Waarom drinkt dochter ZO weinig...

Discussie in 'Voeding' gestart door Flowers86, 12 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    ik zit met mijn handen in het haar.
    Baby van 3,5 maand drinkt weinig.
    Ze drinkt vanaf moment 1 flesvoeding en is nooit echt een super drinker geweest maar het lijkt maar niet veel beter te worden.
    Ze drinkt ongeveer 500/600 cc en is 5,2 kg dus wel echt te weinig. De curve buigt ook langzaam af helaas.

    Ze begint heel prima aan de fles, maar na (wisselend maar ongeveer) 60 - 80 cc gaat ze met haar hoofd gooien en spuugt ze de flesspeen uit. Daarna doe ik soms een flesspeen erop met een groter gat maar dan gaat ze klakken en heel hard slikken...
    we hebben ook al wat flessen geprobeerd namelijk: Avent, difrax smal en breed, dr brown. Difrax smal lijkt nog t beste gaan.

    Zoonlief van bijna 3 had kma dus dit werd door huisarts (door ook flinke eczeem) gedacht dus we zijn nu 2 weken bezig met Pepti maar het drinkgedrag lijkt eigenlijk erger te worden. Het enige verschil dat ik eventueel zie met Pepti is beter slapen..

    Wie o wie heeft enig idee of herkent dit??
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Al geprobeerd vaker kleine flesjes te geven?
    Bijv 8 x 90cc
     
  3. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Ja ook geprobeerd.. zodra we er minder dan 4 uur tussen laten zitten, dan drinkt ze maar 50cc ofzo.. (net toevallig weer geprobeerd)
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Lastig.... Wat zegt cb? Mss toch eens langs de kinderarts als de groei afbuigt?
    Mss kan ze verrijkte voeding krijgen om zo voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.
     
  5. MamavanDuncan

    MamavanDuncan Actief lid

    6 sep 2013
    189
    81
    28
    Vrouw
    Waddinxveen
    Ja, herkenbaar! Mijn dochter is nu bijna 6 maanden en drinkt éindelijk 5x 165 ml. Meestal in ieder geval.... Ik heb me er bij neergelegd dat ze gewoon niet zoveel honger heeft. We proberen nu wel pas eten te geven als ze honger heeft en niet omdat het volgens het schema moet, want dan dronk ze ook veel minder.
    Verder kan ik je ook geen tips geven.
     
  6. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Cb zegt: het is vast geen flesliefhebber. Hopelijk wordt het beter als ze hapjes mag eten...

    We hebben doorverwijzing naar kinderarts dus we zijn in afwachting.

    Ja inderdaad misschien heeft ze gewoon niet veel honger.....
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Misschien is pepti niet voldoende en ben je sterkere dieetvoeding nodig?
     
  8. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    Ja dat zou inderdaad ook nog kunnen....
     
  9. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Sterkere dieetvoeding zou ik ook zeggen.
    Mijn dochter deed hetzelfde , steeds na 60 ml weigeren te drinken. het begon toen ze ongeveer 3 maanden was, daarvoor was ze ook geen grote drinker maar vertoonde ze niet dit gedrag. Haar curve ging in een maand tijd van de +1 naar de -1.
    Op eigen initiatief dieetvoeding gegeven ( want het cb vond het maar onzin), het flesweigeren was over en ze krabbelde weer langzaam iets omhoog op haar curve.
    Je dochter moet honger hebben want ze groeit niet goed, alleen is de irritatie van de voeding waarschijnlijk groter dan de honger: na ongeveer 60 ml wordt het hongersignaal minder sterk .
     
  10. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Probeer neocate lpc te krijgen. Is wel heel smerig maar als ze geen pijn meer heeft dan gaat ze mogelijk wel beter drinken.
     
    Flowers86 vindt dit leuk.
  11. Goldylocks

    27 sep 2013
    10
    1
    3
    Mijn dochter (nu 14 weken) is al sinds het begin een slechte drinker. Doordat ze borstvoeding kreeg wist ik niet hoe weinig ze precies dronk. Toen de groeicurve af ging buigen kwamen we bij de kinderarts terecht ((toen was ze 7 weken).

    Ze is toe opgenomen in het ziekenhuis. Alle voedingen hebben we daar per fles aangeboden (afgekolfd) en ze dronk slecjts 50-70 cc per keer. Tevens werd ze tijdens de voedingen erg onrustig: huilen, overstrekken etc. We hebben de voeding eerst nog verrijkt, maar als je niet drinkt krijg je de calorieen ook niet binnen helaas. Omdat ze inmiddels vier weken niet was aangekomen heeft ze een sonde gekregen. Heel naar, maar ze moest groeien en meer energie binnen krijgen om zich goed te kunnen ontwikkelen. We zijn inmiddels vier weken berder, thuis, maar nog altijd met sonde. Inmiddels drinkt ze gemiddeld 80 cc zelf en het restant (6x130 moet ze binnen krijgen) gaat via de sonde erachter aan.

    De oorzaak is moeilijk te achterhalen. Het is duidelijk dat ze verborgen reflux heeft. Dit kan een geirriteerde slokdarm veroorzaken en drinken kan dan pijn doen. Ze krijgt omeprazol en we dikken de voeding in (nu nog Pepti). Pepti linkt geen verschil te maken met de borstvoeding. Koemelkallergie lijkt dan ook niet wastschijnlijk. De rust tijdens het drinken is wel terug (of eigenlijk: die is ontstaan, die was er voorheen nooit). Nu nog hopen dat ze zelf meer gaat drinken en de sonde eruit kan. De kinderarts zei dat er kindjes zijn die dit nooit meer goed oppakken. Wellicht dat het dan beter gaat als ze hapjes mogen gaan eten...

    Omdat verdikte voeding niet door de sonde kan, stappen we over op Enfamil ar 1. Die dikt pas in in de Maag.

    Er is ook een calorierijke dieetvoeding: infantrini. Daar zitten veel meer calorieen in. Het volume wat ze moeten drinken is dan ook veel minder. Ik heb het voor ons uitgerekend. Dan zou ze 6x 90 moeten drinken ipv 6x 130. Voor ons dus nog een brug te ver helaas. Maar misschien voor jullie de oplossing.

    Wat ikzeld heel frustrerend vind is dat de oorzaak niet goed te achterhalen valt. Zonder oorzaak heb je geen gerichte oplossing en ben je genoodzaakt van alles te proberen...

    Hoe is ze verder? Huilt ze veel? Slaapt ze goed? Is ze ontspannen? Etc.

    Sorry voor de lap tekst overigens...
     
  12. Flowers86

    Flowers86 Bekend lid

    6 apr 2015
    784
    457
    63
    @Goldylocks jeetje wat een weg hebben jullie afgelegd!! Heftig zeg.
    Ze is afgelopen ruime week heel ziek geweest; veel hoesten, snotteren en heel benauwd. Je voelt het natuurlijk al aankomen; ze dronk nog slechter namelijk 60 per keer oid. Sinds vrijdag heb ik een puffer voor haar om de luchtwegen wijder te maken en sinds gister gaat het echt aanslaan. Ze drinkt nu flessen van ongeveer 140cc dus ik ben echt een blij mens! Ze lijkt zelfs beter te drinken dan ooit... dan vind ik dan wel weer heel gek... ik vraag me meteen af of ze altijd last heeft gehad van bijv haar luchtwegen? Ach het is nog te vroeg om iets te concluderen maar we kijken het weer verder aan.

    Ze is redelijk tevreden. Voorheen was ze overdag wat huilerig maar ze slaapt goed.

    Wat is voor jullie de volgende stap?
     

Deel Deze Pagina