door misselijkheid je darmen van slag?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Eva, 6 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva

    Eva Lid

    18 jan 2006
    23
    0
    0
    Dag Mirjam en Japke,

    Echt heel fijn dat je je vragen bij jullie kwijt kunt!

    Ik zit nu in mijn zesde week en heb sinds een paar dagen last van ochtendmisselijkheid. Ik slaap erg slecht en word meerdere keren per nacht wakker. Als ik tegen de ochtend wakker word heb ik af en toe van die vlagen van misselijkheid waardoor ik niet meteen weer inslaap. Ook heb ik een soort nerveus gevoel. Dat heb ik dan ook als ik moet opstaan. Het vervelende is dat ik me erg weeïg voel tegen het misselijke aan, eigenlijk moet eten maar geen trek heb, toch ga eten en dan direct naar het toilet moet. Mijn darmen zijn al drie ochtenden helemaal van slag. Het is geen diarree maar wel dunne ontlasting. (Sorry voor deze details). Na het toilet is dat nerveuze gevoel veel minder tot zo goed als weg. Is dit normaal? Kan misselijkheid zo op je darmen werken dat je er ook nog een nerveus gevoel van krijgt? Is dit niet slecht voor de baby (dat nerveuze gevoel?).
    Alvast bedankt voor jullie antwoord!

    Eva
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Eva,

    door de zwangerschapshormonen wordt je misselijk en zijn je darmen vaak van slag. De darmen werken anders dan je gewend bent. Vaak geeft dit obstipatie, maar soms ook een periode van diarree. Dat is niet erg. Zolang je maar wel eten en drinken binnenhoudt. Over de baby hoef je je geen zorgen te maken, die heeft nergens last van. Ook niet van jouw nerveuze gevoel.
    Het is wel handig als je wat te eten naast je bed legt, dan kun je vast iets nemen voor je opstaat, of als je 's naschts wakker wordt met zo'n misselijk gevoel. Neem bijvoorbeeld biskwietjes, crackertjes o.i.d. Het helpt om wat te eten en dan nog even te blijven liggen voor je opstaat.

    Sterkte ermee!

    Mirjam
     
  3. Eva

    Eva Lid

    18 jan 2006
    23
    0
    0
    Dank je wel voor je antwoord. Kan dat nerveuze gevoel misschien ook komen omdat je hart harder moet werken dan eerst omdat er meer bloed is aangemaakt? Of geldt dat nog niet als je 7 weken bent?

    Groetjes
    Eva
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Eva,

    ja, dat kan ook komen doordat je hart al harder werkt, je lichaam heeft nu al extra bloed aangemaakt en dat moet rondgepompt worden. Je hartslag is hierdoor hoger dan anders, je kunt ook het gevoel hebben alsof je hart in je keel klopt.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina