Waarom ook alweer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jingels, 2 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Pffffff...

    Heb niks tegen borstvoeding hoor... Maar ff serieus...:)

    333 kindjes.. Nou poe poe wat een onderzoek..

    Net zoiets als sommige producten..
    Wetenschappelijk getest! Onder 12 vrouwen...:)
     
  3. 2g4e

    2g4e Niet meer actief

    Zo hebben ze altijd wat... ik heb bv niet langer dan 2 weken volgehouden en mocht er ooit een tweede komen krijgt het gelijk kv. ik heb zo mijn redenen en ben er heilig van overtuigd dat ze op kv ook prima zullen opgroeien.
     
  4. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    333 overleden kindjes zijn 333 overleden kindjes te veel.

    En btw, dat betekend dus dat de situatie van 998 + 333 kindjes zijn onderzocht.
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Ja tuurlijk is elk kindje teveel...

    Maar pff dat komt echt heus niet door KV hoor...
     
  6. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Laat ook maar... Want dit word weer zoon doelloze discussie..

    Ik vind het een beetje heeeel ver geocht... Maar dat is mijn menig en daar laat ik t bij ;)
     
  7. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Alleen staat er wel 333 wiegendoodkindjes in vergelijking met 998 leeftijdsgenootjes, dus in totaal 1331 kindjes.

    Ben zelf wel benieuwd hoe ze nu aan de genoemde percentages komen (tot ongeveer 50% minder kans) want als je in vergelijking zoveel wiegendoodkindjes vergelijkt met relatief weinig leeftijdsgenootjes kom je toch niet tot representatieve cijfers? Want normaal gesproken gaan niet 1 op de 4 kindjes dood aan wiegendood en in dit onderzoek worden die 333 vergeleken met 998 toch? :( Hmm.. Nou ik ben nooit zo goed geweest in dit soort dingen hihi en vind onderzoeken nooit zoveel zeggend tenzij het meermaals aangetoond is (en geef m'n dochter 'gewoon' bv omdat ik het fijn vind en het goed loopt :)).
     
  8. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm ik ben pro borstvoeding maar aan dit soort uitspraken van borstvoeding.com

    Wanneer de onderzoekers niet voor de Voldemort-aanpak hadden gekozen, hadden we een heel andere boodschap gelezen. Dan had er zoiets gestaan als: Het niet geven van borstvoeding verdubbelt de kans op overlijden door wiegendood...

    erger ik me altijd dood.

    Maar goed hoe groot is de kans op wiegendood dan? 0.01% en met kunstvoeding 0,02%.???? Ik zeg maar wat. Hangt ook van andere omstandigheden af.

    Vind het trouwens wel een geloofwaardige uitslag. Kustvoeding zorgt dat ze langer verzadigd blijven en vaak dieper slapen en dus idd meer kans hebben op wiegendood. Vind het niet heel verbazingwekkend.
     
  9. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Als de kans zonder BV 0,02 zou zijn en met BV 0,01 zou zijn dan snap ik niet dat iedereen dit zou doen, maar goed.

    Sam20, best knap als jij zonder wetenschappelijk onderzoek en juist tegen het wetenschappelijke onderzoek in weet dat het terugdringen van wiegendood niet door BV kan komen.

    Ik ben niet de heilige maagd maria, maar ik doe alles en dan ook alles om de kans op dat soort enge dingen te voorkomen. Ik ben van mening dat ik dat ook aan mn kindje verplicht ben.
     
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Tsjaa weet he wat het is... 10 jaar geleden moesten ze op hun zij liggen, minder kans op wiegendood..
    5 jaar later nee toch maar rug minder kans op wiegendood...

    En zonzijn er nog 100 dingen die is tig x veranderd zijn... Dus nee ik gelof er niet in...

    En niet perse omdat het weer zoon BV/KV vete word
    Maar omdat dingen 100 keer veranderen... Sta er niks van te kijken als ze over 2 jaar zeggen onee BV of KV maakt geen verschil..

    Tis maar net waar je waarde aan hecht en wat je wil geloven
     
  11. adi

    adi Niet meer actief

    Heb het even gelezen, maar volgens mij is de relatie toch gelegd met het diep(er) en lang(er) slapen van hele jonge babys. En dat is idd vaak met kunstvoeding.
    Maar als de baby die kv krijgt en gewoon elke 2uur wakker wordt s nachts, vraag ik me af in welk onderzoeksgroep die gestopt zou worden.
     
  12. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Ik vind een 2x zo grote kans nogal wat, zelfs als de kansen heel klein zijn. Just omdat het weinig voorkomt vind ik een onderzoek onder 333 gevallen wel behoorlijk groot. En tja, of het goede wetenschap is is natuurlijk lastig door ons te beoordelen. Je mag hopen dat ze andere factoren zoals op de kamer slapen netjes hebben gecorrigeerd, rokende ouders, etc.

    Verder lijkt het me ook weer niets nieuws, we weten toch allang dat bv de kans op wiegendood verkleint?
     
  13. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eens met Babel.
     
  14. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kinderen die niet bij de ouders op de kamer slapen hebben een zeven keer grotere kans op wiegendood.
    Er zijn heel factoren die een rol spelen bij wiegendood.
    Persoonlijk vind ik dat je als ouders de taak hebt om allesvwat in je vermogen ligt te doen om je kind hiervoor te behoeden. Maar zelfs dan heb je niet alles in de hand.
     
  15. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Dat zijn 333 baby's die aan wiegendood zijn overleden. Ik vind het een groot aantal.

    Er zijn een aantal risicofactoren die de kans op wiegendood doet toenemen, zoals rokende ouders, dekbed, buikslapen en kunstvoeding. En ik ben zelf ook huiverig met het hardop noemen van deze feiten, met name omdat de kv-bv keuze een gevoeilig onderwerp is. Moeders hebben daar een eigen keuze in.

    Echter... om zo gemakkelijk te reageren op een onderzoek onder 333 baby's die aan wiegendood zijn overleden vind ik erg simpel. Als we het hebben over dekbed of katoenen deken is iedere moeder het eens om het te gebruiken als de kans op wiegendood voor de helft afneemt.
    Gaat het over het geven van borstvoeding of kunstvoeding dan worden de uitkomsten in twijfel getrokken. Jammer!

    Ik zou zeggen doe je voordeel ermee en kijk eens objectief naar dit onderwerp zonder meteen in de verdediging te schieten.
     
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw

    Misschien moet je mn andere post ook even lezen....;)
    Waarin staat dat ik die dingen soieos onzin vind...;)
     
  17. red88

    red88 VIP lid

    3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Sam, aangezien het aantal gevallen van wiegendood sterk is gedaald, heeft het wel nut dus de veranderde adviezen.
    Kun je wel je kop in het zand steken.

    Persoonlijk wil ik er alles aan doen om de risico's zoveel mogelijk te verkleinen. Ik vind dat ik dat aan mijn kindje(s) verplicht bent.
    Overigens was ik er bij de oudste nog wat minder bewust van, dus bij de 2e gaan sommige dingen ook anders als bij de oudste.
    Borstvoeding is sowieso voor mij de meest logische keuze.
     
  18. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh, maar dat was toch allang aangetoond?

    Dat kindjes die kunstvoeding krijgen twee keer zoveel risico lopen op wiegendood?


    Leuk je weer eens te 'lezen' Jingels, had je al gezocht en zag dat tegenwoordig vooral een gat in de hand hebt!:D
     
  19. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik zeg toch ook niet, dat het NIEUW nieuws is?
    Ik vind het goed om het weer eens te onderstrepen. Er zijn nog steeds vrouwen, zoals de moeder van Bentley, die denken dat het NIET waar is. Dat zijn dezelfde soort vrouwen die denken dat kinderen op de klok gevoed moeten worden, vanaf dag 1 minstens 8 uur moeten slapen ´s nachts en met 4 maanden al potjes geven.
    Vrouwen die vinden dat het *onzin * is.

    Niemand heeft de wijsheid in pacht, maar het is wel goed om iedereen weer eens over iets te laten nadenken, ook al is het oud nieuws. :p


    En over dat gat in je hand.... beter verwend ( met kleren of moedermelk ) , dan verwaarloosd.
     
  20. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Voor hen die het interesseert:

    er komen circa 10 - 14 gevallen van wiegendood voor op jaar basis in Nederland. Er worden 200.000 babies geboren en wiegendood geldt voor zuigelingen tot 2 jaar.
     

Deel Deze Pagina