Waarom werken vrouwen niet?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MinnieMouse94, 18 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik heb het gezien. Ben wel benieuwd naar de volgende aflevering maar er zijn toch wel wat dingen die ik wat lastig vind. Voor mijn gevoel wordt er een beetje voorbij gegaan aan de emotionele band tussen moeder en kind die hormonaal ook meer bepaald is dan bij de man. Is het voor moeders ook niet veel lastiger om fulltime te gaan werken in lange periodes van borstvoeding en gebroken nachten bijvoorbeeld?

    Iemand in de aflevering zei: Tussen je 30e en 40e heb je de beste mogelijkheid om hogerop te komen in je werk. Maar bij mij komt dan meteen de vraag op, hoe moet je dat doen dan als verse moeder?

    En misschien is dit een vooroordeel maar kreeg bij Kristel het gevoel dat ze het bedrijf van haar vader overgenomen heeft en zelf geen kinderen heeft. Dan maakt het wel anders naar mijn mening. Ik zou als ik in haar schoenen stond ook echt depressief worden van al die mannen die haar zo respectloos benaderen en behandelen.

    Persoonlijk ben ik dat na 12 jaar werken binnen niet per se een mannenwereld in ieder geval helemaal zat. Je wordt niet snel serieus genomen als vrouw, krijgt minder betaald en je moet je constant maar blijven bewijzen dat je net zo goed bent als een man.
     
  3. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik heb er ook met gemengde gevoelens naar gekeken en snap wat je bedoeld. Ik werk maar 12 uur pw en ben financieel ook niet onafhankelijk van mijn man. Dat is natuurlijk helemaal fout volgens dat clubje sigaren rokende vrouwen. :$
    Ik kreeg daar echt de kriebels van, dat gesprek met hen.
     
    Noxe, Gewooniemand, Kangerootje en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Haha had je gezien hoeveel flessen wijn er om hun heen stonden alsof het sfeerkaarsen waren? :D
     
    Gewooniemand, Cindy1977 en mamameer vinden dit leuk.
  5. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Ik kreeg er nogal de kriebels van. Laat vrouwen lekker zelf beslissen of ze willen werken of fulltime bij hun kinderen willen blijven. Gelukkig heb je die keuze in Nederland.

    Daarbij vind ik dat er in die aflevering compleet voorbij word gegaan aan het feit dat (sommige) vrouwen borstvoeding geven, er ook eventjes tussenuit zijn vanwege verlof, vrouwen lichamelijk moeten herstellen en hormonaal ook weer in balans moeten komen, tel daar de slapeloze nachten/gebroken nachten bij op, waardoor je minder energie hebt. Voor een man is dat allemaal toch anders.

    En dan spreek ik nog over moeders die fulltime werken ook veroordeeld worden door die keuze. Ik ben een keer letterlijk door iemand een slechte moeder genoemd omdat ik 32 uur per week werk.

    Ook vind ik veel werkgevers totaal niet flexibel toe naar werkende moeders, ik weet zeker dat als werkgevers flexibeler zijn naar werkend moeders , er meer vrouwen in de top zaten.
     
    Noxe, Gewooniemand, Spectre en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Vond sommige stukken ook tenen krommend. Die kristel (groenenboom) volgens mij was het bedrijf idd van haar vader. Ze zal vast een goede ondernemer zijn hoor, maar ze heeft voor zover ik kon zien geen kinderen. En dat maakt de hele situatie wel anders. Toen ik nog geen kinderen had werkte ik ook fulltime.
    En dat clubje carrière vrouwen. Prima als zij zich voldaan voelen met hun leven. Maar waarom accepteer je niet dat andere zich voldaan voelen met het Full time opvoeden van hun kinderen.
    Zelf werk in 28 uur dus parttime. En dat bevalt mij prima. Maar als een vrouw niet wilt werken maar bewust haar kinderen wil zien opgroeien of 60 uur per week wil werken, moet ze die keuze kunnen maken.
    ook stoor ik me er altijd een beetje aan dat je maar carrière moet willen maken. Misschien heeft gewoon niet iedereen die ambitie...
     
    Noxe, Gewooniemand, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Ja die vrouwen waren erg naar, alsof je een minder persoon zou zijn omdat je niet fulltime werkt.
     
    Gewooniemand en MinnieMouse94 vinden dit leuk.
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik moet er niet aan denken om zoveel te werken. Alsof je niet echt leeft heb ik dan het idee.

    Zelf heb ik een heel andere invulling van mijn leven. Dat past beter bij mij.

    Ik ga het niet zien...want uit de opmerkingen hierboven maak ik op dat de dames in het programma al een oordeel over moeders hebben die minder dan fulltime werken. Daar kan ik niks mee.
     
    Gewooniemand, Lafelife, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Er kwam ook wel een full-time-thuis moeder voorbij hoor. Die heel bewust die keuze heeft gemaakt. En ook wel een mening over de full time werkende moeders had, en over alle ballen die de werkende dames moeten hoog houden. En een vrouw van een multimiljonair die gaan scheiden, en waarbij die vrouw dus van Full time zorgen voor hun 4 kinderen opeens weer moet gaan werken om rond te komen (waar ik dus ook mezelf afvraag waarom zo’n ex man die vrouw niet kan helpen als hij zo rijk is) Dus er worden wel meer kanten bekeken en besproken.
     
  10. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik twijfel de hele tijd of ik zal kijken, soms word ik zo kwaad van zulke programma’s :roflmao:

    Ik werk zelf 20 uur en werk liever minder eigenlijk :roflmao: Ik heb diep respect voor vrouwen die thuisblijven en diep respect voor vrouwen die 40 uur werken.
     
    dds, suus1983, Claprose en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Precies mijn gedachte. De titel deed mij al zoiets vermoeden, tenenkrommend vind ik het.
    Ik moet er niet aan denken het grootste deel van mn leven fulltime werkend door te brengen, er zijn echt nog veel meer belangrijkere en leukere dingen.
     
    aicirtap, Gewooniemand, dds en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Daarom ben ik ook benieuwd naar de volgende aflevering want kan me niet voorstellen dat het moraal van deze serie gaat zijn: “vrouwen, breng je kind naar de opvang / bso en ga gewoon werken!”
     
  13. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ja, ik ga dus inderdaad wel nog de volgende afleveringen kijken want toch benieuwd naar wat er verder nog komt.

    Wat ook nog een aantal keer genoemd werd, was dat je het niet kon maken naar de maatschappij toe, eerst een dure studie en dan niet alles eruit halen wat er in zit.

    Ik zelf werk nu dus 12 uur, heb ook 20 en 16 uur gewerkt en die 12 uur verdeeld over drie ochtenden bevalt me tot nu toe het beste. Ook beter dan fulltime thuis zijn, dat vond ik toch snel eenzaam worden. Komt ook doordat het met één salaris financieel niet uit kan om twee auto's te hebben en we in een heel klein dorpje wonen. Dus dan zijn het toch wel lange dagen thuis met weinig aanspraak. Voor ons is dit in deze fase van ons leven nu heel fijn, kan me voorstellen dat het over 10 jaar en weer anders uit ziet.
     
    Gewooniemand, Wellesnietes en mamameer vinden dit leuk.
  14. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik heb op de KUB gezeten, 140 jaar geleden, mijn vriendin is er als master in de rechten af gekomen om vervolgens DIRECT zwanger te willen worden. Ik vond dat toen ook vreemd, maar uiteindelijk deed ze de opleiding voor zichzelf.

    Tot nu toe vind ik die vrouw met 4 kids en 1 uur yoga in de week niet zo sympathiek. Ze hoefde niet te werken, maar ze klaagt er nu wel over? Ze laat de presentatrice ook amper uitpraten.
     
  15. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    Alleen de titel al van de eerste aflevering. Of Nederlandse vrouwen wel ambitie hebben of zijn ze lui?:eek:
     
    Gewooniemand en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    In de ogen van andere landen, België en Spanje bijv, zijn wij wel ... lui is zo’n naar woord...
     
  17. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    #17 Wellesnietes, 19 nov 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2020
    Niet alleen naar werkende moeders maar ook naar werkende vaders. Ik vind dat dit wordt onderschat. Hoeveel dames ik in mijn omgeving hebben die aangeven wel meer te willen werken maar ja hun man mag niet minder werken en dus blijft in de praktijk de vrouw vaak thuis.

    Ik ben overigens dus een moeder die werken heel leuk vindt en ik heb dus een man die dat minder vindt. Bij ons werk ik dus heel veel en vind ik dat enorm leuk en mijn man vindt werk minder belangrijk. Maar beide hebben we sowieso een werkgever die flexibel is naar jonge ouders en als dat niet het geval was geweest was het ons waarschijnlijk ook niet gelukt om het zo te organiseren als we doen (ik mag flexibel werken dus ik werk vaak savonds maar help dan wel op school etc. Echt ideaal voor mij)

    Overigens krijg ik vooral passief agressieve opmerkingen. Werk je zoveel? Ik zou dat nooit kunnen, ik neem geen kinderen om ze naar de opvang te sturen etc.

    Ik heb de docu nog niet gekeken maar staat wel op mijn watchlist. Ik ben wel benieuwd. Al vind ik in het algemeen dat iedereen lekker moet doen wat bij hen past en kan ik me vaak alleen ergeren aan dat vrouwen gedoe van dat het een of ander beter is. Volgens mij is geen van beide beter. Dus ik hoop niet dat de docu een te eenzijdig beeld geeft.

    Overigens is de titel denk ik inderdaad zo gekozen als “ten opzichte van” want ten opzichte van andere landen zijn wij natuurlijk wel “prinsesjes” dat we de keuze hebben om parttime te werken. Dat komt nergens ter wereld zoveel of überhaupt voor als in NL. In heel veel landen is het heel ongewoon.

    Maar we schijnen wel weer hele gelukkige kinderen te hebben dus zo zie je maar..
     
    Juul75, Gewooniemand, Lafelife en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Haha hier net als @Cindy1977 ik wil het wel kijken maar ik word er altijd zo boos van☺️

    Ik vind het vooral belangrijk dat iedereen gelijke mogelijkheden moet hebben om de uren te werken die hij wil. En dat is nu niet het geval. Je ziet dat in heel veel “typische vrouwen sectoren” het de norm is om parttime te werken (zorg, onderwijs, schoonmaak, winkels) en dat het gewoon moeilijk is om een baan voor 40 uur te krijgen al zou je willen. Daarnaast is het in heel veel mannen-sectoren (bouw, ict, consultancy) de norm om 36/40 uur te werken en ben je een loser en een watje met je papadag, laat staan dat je daar als vrouw nog tussenkomt met je 24 uur.
    Ik werk in de ict en bij gods gratie mag ik 28 uur werken bij deze werkgever, maar ik kan er nooit meer weg, want die mogelijkheid is er nergens in mijn vakgebied.

    Ik denk dat die scheiding tussen de typische mannen- en vrouwen- beroepen echt helemaal niet goed is en dat dat op deze manier alleen maar in stand wordt gehouden.

    Ik vind dat de meer vaders een papadag zouden moeten kunnen hebben, omdat het belangrijk is om alleen tijd met hun kind door te kunnen brengen. Ookal vinden ze dat het eerste jaar misschien niet eens heel leuk.... maar je hoort toch zo vaak verhalen van oudere mannen die zeggen dat ze spijt hebben dat ze vroeger niet meer tijd met hun kinderen hebben door gebracht en teveel hebben gewerkt.
     
    Gewooniemand, Kolibrie2, Maslov en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Ik ben het nu terug aan het kijken en ik vind deze aflevering wel echt goed en genuanceerd hoor! En mijn post hierboven gaat echt toevallig ook over dezelfde invalshoek:)
     
    Mar76, Maslov en Wellesnietes vinden dit leuk.
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Ja ik heb ook een kennis die 2 masters haalde en meteen daarna begon aan een gezin en fulltime moederen. Prima als je dat doet, maar de gevolgen zijn dan wel ook voor jou. Zo klaagt ze altijd dat ze niet op vakantie kan en dat ze zo krap zitten... en dan denk ik toch “Nu je kinderen naar school gaan kun je toch wel een paar uur werken?”. Dat blijf ik toch een aparte keuze vinden.
     

Deel Deze Pagina