Waardes IVF

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door remia1988, 21 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. remia1988

    remia1988 Actief lid

    2 feb 2013
    237
    6
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

    wat vinden jullie van de waardes? Geschikt voor ivf of niet?

    amh: 0.3
    Fsh: 9.7
    Oestradiol: 88
    Lh: 2.1

    allen op de derde dag van cyclus geprikt.

    alvast bedankt
     
  2. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    #2 Thirza78, 22 sep 2020
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
    Hoi, je amh is erg laag. Ik weet niet hoe oud je bent. Uit 1988? Als je aan IVF begint, verwacht dan niet dat je heel veel eitjes zal kunnen oogsten. Je amh is een indicatie van je eicelvoorraad.

    Hebben ze ook een echo gemaakt? En gekeken naar het aantal follikels?

    Je eicelvoorraad zegt niets over de kwaliteit van je eicellen.

    De andere waarden zeggen niets want die fluctueren je hele cyclus. Die laten alleen zien dat je aan het begin van je cyclus zit.

    Wat zei de arts over je AMH? Ik zou niet heel lang meer wachten met IVF/ICSI als ik eerlijk ben, vanwege je lage AMH waarde. Loop je al in een IVF kliniek of heb je het elders laten prikken?

    Lh is pas relevant rond de eisprong.
    Oestradiol.laat zien of er een rijp eitje in zit (ca 500/600) maar op dag 3 is dat natuurlijk nog niet rijp. Fsh laat zien dat je nog richting rijping zit dus dat klopt allemaal.


     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Idd wel een heel laag amh. Volgens mij is het vanaf 0.1 en lager de overgang?
    Amh zakt ongeveer met 0.2 per jaar.

    Je fsh, onder de 10 willen ze zien.
     
  4. remia1988

    remia1988 Actief lid

    2 feb 2013
    237
    6
    18
    NULL
    NULL
    Hoi thirza,

    ik word volgend maand 40 jaar (1988 klopt dus niet) en ik heb pas over 2 weken gesprek met arts over mijn waardes, maar was benieuwd naar jullie meningen. Er stond op de site waar ik bloed prikte amh roche pmol/l 1.93 en amh ug/nl 0.3.
    Normaalwaarden fsh op hun site is tot 13.
    Ik heb nog geen follikelmeting echo gehad
     
  5. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    heb je dat nog helemaal nooit gehad?

    volgens mij is ook niet alleen amh de indicator. Maar ene combi van amh, allerlei andere waardes (ben geen expert) en de antrale follikel telling. Dat is de utigangsecho waarbij ze meten hoeveel kleine eitjes er klaar liggen. Ik denk dat hierboven die echo wordt bedoeld.

    Ik had je hier natuurlijk al over gesproken @remia1988 :). Jammer dat er niet meer ervaringsdeskundigen reageren. Misschien zou je nog kunnen vragen aan beheer om de topic naam aan te passen naar iets met laag amh zodat het voor de dames die hier ervaring mee hebben meer opvalt?
     
  6. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    Ik heb even in mijn dossier gekeken.

    Anti-Mullerian Hormoon waardes liggen tussen µg/L 0.030 - 5.5 Zelf had ik een waarde die rond de 1.5 zat op mijn veertigste en dat was 'goed'.

    Lieve @Jess89 heb jij nog tips?
     
  7. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    554
    113
    Vrouw
    Denk dat je voor het ziekenhuis een bespreekgeval wordt door de combinatie amh en leeftijd.

    Je amh waarde zegt iets over je voorraad maar niks over de kwaliteit.
    Voor je leeftijd is je amh aan de lage kant.

    Toen ik 27 was had ik een waarde van 0,6 en hierbij heeft het ziekenhuis na 3 pogingen gezegd dat ik uitbehandeld was omdanks dat ik toen pas 28 was.

    Daarna overgestapt naar een kliniek waar we nog 1 poging hebben gedaan.
    Na 2 jaar is mijn amh opnieuw geprikt en die was toen 0,4. Dit was in de kliniek een bespreekgeval omdat zowel ik als mijn man een indicatie hebben.
    Toen geen nieuwe poging meer gehad omdat ik zwanger was van een cryo.
     
    Thirza78 vindt dit leuk.
  8. Jess89

    Jess89 Fanatiek lid

    4 mrt 2009
    2.039
    1.744
    113
    Hier ook een laag amh. 0,6 toen we met icsi startte en voor de laatste icsi poging was het nog maar 0.15 :(

    waarschijnlijk zul je hogere doseringen medicatie nodig hebben om meerdere eitjes te kunnen oogsten. In NL gaan ze niet erg hoog qua dosering.
    Mijn advies is; probeer eerst in NL eens hoe je reageert op hormonen, groeit er dan te weinig dan zou ik echt de overstap maken naar België of Duitsland.

    succes!!
     
  9. remia1988

    remia1988 Actief lid

    2 feb 2013
    237
    6
    18
    NULL
    NULL
    Dames waar staat 0,3 voor is dat lager dan zeg maar 0.26? Snap het niet zo goed. Ik lees op sites dat dames en een lage amh hebben en hoge fsh waardes. Mijn fsh waarde zit nog net binnen de grens of heeft dat toch geen zin? Ik ben echt bang voor t gesprek binnenkort dat hij gaat zeggen dat t geen zin heeft om ivf te starten.
     
  10. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    #10 Thirza78, 23 sep 2020
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
    @remia1988 0,3= 0,30 en dat is iets hoger dan 0.26.

    Aan je uitslagen te zien heb je niet heel veel eicellen meer. Vrouwen worden geboren met een een bepaalde hoeveelheid eicellen, en daarvan rijpen er elke maand een aantal en 1 of 2 springen dan. Hoe ouder je wordt hoe minder het er dus worden. Uiteindelijk gaan we als vrouw allemaal richting de overgang. We zijn dus maar een aantal jaar vruchtbaar. Sommige vrouwen gaan helaas al vroeg de overgang in, zoals Lynole vertelde bijvoorbeeld. Sommige vrouwen zijn nog prima vruchtbaar als ze 45 zijn.

    Mij is door artsen verteld in het algemeen rond je 38e je eicelvoorraad begint te kelderen. Die daling is terug te zien in je AMH waarde.

    Bij het UMC (waar ik behandeld ben) is een minimum AMH waarde zelfs verplicht voor vrouwen boven de 41. Er moeten namelijk eicellen zijn om te kunnen stimuleren en oogsten. Kort door de bocht moeten er minstens 3 goede kansrijke follikels zijn voor een succesvolle punctie.

    Ik wil je niet in paniek brengen, noch de brenger zijn van zorgen, maar een AMH waarde van 0.3 is niet heel gunstig.
    Maar ik ben geen arts, en al helemaal geen IVF kliniek, dus ik kan je niet op basis van 1 waarde 'adviseren' noch inschatten wat het voor je betekent

    Misschien klopt de test niet, misschien zien de artsen genoeg kansen voor jouw specifieke geval of willen ze het gewoon proberen.

    Hoe dan ook hoop ik dat als je mag starten, dat dat snel is want je moet niet nog een jaar wachten zeg maar.

    Heel veel succes met zwanger worden. Ik hoop het voor je! Mocht je nog een update krijgen dan horen we het graag.

     
  11. Thirza78

    Thirza78 Fanatiek lid

    15 apr 2018
    2.026
    2.500
    113
    Vrouw
    Nb. Een lage AMH in combinatie met een hoge FSH (en progesteron geloof ik) laat zien dat de overgang echt aanstaande of zelfs al begonnen is. Dat is bij jou nog NIET het geval. Want je FSH is daarvoor te laag.
     
  12. remia1988

    remia1988 Actief lid

    2 feb 2013
    237
    6
    18
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel voor alle info.. ik hou jullie op de hoogte wat er is besloten.
     

Deel Deze Pagina