Wanneer kolven voor de nacht?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Butterfly, 4 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butterfly

    Butterfly Bekend lid

    13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,

    Ik zit er aan te denken om te kolven voor de nacht en haar dan de borstvoeding via een fles te geven.
    Overdag leg ik haar gewoon aan de borst.
    Wanneer zou ik dan het beste kunnen kolven?
    Na het eten geven? En beide borsten?

    Gr,
    Danielle
     
  2. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Hoi Butterfly,
    kolven kun je waarschijnlijk het beste 's ochtends na het voeden doen, dan heb je de meeste melk. Als ik jou was zou ik trouwens nog even doorzetten met die nachtvoedingen aan de borst, is veel beter voor je productie. Als je t echt zo wilt doen dan zou ik in ieder geval ook nog 's avonds voor je gaat slapen of een uur ofzo na de laatste voeding kolven.
     
  3. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hoi,

    Waarom wil je dat eigenlijk doen? Om je partner de fles te laten geven zodat je zelf kunt uitrusten? Heb je nog veel nachtvoedingen?

    Wat Geke zegt, het is voor je productie echt veel beter om die nachtvoedingen gewoon live te geven. Maar ja dat is niet echt fijn nee...
     
  4. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    Ja ik zou inderdaad s ávonds na je laatste voeding een keer kolven, en dan direct sochtends weer kolven. Ik deed het toen na elke voeding, er kwam elke keer maar een beetje uit, maar de hele dag door en ik had een voeding gespaard.
     
  5. liefzonnetje

    liefzonnetje Fanatiek lid

    17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    ik sluit me helemaal aan bij Geke...

    het lijkt geweldig om je man er opuit te sturen voor een nachtelijke fles... maar voor je eigen productie is het niet zo goed... of je moet er dan zelf alsnog uit om te kolven omdat je op knappen staat...
    en s nachts kolven is echt niet zo leuk en snel als live voeden....

    Overigens is jouw kindje ook nog vrij klein om al aan de fles te gaan, of gaat het drinken / happen heel goed? Ik zou zeker nog een week wachten... de eerste fles moet je zo rond 7 weken geintroduceerd hebben is mij verteld en dan 2 keer per week blijven volhouden...
     
  6. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Sorry ik ben het er niet mee eens.
    Ik kolf ook s'avonds om 11 uur die voeding krijgt hij als hij wakker word in de nacht.Dan kolf ik weer.En dan ben ik binnen 20 min klaar.Drinkt hij bij mij dan zit ik een uur.Het scheelt een hoop in m'n nacht rust.

    En mijn voeding is nog steeds super op pijl.Als ik kolf kolf ik gem tussen de 150 en 200 ml.Lijkt mij toch wel voldoende ;)
     
  7. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ja sonja, maar haar kindje is pas 3 weken, dan heb je nog teveel kans op speen/tepelverwarring, uitzonderingen daar gelaten.

    Ik ben zelf met een week of 5/6 gaan kolven zodat mijn man 's avonds een flesje kon geven. Dat ging gelukkig goed.
    In het begin kolfde ik veelal een uur na de voeding, stimuleert de productie goed namelijk.
    Vanaf een week of 10 kolf ik rond 22.30-23.00 uur zo'n 130 ml af als extra voorraadvoeding en om de productie op peil te houden.
     
  8. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Ik vind dit totale onzin mijn uk is een prematuur en krijgt vanaf dag 1 borst/fles en een speen..En hij weet precies wat wat is ;) Heb het hier over in zh gehad ze zeiden daar ook dat er een paar gevallen bekend zijn maar dat het normaal altijd goed gaat.Kijk naar ons zelf de meeste zijn allemaal groot geworden met een speen en bv.En wisten wij geen verschil :(: Tegenwoordig maken ze zich overal druk over.
     
  9. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Het is niet dat ik niet geloof dat er kinderen zijn die de verwaring wel maken.Maar ik denk dat het er aan ligt hoe je er zelf mee omgaat. ;) Mijn uk dronk nog helemaal niet goed aan de borst en kreeg toch fles.Hij kan goed aan de borst drinken nu.Maar hij heeft liever de fles omdat dat makkelijker is dan hoeft hij niet zoveel moeite te doen.Dit is het enigste.Maar hij weet maar al te goed het verschil en kan het dus met alle 2 goed af ;) En de speen die vind hij heerlijk.
     
  10. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    geef hier vanaf dag 2, borst, borst met tepelhoedje, spuitje met kunstmelk, en speen....geen problemen, gaat allemaal prima doorelkaar.
    Nu spuitje niet meer nodig

    Het heeft juist de opstartproblemen die hier waren verholpen.
    (kleine was zo wild en overstuur dat het aanleggen niet lukte, als het na 15 minuten eindelijk gelukt was, was hij zo moe dat hij binnen 5 minuten weer sliep)
     
  11. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ben het wat dat betreft wel met je eens sonja. en ze is toch al bijna 4 weken? ik ben binnen een week begonnen met een fopspeentje (in overleg met de kraamhulp) omdat jonathan echt heel veel zuigbehoefte had (en nee, hij had geen honger!). en nu inderdaad heeft meneer liever de fles omdat dat makkelijker is maar de borst gaat ook prima. maargoed.. de adviezen zijn ook waarschuwingen he.. op zich niet verkeerd.
     
  12. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn dochter had toch serieus tepel/speen verwarring ondanks dat ze zoweizo de eerste 6 weken geen fles heeft gehad (of speen) en daarna maar een paar keer per week een fles kreeg... Ook na 1 fles merkte ik tijdens de volgende voeding dat het aan de borst minder ging. Het is echt een kwestie van geluk hebben dat je kind dat allebei kan hoor! Bij mn zoon wou ik niet eens het risico lopen... hij drinkt nooit uit een fles, sinds kort wel eens uit een beker (met hulp) en dat gaat verrassend goed. Het is enorm frustrerend als je kind goed ana de borst dronk en door een fles opeens niet meer...

    Ik snap ook niet zo goed waarom je snachts een fles wil geven... je moet denk ik zowiezo snachts er dan alsnog uit om te kolven. Nachtvoedingen zijn super voor je productie. De tijd die je snachts bezig bent wordt vanzelf minder na verloop van tijd... was ik eerst een uur bezig nu 5 tot 10 min. en dan slapen we weer verder.
     
  13. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Zoals ik al eerder heb geschreven ben ik s'nachts een fles gaan geven omdat ik een uur zat.Mijn kleine drinkt langzaam.(Prematuur) en zo dus maar elke keer 2 uur kan slapen.En nu kan ik ook papa er uit sturen.
    Ik kolf en zie het verschil niet tussen een nachtvoeding of kolf beurt voor de productie.Mijn productie is over heel de dag super en ik kolf 24 uur zeg maar en tussendoor voed ik nog aan de borst.
     
  14. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hè, wat bedoel je daar nu mee? Hoezo hoe je er zelf mee omgaat?

    Mijn zoon heeft het zeker wél tepel/speenverwarring, dat is de reden dat hij in tweede instantie niet aan de borst ging... Ik vind het pijnlijk om te lezen dat het eraan zou liggen hoe ik ermee omgegaan ben...
     
  15. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    wij hebben ook geen last van tepel speen verwarring gehad

    Dano kreeg:
    2e dag een speen
    6e of 7e dag een fles
    en tussendoor gewoon borst

    Ze raden sowieso aan om voordat je kindje 12 weken is, af en toe de fles te geven. Daarna is de kans groot dat het moeilijk aanwennen is.

    Ik denk dat elk kindje weer anders reageert, als je merkt dat het goed samen gaat vooral doen. Ik vond het heerlijk dat mijn vriend af en toe de fles gaf/geeft.

    Nu gebruikt Dano helemaal geen speen meer, maar krijgt regelmatig de fles met moedermelk.

    nooit problemen gehad.
     
  16. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Wat ik daar mee bedoel is.Als ik naar me zelf kijk, nu is dat mijn zoontje ook liever de fles krijgt omdat dit makkelijker is.Maar hij drinkt nog steeds wel aan de borst.Dit is een stuk moeilijker.En doet hij niet zo makkelijk.Ik zou het ook gewoon op kunnen geven en hem maar die fles kunnen geven.Je moet gewoon sterk in je schoenen staan.

    En ik snap niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt hoor.Het moet toch mogelijk zijn om je mening te geven!
     
  17. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja Sonja, je hebt gelijk dat ik me niet zo aangevallen moest voelen! Maar dat komt omdat het voor mij een nogal gevoelig punt is, omdat mijn zoon dus nooit een druppel heeft willen drinken. En dan is het nogal vervelend om te lezen dat het aan mij zou kunnen liggen.

    Maar je bedoelde het anders dan ik dacht. Nietemin had ik gewoon moeten vragen wat je bedoelde zonder het meteen voor je in te vullen...

    Sorry daarvoor.
     
  18. sonjaw

    sonjaw Fanatiek lid

    26 okt 2006
    3.346
    0
    0
    zuid holland
    Geeft niet meid.Het is ook niet allemaal makkelijk.En zeker als uk bij mij drinkt kost dit ook veel energie.Met b.v. rustig blijven als hij zo moeilijk doet.
     
  19. Butterfly

    Butterfly Bekend lid

    13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi meiden,

    Alannah heeft de eerste 3 dagen alleen flesvoeding gehad. Ze lag toen namelijk op de kinderafdeling in het ziekenhuis. Thuis zijn we langzaam overgestapt naar borstvoeding. Een fopspeen wilt ze niet (liever de pink van mama en papa :) ).

    Maar mijn man hoeft doordeweeks er 's nachts niet uit omdat hij werkt. Het zou fijn zijn als hij in het weekend de fles zou willen geven. Want 7 dagen per week eruit is best vermoeiend. Ik zit soms bijna te slapen in mijn stoel :) (in bed voed ik niet, want dan val ik zeker in slaap).

    Ze krijgt beide borsten 10 min, luier verschonen en boertje laten / kroelen en dan ben ik al 45 minuten - 1 uur later. Soms komt ze om de 6 uur, soms 4 uur en soms 3 uur. Dus dan heb ik niet veel slaap.

    Bedankt voor jullie reacties!

    Gr,
    Danielle
     
  20. geke

    geke Fanatiek lid

    10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Hoi Danielle,
    je kunt (door de week dan, als je toch moet) de tijd die je kwijt bent wel een beetje verkorten: geen schone luier (tenzij poep), niet kroelen, alleen drinken, boertje en weer slapen. scheelt misschien weer... en overdag bijslapen he?! ;)
     

Deel Deze Pagina