Wanneer is een kindje een dysmatuur

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Beebylove, 16 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje is geboren met 37+6 weken en woog 2460 gram en was 49 cm. Ik hoorde de kinderarts zeggen dat hij onder dysmatuur viel. Suiker werd ook 2 dagen gecontroleerd.
    Volgens mijn man was hij geen dysmatuur.
    Hij is nu nog steeds aan de kleine kant volgens de groeicurve. Maar verder doet hij het vanaf de geboorte af aan al prima hoor. Maar was even benieuwd.
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Als je 'te licht' bent voor de zwangerschapsduur, uitgaande van de staatjes die ze daar voor hebben. Jouw zoon was dysmatuur omdat hij geboren is na een voldragen zwangerschap en het te verwachte geboortegewicht ligt dan beduidend hoger.
    Wat ik alleen niet zeker weet of het kind ook typische kenmerken moet hebben of dat het ook ALLEEN gewicht kan zijn.

    Dysmaturiteit - Wikipedia
     
  3. xxisoldexx

    xxisoldexx Fanatiek lid

    1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Mijn zoontje was ook dysmatuur. 42+1 3000 gram. Wat Cygnet al zei te ligt voor de zwangerschapsduur.
     
  4. Elijfay

    Elijfay Actief lid

    13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Mijn zoon ook dysmatuur.
    Geboren met 37+1, 2235 gram en 44 cm.
     
  5. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Hier 3 kindjes , en alledrie dysmatuur ...Wat cygnet zegt klopt , te licht voor duur van zs.
     
  6. Sophie201112

    19 apr 2013
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    41+5, 2980 gram, en niet dysmatuur.
     
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Was jouw kindje misschien ook vrij klein (lengte?)

    Zal dus ook afhankelijk zijn van lengte en misschien dat sommige artsen ook sterk kijken naar kenmerken.
     
  8. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ok dank jullie. Heb nu meer duidelijkheid.
    Zo'n moment na de bevalling gaat er zoveel langs je heen.
    Gelukkig doet hij het erg goed en is nu ruim 5 maanden.
    Bij geboorte had hij maat 44 en nu 62. Hoeveel hij nu weegt weet ik eigenlijk niet. Hief pas over 3 weken weer naar de cb.
    Hij krijgt alleen nog maar (pap)fles. Ga maandag beginnen met groenten denk ik. Hij is erg gefixeerd op ander eten dan zn fles nu. Ben benieuwd. Maar merk sterk dat hij in groei achter loopt, maar ook in zn behoeften. Vind ik niet erg. Uit eindelijk komt alles goed en t cb en de ka zijn allemaal tevreden over m.
     
  9. Yolanthe

    Yolanthe VIP lid

    Dochter werd met 42+1 en 2890 gram een rand dysmatuur genoemd. Bij de 2de zw daarom extra controles gehad, maar nr 2was gewoon een normale baby. Dochter had veel kenmerken van dysmatuur: laag gewicht voor de duur van de zw, kon niet goed drinken, ze was een mager krielkipje met hele grote oplettende ogen.
     
  10. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Mijn zoontje was ook dysmatuur: 2920 gram met een lengte van 44,5cm.
     
  11. Flubje

    Flubje Niet meer actief

    Ook een dysmatuurtje
    2600gram met een lengte van 50cm. Echt een dunnetje zonder een grammetje vet. Moest eerste paar dagen bijvoeden tot bv goed op gang was. Bv kostte zl veel energie.
    Ik was zelf 5 pond en 49 cm maar niet dysmatuur. Ik had nl wel babyspek en kon gelijk goed drinken.
     
  12. Mijn dochtertje woog 2555 gram en was 44 cm... Geboren een dag voor de uitgerekende datum. Nu 9 maanden bijna 9000 gram en 70 cm
     
  13. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Ons zoontje kent wel veel problemen met groei, voeding en weerstand.

    Hij weegt nu zo'n 6800 gram en is ca. 65 cm lang. Een kleintje nog steeds.
     
  14. Kellebel1987

    Kellebel1987 Fanatiek lid

    20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nou dan zou mijn dochter met 41+6 en 3015 gram mt 49 cm ook een dysmatuur zijn maar nooit wat gehoord of gemerkt... Ze is nog steeds lang en slank! Gewoon geen dikke baby! ;)
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    nee, de verhouding lengte en gewicht is normaal.
     
  16. happiness

    happiness Actief lid

    4 jan 2010
    222
    0
    0
    Nederland
    Mijn 2e zoontje was 2515 gram en 47 cm. Randje dysmatuur. Wel echte dysmatuur kenmerken. Moeilijk op temp. blijven, slechte/ weinig krachtige zuigreflex, echt heel mager, heel moeilijk bijkomen. daarvoor 2 weken in ziekenhuis gelegen. Nu erg veel huilen en erg schrikachtig. Blijft onder controle van kinderarts. Het is echt een combinatie van factoren. Zit nu op de
    -3,5 lijn groeicurve. Dat is ver onder de curve. Wel nu gelukkig goed aan het bijkomen.
     
  17. DLight

    DLight Actief lid

    22 jun 2011
    445
    4
    18
    NULL
    NULL
    Onze zoon was ook een dysmatuur. 41+1 2495 en 47 cm lang. Ondanks een zware start , snel moe bij drinken. Gaat hij met zijn eigen lijntje mee en doet het erg goed. Hij loopt op motoriek 2 maanden voor. We zijn zo trots en blij dat er niets met zijn hersenactiviteit was. Ook hij was mager en grote ogen die hij nog steeds heeft :)
     
  18. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    mijn dochter lag vorige week in het zxiekenhuis en toen ze in de computer keken zeiden ze dat zij ook een dysmatuur was.. toen ze geboren was heeft ze 11 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ze "prematuur gedrag" had, ze woog toen 2900 gram en was 48 cm, in de zwangerschap in het ziekenhuis gelegen met verplichtte bedrust omdat ze een groeiachterstand had, door bedrust heeft ze dat wel aardig ingehaald.

    zoontje moest 1 nachtje blijven om zijn suiker te controleren, was hij dan ok dysmatuur?
     
  19. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    @Leeuw.... nee, dit doen ze juist vaak bij zwaardere babies!
     
  20. Filifjonka

    Filifjonka Actief lid

    13 jun 2012
    177
    1
    18
    NULL
    NULL
    In ons ziekenhuis controleren ze dat ook bij lichte baby's (minder dan 2,5 kg of meer dan 4 kg). Maar goed, jouw zoontje was niet zo licht, dus dat gaat voor jou niet op.
     

Deel Deze Pagina