelijk mee met zijn kalenderleeftijd. Hij is 6 weken te vroeg geboren en had een geboorte gewicht van 1570. Het lachen doet hij nu ook ( is 3 maand oud) sinds een week of 3. Hier liep hij dan wel mee ''achter'' gezien kalenderleeftijd maar met de gecorrigeerde leeftijd liep hij hier weer mee voor. Verder heb k geen vergelijkingsmateriaal. Dit is ons eerste kindje :)
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    even off topic, maar moet je serieus al over 1.5 week werken?? Waarom zo vroeg al?
    Poeh, da's wel heftig zeg :eek:
     
  10. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ja dan is mn verlof voorbij! Omdat ik in de ziektewet zat voor mijn verlof in ging (bekkeninstabiliteit icm staand werk en veel tillen ging niet) heb ik geen recht op extra dagen ivm de vroeggeboorte. Ze zijn 9 dagen opgenomen geweest en daarvoor krijg ik 2 dagen extra, maar die vallen precies in het weekend. Heb t nu weten te rekken naar 07-08 omdat ik de 4e nog een kleine ingreep heb bij de gyn. ivm aanhoudend bloedverlies sinds de bevalling.
     
  11. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Vandaag van beide mannen dikke glimlachen en geluidjes gezien :D werd tijd met 10 weken oud :)
     
    Jeda80 en Alayna vinden dit leuk.
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Poeh zeg. Nou ik vind het echt schandalig dat dat niet beter geregeld is!
     
  13. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja dat is echt erg hè! Ik zat ook al vanaf 20 weken thuis door placenta praevia. Dus was ook de weken van te voren kwijt. Heb dan maar besloten ouderschapsverlof te nemen om toch te kunnen genieten maar financieel lukt dat echt maar net. Vind dat toch slecht geregeld. Iedereen weet toch dat je liever een paar extra weken bij je kind bent dan een paar weken voor de bevalling helemaal alleen thuis zitten?

    En dat is goed nieuws dat ze lachen! Dat is zo'n geweldig gevoel hè. Als zo'n kindje naar je lacht wordt je daar gewoon automatisch ook vrolijk van :)
     
  14. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Mijn zoontje is 4 weken te vroeg geboren en in het ziekenhuis hebben we alleen zijn zuigreflexen moeten stimuleren bij het drinken, maar alles ging zo goed dat hij na 2 dagen al naar huis mocht.
    Verder geen achterstand...ook niet in de sprongetjes.
    Hij is zelfs qua lengte en gewicht nu helemaal op schema.


    Ohja vergeten te melden...toen hij met 36 weken geboren werd was hij al 51cm en 3415 gram.... dus volgroeid. Het is dat ik zeker weet wanneer mijn eisprong was anders had ik gedacht dat ze zich met de echo's vergist hadden.
     
  15. caat

    caat Fanatiek lid

    5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Mijn mini is nu net een jaar geweest (geboren 31,3), haar nichtje is rond haar eigenlijke termijn geboren, zou echt maar 2 dagen gescheeld hebben (nichtje is 2 weken eerder gehaald). Maar dat is helemaal geen fijn vergelijkingsmateriaal hahah want die is echt zo rap met alles. Ze zat met 3,5 maand, stond met 5 maanden, liep rond de tafel met 7 maanden en met 8 maanden liep ze los. Ze is nu bijna 11 maanden en loopt gewoon overal heen wat ze wil, heel stabiel ook. En dan de mijne.... ze kon 2 weken voor haar verjaardag zitten zonder steun, maar viel toen nog wel om. Op haar verjaardag had ze bedacht dat ze uit zichzelf kon gaan zitten en vond ik haar smorgens breed lachend zittend in haar bed. Nu dus 3 weken later trekt ze zich op aan mijn kleding (aan tafel of in box lukt nog niet), maar schuift ze wel op haar kont de kamer door. Ze praat nog helemaal niks, op 2 woordjes na: opa en die. En ik merk ook heel erg dat haar longen nog niet volledig waren bij de geboorte, haar weerstand is ook barslecht. Met de synagys injecties elke maand hebben we de winter doorgekomen, maar ze heeft al 8 keer een longontsteking gehad en heeft ook al 5 pseudokroepaanvallen gehad. Maar ondanks dat is ze een ontzettend blije baby. Donderdag heeft ze haar fysio controle in het ziekenhuis, ik ben benieuwd hoe ze nu scoort! Trouwens was ze met voedingen ook niet echt vlot, met 6 maanden gecorrigeerd lukte het pas iets ander te geven dan melk. Brood lukt echt pas 2 maanden echt goed. Warm eten als puree gaat heel erg prima, maar sinds paar weken pas bezig met grotere stukken, maar ze verslikt zich wel snel. Waarschijnlijk komt dat doordat ze tube heeft gehad, was oordeel van kinderarts. Maar goed we gaan gewoon wat langzamer...
    haar zus was geboren met 35 week en die heeft een zeer houterige motoriek, , volgens fysio niet ongewoon bij prematuren, was ook heel laat met alles (11 maand, maar toen alles heel snel achter elkaar), maar die heeft en had een enorme woordenschat!
     
  16. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ik zie dit topic nu pas. Maar klopt dit echt van je verlof?
    Ook al heb je in de ziektewet gezeten, dan nog begint je verlof toch vanaf 34+1 en heb je vanaf dan 16 weken, dus tot 25 augustus.
    Ik hoop voor je dat het een foutje is, vind dit echt sneu voor je!
     
    LW85 vindt dit leuk.
  17. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als dat klopt is het in Nederland toch wel beter geregeld. Hier in België heb ik hetzelfde. Ik zat ziek thuis door de zwangerschap, daardoor ben ik de 6 weken van te voren kwijt. Die rekenen ze dan zelf voor de effectieve geboortedatum (inkomen wordt dus nadien aangepast). Hierdoor heb je nog maar 9 weken over na de geboorte, maar als je de 6 weken ziek bent geweest krijg je 1 week extra, dus mag je 10 weken thuis blijven. Daarnaast krijg je ook extra dagen voor elke dag dat je kindje langer dan 7 dagen in het ziekenhuis ligt. Maar die 6 weken van te voren ben je, in België in ieder geval, echt helaas kwijt :(
     
  18. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Hmmmm ik zit sowieso in de regeling voor meerlingenverlof.

    Mijn uitgerekende datum was 15-06 maar ik ven bevallen op 12-05.

    Vanaf 9 januari zat ik in de ziektewet.

    Dit kan ik erover vinden:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Ok, ik wist niet dat daar een andere regeling voor was.
    Ik vind deze regeling echt te idioot voor woorden! Dus omdat je eerder uitvalt in de zwangerschap, moet je sneller werken, terwijl je kinderen gecorrigeerd dan 4 weken oud zijn. Terwijl als je een eenling had, en tot 36 weken bijvoorbeeld had gewerkt, je baby al 3 maanden oud is wanneer je weer begint.
    Hoe krom!
     

Deel Deze Pagina