wanneer beste kolven om voorraad te maken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sweetlakecity, 19 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    Ik zou graag een voorraadje willen maken als ik een keertje weg wil.
    Maar wanneer kan ik dit het beste doen?
    En hoe?
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Na een voeding. Dat kan direct erna, zodat je steeds kleine beetjes hebt. Wat je op 1 dag kolft, kun je gewoon bij elkaar doen, (steeds eerst af laten koelen: geen vers gekolfde melk bij gekoelde gooien, anders kan het gaan schiften).
    Wat je ook kunt doen, is kolven op een moment van de dag dat je lang tussen twee voedingen hebt zitten, Thirza heeft hier bijvoorbeeld een periode doorgeslapen van 6 tot 2 's avonds/'s nachts en dan kolfde ik rond 22/23. Dan had ik 1 voeding in een keer kolven. Maar dan moet je dus wel zo'n moment hebben, :)

    Ik ben hier rond 8 weken weer begonnen met kolven om Thirza aan de fles te wennen. Dan kreeg ze eenmaal per dag dat afgekolfde flesje wat ik de dag ervoor had afgekolfd. Omdat ik de eerste weken de eerste lading melk heb afgekolfd, (denk tot een week of 6), om te voorkomen dat het zo hard toestroomde dat Thirza erin zou stikken, had ik voorraad genoeg, :) Ik kolfde al gauw 50-60 cc af, enkel om de druk van de ketel te krijgen...
     
  3. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies ik zou zeggen wat Rozemarijke ook zegt!
    Of na elke voeding kolven, de eerste dagen zal je dan weinig melk zien. Maar zogauw je borsten door hebben dat er meer melk gevraagd word zullen ze dit gaan maken en zul je zien dat je meer melk kolft na de voeding. Gewoon omdat je borsten denken dat de kleine meer melk is gaan drinken maken ze meer melk aan :D!
    Of een extra voeding erbij nemen die je standaard elke dag kolft bijvoorbeeld in de avond, maar smorgens kan het ook. Je doet het dan gewoon een uurtje of anderhalf uur na de eerste voeding ;)!
    Succes!
    Liefs, Hanneke!
     
  4. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    in de ochtend drinkt ze een borst die die andere kan ik kolfen?
    In de avond vraagt ze om twee want ik maak dan ook minder aan volgens mij. Dus dan liever niet? Is dat een idee?

    De melk in de koelkast doen en bv in de ochtend als ze een borst vroeg de andere gekolfde melk daarin bewaren om daarna als ze de volgende voeding en ook een borst vraagt dit ook af te laten koelen en in de koelkast te zetten?
    Gaat je produktie snel omhoog als je dit doet?
    Mijn borsten zitten nu wel eens krap in een truitje zonder dat ze op knappen staan maar in de ochtend..en om nou de hele dag met meloenen te lopen ;)
     
  5. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Heel normaal dat je in de avond minder aanmaakt, je bent de hele dag druk geweest namelijk ;)! Om je productie dan wat te verhogen zou je juist in de avond even wat na kunnen kolven.

    Verder kan je idd prima die andere borst kolven als ze er smorgens 'maar' 1 drinkt. De borst waar ze al uit gedronken heeft kan je dan evt ook nog even na kolven.

    Met de meloenen kan ik je niet helpen ;)! Ik heb weleens meloenen gevoel gehad, maar nooit meloenen uitzicht ;)! Hier zijn ze eigenlijk 'vol' of 'leeg' altijd van hetzelfde formaat gebleven. Alleen voelde ik het dus je zag het niet. Als je eraan zat kon je het overigens wel voelen ;)! Nu ook nog niet echt stuwing oid gehad.
     
  6. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Hoi Sweetlakecity: hier ook regelmatig meloenen... :( Mijn ervaring is trouwens niet dat als je dan 's ochtends afkolft, het dan erger wordt. Ik vond en vind het nog steeds wel prettig om, als de boel 's ochtends weer eens op springen staat, de andere borst dan af te kolven, zodat ze spanning er af gaat en ik de rest van de dag normaal rond kan lopen, (en de boel idd in BH en truitjes past, ;)).
    Momenteel hoeft dat niet echt, Thirza komt - na 2 nachten doorslapen - weer vrolijk elke 3-4 uur 's nachts :(
    Ik merkte wel dat 's ochtends afkolven op de een of andere manier toch ook weer een positieve invloed had op de hoeveelheid die ik 's avonds nog had. Alhoewel het afkolven na elke voeding (van de borst die ze dan gedronken had) echt het beste werkte en het extra afkolven 's avonds ook. Maar nogmaals: hier had Thirza dan om 6 uur de laatste voeding en kwam ze pas om 2-3 uur 's nachts weer voor een voeding, dus iik had er wel uitgebreid de tijd voor. Heb je dat niet, omdat je kleintje dan nog een voeding wil, dan zou ik lekker 's ochtends die andere borst afkolven. Ben je tenminste ook weer symmetrisch, LOL
     
  7. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    ja en dan heb ik een kleine cupmaat en toch zien ze eruit als meloenen. Helemaal strak en bol!! Leuk voor me partner maar alleen hij mag er dan NIET aanzitten.
    Pauline komt in de nacht om de 4-5 uur. Overdag meestal stipt om de 4 uur. Alleen gisteravond had ze na haar half 8 voeding om 22 uur nog honger. Denk dat ze daarom bij mij weer op knappen stonden.
    Ze deed het eerst tussen 18 uur en 22 uur alsmaar om de 2 uur. Maar kwam in de nacht ook om de 3 uur.

    Nou ik heb me eerste flesje vol!
    Vannacht en vanochtend.
    Geen gek idee om na elke voeding even verder te kolven. Alleen....is de verhouding voor en achtermelk wel goed?
     
  8. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Als je afkolft na een voeding, heb je dus idd wel de dikkere melk. Geeft niet, alleen zal je kleintjke daar ofwel iets minder van drinken dan aan de borst, ofwel er iets langer op slapen enzo omdat het langer vult, :)
     
  9. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier toch ook niet erg grote cup geloof ik hoor ;)! Ruime B/Kleine C, daar houd het echt wel mee op! Haha! Maar echt geen meloenen uitzicht hier ;)!

    Verder maakt het idd niet veel uit kwa voor/achter melk. Kan idd alleen zijn dat ze wat minder ervan drinkt. Verder zit er sowieso weinig verschil tussen voor en achter melk heb ik begrepen. (weet niet meer precies hoe het zit ;)).
     

Deel Deze Pagina