Waarom geen december/januari kindje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door fee90, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fee90

    fee90 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoi hoi!
    Regelmatig zie ik voorbij komen dat mensen naast de grote vreugde van zwangerschap ook een beetje balen dat het "een decemberkindje" is. Of dat ze daar met conceptie al rekening mee proberen te houden.

    Waarom is dat? Omdat het dan kouder is en je niet even snel de baby oppakt en buiten in de tuin kan zitten? Mij lijkt het namelijk loeizwaar om midden zomer met 30 graden hoogzwanger te zijn. Terwijl je met een winterkindje heerlijk binnen kan zitten, lekker knus, kroelen op de bank of op een kleed, zonder de onrust van: Ja maar het is lekker weer, ik MOET naar buiten. Daarnaast, je kan een kindje natuurlijk goed aankleden en bijv met een warm kruikje alsnog mee naar buiten nemen. Wij wandelen sowieso graag, ook in de winter, dus dat zal dan geen probleem zijn toch?

    Of heeft het met de feestdagen te maken, dat het dan allemaal zo kort op elkaar is?

    Graag jullie gedachten hierover!!!:)
     
  2. bakegirl

    bakegirl Bekend lid

    24 feb 2014
    779
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik denk dat het bij de meeste met de feestdagen te maken heeft.

    Ik ben nu ook uitgerekend in december en dat boeit me totaal niet. ja, het zal wel druk worden met sinterklaas, kerst en ook nog een verjaardag, maar ik ben gewoon al zo blij dat ik zwanger ben en dat het voor nu goed lijkt te gaan.
     
  3. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Persoonlijk wilde ik geen december kindje vanwege:
    -meerdere verjaardagen
    -sinterklaas
    -kerst
    -oud en nieuw.

    Was het wel een december kindje geweest had ik er niet minder blij mee geweest hoor. Maar ben blij dat ik in september uitgerekend ben.
     
  4. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Heb heerlijk gewandeld in januari!
    Ik deed de regenhoes over de wagen, verwarmde de wagen voor met een kruik en mw lag heerlijk in haar slaapzak (voetenzak voor in maxicosi).
    Uiteraard voelde ik geregeld in haar nekje. Ze heeft het nooit koud gehad.

    Onze halve familie is in december jarig. Het is niet anders!
    Ik midden in de zomer, als alle kindjes met vakantie waren ;)
     
  5. bakegirl

    bakegirl Bekend lid

    24 feb 2014
    779
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik dus ook en dat is ook echt niet leuk, als kind zeker niet. vaak ook geen kinderfeestje, want iedereen was weg en voor/na de zomer beetje vroeg/laat.
     
  6. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ja ik snap het over het algemeen niet zo..
    dl is een januarikind.
    nu straks heel zwanger de zomer door..
    ben allang blij dat we weer een kindje krijgen.
    vorig jaar met mijn ma zou ik afgelopen januari ook weer uitgerekend zijn vlak voor verjaardag van dl..
    wij hebben vanaf novemder t/m januari ook veel verjaardagen en verplichtingen en natuurlijk de feestdagen tussendoor maar had me echt niet uitgemaakt om dan te moeten bevallen..
    las net dat iemand niet dan en dan wil omdat haar man dan een paar maand weg is.
    dat begrijp ik dan nog wel maar verder snap ik het niet..
     
  7. bengelke

    bengelke Bekend lid

    21 feb 2011
    746
    74
    28
    Berendrecht
    Het zou mij echt niets hebben uitgemaakt! Maar ja, wij hebben wel heel veel geduld moeten hebben voor we zwanger waren, naar datums keken we echt niet meer...
     
  8. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij wilden als het normaal zou verlopen allemaal inderdaad liever geen november of december kindje. Dicht op Sinterklaas, de feestdagen etc. Nu waren wij wel in die positie om die keuze te kunnen maken, omdat ik meteen zwanger raak. Hele erge luxe positie, maar hadden uiteraard echt niet minder blij geweest met wel een november/december kindje.
     
  9. Bjanc

    Bjanc Fanatiek lid

    8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Idd feestdagen.. praktisch gezien net kado s ed. Maar ook qua drukte.

    Verder.. zwanger in de zomer? Ach dat is maar 1 zomer... Daarna vier je altijd de verjaardag buiten, lekker bbq, kinderfees tjes lekker buiten. Enz.. ik ben blij met de zomer!
     
  10. PH1

    PH1 Bekend lid

    16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Voor ons was dit ronde 1 weer naar de miskraam en toen ik zag wat de datum zou worden heb ik mijn man wel even aangekeken.. Zoals het nu lijkt zijn we 1 januari uitgerekend (donderdag termijnecho) en voor ons maakte het niet veel uit.. Uiteindelijk hebben we in bepaalde maanden heel veel verjaardagen, dus dat is ook niet handig.. Zo vielen februari, maart en april ook af..

    Ik wil wel dat mocht de kleine op een feestdag komen dat er een andere dag echt speciaal voor hem/haar is!
     
  11. Stiertje73

    Stiertje73 VIP lid

    27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Eerlijk? Ik vind 't nogal arrogant om het hierover te hebben. Je mag blij zijn als je überhaupt een kindje mag krijgen. Dan ga je toch niet zeuren over een december- of januarikindje?
     
  12. Nathalie1988

    Nathalie1988 Actief lid

    24 jan 2013
    204
    0
    0
    Wij zijn dit keer uitgerekend op 5 December. En tegen iedereen roep ik dat ik hoop dat het geen sinterklaaskindje wordt ;). Maar ach, Sinterklaas is toch maar een aantal jaar. Daarna weer voorbij.. En de Decembermaand is idd een drukke maand, maar we zijn al lang blij dat we weer zwanger zijn! :D En dat is het aller belangrijkste ;)
     
  13. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik ben 30nov uitgerekend, 5 dagen voor pakjesavond. Ik heb daar ondanks dat ik snel zwanger raak echt geen rekening mee gehouden. Wij waren gewoon blij dat we nog een kindje kregen. :)
     
  14. lunap

    lunap Fanatiek lid

    15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Om het arrogant te noemen vind ik niet terecht....

    Als eerst ben ik hartstikke blij zwanger te zijn en voel mij ook erg gezegend.

    Maar als ik de voorkeur mag geven aan winter of zomer ben ik toch meer zomer... December is voor ons altijd drukke maand ivm werken, Ml krijgt bijvoorbeeld geen vrij in december ivm top drukte. Dat vind erg jammer.
    Om de feestdagen maakt het mij niet uit .Het is echt meer dat zelf nooit zo held ben met korte dagen , kou en nattigheid .Heb altijd beetje laat van winter blues en daarom zou mijn voorkeur zomer hebben.
    Niet dat mij nu uitmaakt dat ik in december uitgerekend ben , ben al lang blij als straks december haal .
     
  15. Sieza03

    Sieza03 Bekend lid

    19 feb 2014
    548
    0
    0
    Groningen
    Ons zoontje is geboren op 3 januari en was hier heel blij mee! Niet omdat het koud is, maar omdat een kind nooit een leuke verjaardag zal hebben als het op een feestdag valt. Het wordt dan altijd gecombineerd en dat is gewoonweg niet leuk!
     
  16. mnsy

    mnsy Bekend lid

    8 jun 2009
    811
    0
    0
    Mij zou het ook helemaal niets uit maken. Toevallig zijn onze kinderen in mei/juni jarig. Maar dat is ook niet expres gepland ofzo
     
  17. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ik ben zelf een decemberkind. Had eigenlijk op Eerste Kerstdag geboren moeten worden, maar had geen zin om onder de kerstboom te liggen dus kwam de 19e maar alvast tevoorschijn :p.
    Ik vond het altijd geweldig om in de feestmaand december jarig te zijn. Zodra de kerstboom kwam en Sinterklaas voorbij was, wist ik dat ik gauw jarig zou zijn.

    Tegenwoordig vind ik het wat minder om in december jarig te zijn. Het is een drukke feestmaand en ik vier mijn verjaardag nu dan ook altijd in januari. Als een soort verjaardags/nieuwjaarsfeestje.

    Toch hebben wij nooit rekening gehouden met het zwanger worden met de decembermaand. Onze wens was veel te groot om een paar maanden (het kan ook eerder of later geboren worden immers!) over te slaan.
     
  18. w03z3l

    w03z3l Bekend lid

    1 sep 2014
    695
    0
    0
    Ik ben het eens met stiertje73, ik denk dat we dankbaar mogen zijn dat we het geluk hebben om een kindje te mogen krijgen, en dat het hele wanneer dan behoorlijk onterecht gemiep is. En ik hoop dat vrouwen die moeite hebben met zwanger raken nooit in zo'n gesprek/onderwerp terecht komen want dat zal ze ongetwijfeld veel pijn doen..

    Ik/wij hadden dus geen enkele voorkeur. Ben ontzettend dankbaar voor het Frummeltje in m'n buik en het feit dat het bij ons nog vrij makkelijk en relatief snel ging.

    Overigens wil ik wel reageren op de beginpost, het zwanger zijn in de zomer en met 30 graden.
    We hebben nu 2 dagen 30+ gehad, en ondanks dat het vermoeiend is en ik minder goed tegen de warmte kan door de zwangerschap vind ik het héérlijk om zomer-zwanger te zijn! Ik heb bijna geen positiekleding hoeven kopen omdat ik veel elastische jurkjes heb, die ik juist nu perfect aan kan. Sinds een week begin ik wat vocht vast te houden, vooral in m'n voeten, maar dat is geen enkel probleem want ik hoef niet met schoenen en sokken te klooien, slippertjes aan en niks geen gezeur :) geweldig!
    Oh en op de echt warme dagen hou ik de gordijnen en deuren dicht en staan er twee ventilatoren te draaien, en dan is het binnen echt een oase van koelte, dus wissel ik binnen en buiten zitten af :) en niet te vergeten een lekker zwembadje in de tuin, parasol erboven, flesje water erbij en zo komt w03z3l de zomer wel door hoor :D :D :D
     
  19. w03z3l

    w03z3l Bekend lid

    1 sep 2014
    695
    0
    0

    Vrienden van ons hebben om deze reden hun zoon zijn verjaardag jarenlang in de zomer gevierd op een vaste datum. Hij is geboren op 5 december, en ze vonden het niet eerlijk tegenover hem dat alle kinderen Sinterklaas vieren én hun verjaardag, op verschillende tijdstippen, en dat hij op deze manier eigenlijk nooit het verschil zou kennen tussen Sinterklaas en zijn verjaardag.
    Pas toen hij groter was en het Sinterklaas-gebeuren bij hun thuis over was, hebben ze hem verteld dat hij eigenlijk op 5 december jarig is.
    Vind dat wel een goede oplossing, omdat je het uiteindelijk toch niet helemaal kunt plannen....
     
  20. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wie zegt dat degene die als ze zouden mogen/kunnen kiezen niet blij zijn dat ze een kindje kunnen krijgen? Ik ben hartstikke blij met mijn drie kinderen (waaronder een januari kindje) en voel me best vaak schuldig dat wij bij wijze van iedere jaar een kind zouden krijgen als we geen anticonceptie zouden gebruiken, waar anderen dolgraag überhaupt één kindje hopen te krijgen wat moeilijk of soms niet lukt. Dat wij die luxe positie hebben en gebruiken om enigszins te kunnen kiezen, want inderdaad je hebt het niet helemaal in de hand (gelukkig maar), dat maakt ons nog niet arrogant.

    Zie verder ook niemand zeuren, maar ik kan mij wel voorstellen dat het kan steken dat anderen zulke keuzes kunnen maken terwijl anderen of jijzelf heel moeilijk zwanger worden/blijven. Het doet alleen niets af aan de al dan niet aanwezige voorkeur van anderen. En ook daar mag over gepraat worden zonder zulke veroordelende reacties op een zwangerschapsforum lijkt mij.
     

Deel Deze Pagina