Wanneer kinderen ‘s avonds alleen thuis laten?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nataly1972, 1 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.168
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn vraag zegt het al, wanneer zouden jullie je kinderen ‘s avonds alleen thuis laten?

    Ik heb 2 jongens van 10 en 7 jaar oud. Overdag zijn ze al wel eens alleen thuis als ik wat boodschappen moet doen of als we een 10 minutengesprek hebben op school.

    Nu hoorde ik van mijn schoonzusje dat zij haar 2 jongens van 11 en 6 jaar wel eens alleen laat ‘s avonds. Ongeveer van 18.30 tot 21.30 in het weekend. Zij en haar man gaan dan uit eten in de plaats waar zij wonen, telefoon mee en als er wat is dan zijn zij binnen 5 minuten weer thuis.

    Nu was dat nog nooit in mij opgekomen maar nu ik het zo hoor lijkt mij dat ook wel wat. Wij lekker uit eten en de kinderen op de bank met chips en drinken een film kijken.

    Alleen twijfel ik of dit niet te vroeg is of raar? Wat vinden jullie? Gewoon proberen of toch nog wachten en oppas regelen zoals we het nu ook doen?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, dat zou op die leeftijd echt niet gebeuren. Geen idee wanneer wel, maar ik denk dat ze daarvoor beiden in het middelbaar zouden moeten zitten.

    Dan moeten die kinderen ook zelf maar naar bed gaan? Of blijven ze dan op tot de ouders thuis zijn?
     
    Whoopy, DQueen en Roanna vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Met 7 en 10 nog absoluut niet. Die van mij zijn binnenkort 7 en 11 maar dat gaat voorlopig nog niet gebeuren. Die van 10 bleef voor de zomer op 1 avond van 18.40-19.10 alleen omdat ik ging sporten en vader en broertje bij voetbal waren.
    Overdag blijft zij wel eens wat langer alleen, maar zeker niet samen.
     
  4. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Onze jongens zijn nog jong, dus hebben sowieso nog oppas nodig..
    Maar onze oudste van 11 zou prima een avondje alleen kunnen zijn.
    Maar dat doen we echt nog niet.
    Zit ik lekker te eten en zij zit alleen.. lekker gezellig.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  5. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    #5 ffff, 1 sep 2019
    Laatst bewerkt: 1 sep 2019
    Toen ik klein was bleven wij avonden alleen vanaf mijn 10e en broertjes 8e. Ging prima, we aten zelf, hingen de hele avond voor de TV en gingen zelf naar bed. Wij vonden het geweldig. Nou was ik ook wel een verantwoordelijk kind.. En mijn ouders makkelijk. En de tijden anders, tegenwoordig ben je al snel een loedermoeder, heb ik de indruk.

    Edit: je kunt het ook opbouwen? Na het eten een uurtje samen wandelen. Als je terugkomt evalueren of het goed/leuk/spannend/eng was. Als het goed gaat 1,5 uur bij de buurtjes zitten, etc. Als dat opbouwend 2 of 3x goed gaat daarna uit eten?

    (mijn ouders waren avonden naar vrienden, tot 23 uur, vrienden woonden 25 min verderop en pre-mobiele tijdperk ;))
     
    Kolibrie2 vindt dit leuk.
  6. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.168
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    De bedoeling is dat ze dan gewoon opblijven tot wij weer terug zijn, nu zijn ze in het weekend ook wel eens op tot 21.30
     
  7. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.168
    1.354
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik denk dat we het gewoon een keertje gaan proberen met na het eten een uurtje wandelen, eens zien hoe dat gaat. Het gaat mij niet eens om het uit eten gaan maar om wat tijd samen met z’n 2-en. Dat zou al heel fijn zijn. Ons sociale netwerk is niet heel groot en we hebben helaas dus niet veel oppas mogelijkheden.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Zou ik echt nog niet doen. Mijn jongste 2 van 7 en (bijna) 10 laat ik hoogstens 15 minuutjes alleen, vind het echt onverantwoord. Vind het zelfs al wat lang bij mijn zoon van (bijna) 12, al zou ik het daarbij wel aandurven.
     
  9. PerfectLittleTwin

    PerfectLittleTwin Bekend lid

    11 jul 2018
    578
    577
    93
    Vrouw
    Je moet doen wat goed voelt. Die van mijn zijn nog lang niet zo oud, maar denk dat hun pas tegen de tijd van de middelbare "alleen" even thuis mogen zijn..
     
    DQueen vindt dit leuk.
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Die van mij zijn 5 en 9, ze zijn heel wijs en oudste is superverantwoordelijk. Daarnaast hebben we superfijne buren waar we zo in en uitlopen als er iets is.
    Dus ik laat ze rustig samen een uurtje alleen als ik een boodschap ga doen of ga hardlopen.
    Maar savonds zo lang alleen laten zou ik niet doen, omdat oudste dat echt heel ongezellig vindt. Savonds moeten we samen spelletjes doen of samen lezen/film kijken... En ze zijn dol op restaurants en uiteten gaan, ze gedragen zich ook heel netjes dan. Dus ze willen altijd graag mee uiteten en dan gaan we toch maar weer overstag.
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Ik zou ook opbouwen. Zo hebben we dat overdag ook gedaan. Je kent je eigen kinderen toch het beste.
    Als ik naar onze situatie kijk, ik zou mijn oudste wel even alleen durven laten, maar vind het samen met de middelste n(6) niet zo'n goed idee. En de jongste is 3, dus dat is zeker geen optie.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  12. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Ik denk dat het ook echt ligt aan de kinderen. Persoonlijk vind ik ze nog te jong om zo lang alleen te zijn. Mijn zoon (7) blijft ook wel eens 10 minuten alleen thuis als ik even naar de winkel ben, maar langer vind ik nog niet nodig, terwijl hij heel zelfstandig is.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  13. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik denk ook dat dit een goed idee is. Wel gewoon even tijd voor elkaar en als er iets is ben je zo weer terug.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Geen idee, ze zijn 10 en 7, maar ik laat ze voorlopig ‘s avonds niet alleen thuis. Die van 7 wil dat ook echt nog niet.
     
  15. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou een tienjarige die verantwoordelijkheid over zijn broertje/zusje niet geven. Zo in de avonduren zou ik denk ik ook nog niet doen maar hangt van je kind af.
    Overdag wel hoor, oudste blijft zo 2 uur alleen thuis. En dat is maar goed ook, want hoe leert hij het anders? Straks op de middelbare school zijn er zat dagen dat hij geen les of 1 uur proefwerk ofzo heeft en ik moet werken. Hij is nét 12 als hij naar de brugklas gaat. Ik zie hier ouders die hun groep 8 kind nog naar school brengen 2 straten verderop en ze nooit alleen laten,lijkt me niet gezond. (Even ervan uitgaande dat er geen bijzondere oomstandigheden zijn)

    In de avonduren kan dat voor een kind anders voelen. Maar je kunt het ook met hem overleggen, hij is 10 dus hij heeft er vast een mening over.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  16. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.133
    7.723
    113
    Gelderland
    Ik kan me als kind nog herinneren dat ik het echt niet fijn vond om alleen thuis te zijn, zeker niet in de avond. Dat ging dan wel om een hele avond en niet een uurtje maar mijn broers waren er dan ook altijd.

    Is het een idee een betaalde oppas te zoeken?
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Ligt aan de kinderen,
    De 16 en 14 jarige neven kunnen nog steeds niet samen thuis blijven de hele avond omdat ze dan elkaar de tent uitvechten of de oudste even regelt dat broertje naar een vriendje moet en hem letterlijk uit huis zet...

    Ik was 9 of 10 maar hield van alleen thuis zijn :) en dan hopen dat er een enge film op tv was. Geweldig! Ik haatte oppas, was rustig en de buren werden ingelicht dat ik alleen thuis was en stonden dus standby :)
     
  18. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Vanaf de leeftijd dat ik.de oppas ook met ze alleen liet. En dan nog is het afhankelijk van het kind. Onze oppas was 13 toen ze begon, dan werd het nooit heel laat, max 21.00 uur ofzo. Maar zij is echt een uitzondering, erg verantwoordelijk en haar moeder woont dichtbij in geval van nood kan ze haar bellen. Nu is ze 15 en past tot savonds laat op. Ik denk dat onze zoon met 13 nog noet verantwoordelijk genoeg zal zijn om tot 21.00 op te passen, maar je weet maar nooit natuurlijk. Vermoedelijk zal dochter met 13 het wel kunnen. Maar dat moeten we tegen die tijd bekijken.
     
  19. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    ik vind 7 en 10 jaar wel jong,
    Hier doen we het wel maar hier is de oudste zowat 16 jaar en zij kunnen prima op hun 7 jarige zusje passen.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  20. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Zou dat niet doen ,Ik werd weleens aleen gelaten samen met mijn broer en we staken een keer perongeluk de bank in de brand en ik kocht altijd mijn broer om zodat ik een uurtje naar de speeltuin kon :)
     

Deel Deze Pagina