Waar op letten bij kiezen zwemles?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Emma86, 14 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn oudste wordt straks in oktober 5 jaar. Tijd om na te gaan denken over zwemles. Wij moeten er sowieso een (klein) stukje voor rijden. Maar nu zitten er meerdere zwemscholen in de buurt. Allemaal met goed uitziende websites, bieden ABC-pakketten aan en het lijkt bij elke zwemschool allemaal best goed geregeld te zijn. Geen idee welke we moeten kiezen.
    Hoe hebben jullie gekozen? Nog tips waar we op moeten letten? Alle zwemleservaringen welkom!
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Prijs? Lesmethodes? Ervaringen van andere moeders? Mond tot mond reclame? Bij ons was het best makkelijk, mijn kinderen zaten op het babyzwemmen en daarna zijn ze doorgegaan met zwemles bij hun vaste (keigoede) juf.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  3. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Misschien wachtlijst? Ik weet dat we hier voor oktober al te laat zouden zijn.
    Er zitten hier 2 zwemscholen, 1 gewoon regulier, met 4 groepen kinderen tegelijk in het water (groepen zijn niet vreselijk groot, maar zo veel tegelijk geeft wel onrust). Voor mijn oudste en tweede ging dat prima. Het scheelde erg qua kosten met het particuliere bad waar maar 1 groepje tegelijk zwemt. Toch gaat de jongste denk ik daar heen, hij is al zo ongeconcentreerd, ik denk dat hij met nog 40 kinderen in zijn gezichtsveld de komende jaren nog geen diploma gaat halen
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  4. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb een zwembad vlakbij en die geven zelf zwemles, maar er zijn ook 2 zwemclubs in de buurt.
    Allemaal hebben ze goede recensies en doen een zwemabc. Ook waren er geen lange wachtlijsten
    Ik heb naar het volgende gekeken:
    prijs
    duur zwemles
    tijden/dagen
    tijd die ze nemen om watervrij te maken

    Degene die we nu hebben gekozen heeft 45 min les (bij 30min houd je 20min effectieve les over), is betaalbaar, voor ons op een redelijk gunstige dag (woensdagmiddag wilden we bijv niet ivm kinderfeestjes, dus het wordt nu zaterdag einde van de dag). Bovendien nemen ze 12 weken de tijd om echt watervrij te maken. Dat verdien je dubbel en dwars terug.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mij was de grootte van de groepen erg belangrijk. Oudste heeft baat bij wat meer rust.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.702
    42.532
    113
    Hier de zwemmethode en de groepsgrootte.
    Mijn kinderen functioneren niet goed in een grote groep, hier groepjes van max 4 kinderen.
    En ik vind het belangrijk dat ze zich goed leren redden ipv netjes kunnen zwemmen.
    Toen dochter op zwemles ging vond ik de nadruk bij het nationale zwemabc heel erg liggen op netjes zwemmen.
    Terwijl bij onze zwemschool het survivallen het belangrijkst is. Dus in allerlei situaties je kunnen redden, ook bij het A diploma al.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  7. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Hoe groot is de groep
    Wanneer stromen ze door?
    Betaal je per les of koop je een pakket?
    Welke tijden en blijven de tijden hetzelfde als ze van bad veranderen.
    Ga eens kijken en kies de school die bij je kind past
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Groepsgrootte (mijn dochter is meer gebaat bij kleine groepen) en de lesmethode vond ik het belangrijkst.

    Verder kun je letten op de wachtlijsten, betaal je per maand of betaal je per pakket en onder welke voorwaarden? Mijn dochter had een pakketprijs en als je niet goed mee kwam, kreeg je gratis privéles tussendoor. Mijn zoon zat in een ander zwembad (ondertussen verhuisd) waar je per maand betaalde en daar moest je echt af en toe die leraren aanspreken, omdat ze kinderen snel extra lang in groepjes lieten waar ze allang te goed voor waren, maar ja, dat was weer extra inkomen.
    Hoe gaan leraren met de kinderen om? Staan ze te schreeuwen vanaf de kant, letten ze goed op, zijn ze zelf enthousiast enz.? Kun je als ouder meekijken vanuit de kantine of niet? Bij sommige zwemscholen moet je als ouder ook om de zoveel tijd meezwemmen. Daar moet je ook maar zin in hebben of tijd voor hebben.
    En ik had ook geen zin in lessen van een half uur. Je bent nog meer tijd kwijt aan omkleden en er naartoe gaan dan dat ze in het water liggen.
    Kun je ook makkelijk wisselen met een andere dag als je kind bijv. een feestje heeft of een lang weekend weg gaat? Vond ik ook handig.
     
    Zana28 en Emma86 vinden dit leuk.
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Om extra inkomsten? Hadden ze daar geen wachtlijst?
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ja, maar een heel korte. Had ook liever bij het zwembad van mijn dochter gebleven, maar dat was te ver weg na de verhuizing.
    En dan kon ik nog kiezen tussen een ander zwembad met zulk koud water dat veel kinderen in van die thermopakjes zwommen, waar ze kinderen tijdens de les soms niet eens misten (die naar de w.c. gingen en na een kwartier nog niet terug waren) en eentje die bijna failliet was. Ging ook failliet en het hele bad werd gesloten, dus blij dat ik daar niet zat.
    In deze omgeving nergens grote wachtlijsten. Vorige woonplaats wel.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Wachtlijst
    Kosten
    lesduur hier is het 60 min en dat vind ik prima daar zit ophalen en brengen bij in
    Lesmethode veel met kurkjes of gelijk zonder leren etc
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    De kwaliteit en echt de juiste vaardigheden aanleren stond bij ons op 1.

    Naar mijn mening zijn te veel scholen (en ouders) gefocused op zo snel mogelijk een diploma halen.
    Kinderen leren een trucje, als ze deze 1x tijdens het proefzwemmen laten zien is dat prima, en hup: naar de volgende diploma/onderdeel.

    We hebben gekozen voor een school waar:
    - ze werken met kleine groepjes met 1 docent op max 4 kinderen in het water;
    - vanaf het begin zwemmen zonder hulpmiddelen
    - vanaf het begin zwemmen met kleding en schoenen aan
    - strenge eisen aan het volledig beheersen van vaardigheden: het moet zeg maar ALTIJD, wekenlang zonder moeite goed gaan en dan pas afzwemmen,
    - focus op zwemkilometers maken
    - gratis 1 op 1 bijles als het kind ergens moeite mee heeft.
     
    Emma86 vindt dit leuk.
  13. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Heel erg bedankt voor de reacties! Daar heb ik echt wat aan.

    @amdaa
    Nee ik wil ook dat ze echt goed leren zwemmen hoor. Dan duurt het maar 1,5 of 2 jaar, belangrijkste is dat ze kunnen zwemmen en leren hoe ze zich moeten redden in het water.

    Grootte groepen, of en hoe watervrij maken, wanneer doorstroom en mogelijkheid privéles ga ik meenemen. Nogmaals bedankt!
     
    amdaa vindt dit leuk.
  14. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Grote voordeel van "ons" zwembad vind ik, dat je zelf de lesdag kunt kiezen, van maandag t/m zaterdag. Dat blijft dan ook je lesdag in het volgende niveau, bij niveau 3 komt er een lesdag bij en die kun je dan ook weer zelf erbij kiezen. Kun je een les niet, dan kun je die online afmelden en zelf een inhaalles plannen. Echt ideaal. Er staat ook vermeld welke zwemjuf er welke dag is dus daar kun je ook nog op kiezen. Ze zijn allemaal goed, maar de ene is wat strenger, meer doorpakken en een andere weer wat liever/zachter dus maar net wat goed bij jouw kind past.

    Een ander zwembad in de buurt hanteert vaste lesdagen, dus bijv. di en vrij of ma en do. En dan ook vaste tijden dus het moet je maar net passen allemaal.
     
  15. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    Meeste is denk ik wel genoemd. Wat ik verder nog belangrijk vond is de mogelijkheid om zelf aanwezig te zijn/ te kijken tijdens de les (al dan niet achter glas in de kantine).
    Er komen bij ons in de buurt steeds meer zwemscholen waarbij ouders niet aanwezig mogen zijn of maar eens per maand mogen kijken tijdens de les.

    Ik wil bijvoorbeeld zelf de keuze hebben om te kijken of niet en zelf beslissen of het voor mijn kind wenselijk is of niet. Daarnaast wil ik ook kunnen zien op welke wijze de les gegeven wordt.
     
    Spikkeltje en MaMa vinden dit leuk.
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik zocht voor de oudste een zwemschool met privé les en weinig prikkels. Ik heb gewoon een paar zwemscholen benaderd en gevraagd naar informatie en mogelijkheden voor een proefles en naar ervaring met ass. Een zwemschool reageerde nauwelijks,andere alleen een standaard mailtje en 1 viel op. Duidelijke communicatie, vragen en mogelijkheid tot proefles, wel tegen betaling.
    Proefles gedaan en gezien hoe ze met kinderen om gaan. Zoveel mogelijk positief benaderen,korte duidelijke opdrachten, geen stop in vakanties (gaan zelfs door als er maar 1 kind aanwezig is) en streven naar vrijwel altijd dezelfde instructeur van begin tot eind,tenzij je zelf iets anders wilt.

    Deze hebben wij dus genomen voor de oudste. Toen de jongste 4,5 was aangegeven hem ook op zwemles te willen en hebben ze gekeken of er een plekje vrij kwam in de les na de oudste. En dit kon. Hierdoor hoefden we maar 1x te rijden.


    Dus even zelf contact maken zou ik ook adviseren.
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Waar ik mij heel erg aan stoor is dat er iedere keer nieuwe kinderen in de groep komen bij mijn zoontje die alleen maar aan het huilen zijn. Ieder kindje moet leren zwemmen, maar als ik dan hoor dat ze nog nooit een zwembad van binnen hebben gezien, dan vind ik dat mijn zoontje al heel veel stappen verder is.
    Ik zou voorstander zijn van een badje 0 voor kinderen die echt angstig zijn, zodat zij niet de les opeisen tov de kinderen die moeten leren drijven enz. Daar zou ik bij een volgende keuze op letten.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Lijkt me ook verstorend idd.

    Hier starten alle kinderen in een wengroepje. Hier worden ze spelenderwijs watervrij gemaakt, zonder drijfmiddelen. Kinderen die watervrij zijn gaan (meteen) door naar de drijfgroep.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Dat klinkt ideaal! Ik wil echt niet beweren dat mijn zoontje al klaar is voor het volgende badje, maar ik weet zeker dat dit vertragend werkt.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wij deden eerst ouder kind zwemmen, ook hier konden kinderen instromen en was het niveau niet gelijk. hij was de jongste en moest de moeilijke opdrachten doen. Zo zeiden ze als hij dit kan dan lukt de rest ook.

    Zo werkt dat natuurlijk niet en zijn we voor de a diploma gaan zoeken voor wat anders.

    Er zijn max 8 kinderen, als ouders mag je kijken. Zo zie je wat goed gaat en waar eventueel op geoefend kan worden.
    Er is geen nieuwe instroom mogelijk en je hebt een pakketprijs dus niet onnodig lang in het zelfde groepje (zoals bij een vriendin).

    Wij hebben vaste dagen maar als je niet kan(ziekte) kijkt hij of het nodig is om die eventueel in te halen.

    Bij ons gaan de korte vakanties gewoon door, feestdagen en zomervakantie is er een stop. Niet iedereen vind het fijn dat er in de zomervakantie helemaal geen les is. Wij zwemmen dan zelf dus hebben we er geen problemen mee.

    Oja kijk ook naar de locatie, bij het ene zwembad zwembad je in het bad waar andere ook mogen zwemmen in het vak er naast en wij zwemmen in een hotel.
    Voordeel geen afleiding voor onze knul, nadeel het afzwemmen is in een ander zwembad.
     

Deel Deze Pagina