wanneer doorslapen/terugloop BV?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door deesje80, 16 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deesje80

deesje80 Bekend lid

13 feb 2008
    876
    0
    0
    Hoi Teddy,

Ik heb een aantal vraagjes.
    Mijn dochter is a.s. zaterdag 11 weken en nu komt ze 's nachts nog steeds (met een aantal uitzonderingen daar gelaten, ze kan dus wel doorslapen!). Meestal was in eerste instantie die voeding tussen 4-5 uur en dan tegen 8 uur de volgende, maar nu heeft ze de tijd verplaatst naar 3 uur s nachts (enkele keer trekt ze het nog tot 4 uur). Nu krijgt ze de laatste voeding zo rond 22 uur, heb geprobeerd deze nog iets later te geven (die daarvoor is rond half 7/7 uur), maar dan houdt ze toch gewoon de tijd van 3 uur s nachts aan. Als ze dan drinkt, drinkt ze goed en komt dan tegen half 7/7 uur weer.
    Nu las ik ergens dat er ook mama's zijn die het kindje op bed leggen na de voeding van 7 uur s avonds en ze gewoon laten slapen! Is het dan niet nodig om ze wakker te maken voor die laatste avondvoeding? Ik ben bang als ik dat doe, dat ze dan om 1 uur gaat komen en het ritme gaat omgooien (dag/nacht).
    Ook nu ze ineens weer komt zo midden in de nacht, heb ik het idee/ben ik bang dat mijn BV dan terugloopt, of kan dat geen reden zijn?

Ik voed nu ongeveer zo: 3.00 - 7.00/7.30 - 11.30 - 15.30/16.00 - 18.30/19.00 en 22.00. Er zit wel eens een half uurtje verschil in.
    Ik vertelde pas bij controle op het CB dat ik nog op 6 voedingen zit, soms op 7, ze vonden dat veel! Is dat ook zo?
    Ook wil ik gaan afbouwen over twee weekjes ivm het weer gaan werken (kolven lukt mij niet), dan wil ik de voeding van 19 uur het eerst gaan vervangen. Is dat verstandig, kan het dan zijn dat ze dan wel gaat doorslapen als ze dan KV krijgt en de laatste voeding BV??
    Tevens ben ik sinds vd week voor het eerst ongesteld geworden, ondanx dat ik de Cerazette slikt (sinds een week ook nog maar), kan het daardoor zijn dat ze daar ook last van heeft ivm terugloop, of niet? Kan ik trouwens ongesteld worden door die pil heen??

Wat een vragen he, sorry hoor ... Maar begin nu toch wel moe te worden van die voedingen om 3 uur s nachts, terwijl ik om me heen van iedereen hoor dat de kindjes al heerlijk doorslapen. Ondanks dat ik s avonds soms de voeding later geef, blijft ze gewoon komen.
    Ik vraag me dus af of dit komt doordat ik de pil ben gaan slikken/terugloop BV/ongesteld nu?
    Ze is verder heel tevreden, overdag haalt ze makkelijk 3.5-4 uur tussen de voedingen.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Deesje,

Ik ga proberen je vragen systematisch te beantwoorden.

Dat baby's voor een nachtvoeding komen is een normaal fysiologisch verschijnsel. Het is goed voor de baby en het is goed voor de melkproductie om 's nachts te voeden. Helaas is onze maatschappij erop gericht dat baby's leren om door te slapen, maar eigenlijk is dat dus niet normaal. Je baby heeft heeft af en toe door geslapen, maar dat wil niet zeggen dat ze dat blijft doen. Hoe beter jij je over kunt geven aan de nachtvoeding, hoe makkelijker het wordt voor jezelf. Als je baby dicht bij je slaapt hoef je amper wakker te worden voor de voeding. Geen luier verschonen maar voeden en weer verder slapen. Zo kost de nachtvoeding uiteindelijk maar weinig tijd en slaap. Kunstvoeding geeft geen garantie voor doorslapen.

Ik propageer borstvoeding op verzoek en vind daarom 6-7 voedingen per 24 uur heel normaal. Dat het CB dat niet vindt verbaasd me eerlijk gezegd.

Menstruatie is een goede verklaring voor de terug loop van de melkproductie. Meestal is die terug loop tijdelijk en komt het na het doorbreken van de menstruatie weer goed op gang.

Afbouwen straks zal ook ten koste gaan van je melkproductie. Kun je uitleggen waarom het kolven niet lukt? Het zou heel jammer zijn als je daarom moet afbouwen. Misschien heb ik nog tips voor je om het kolven te verbeteren.

Heb ik zo je vragen voldoende beantwoord?

3. deesje80

deesje80 Bekend lid

13 feb 2008
    876
    0
    0
    Hoi Teddy,

Bedankt voor je antwoorden! Ik weet nu voldoende en ben weer 'gerustgesteld' dat het normaal is dat de nachtvoeding goed is! Door de vele opmerkingen van mensen (slaapt ze nu nog niet door?!) word je zo aan het twijfelen gebracht ... ik vind het ook niet zo erg hoor, ze slaapt nog bij ons op de kamer en ben meestal wel in 20 minuutjes klaar.

Het afbouwen wat ik van plan ben is eigenlijk een reden omdat ik het niet zie zitten om op het werk te kolven, ook al is daar de mogelijkheid voor. Bij mijn eerste dochter ging het al niet super en nu zij hier ook rondloopt, kan ik de tijd en rust moeilijk vinden om het te proberen (heb dit gedaan, zonder resultaat). Vandaar dus mijn keuze om als ik per januari weer ga werken de BV af te bouwen naar 2 voedingen op een dag, ochtend en avond. Dit heb ik bij mijn eerste dochter wel volgehouden tot bijna 6 maanden,dat wil ik nu zeker ook weer proberen!

Nog wel een vraagje, vind je dat ik haar gewoon wel om 22 uur nog die voeding moet geven? Anders zit ik er natuurlijk maar op 5 ...

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Ik zou voorlopig die van 22 uur nog wel geven. Anders heb je toch ook kans dat ze om 00 of 01 uur nog komt. Maar volg ook je eigen gevoel.

Deel Deze Pagina