Ik raak helemaal in paniek als Elena koorts heeft, ik ben zo bang voor een koortsstuip. Gisteravond bijvoorbeeld, had ze koorts 39 graden en ze was aan het huilen, dus ik gaf haar om half 8 een zetpil en legde haar in bed. Maar eenmaal beneden begon te piekeren. Ik zat echt zo van: "Stel dat die zetpil over 8 uur is uitgewerkt, dan is het zo'n uurtje of 5 'smorgens... Stel dat ze dan ineens een koortsstuip krijgt, dan zijn wij aan het slapen dan horen we haar niet, wat gebeurt er dan, ooww wat heb ik gedaan?". Ik dacht dat ik wel wakker zou worden om 5 uur, is niet gebeurd. Ik werd wel wakker om 7 uur toen ging ik gelijk bij haar kijken. Ppfff, waarom vind ik koorts toch zo eng... Ik weet het het hoort erbij, maar ik ben zo bang
Ik snap waarom je bang bent... maar een koortsstuip komt echt niet zoveel voor hoor... bij ons thuis waren we met z'n zevenen en er dus heel wat koorts geweest We kregen altijd een molletje en er heeft nooit iemand een koortsstuip gehad... wat natuurlijk niet wegneemt dat je altijd moet opletten. Als je je kindje een molletje geeft om te gaan slapen, hoef je je niet zoveel zorgen te maken, door het slapen blijft de koorts normaal redelijk onder controle (als je ze tenminste niet te dik toedekt, beste is met dit weer alleen een rompertje als ze koorts hebben, geen slaapzak e.d.). Echt hoge koorts doen kindjes meestal maar naar de avond toe, als ze ook echt moe worden. Liefs Kirby
Hier nog een...vervelend is dat he, ga je je van alles zitten te bedenken en zie je het al helemaal voor je....je wil niet weten hoe vaak ik dan ga checken bij ons zoontje...
Om die reden geef ik dus niet zo snel een pcm. Koorts heeft ook een functie en is dus helemaal niet zo erg.
Helemaal eens met MamaBianca, waarom zou je de koorts kunstmatig drukken? Beter even een lauw badje voor het slapen gaan en goed drinken.
Wanneer je ene zetpil tegen koorts geeft is het aan te raden om tussen de 6 en 8 uur naderhand weer een zetpil te geven om een koortsstuip te voorkomen.
Ik denk dat iedere moeder wel enigsinds ongerust is wanneer haar kleintje koorts heeft. Als je daarbij op telt de talloze verhalen op internet waarin gezegd wordt dat als je na 8 uur geen pcm weer geeft je kind een koortsstuip krijgt (ipv erin te zetten dat er een mogelijkheid is dat er dan een koortsstuip zou kunnen optreden) Tja dan ben je al een heel eind. Ik stel mezelf een limiet, gaat Kylian naar bed en geeft de thermometer boven de 38,5 aan dan krijgt hij gewoon een pcm. Overdag kijk ik het vaak aan. 1 x heb ik de huisarts gebeld ivm de koorts (was 39, nogwat) en het daalde niet na een pcm. Toen kreeg ik ook als antwoord dat ik geen pcm meer moest geven omdat koorts ook een functie had. Een dag later is Kylian met spoed opgenomen omdat de koorts (ondanks de toch door mij gegeven pcm) maar bleef stijgen (41,2) en zelfs met deze hoge koorts geen stuip gehad. Kortom luister gewoon naar je gevoel, en anders zet je toch je wekker om 5 uur en geef je je kleintje nog een pcm zodat jij ook weer lekker kunt slapen Groetjes Anita
Ja natuurlijk een lauw badje, maar als je kindje daarna nog 40 graden koorts heeft? De kinderarts raadt ons toch aan om een pcm te geven vanaf 38,5 graden. Hier ook hoge koorts met pcm en ook geen koortsstuip hoor... ik kende eigenlijk geen enkel kindje die dat ooit had voor ik hier op het forum er over las. Komt helemaal niet zo vaak voor hoor. Maar je moet natuurlijk altijd oppassen en als je een pcm geeft voor het slapengaan, kun je idd je wekker zetten of als je kindje 's nachts wakker wordt, toch ff tempen om te zien of ze weer een pcm moeten.
Laatste tijd heeft Lotte regelmatig tot over de 40 graden koorts gehad en was ook erg bang voor een koortsstuip. HA zei idd. dat dit erg weinig voor komt en dat je in principe ook niet bang hoeft te zijn om paraceatmol te geven als ze zich niet prettig voelen, maar koorts heeft idd. ook een functie. Op een gegeven moment kregen wij wel het advies om er na ongeveer 6 uur weer een paracetamol te geven zolang de koorts hoog bleef. Wij hebben dus voor de nacht de wekker gezet toen.
Ik geef Sofie eigenlijk nooit paracetamol en ben ook niet ongerust als ze koorts heeft (juist omdat het een functie heeft). Als het boven de 40 graden komt houd ik het wel in de gaten. Als jullie zelf koorts hebben nemen jullie dan ook allemaal paracetamol? Ik nooit, ben ook eigenlijk zonder medicijnen opgegroeid besef ik me nu. Ik ben benieuwd, groetjes Lisete
Ik snap je angst wel Ozgul; al is het alleen maar omdat ik me altijd afvraag wat er achter de koorts zit (oorontsteking of iets anders bijv.). Ik heb ook gehoord dat koorts een functie heeft, maar dat dat boven de 39 graden toch ook niet meer geldt. En aangezien koorts toch (vaak) met je naar voelen gepaard gaat, krijgt Sverre hier dus een pcm. Zelf heb ik eigenlijk nooit koorts (afkloppen!). Tegen hoofdpijn neem ik paracetamol, tegen buikpijn ibuprofen. Op de een of andere manier werkt het andersom voor mij niet.
Ik kijk bij Jelle altijd hoe hij is, zeg maar. Als hij echt vervelend is van de koorts krijgt hij een zetpil, anders niet. Ik heb zoiets van: Als hij zich echt vervelend voelt van de koorts kan hij ook niet slapen, en als hij slaapt heeft zijn lichaam de kans om te herstellen. Koorts is eigenlijk 's avonds op zijn hoogst (Iemand heeft het al gezegd) en 's ochtends op zijn laagst... Ik denk zelf dus dat de kans op een koortsstuip in de ochtend klein is, maar ik ben geen dokter.. Zelf heb ik nooit last van koorts, ik voel het niet eens. De laatste dag dat de kraamverzorgster er was nam ze mijn temp, en ik had 39.5 door een beginnende borstontsteking. Het is dat er een rode plek zat, anders had ik niks gemerkt (en nu kreeg ik nog lekker 8 uur extra... )
Ja als ik koorts heb dan voel ik me knap kloten en gaat dit meestal ook wel gepaard met hoofdpijn dus ik neem dan ook paracetamol in. Groetjes Anita
Mijn normale temp is altijd rond 36.5. Als ik tegen de 38 aan zit merk ik het al goed en neem ik vaak al een paracetamol. Het zijn wel de enigste pijnstillers die ik mag gebruiken, dus ben er wel zuinig mee.