waaraan kan je merken dat een baby het koud heeft?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door WesDaan, 27 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    De laatste tijd is het erg rommelig hier in de nacht.
    Hij krijgt om 21.00 zijn laatste fles slaapt dan tot een uur of 2 dan volgt er een fles waar hij maar 40cc van op drinkt vervolgens sliep hij dan tot een uur of 5 half 6.
    Maar de laatste dagen hierna maar een uurtje...
    Zou hij het koud hebben?
    Zijn handen en gezichtje ( wangen) zijn dan echt koud.
    Hij ligt onder een dubbel geslagen dekentje, rompertje met lange mouwen en een slaapzak (korte mouw).
    Hij slaapt dan ook niet meer verder in zijn bed blijft huilen ( vannacht een uur) ben wel om 10 min wezen kijken.
    Daarna toch maar uit bed gehaald, slaapzak uit en bij ons in bed hij sliep toen met nog geen eens 5 min tot 7.00uur!
     
  2. remes25

    remes25 Actief lid

    13 aug 2008
    180
    0
    0
    nagelstyliste en thuiszorg
    Je kan hem altijd even dan tempen als je denk dat hij het koud heeft dan weet je het zeker.en als zijn nekje warm is heeft hij het ook lekker. Maakt niet uit als het gezichtje ,handjes of voetjes koud zijn.

    Groetjes
     
  3. Tijgerlove

    Tijgerlove Actief lid

    25 jul 2009
    119
    0
    0

    Niets meer aan toe te voegen
     
  4. ch28

    ch28 Actief lid

    23 sep 2008
    494
    0
    0
    Wij hebben hetzelfde gehad met ons meisje en sinds we haar warmer aankleden en een kruikje op het dekentje leggen (waar ze dan lekker tegen aan gaat liggen, erg schattig) slaapt ze een stuk beter. Wij trekken haar een pyamaatje aan, een romper met korte mouwen en sokjes. En dan heeft ze dekentje (dubbel) met een lakentje, en ze vindt het heerlijk! Voor dat we dit zo deden voelde haar nekje ook niet koud aan, maar we zijn er inmiddels achter dat ons meisje het graag lekker warm heeft:).
     
  5. Roema

    Roema Actief lid

    31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Ons zoontje sliep op een gegeven moment ook minder goed. En toen ben ik ook net een extra laagje gaan kleden (slaapzakje zonder mouwen er bij in mijn geval). Scheelt enorm.. dus ik ben bang dat hij gewoon minder lekker sliep.. Ik kan het zelf ook koud hebben snachts. En dan ben ik echt niet onderkoeld.. maar dan voelt het gewoon koud.
     
  6. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Gewoon even tempen, dan weet je het zeker!
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Maakt niet uit?

    Als jij het lekker warm hebt in je winterjas, maar je hebt ijskoude handen, voel jij je dan lekker? Of als je met ijspegels in je bed ligt, kan jij dan slapen?

    Mijn zoontje heeft altijd koude handen, voeten en neus.
    Ondertemperatuur heeft hij nooit, dat zegt ook niks, maar voelt zich wel heel unheimlich met die koude lichaamsuiteinden! Kan dan niet slapen, wil meer drinken.
    Zijn nekje voelt goed, dus het wil niet zeggen dat ze zich dan lekker voelen!

    Dus: dikke slaapzak lange mouw met wanten, wollen sokken over de voetjes waar eerst koperzalf op gaat. En als het straks nog kouder wordt heb ik nog een wollen dekentje. Wol is warm, katoen niet.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    @zogelukkig: je weet dat de kans groter is op wiegendood als kindjes te warm aangekleed/ingepakt zijn toch? Lijkt me wel heel erg dik aangekleed eerlijk gezegd. En hoe kom je erbij dat katoen niet warm is? Het ademt tenminste goed. Ook beter voor de veiligheid van je kleine..
     
  9. mel78

    mel78 VIP lid

    12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    *Dus: dikke slaapzak lange mouw met wanten, wollen sokken over de voetjes waar eerst koperzalf op gaat. En als het straks nog kouder wordt heb ik nog een wollen dekentje. Wol is warm, katoen niet. *

    Ik vind dit echt veel kleding hoor! Het is nog niet eens hartje winter. Chelsey heeft een rompertje, pyjama en slaapzakje aan in bed. Daaroverheen een lakentje. En ze heeft het warm zat.

    Ik zou echt eerst een keer tempen om te kijken of je kindje ondertemp heeft voordat je het in gaat pakken. Het kan gevaarlijk zijn als je kindje het te warm krijgt.
     
  10. moontje2008

    moontje2008 VIP lid

    7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    wij kwamen erachter dat eefje zichzelf wakker maakte door met haar koude handjes in haar gezichtje te wrijven! net een koude waslap in je gezicht, zou ik ook wakker van worden!

    dus nu stoppen we haar lekker strak in met haar handjes onder de dekens, die laat ze nu 's nachts er lekker onder liggen en ze maakt zichzelf niet meer wakker!!

    succes!
     
  11. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Vergeet niet dat het ene kindje sneller koud heeft dan het andere....
    vind je reactie nogal heftig, het eerste deel dan. Maar goed, dat is offtopic.

    Hier een meisje wat snel koud heeft... Charlotte sliep ook erg slecht en ik had al vanalles bedacht maar het is gewoon de kou geweest. Na beter aankleden slaapt zij weer heerlijk en wij dus ook: ze was tot 15x op een nacht wakker, daar wordt niemand blij van.
    Charlotte heeft 's nachts aan: een romper met korte mouw, pyjamashirt met broekje, slaapzak zonder mouw en een dubbel dekentje. Ze slaapt nu heerlijk, wel met koude handjes en wangetjes maar dat is niet erg. Als het kouder wordt trek ik een flanellen pyjama aan, heb nog een slaapzak met mouwen dus dan zien we wel weer. En ter vergelijking: mijn vriendin heeft een bijna even oud kindje en die is heel warmbloedig: die slaapt alleen in een romper en shirtje en slaapzak zonder mouwen, niet eens met een laken of deken... Het verschilt dus per kind maar blijf altijd goed opletten of ze niet té warm hebben!
     
  12. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Subtiele reactie... ;)

    Anyway: de ideale temperatuur voor een babykamer is tussen de 16 en 18 graden. Vind ik persoonlijk ook wel heel erg fris hoor, maar tegenwoordig wordt idd gezegd dat te warm een stuk gevaarlijker is dan te koud. Dat een kindje koude handjes, voetjes en/of wangetjes heeft, wil niet zeggen dat het onderkoeld is. En of het kindje het als onaangenaam ervaart, tsja.... wie zal het zeggen? De kleine in elk geval nog niet! :)
    Het zal best bij ieder kindje een beetje anders zijn, maar zogelukkig, ik denk dat jij je kindje misschien iets te warm inpakt, hou het in de gaten zou ik zeggen...
     
  13. WesDaan

    WesDaan Fanatiek lid

    10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    ik zal vanavond is een rompertje aantrekken met korte mouwen en en dan een pyama en slaapzak met korte mouwen.
    Misschien slaapt hij dan wel beter.
    En als dat niet zo is, dan is het misschien 'mama honger' Wie zal het zeggen?
    ( het zou makkelijker zijn als die kleintjes gelijk konden praten ;))

    :D
     
  14. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Hij is niet te warm ingepakt Suus.;)

    Reken maar dat ik er op let dat hij zich comfy voelt en dat hij veilig ligt.
    Hij slaapt zonder pyjama en nog zonder deken.
    Op zijn slaapkamer is het nu 's nachts 17 graden.
    Wol is superzacht, 100% ecologisch, temperatuurregulerend en neemt veel meer vocht op dan katoen. Koel in de zomer en warm in de winter.
    Als het winter wordt, kan hij nog een pyama aan, de zomerhelft van de slaapzak erbij en nog een dekentje over hem heen.
    Hij heeft altijd ijsklompen gehad, toen het 30 graden was, lag hij ook met wollen sokken aan in bed. Zonder had hij gewoon ijspegels, dat is niet comfortabel.

    Ieder kind is anders, de een heeft het gauw warm en een ander gauw koud. Ook slaapt het ene kind in een frisse omgeving en staat bij een ander kind de verwarming aan.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    @zogelukkig: heb je helemaal gelijk in hoor, zei het ook omdat niet iedereen daarrvan op de hoogte is. Mijn zoontje heefthet juist weer heel snel warm.
     
  16. LovelyDK

    LovelyDK Niet meer actief

    Uuh baby's, vooral op die jonge leeftijd, slapen bijna altijd met hun handjes boven de dekens uit... die worden dan sowieso koud!
    Om je kind met een dikke slaapzak met wanten (?), wollen sokken met koperzalf op de voetjes en een wollen dekentje in bed te leggen lijkt me niet gezond hoor! Het is nog iets van 11 graden buiten 's nachts ofzo?! Ik heb liever een beetje koude voeten/handen als ik in bed ga, die worden vanzelf warm, als dat ik met een zowat buitenoutfit in bed word gedropt!
     
  17. moontje2008

    moontje2008 VIP lid

    7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    eef slaapt in een dun rompertje met lange mouwen, dunne trappelzak met lange mouwen en een dun lakentje en dekentje.. baal van die trappelzak, is zo'n half erfstuk, ideaal ding, lekker dun, maar toch lange mouwen.. en nergens meer te krijgen.. de volgende trappelzak die ik heb is weer wat dikker..

    Eef heeft niet zo'n moeite met kou, maar wel dus met koude handjes in combi met haar gezichtje..
     
  18. shampoo

    shampoo Bekend lid

    6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ligt er denk ik ook nog aan hoe warm de slaapkamer is. Bij ons is het 21 graden in haar kamertje. Beneden staat de verwarming aan en de buizen lopen door haar kamer. Daar wordt het dan automatisch ook 21/22 graden. s nachts koelt het'(nog) niet af. Dus 's ochtends nog steeds 21 graden.
    Onze meid ligt dan ook in een romper met lange mouwen, slaapzak zonder mouwen en een lakentje.
    Koude handjes hier ook in de zomer, maar wel warme voetjes....
    Lastig hè, die kleintjes. Voor mijn gevoel kleed ik haar liever iets te koel dan te heet aan. Ben toch erg bang voor warmtestuwing.
     
  19. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Nou, ik denk dat ik heel goed weet wat goed en gezond is voor mijn kindje hoor!
    Als je goed leest, heeft mijn baby veel minder lagen aan dan de gemiddelde baby hier.
    De koperzalf heb ik gekregen van de arts toen het 30 graden was buiten.
    En ja; wol. Zo veel mogelijk wol. Wol klinkt voor de meesten als: heel heet dik kriebelig spul denk ik? Wat ik al eerder zei: wol is temperatuurregulerend. Merinowol is heerlijk dun en zacht. Nooit meer een klamme baby 's ochtends!
    Wat wij gezond vinden is dat er geen cv op het kamertje van ons zoontje aanstaat en je hebt helemaal gelijk; het was een relatief warme nacht, lekker het raampje open dus!
    Die koude handen en voeten heeft hij niet van een vreemde, ik heb er mijn hele leven al last van. Ik kan niet slapen als ik koude voeten heb. Die van mij worden ook niet zomaar warm als ik in bed lig. Uiteindelijk krijg ik het dan helemaal koud en da's niet prettig. Een uur voordat ik ga slapen, gaat mijn elektrisch schaap op mijn voeteneind aan; heerlijk! En uiteraard slaap ik onder een wollen dekbed.
    De slaapzak heeft idd wantjes en sinds hij die heeft, slaapt hij als een roosje, wat een vinding! De wantjes hoeven niet aan, je kan ook de handjes eruit halen en de wantjes los op de handjes leggen.
    Ik zal geen reclame maken, maar geinteresseerden kunnen me een pb sturen. Het is een nieuwe slaapzak, wel vrij prijzig.
    Slaap ze!;)
     
  20. shampoo

    shampoo Bekend lid

    6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Tja, het blijft gewoon lastig. Ik twijfel ook heel vaak waar ik goed aan doe. Dan ligt onze meid in bed en denk ik "oh, als ze het maar niet koud heeft, zal ik nog wat extra's aandoen?" of "als ze het maar niet te warm heeft, zal ik het dekentje weghalen?". Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. En als je kind lekker slaapt dan zal het wel goed zijn denk ik dan... Nog even (nou ja even ;)) dan geven ze het zelf aan gelukkig, haha.
     

Deel Deze Pagina