Wanneer kind weer naar school

Discussie in 'Corona forum' gestart door LisbethSalander, 23 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben heel benieuwd wat voor maatregelen de school van jouw zoon dan genomen heeft.

    Ik heb 3 leerlingen thuis zitten. Van 1 denk ik dat ze nog lang thuis zal zitten. Ze is al half-wees en de andere ouder is echt ernstig risicopatiënt. Geen naaste familie. Dus ze kan beter een jaar onderwijs missen, dan op jonge leeftijd ook haar andere ouder verliezen. Want dat draag je je hele leven mee. Een jaartje 'blijven zitten' overkomt zoveel kinderen en is niet rampzalig.

    Van de andere twee gaat het om een tijdelijke periode met een risicopatiënt in de familie. (mantelzorg) Dus die verwacht ik wel weer op school zodra daar een andere oplossing voor is.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Stel kinderen verspreiden het net zo goed als volwassenen, daar ga ik eigenlijk wel een beetje van uit totdat ik een echte uitslag kan lezen. Dan nog is het iets om over na te denken. Je hebt ook nog gradaties in de risicogroepen. En dat je een hoger risico loopt betekend ook niet dat het ernstig gaat verlopen. Het zou in ieder geval erg prettig zijn als deze groep een antistoffentest zou kunnen krijgen.

    Wbt mijn kinderen. Die zijn nog thuis vanwege verhoogd risico bij mij. Maar zodra de deuren volledig open gaan geeft dat mij juist meer vertrouwen om het los te gaan laten en maar te gaan zien wat er gaat gebeuren.
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar haar zou je volgens de huidige regels kunnen laten testen nu? Dat zou jullie quarantaine op kunnen heffen. Of in elk geval; van 1 van jullie, of afwisselend.. Of gaat dat pas in vanaf 1 juni - dat iedereen getest kan worden? Maar beterschap in elk geval :(
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Dat is pas vanaf 1 juni idd. Er is, volgens de huidige richtlijnen, nu geen reden om te testen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.389
    3.259
    113
    Ik val binnen de risico groep, maar de kinderen zijn gewoon naar school gegaan zodra de scholen open gingen. Ik ga ze daarin niet beperken daarnaast valt het aantal besmettingen in het noorden enorm mee dus ik zie geen grote risico’s.
     
    Liana84 vindt dit leuk.
  6. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Dit klinkt net als bij onze dochter. Ze is 2x naar school geweest en kreeg koort. Nu 1,5 week geleden. HA sluit Corona niet uit maar testen mag niet.
    Ze hoest verder niet, maar wel moe en al anderhalve week koorts.
    Morgen wordt voor de zekerheid voor de 2e keer haar urine getest en op kweek gezet. Als daar verder ook niks uitkomt is het afwachten.
     
  7. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Ik weet niet of de maatregelen hier heel anders zijn dan in NL. In elk geval onder meer te allen tijde 1 m afstand van iedereen, ook klasgenoten, zowel binnen als buiten, 10 keer per dag handen wassen onder toezicht van een volwassene. Dat soort dingen. Mijn zoon heeft een persoonlijk begeleider op school en er is al de suggestie geopperd of mijn zoon misschien een masker kon dragen i.v.m. het feit dat er misschien geen 1 m afstand kon zijn tussen hem en de begeleider. Het punt hier in Frankrijk is dat er gewoon een heel andere houding is qua gezag en discipline op school. Normaal gesproken heb ik daar geen bezwaar tegen, maar ik ben bang dat ze dit met een wat hardere hand gaan doorvoeren dan mij lief is.
    Wij behoren persoonlijk niet tot een risicogroep, en komen ook niet in aanraking met risicogroepen. Mijn ouders zijn beiden overleden en mijn schoonmoeder woont in de UK, dus die gaan we voorlopig ook niet zien. Voor ons is er dus absoluut geen reden om mijn zoon op schoolniveau een gevoel van smetvrees en angst voor contact met anderen aan te laten leren, en over mijn lijk dat hij een mondkapje gaat dragen. Dus we kijken even aan hoe het gaat en als het me niet bevalt blijft hij thuis.

    Ik kan me jouw beweegredenen de kinderen thuis te laten trouwens helemaal indenken, maar ik vraag me wel af hoe je dat dan doet in geval van bijvoorbeeld een griepgolf. Is ook een groot gevaar voor bepaalde risicogroepen, maar daar kun je de kinderen ook niet voor thuishouden?
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In NL hoeven kinderen onderling geen afstand te houden. Mondkapjes worden op school niet gedragen. Handen wassen moet 'regelmatig'. In de praktijk bij ons op school: als ze de klas binnen komen (3x, namelijk 's ochtends, na kleine pauze en na lunchpauze) met de handengel. Pompje staat naast de deur. En voor het eten (2x) met water zeep. Dat valt dus wel mee.

    Wa betreft het laatste: griep is inderdaad ook gevaarlijk voor de risicogroepen. Maar daar is in ieder geval een vaccin voor. En voor risicogroepen ook een behandeling. Uiteraard kunnen, met name kwetsbare mensen, alsnog overlijden aan de griep. Maar zoals nu steeds meer zichtbaar wordt, liggen die cijfers wel lager dan bij COVID-19.
    Bij een groter risico, past ook grotere voorzichtigheid.
     
    Maslov vindt dit leuk.
  9. maliro

    maliro Niet meer actief

    Exact zelfde verhaal hier. Urine is afgelopen vrijdag op kweek gezet. Maar dochter heeft geen klachten van blaasontsteking dus ik verwacht geen gekke dingen
     
  10. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Hier ook geen blaasontsteking klachten. Afgelopen 2 dagen leek de temperatuur iets te zakken en nu is het vandaag ineens weer een stuk hoger.
    Beterschap voor je dochter! Hoop dat ze snel beter is of dat je in ieder geval weet wat het is!
     
    maliro vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    maliro en Peppabig vinden dit leuk.
  12. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Wat raar dat er dan wordt gekozen om hém een mondkapje te laten dragen... lijkt me de verantwoordelijkheid van de begeleider, toch?
     
    Wellesnietes vindt dit leuk.
  13. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Dat vind ik dus ook. Maar dit werd een paar weken geleden eenmalig ter sprake gebracht toen er nog sprake was dat de scholen op 11 mei open zouden gaan, en ik heb dat toen direct afgekapt en gezegd dat mijn zoon onder geen beding een kapje gaat dragen. Inmiddels is de startdatum van zijn school uitgesteld tot 2 juni, dus wellicht is de situatie weer anders nu. Ik heb er verder nog geen contact over gehad, we wachten af voor nu.
     
    Maslov en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Onze oudste begint volgende wk weer. Maar met heel wat meer regels dan in Nederland. Ze moet de hele dag een mondkapje dragen en is er dus meerdere nodig per dag. Bij aankomst op school handen wassen en ontsmetten. Dan tussendoor ook nog.1 persoon per keer naar de wc. En de pauzes zijn verzet zodat de school niet tegelijk op plein is. Ook zijn de klassen voor de helft dat betekent niet meer dan 16 a 17 kinderen. En dat tot de zomervakantie. Ze gaat dus ook gewoon heen.

    Jongste heeft als startdatum pas 15 juni. Ook hij om de wk naar school, wat inhoudt dat hij in totaal 2,5wk echt op school zit tot de zomervakantie hij hoeft geen mondkapje op, alleen in de bus. Wel ook het handen wassen en natuurlijk afstand.

    Wel een heel gedoe allemaal, maar ze wennen vast snel.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waar wonen jullie?
     
  16. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Hier gaat de oudste nu wel naar school, niet zozeer omdat ik het veilig vind (ben copd patient, behoor aldus de arts tot de risicogroep en ook nog zwanger en jongste is helaas ook risicogroep aldus haar arts) maar ter voorkoming dat hij een terugval krijgt in zijn sociaal-emotionele ontwikkeling. Hebben wel contact met school en leerplicht, ze begrijpen onze voorzichtigheid maar snappen ook onze spagaat tussen wat veilig is uit oog van mij en jongste en wat de oudste helpt.
    Hoe het vanaf 8 juni gaat weten we nog niet, er is geopperd om bijvoorbeeld via zo'n systeem vanaf thuis in de klas te zitten. Maar zal grotendeels afhangen wat er uit het spoedberaad met de ministerraad volgt, zoals er nu teruggekoppeld is staat nog niet vast dat alle scholen volledig open gaan aangezien er dan niet aan de huidige richtijnen gehouden kan worden voor scholen. Iets wat ook bij ons op school geldt. Hier verwachten ze pas 3/4 juni definitief duidelijkheid over te kunnen geven.
     
  17. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Gaan jullie scholen überhaupt open? Ik kreeg net een nieuwsbrief en daarin stond dat ze nog twijfelen en pas op 1 juni definitief laten weten of ze open gaan :rolleyes:...
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.972
    7.897
    113
    Vrouw
    Ik had er niet eens over nagedacht dat ze het niet zouden doen. Maar vandaag kreeg ik via ook te horen dat het helemaal niet zeker is dat onze school volledig gaat draaien.

    Hebben ze ook aangegeven waar ze dan over twijfelen? Of ze misschien stapsgewijs wat minuten eraf halen om de in en uitstroom te verspreiden?
     
    Didi1980 vindt dit leuk.
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Maar ze moeten wel toch. Het is besloten, ze moeten gaan uitvoeren, er is geen keuze. Is hetzelfde als een school open blijft terwijl de scholen dicht zijn. Hier een bericht gehad dat ze vanaf 9 juni volledig open gaan. 8 juni is er een studiedag die ze uiteraard door laten gaan (niet blij mee maar goed). Laten wij eens proberen om dit schooljaar nog enigszins positief af te sluiten.
     
  20. Didi1980

    Didi1980 Actief lid

    13 apr 2020
    480
    502
    93
    Vrouw
    Nee helaas. Ik had ook graag gelezen wat exact hun dilemma's zijn. Het enige waar ze over schrijven is dat het in het veld veel vraagtekens oproept. Er is een grote kans dat ze dus niet open gaan.

    Ik vind het erg lastig en merk dat ik met gemengde gevoelens hier naar kijk. Enerzijds heb ik begrip voor de leerkrachten, anderzijds vind ik het onverantwoord om kinderen zo ontzettend lang geen/weinig onderwijs te bieden. Ik heb zelf ook cruciaal beroep en ga ook weer ftf werken met cliënten. De vakkenvuller neemt ook risico's en zo kunnen we tal van beroepen noemen die in hetzelfde schuitje zitten. Waar maken we het onderscheid? Ik vind het maar lastig..
     

Deel Deze Pagina