Goedemorgen, Ik heb 2 vraagjes, 1e vroeger heb ik VSD gehad is dit ook erfelijk? Nu heb ik donderdag mijn uitslag van mijn bloed gehad, en nu zat daar anti M in, wat houd dit voor mij in en is het misschien belangrijk dat ik bloed ga geven. Al vast bedank voor het lezen en het mogelijke antwoord. Liefs kruimeltje
Hoi Kruimeltje, komt het VSD (ventrikel septum defect) vaker voor in je familie? Het kan namelijk wel erfelijk zijn, maar in de meeste gevallen is het dan een toevalstreffer als het niet gepaard gaat met andere afwijkingen. Ik meen dat je wél in aanmerking komt voor een uitgebreide medische echo in het ziekenhuis, maar dat moet je even aan de vk of de gyn vragen. Maar je kunt sowieso bij 20 weken de screeningsecho laten doen die ook heel uitgebreid is en waarop grote hartproblemen gezien kunnen worden. Verder is anti-M een irregulaire antistof in je lichaam. Je bloed moet in de zwangerschap wel een (paar) keer worden onderzocht op deze anti-stof. Om te zien of deze toeneemt en in welke vorm deze aanwezig is (ingewikkeld verhaal) Soms moet je partner ook worden meegeprikt, maar dat is eigenlijk alleen bij gevaarlijke anti-stoffen. Dat is M in principe niet. Ik heb net even gebeld met de bloedbank, maar anti-M heeft geen meerwaarde of geen nadelen om bloed te geven. Mocht je sowieso bloeddonor willen worden, kan dit vanaf een half jaar na je zwangerschap en moet je contact opnemen met de bloedbank bij jou in de buurt of via 0800-5115. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, bedankt voor jou snelle reactie. Ik geloof niet dat VSD vaker voor komt bij ons. En over de anti M, bedank voor het na bellen. Ik wist vorige week even niet meer wat ik er over moets zeggen, zolang het maar niet schadelijk is voor de kleine! Thankx