Hij vieren het het liefste op zaterdag, drukke week voorbij en nu valt op vrijdag 5 dec, dat is niet handig! Kids zijn moe, wij zijn moe, dus we vieren het op 6 dec met de familie! Wel hebben we voor het eerst dit jaar verstoppiet!
Dankjulliewel allemaal voor alle reacties! Ik wist trouwens niet dat er een Belgische en een Nederlandse wijze was om het te vieren. Ik denk dat we het dan ook op de 5de savonds gaan doen. Het heeft alle 2 zo zijn charmes. Savonds in de pyjama terwijl het buiten donker is de kadotjes open maken of smorgens het blije gezichtje zodra hij beneden komt. Ik denk dat we de 5de savonds de cadeautjes uitpakken en dan de 6de sochtends nog wat lekkers bij de schoen leggen als zijnde het afscheid van sinterklaas en dan lekker gaan ontbijten.
voor zover ik weet 5 december en de 6de gaat hij weer richting spanje. hier vieren we het wel 6 december omdat vrijdag mijn kindjes doodmoe zijn na een week school, creche en zwemmen dus we vieren het zaterdagmiddag rond 5 uur. ze hebben verder toch nog geen idee van datums of tijd. ( 5 3 en 2)
Hier doen we het dit jaar na het middag slaapje. Als ze wakker worden staat er een maand met cadeautjes. Verder mogen ze een paar keer hun schoen zetten vroeger vierde we pakjes avond op 5:december schoenzetten mocht op zondag avond en soms lag er wat lekkers op ons ontbijt bordje
Hier in België wordt op 6 december Sinterklaas gevierd, dus de avond ervoor wordt het bord gezet en de 6de krijgen ze de cadeautjes die erop liggen te zien Maar als dit op een doordeweekse schooldag valt, wordt dit ook weleens in het weekend gedaan meen ik
"Sinterklaas is celebrated annually with the giving of gifts on the night before Saint Nicholas Day (5 December) in the Netherlands and on the morning of 6 December, Saint Nicholas Day itself, in Belgium, Luxembourg, and Northern France (French Flanders, Lorraine and Artois)." Sinterklaas - Wikipedia, the free encyclopedia "Pakjesavond is vooral een Nederlands fenomeen. In België kent men zoiets niet. Daar wordt gebruikelijk de ochtend van de zesde december uitgekozen als pakjesochtend. Liedjes worden hier gezongen op de avond dat kinderen hun schoentje zetten." Sinterklaas - Wikipedia
Wij vieren het altijd in het weekend. Dit keer valt het erg gunstig dus vieren we het 5 dec. Dan hebben ze het hele weekend nog om met de dingen te spelen. En 6 december wordt de kerstboom gezet in dit geval. Soms vieren wij het later (6 dec) en dan zetten we uiteraard de boom ook later. Meestal vieren we het in het weekend voor 5 dec. Schoen zetten mogen ze hier vanaf zaterdag. En dan belt de sint mij om te zeggen wanneer hij tijd heeft om hier langs te komen, want hij heeft tenslotte zoooveel kindjes waar hij langs moet en dan mogen ze de schoen zetten. Ongeveer 2x per week.
In Nederland 5 december idd. En schoentje zetten als sinterklaas aan is gekomen in Nederland. Wij mochten elke zaterdagavond de schoen zetten. (3x in totaal).
Vroegáh mochten wij altijd pas de schoen zetten als sint in het dorp was. Helaas voor mij was dat een week na de landelijke binnenkomst... dat vond ik zoooo gemeen, sint moest bij ons ook maar binnenkomen als hij in het land kwam.. Maar ja, dat kon niet, want sint kon niet overal tegelijk zijn, hihi. 5 dec is altijd pakjesavond bij ons geweest, uiterst geweldige herinneringen heb ik daar aan.
Hahaa ja klopt. Hier is het de dag erna altijd.... Dus geluk! Maar toch klopt het niet, want Sint is in het land en ook op 5 dec kan ie iedereen voorzien van nog meer pakjes dan alleen een schoenksdo Dat zei mijn zus altijd hahahah
Vanaf de 15e om de dag schoen zetten, op 5 december pakjesavond en op 6 december gaat hij terug naar Spanje.
Dat wist ik niet. Ik weet niet anders dan dat de beste man op 6 december weer vertrekt, uit Nederland dus naar ons buurland Belgie
Opa's en Oma's willen hier graag mee pakjes vieren, alleen wonen mijn schoonouders 2 uur rijden verderop en kunnen slecht vrij krijgen in deze periode, daarom word het hier op speciaal verzoek het een zaterdagavond ervoor of erna. Ik denk dat we dan smiddags beginnen en dan kan ze in de avond nog even spelen. Ik denk dat ik haar d'r schoen oaat zetten op de zaterdag en woensdag totdat hij weer vertrokken is. Misschien de laatste paar dagen iets vaker maar dan een aar snoepjes erin.
Vroeger thuis stonden de pakjes in de ochtend op tafel op 6 december, hij was dan die nacht geweest. Tegenwoordig wordt het bij opa en oma op 5 dec gevierd en staan hier thuis de pakjes op tafel als ze thuis komen van het logeren.
Wij vieren het als Sinterklaas in ons dorp komt, 22 november. Onze jongste is namelijk jarig op 5 december, dus hebben we pakjesavond naar voren geschoven. Op 5 december mogen de jongens hun schoen zetten ( op 29 november ook) en met de Kerst krijgen ze nog wat kleine dingetjes van mijn Duitse familie. Dan is het wel weer even mooi geweest, het is al druk genoeg met 3 verjaardagen (mijn man, ikzelf en de jongste), Sinterklaas en Kerst