Vanaf welke leeftijd een eigen bankrekening en pasje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Liekje81, 3 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zat met een vriendin te dubben over zakgeld. Dochter wordt 8 en ik wil omhoog naar 1 of 2 euro per week, ik weet het nog niet zo goed. Ze krijgt nu 50 cent.
    Ik heb echter zelden kleingeld. Dan is een eigen rekening met pasje wel weer handig. Maar ik vind op deze leeftijd geld in je hand hebben en het echt zien wat raadzamer. Vanaf wanneer hadden jullie kinderen een eigen pasje?
     
  2. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.242
    1.673
    113
    Vrouw
    Hier deden we op 12 verjaardag en gelijk app op telefoon dat ze konden zien wat erop staat. Soms gaat ineens hard en andere weken sparen ze hard.
     
    Neuzeke en Liekje81 vinden dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    7. Hij was net 7 of eind 6. We vergaten de hele tijd fysiek zakgeld te geven, nu komt t mooi op zijn kinderrekening automatisch. Pas zit bij mij in de portemonnee. Betalen gaat prima :)
    Hij kijkt regelmatig met mij mee in de app en ziet wat zijn saldo is. Bewustwording is er zeker. Hij weet heel goed dat hij 10 weken moet sparen om 10 euro te krijgen. Hij moet verplicht van mij altijd 5 euro erop hebben staan minimaal. Dus hij rekent keurig uit wat hij te besteden heeft,of hij het kan kopen of hij liever doorspaart
     
    Rizzoli en Liekje81 vinden dit leuk.
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.779
    15.330
    113
    Vrouw
    Vanaf het middelbaar.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  5. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Vanaf 6 een eigen rekening, maar zonder eigen pas. Hun rekeningen zijn gekoppeld aan de mijne, dus als ze iets willen koop ik het eerst en maak het van hun rekening naar mij over. Zo eens per 4 weken vragen ze hoeveel geld er op hun rekening staat. Of als jongsre zoon iets in de winkel ziet vraagt hij of hij genoeg geld heeft.
    De oudste heeft sinds de 1e klas wel zijn pas zelf. Hij gaat regelmatig naar de AH bij school. Maar tot nu toe nog geen eigen bankapp, dat vergeten we steeds.
    Dus een rekening vanaf 6, eigen pasje vanaf de brugklas.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    o, dat vind ik eigenlijk wel een goed idee!
     
  7. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Zoon heeft geen eigen pas. Ook geen zakgeld.

    Speelgoed verkopen we via marktplaats en dat geld gaat in zijn spaarpot. Als hij wat wil kopen haalt hij daar het geld uit.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  8. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    C heeft dat sinds een half jaar.
    Echt ideaal.
    Ze kan aan mij vragen wat ze er op heeft staan. Het geld op het pasje mag ze zelf uitgeven.
    Ze weet dat ze 1 euro per week krijg, 50 cent spaart ze en 50 cent om uit te geven.
    Het uit te geven geld staat op de rekening met pasje.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier heeft de oudste sinds de 9 is oid een rekening en pasje, de jongste toen ook direct, die was toen 6 oid. Ik merk dat het heel anders is dan 'geld in de hand'...fysiek geld heeft een hele andere beleving. De oudste heeft er in het begin ook veel 'door heen gejast'. Daar heeft ze wel van geleerd en nu doet ze het anders.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Ik zou juist wel pasje erbij doen. En zelf in beheer houden en haar er wel mee laten betalen. Dan geeft ze echt zelf haar geld uit. Als de fysieke beleving mist, is dit wel datgene dat het het meest benadert.
    Ik merk juist dat die handeling het echt tastbaar maakt voor onze zoon. Pasje blijft in mijn portemonnee uiteraard.
     
    Felice vindt dit leuk.
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zit ook wat in ja. Nu betaal ik altijd en zegt ze: haal maar uit mijn spaarpot, dus heel tastbaar is het nu toch niet :p
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Ik was daar een beetje klaar mee haha, ik vergat t ook vaak te pakken van zijn spaarpot dus kostte het hem niets :roflmao:
    Internetbankieren vind ik wel ideaal nu,als hij perse iets wil dat alleen online is te krijgen dan kan ik dat gelijk vanaf zijn rekening doen.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Mijn zoon heeft sinds een week of 4 een eigen rekening + pinpas.
    Ik vergeet altijd zijn zakgeld te pinnen, dus het is ook in mijn eigen voordeel:p

    De pinpas moet hij wel gewoon thuis laten en mag er niet mee rond sjouwen buiten. Laat hem eerst maar eens een paar keer oefenen met pinnen samen met één van ons. De rekening is gekoppeld aan die van ons en de app heeft hij geen beschikking over.

    Als hij volgend jaar naar de middelbare gaat dan mag hij zijn pas ook gewoon bij zich houden en bekijken we dan of hij ook internetbankieren er op krijgt.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Vanaf een jaar of 10/11 met pas als ik het me goed herinner. Ze hebben zo'n app op de telefoon en kunnen kijken hoeveel ze hebben, spaardoelen instellen enz.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  15. Moppiemuis

    Moppiemuis Fanatiek lid

    6 okt 2014
    1.996
    231
    63
    Ergens in het midden
    Mijn oudste en jongste hebben een eigen rekening, de oudste met pas sinds ze 7 is. De jongste is nog 5 en dan komt er nog geen pas bij de rekening (ing)
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  16. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.011
    3.476
    113
    Vrouw
    Vanaf 5 of 6 jaar. Jongste doet er nog niet heel veel mee, oudste is er wel meer mee bezig.
    Hier wordt het zakgeld dus ook gestort op hun rekening, omdat ik nooit kleingeld heb.
    Heb niet het idee dat het idee dat het veel uit maakt of hij het geld echt in de hand/spaarpot heeft of dat hij mee kijkt met online bankieren en met zijn pinpas in de winkel betaald. Als hij iets wil kopen, weet hij hoe lang het sparen is en hij maakt ook wel de afweging of hij het de moeite vindt.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  17. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.476
    6.164
    113
    Hier allebei sinds ze 6 zijn. Maar pasje ligt gewoon in de kast, gebruiken we eigenlijk nooit.
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  18. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.865
    542
    113
    Hier beide al eigen rekening vanaf baby. Mijn dochter (nu 10) heeft eigen pasje nu een klein jaar zoiets. Ze krijgt daar zakgeld op en ik zie alles. In mijn bank app zie ik haar rekening ook en kan alles. Online betalingen kan ze niet doen alleen pinnen in de winkel. Ook tot een max bedrag. Je kan alles instellen echt super fijn.
    Contant geld werkt bij ons niet.
    Mijn zoon van 7 krijgt nog geen zakgeld. Wellicht dat we daar mee beginnen als hij 8 is maar wel via de rekening maar nog zonder pasje
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  19. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Wij hebben speciaal hiervoor een "kleingeld" potje... eens in de zoveel tijd wisselen we hun gespaarde zakgeld om voor een briefje, zodat we het kleingeld potje weer kunnen vullen! :p

    Oudste (8) krijgt 1,20 middelste (6) 50 cent.
    Ze hebben een spaar rekening zonder pas waar wij 50,- per kwartaal kinderbijslag sparen en opa&oma storten er maandelijks 10euro op.

    Rekening met pasje wil ik later doen denk rond 10 jaar, hij heeft er nu zelf ook nog geen behoefte aan...wie weet dat dat veranderd en ik er dan eerder voor ga. :)
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  20. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.989
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    10 jaar, groep 7
     
    Liekje81 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina