Wachttijd doorkomen

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Happyhope, 17 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Hoi meiden,

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips m.b.t. het doorkomen van een lange wachttijd voor het krijgen van een kind.

    Wij zijn een jaar geleden in een medisch traject gekomen waarbij we PGD - ICSI zouden gaan doen. Hierbij al een lange wachttijd achter de rug, maar omdat hier telkens vrij kort op elkaar behoorlijk wat (ziekenhuis-)afspraken tussen zaten, was het vrij goed te doen.
    Helaas is er tijdens dit traject geconstateerd dat mijn man waarschijnlijk onvruchtbaar is en hebben we gekozen om te stoppen met het PGD-ICSI traject en te kiezen voor een zaaddonor.

    Helaas is de wachttijd wel lang. Wij zijn naar verwachting volgend jaar maart/april aan de beurt.

    Dit geeft ons enerzijds erg veel rust.
    Maar aan de andere kant vind ik het erg moeilijk om na een jaar in een emotionele rollercoaster gezeten te hebben en bijna dagelijks bezig te zijn met de kinderwens, het nu voor de komende 8 maanden los te laten en er niet elke dag mee bezig te zijn.

    Zijn hier meer meiden die in hetzelfde traject zitten/gezeten hebben en tips hebben om het wachten zo dragelijk mogelijk te maken?
    Hoe ging jij ermee om en wat hielp bij jou om afleiding te krijgen?

    Ik weet niet zeker of het topic hier juist geplaatst is, maar dan hoor ik het wel :)
     
  2. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Ik heb niet hetzelfde verhaal, maar ik heb wel 6 maanden moeten wachten nadat ik een mola-zwangerschap had.

    Ik heb een grote kalender gehaald en elje dag zette ik een kruisje door de dag dat gepasseerd was. In het begin vond ik dat het kroop en was het de hel, maar naarmate ik in de helft zat begon het beter te gaan. Dan was ik ''trots'' dat ik al zoveel had kunnen afkruisen :p

    Ik ben ook fitness groepslessen gaan beginnen volgend 3-4x per week. Zo ging de tijd wat sneller voorbij en voelde ik mij ook beter in mijn vel.

    Het is uiteraard voor iedereen persoonlijk hoe ze met de wachttijden omgaan. Ik hoop dat je ook een manier kan vinden waardoor de wachttijd wat sneller vooruit gaat en niet kruipt als een slak.
    Succes ! :)
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  3. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Ahh, jij hebt ook al wat moeten doorstaan! Heftig zeg!

    Dat van die kalender vind ik eigenlijk een heel goed idee! Maakt het ook wat ‘tastbaarder’ :)

    Vooral de doordeweekse avonden vind ik langzaam gaan. Misschien moet ik daar ook maar eens wat voor verzinnen...
     
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Dat is inderdaad nog lang wachten. Indien jullie de middelen hebben om een mooie reis te boeken voor je het traject in gaat zou ik dat overwegen. Bijvoorbeeld naar zuid Afrika/ Australië/ Nieuw Zeeland (fijne bestemmingen in de winter). Dan heb je voorbereiding, dit geeft afleiding en iets om naar uit te kijken.
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  5. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Dit is ook een heel goede tip!
    We hebben al een vakantie gepland voor volgend jaar, maar daar is nog zeker wel een en ander voor te regelen. Het is gewoon helemaal op de achtergrond geraakt, dus bedankt dat je dit benoemd haha !
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Mijn tips om de wachttijd door te komen:
    1. Maak een lijst met alles wat je nog wilt en makkelijk kan doen nu er nog geen kindje is en die met een baby een stuk moeilijker zijn. En ga dan lekker deze dingen doen de komende 8 maanden.
    2. Bereid je voor op je traject voor zover je kunt. Breng je cyclus in kaart (als je dat nog niet had gedaan), leef gezond. Zorg dat jij de beste versie van jezelf bent als je straks aan je traject begint.
     
    Aimra, Happyhope, Jenn1993 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Oh, en die wachttijden bij zo'n traject zijn killing. Daar mag je af en toe best boos en verdrietig om zijn
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  8. Zoranya

    Zoranya Bekend lid

    31 jan 2017
    783
    488
    63
    Ik heb geen ervaring met een soortgelijk traject, dus geen tips. Maar moet je zo lang op een zaaddonor wachten? Een vriendin van mij heeft via een Deense donor maar 6-10 weken hoeven wachten. In Nederland waren de wachttijden idd erg lang. Dus misschien wel een tip om de wachttijd te verkorten.
     
  9. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor je berichtje!

    Ja helaas is de lijst voor een Nederlandse donor erg lang.
    In vergelijking tot sommige andere ziekenhuizen dan de onze vallen de 8 maanden zelfs nog mee. In sommige ziekenhuizen is een aanmeldingsstop op de wachtlijst en in andere ziekenhuizen een wachttijd die oploopt tot 2 jaar.
    We hebben al wel gekeken naar een buitenlandse donor. Daar is geen wachttijd voor gelukkig! Maar helaas ben je al snel 800 - 1000 euro per poging/maand kwijt :$
    (Nederlandse donor zo’n 200 euro)
     
  10. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je bericht! 2 hele goede tips waar ik ook zeker wat aan heb.
    Je vergeet soms bijna (bijna, natuurlijk niet helemaal;)) in dit traject nog te genieten van de andere dingen die er zijn en waar we ons nog op kunnen focussen, dus een lijst maken van dingen die we nu nog makkelijk kunnen en willen doen klinkt als een heel goed plan!
     
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom een NL donor? Alleen het geld of meer redenen?

    Wij hebben juist bewust voor Denemarken gekozen. Ook doordat je daar geen wachttijd hebt (vooral icm met onze kliniek) en omdat we zelf konden kiezen. Het kost wat, maar je hebt wel megaveel info over je donor en zelf mogen kiezen. Als ons eventuele kindje later vragen krijgt kunnen wij direct een dossier laten zien incl kinderfoto’s van de donor.

    Sterkte met het wachten! Probeer in de tussentijd vooral dingen te plannen die je minder snel doet als je zwanger bent of kinderen hebt. Ga lekker op vakantie naar verre landen, wat straks minder kan ipv risico op zika en malaria enzo (bepaalde gebieden). Als je straks weer middenin het traject zit zal je dat toch minder snel kunnen doen.
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  12. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Dankje voor je bericht! Jullie hebben ook al een hoop achter de rug... hopelijk is het snel raak!

    Het geld is voor ons een van de redenen, maar zeker niet de enige.
    Als de wachttijd voor een Nederlandse donor nog veel langer zou zijn geweest (langer dan een jaar), weet ik ook niet of we dan nog steeds voor een Nederlandse donor zouden kiezen. (Wel zouden we dan even flink moeten sparen, ervan uitgaande dat het niet meteen met poging 1 raak is en je misschien zelfs zaad wilt reserveren voor een eventueel 2e kind van dezelfde donor.)

    Ik snap wel je keuze trouwens helemaal voor een Deense donor. We hebben al even gekeken op de sites van de Deense banken om te kijken hoe het eruit zag en of het ons aansprak. Het enige wat ik wel merkte bij mezelf, was juist doordat het zo compleet was, met zoveel informatie, ik mezelf er heel erg in ging verliezen. Zo’n donor ging voor ons daardoor ook heel erg ‘leven’ en werd in mijn hoofd echt een persoon.
    Voor een kind natuurlijk wel heel fijn dat hij/zij later zoveel informatie krijgt, maar toen de arts vertelde over het traject bij een Nederlandse donor en dat zij daarbij iemand uitzoeken die op mijn man lijkt, viel er een soort last van onze schouders. Klinkt misschien gek hoor... maar doordat de kliniek de donoren zelf screent en doordat zij iemand voor ons uitzoeken, wordt de donor voor ons echt weer een donor en slechts een hulpmiddel, in plaats van de persoon die ik ervan maakte en teveel een plek gaf.
    Ook vind ik het een fijn idee dat ons kind later vanaf zijn/haar 16e de donor kan benaderen en dit vanuit een stichting geregeld is.

    Maar het heeft ons ook zeker doen twijfelen hoor! Dus je keuze snap ik helemaal.
     
  13. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Wij hadden geen wachttijd gelukkig, maar als dat was geweest had ik ervoor gekozen om een half jaar aan de pil te gaan zodat je ook geen cyclus hebt. Dan kun je er ook minder mee bezig zijn. En gewoon alle dingen doen die normaal ook doet.
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik begrijp jou ook wel hoor! Doe vooral waar jullie je goed bij voelen. Het is al lastig genoeg allemaal!

    Wij vonden het juist fijn om zelf te kiezen, we zien het ook echt als hulpmiddel. En tsja, de donor is nou eenmaal mens :)

    Overigens kan ons kindje ook vanaf zijn/haar 16e (of was het 18?) jaar gaan zoeken naar de donor. Als deze wens er is. Het maakt niet uit waar de donor vandaan komt daarvoor.

    Hoop dat jullie snel aan de beurt zijn!
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  15. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    Yes!
    Een keertje positief nieuws voor ons... we hebben vandaag te horen gekregen dat we in het najaar al aan de beurt zijn!:D
    Dat maakt het wachten aanzienlijk korter...
     
  16. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Wat fijn ! Nu maar aftellen ;)
     
    Happyhope vindt dit leuk.
  17. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Superfijn!!
     
    Happyhope vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina