Wanneer geplande keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Spiegel, 14 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Hallo dames,

    2 jaar geleden heb ik, na een fantastische zwangerschap, een 'normale bevalling' gehad (op papier). In het echt was het een lange bevalling met totaal ruptuur. De placenta moest operatief verwijderd worden en ik had veel bloedverlies. Daarom heb ik nu een medische indicatie. Mijn herstel verliep heel traag met wat incontinentie probleempjes waarvan ik na een jaar grotendeels herstelde.

    Deze zwangerschap had ik al super snel een vermoeide bekkenbodem en incontinentie problemen. Ben nu 25 weken.

    Waar het op neer komt, is dat ik (denk ik) een keizersnede wil. Ik ben niet bang voor een vaginale bevalling, maar ik ben er bang voor dat mijn lichaam dat niet aan kan en ik daar vervolgens de rest van mijn leven mee zit. Ik ben nooit 100% hersteld van mijn vorige bevalling..

    Ik heb binnenkort weer controle bij de VK. En ben bang voor afwijzing/afkeuring. Dat ik me aanstel ofzo.

    Ik moet sowieso op consult bij de gynaecoloog. Dus daar kan ik het ook vragen. Maar ik ben bang dat ze het afwijzen, omdat ik en de baby geen gevaar lopen bij een vaginale bevalling...

    Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
     
  2. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Mijn verhaal is wel wat anders als dat van jou, maar ik heb ook een “traumatische” ervaring gehad tijdens/na mijn bevalling. Dit heb ik ook meteen in begin zo aangegeven bij de vk en de gyn en deze keer ligt de keuze volledig bij mij. Ze hebben mij de risico’s van beide situaties toegelicht en dwingen mij totaal niet tot een bepaalde keuze. Ik denk dat je vooral duidelijk moet zijn over je “angst”, daar gaan ze wel echt serieus met om. Als ze weten dat je tijdens natuurlijke bevalling jezelf misschien wel remt door je vorige ervaring zullen ze dat echt niet pushen.
    Denk dat je voor jezelf gewoon een lijstje moet maken die je met de vk / gyn wilt bespreken zodat zij ook weten waar je angst ligt en dan gaan ze echt wel serieus op jou in.
     
    Spiegel vindt dit leuk.
  3. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Een keizersnede na een eerdere totaalruptuur wordt alleen in uitzonderlijke situaties gedaan. De kans is dus best wel aanwezig dat ze er inderdaad niet in meegaan. En je kan een keizersnede niet afdwingen.
    Vraag inderdaad een consult. Dan zal de gynaecoloog alles met je bespreken. Ook de nadelen en risico’s die bij een keizersnede horen, want dat is uiteraard ook onderdeel van de afweging.
     
  4. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Over waarvoor uitzonderlijke gevallen praat je dan? Ik heb een paar maanden na de bevalling een nagesprek gehad met de gynaecoloog. Hij wilde advies voor de volgende bevalling laten afhangen van mijn herstel. En hij heeft voor een volgende bevalling sowieso een knip geadviseerd, ondanks dat er geen bewijs is dat dit een totaal ruptuur kan voorkomen.

     
  5. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Dat hangt zoals je gynaecoloog aangeeft af van het herstel, en van de omstandigheden (als die er waren) die hebben geleid tot de totaalruptuur.
     
  6. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Er waren bij mij geen omstandigheden die hebben geleid tot de totaal ruptuur. Gemiddeld hoofdje, gemiddelde baby, normale ligging.

    Ik heb angsten voor weer een totaal ruptuur en ik heb angsten voor verergeren van klachten daarna. Ik denk heel serieus dat die angsten realistisch zijn. Ik heb heel lang over herstel gedaan en ben nooit volledig hersteld. Ik had bij deze zwangerschap altijd in mijn hoofd om vaginaal te bevallen, maar gezien de klachten die ik alweer vroeg had (in vergelijking met 0 klachten tijdens de eerste zwangerschap) ben ik ernstig gaan twijfelen aan mijn lichaam. Ik wil geen risico's nemen. Ik hoop dat de vk en gynaecologen ook naar de lange termijn kijken....


     
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    je moet dit echt overleggen met je gyn. Alleen die kan je er een antwoord opgeven. Wat ik wel mee wil geven; verkijk je niet op een ks. Ik had ook een lang herstel na mijn vaginale bevalling en wilde dus ook niet meer bevallen daarna. Ivm een eerdere spoed ks, met goed herstel, had ik bij de laatste dus gekozen voor een geplande ks. Maar nu, ruim 9 maanden later nog steeds niet volledig hersteld hiervan en vermoed dat ik dat ook niet meer ga doen. Een ks geeft ook risico’s. Vaak meer dan een vaginale bevalling. Succes iig!
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Even overleggen. Ik mocht niet kiezen voor een geplande keizersnede, ondanks eerdere keizersnede. Ze doen dat niet zomaar.
     
  9. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Echt niet? Dat is wel vreemd, aangezien de risico’s van een ks dan niet perse groter zijn dan een vaginale bevalling. Weet je ook waarom je geen keuze had? Was dus weer een spoed daarna?
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ja is al wel 10 jaar geleden. De eerste gyn had gezegd inleiding wanneer ze weer groot zou worden en anders geplande keizersnede. De gyn die ik daarna kreeg dacht daar anders over. Was (sorry) een enorm kreng. Kreeg het idee dat ze zich wilde bewijzen. Bleef ook volhouden dat kindje niet zo groot was, ook al zei de echo wat anders. Uiteindelijk toch weer 10 pond en idd weer een spoedks.
     
  11. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier zeiden ze juist dat een inleiding geen optie is na een ks. maar volgens mij heb je tegenwoordig gewoon zelf de keuze na een eerdere ks. Maar aangezien ts dat niet heeft gehad is die keuze er in eerste instantie ook niet.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Inleiden met een ballon mag wel volgens mij, dat zou dan bij mij gebeurd zijn.
     
  13. Mini25

    Mini25 Niet meer actief

    Ik heb aan m’n eerste bevalling ook een totaalruptuur overgehouden met helaas nog steeds wat incontinentie probleempjes waardoor ik ook psychische problemen heb gekregen en hierdoor in overleg met de gynaecoloog gekozen voor een geplande keizersnede.

    Dit is uiteindelijk een spoedkeizersnede geworden in verband met te vroeg gebroken vliezen en doorzettende weeën, maar dat is een ander verhaal. :) Uiteindelijk heel erg blij geweest met de keuze van de keizersnede!
     
    Spiegel vindt dit leuk.
  14. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Oh wat vind ik het fijn om dit verhaal te lezen!! Ik voel erkenning. En ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal... Mocht je dat willen delen.

    Ik voel me al een tijdje niet zoals mezelf. Ben pas na de 20 weken echo gaan nadenken over bevallen en ik word er eigenlijk alleen maar verdrietig van. Als ik er over praat, krijg ik het warm en hartkloppingen. Het is niet de bevalling zelf waar ik angsten voor heb.

    Mini, mag ik vragen wat voor psychische problemen jij had? Ik heb het idee dat het bij mij nu pas begint op te borrelen, nu de bevalling steeds dichterbij komt. Je mag je ook een persoonlijk bericht sturen als je dat liever wil.

     
  15. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Spiegel vindt dit leuk.
  16. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Spiegel en Loveischocola vinden dit leuk.
  17. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
  18. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Is er niet onlangs in t nieuws geweest dat vaginaal bevallen niet altijd de juiste keuze is? Dat veel vrouwen er vaak blijvende klachten aan overhouden?

    Ik zou het gesprek met de Gyn aangaan en dit aangeven. Dat je nu nog klachten hebt van je vorige bevalling, dat je bang bent voor weer een totaal ruptuur en dat de klachten evt erger worden. Niet geschoten is altijd mis.
     
    Spiegel vindt dit leuk.
  19. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
  20. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Bedankt. Fijn ook om dit te lezen. Met name het volgende stelt me gerust:

    "De KNOV pleit voor keuzevrijheid en eigen regie van de vrouw om te bevallen op de manier waarop zij dat wil. Deze keuze moet passen bij haar situatie en een goede inschatting van het risico. "

    En ook stelt het me gerust dat ik alvast in het juiste groepje voor evt keizersnede val, vanwege de medische indicatie.

     

Deel Deze Pagina