Wanneer in quarantaine?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Paardenbloem, 26 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Kunnen jullie even meedenken?
    Mijn moeder heeft zaterdagavond haar broer de hele avond op visite gehad. Zondag kreeg hij klachten en is hij getest en vandaag bleek hij Corona te hebben

    Mijn moeder denkt dat ze zelf niet in quarantaine hoeft maar dat lijkt mij absoluut wel toch?
    De richtlijnen zeggen als je nauw contact gehad hebt met een besmette patiënt. Als hij zondag er ziek van was, is hij zaterdag dus zeker al besmet geweest, lijkt mij. En een hele avond in dezelfde woonkamer lijkt me ook onder nauw contact vallen toch?

    Ongeacht wat zij doet, zal ik het contact met haar de komende 10 dagen vermijden. Ze heeft (nog) geen klachten overigens.
    Maar, ik ben zondagavond nog even bij haar binnen geweest en heb vanochtend met haar gewandeld.
    Wat moet ik zelf nu doen, vraag ik me af?

    En is het ook mogelijk dat mijn moeder zich laat testen zonder klachten, puur omdat ze in contact is geweest met een besmet persoon?
     
  2. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Nu testen zonder klachten heeft geen zin. Wel zou ze in quarantaine moeten. Voor tien dagen. Voor jou zelf zou ik mij niet druk maken, als je kort bij haar geweest bent.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als het goed is krijgt hij informatie om zijn nauwe contacten te informeren.

    Obv jouw verhaal is zij gewoon nauw contact en moet ze va zondag 10 dagen in quarantaine.
    Nu testen heeft geen zin, ze kan net in haar incubatieperiode zitten.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Een half uurtje zondagmiddag..
     
  5. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Je moeder moet officieel 10 dagen in quarantaine.
    En bij klachten laten testen.

    Jij hoeft niks te doen.
    Jij bent niet in nauw contact geweest.
     
    GossipGirlxoxo en Paardenbloem vinden dit leuk.
  6. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Daar zou ik mij persoonlijk niet te druk om maken. Maar als jij daar wel anders over denkt of je twijfelt, dan kun je misschien even overleggen met de GGD
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Je moeder hoort in quarantaine te gaan voor 10 dagen. Bij klachten kan ze zich laten testen.

    Jij hoeft je geen zorgen te maken en niet in quarantaine, jij bent niet in contact geweest.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  8. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.398
    839
    113
    Heeft de broer van je moeder meer dan een kwartier binnen 1,5 meter van haar gezeten? Of is het een bezoek netjes op afstand geweest? Anders is het volgens mij geen nauw contact.

    Verder zou ik zelf een beetje opletten, maar verder niet echt thuislblijven.
     
    GossipGirlxoxo, Syane en Paardenbloem vinden dit leuk.
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Je moeder moet duidelijk wel in quarantaine als ze binnen 1,5 meter is geweest van haar broer. Zou haar dit echt proberen duidelijk te maken.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Zie antwoorden in de quote, toevallig net een besmetting in de familie. Alles even goed doorgelezen (je oom krijgt ook een mail van de GGD die hij door moet sturen)

    Maar vooral bij oudere mensen (lees: 60+, en dan dus niet de bejaarden) merk ik dat regels geïnterpreteerd worden zoals het ze zelf wel past :rolleyes:
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb begrepen dat lange tijd in dezelfde redelijk kleine ruimte ook gewoon nauw contact is.
    Ook bijv collega's die de hele dag op dezelfde kamer hebben gezeten.

    Want in dit soort situaties is het bijna nooit zo dat iedereen maar op 1punt blijft zitten, niks aanraakt van elkaar enz
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  12. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.398
    839
    113

    Dit vind ik bij de RIVM op de site:
    1. Huisgenoten zijn contacten die in dezelfde woonomgeving leven en langdurig op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt.
    2. Als overige nauwe contacten worden beschouwd:
      2a. Personen die langer dan 15 minuten op minder dan 1,5 meter afstand contact hadden met de patiënt tijdens diens besmettelijke periode.** Voor vliegtuigcontacten is verderop in dit protocol uitgewerkt wie van de passagiers en bemanningsleden voldoen aan de definitie nauwe contacten.
      2b. In omstandigheden waarbij er een hoogrisicoblootstelling was van korter dan 15 minuten (bijvoorbeeld in het gezicht hoesten, of direct fysiek contact zoals zoenen) wordt deze persoon ook als ‘overig nauw contact’ beschouwd.
    3. Overige (niet nauwe) contacten zijn personen die langdurig contact (langer dan 15 minuten) hadden met de patiënt op meer dan 1,5 meter afstand in dezelfde ruimte, bijvoorbeeld op kantoor, in de klas of tijdens vergaderingen.


      Beleid bij overige (niet nauwe) contacten (categorie 3)
      De GGD zorgt ervoor dat contacten worden geïnformeerd over de vaststelling van COVID-19 bij een persoon in hun omgeving. De contacten krijgen het advies om:
      • goede hoest- en handhygiëne in acht te nemen;
      • algemene maatregelen te nemen om COVID-19 te voorkomen (social distancing);
      • gedurende de 14 dagen na het laatste contact alert te zijn op klachten passend bij COVID-19 (hoesten en/of neusverkouden en/of koorts), en
        • bij een vermoeden van koorts de temperatuur te meten (rectaal of via het oor) (koorts is temperatuur ≥ 38,0º Celsius);
        • de GGD bij klachten direct te bellen voor beoordeling en inzetten diagnostiek;
        • op het moment van optreden van klachten thuis te blijven.

     
    GossipGirlxoxo en Paardenbloem vinden dit leuk.
  13. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Klopt, ze is 62 en wilde misschien toch maar gaan werken. En ze vond ook dat mijn kinderen best konden komen:|
    (Heb haar na mijn belletje aan de GGD overigens wel kunnen overtuigen om thuis te blijven. En verteld dat mijn kinderen ook thuisblijven.)

    Ik heb zelf dus even de GGD gebeld en zij geven inderdaad aan dat mijn moeder 10 dagen in quarantaine moet. Ze is overigens niet binnen 1,5 m van mijn oom geweest, maar heeft wel de hele avond in dezelfde, relatief kleine ruimte gezeten. Dat valt dus wel onder nauw contact volgens de GGD.

    Ze raadde mij aan om extra voorzichtig te zijn, al hoef ik niet in quarantaine. Maar in elk geval alle niet hoognodige dingen afzeggen en extra goed op de 1,5 m en mondkapjes letten etc. Dus dat doen we dan maar.;)
    Bedankt voor het meedenken!
     
  14. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.669
    6.836
    113
    Vrouw
    Het testen heeft wel zin voor TS, die hoeft zich dan sowieso geen zorgen te maken.

    @Paardenbloem een test zonder klachten kan ook, maar doen ze liever niet omdat het zo druk is. Maar zin heeft het zeker wel.
     
  15. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Gelukkig luisterde ze na je belletje naar de GGD wel! Maar ontzettend vervelend dat dan pas het kwartje valt.
     
  16. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Lijkt me niet zinvol om een andere reden, stel je test negatief. Hoppa, vlag uit en weer aan het werk etc.
    Als je dan nog in de incubatietijd zit (wat ik betreffende TS betwijfel, maar wat wel voor haar moeder geldt) kun je alsnog klachten krijgen en 2 dagen voor het openbaren van je klachten allemaal andere mensen aansteken. (Eigenlijk krijg je door zon test schijnveiligheid.) Plus nomaals een test doen.

    Als TS nu 10 dagen goed oplet en bij klachten zich laat testen hoeft ze maar 1x te testen.
     
  17. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.669
    6.836
    113
    Vrouw
    Dmv het testen bij bijvoorbeeld het programma the masked singer hoeft er geen afstand gehouden te worden tussen de teamcaptains, want die laten zich elke week testen. Waarom dan?
    Ab Osterhaus test zichzelf wel 3x per week. Ook zonder klachten.
    Afstand houden is sowieso het beste denk ik.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  18. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Je geeft zelf het antwoord al, die laten zich regelmatig testen.

    En wat je zegt, afstand houden is sowieso het beste.
     
  19. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.669
    6.836
    113
    Vrouw
    Ja, dus elke week schijnveiligheid...
     
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Nou dit is misschien meer voor het ‘waar valt je mond van open’ topic.
    Maar ik ga dus net boodschappen voor het avondeten doen (we zouden vanavond bij mijn moeder eten), en 3 x raden wie er bij de supermarkt loopt...:eek:
    (Terwijl ik haar net daarvoor heb gebeld om te zeggen dat ik alle boodschappen en andere nodige dingen voor de deur kan zetten)
    Echt, soms schaam ik me gewoon wild voor mijn afkomst:|
     

Deel Deze Pagina