Waarom nuchter bij zwangerschapsscreening?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ThunderAngel, 11 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ThunderAngel

    ThunderAngel Fanatiek lid

    26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Mijn ex, van wie ik zwanger ben, heeft hepatitis-B. Ik was dus doodsbang dat ik het ook zou hebben, maar uit de zwangerschapsscreening bleek dat ik HIV-negatief, Hepatitis-B negatief en Lues-negatief ben. Godzijdank! Nu vroeg ik me 1 ding af... ik ben nogal een eigenwijsje dus terwijl ik op het bloedprikformulier zag staan "NUCHTER", heb ik die dag toch gegeten :oops:
    Ik weet het, stom stom stom!
    Nu is mijn vraag: Kan dit de uitslagen positief hebben beïnvloed? Zo nee, waarom moet je dan nuchter zijn voor dat bloedonderzoek?
     
  2. Samama

    Samama Niet meer actief

    Nee joh, bloed prikken heeft toch niets te maken met je maaginhoud. Het is misschien alleen dat je daar niet de hele boel onder gaat staan kotsen ofzo. Zou me daar niet al te druk over maken hoor!
     
  3. lindavg

    lindavg Fanatiek lid

    25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Was het geen formulier waar meerdere dingen aangekruist kunnen worden.
    Niet bij alles moet je nuchter zijn wanneer je bloed laat prikken.
    Staat bij mij ook op formulier dat je bij sommige dingen nuchter moet zijn maar bij hoop ook niet.
     
  4. Emma29

    Emma29 VIP lid

    30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    ik ben vandaag aan het testen op suiker en dan moet je de 1e keer nuchter zijn om het verschil te zien voor de rest maakt het niet uit hoor ik ben ook al vaker geprikt op div zaken en dan maakte het niet uit hoor ! geen zorgen zou ik zeggen en anders bel je toch ff !
    succes
     
  5. PoezieQ

    PoezieQ Bekend lid

    31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ik heb die tests ook gehad, en ik hoefde niet nuchter te zijn. Kan me niet voorstellen dat dat per persoon verschilt. Verder denk ik niet dat de voedingsstoffen die je hebt binnengekregen doordat je hebt gegeten invloed kunnen hebben op de test.
    Als je het zeker wilt weten, zou ik morgen ff contact opnemen met je verloskundige.

    Groetjes!
     
  6. kims

    kims Actief lid

    7 jan 2007
    352
    1
    0
    Met kotsen heeft het niks te maken.
    Naast al die dingen als HIV, hepatitis, lues e.d. testen ze ook op suiker. Daarom moet je nuchter zijn. Het eten van voedsel heeft op de andere dingen dus GEEN effect. Ik kan je dus geruststellen ;)
    ALs het goed is vragen ze in het priklab of je daadwerkelijk nuchter was. Dan hoeven ze dat alleen maar in te voeren in het systeem dat je niet nuchter bent, want dan kan de vlos of gyn de gegevens beter interpreteren.
     
  7. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Dit kan je niet menen :confused:
     
  8. angelinaatje

    angelinaatje Actief lid

    4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Meen je dit nou serieus?

    Als je bij een onderzoek nuchter moet zijn, is dat omdat ze willen zien wat je bloedwaarde is als je nog niet gegeten hebt (denk aan suikerprikken). Je bloed reageert namelijk zodra jij wat eet...
     
  9. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    als er nuchter staat op je formulier moet je ook echt nuchter zijn, dus niks eten en drinken.
    staat niet voor niks er op.
    nuchter is je bleod anders dan als je wat hebt gegeten/gedronken
     
  10. PoezieQ

    PoezieQ Bekend lid

    31 jan 2007
    580
    0
    0
    Tuurlijk is dat zo, maar voor de uitslag voor HIV, Hepatitis B en dergelijke heeft dit toch geen invloed? Ze hoeft zich echt geen zorgen te maken dat die uitslagen niet kloppen.
    Bij mij hebben ze overigens niet op suiker geprikt de eerste keer. Dit hebben ze pas later in de zwangerschap gedaan.
     
  11. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wie weet stonden er wel meer dingen op haar lijstje aangevinkt waar door ze wel nuchter moest zijn.
    als ze op suiker prikken moet je 3x per dag je laten prikken in het zh (heb ik 3 weken geleden nog gehad)
     
  12. PoezieQ

    PoezieQ Bekend lid

    31 jan 2007
    580
    0
    0
    Ja, maar ze is bang dat de uitslagen van die HIV-test e.d. niet kloppen. Ik zeg alleen dat ze daar niet bang voor hoeft te zijn. Ik weet natuurlijk ook niet waarop ze nog meer geprikt hebben bij haar. Jullie hebben natuurlijk gelijk dat je nuchter moet zijn voor suiker prikken als dat op het formulier staat.
     
  13. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    voor hiv,hepatites,rodehond,bloedgroep waar ik op was getest heb ik smiddags toen is gedaan nou dan ben je totaal niet nuchter.
    dus ik denk dat er wel meer op har lijstje heeft gestaan waardoor ze wel nuchter moest zijn.
     
  14. kims

    kims Actief lid

    7 jan 2007
    352
    1
    0
    bekijk even mijn antwoord dat ik heb getypt...

    Het heeft echt niks met kotsen te maken. Ik heb een bijbaantje op de prikpoli en als daar eens in de maand iemand kotst is het nog veel...

    Het nuchter moeten zijn heeft te maken met verschillende onderzoeken waarvoor het nodig is. Het is NIET nodig voor HIV, hepatitis etc.

    Waar het sowieso WEL voor nodig is:
    Glucose (in sommige gevallen)
    Cholesterol, vetstatus
     
  15. moppie1982

    moppie1982 Bekend lid

    2 mei 2007
    830
    0
    0
    bij oins wordt iedereen zowieso emt de 14 weken en de 24 weken op suiker geprikt. bij de verloskundige dat is standaard en daar moet je idd nuchter voor zijn. voor de hiv test e.d. hoeft dat niet.
     
  16. angelinaatje

    angelinaatje Actief lid

    4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Het zal er niet voor niks op gestaan hebben dat je nuchter moest zijn, misschien idd voor andere onderzoeken. Misschien gewoon even naar je verloskundige bellen of dit kwaad kan en anders even opnieuw laten prikken? Weet je tenminste zeker dat het goed is ;)
     

Deel Deze Pagina