Wanneer neem jij zwangerschapsverlof op?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamamilou, 22 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Als je met 36 weken stopt heb je die weken die je later gestopt bent altijd na de bevalling ook al beval je eerder. Is altijd minimaal 16 weken.
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Beide keren met 34 weken maar dat kwam omdat ik in de ziektewet zat. 36 weken halen in de zorg is niet gemakkelijk :)
     
  3. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Ik doe nu geen zwaar lichamelijk werk zoals in mijn vorige 2 zwangerschappen maar wel met een 'risico doelgroep'. Grote kans dat daarom mijn diensten voor mijn verlof ingaat worden aangepast. Mocht daar een stuk ziektewet bij komen wordt verlof automatisch op 34 weken gezet. Op voorhand dus zelf aangegeven vanaf 34 weken te willen.

    1e zwangerschap met 34 weken verlof. Vanaf 30 weken aangepast werk
    2e zwangerschap verlof met 35 weken.
     
  4. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Tja, maar het werk moet wel gedaan worden. Anders hou je geen klant over na 4 maanden . Bij de eerste had ik het gewoon nog niet goed geregeld qua vervanging. Ik was ook na 2 weken alweer deels aan het werk ivm een deadline.
    Bij de andere 2 had ik meer personeel en collega's zodat ik makkelijker met echt verlof kon.
     
  5. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Klopt, maar als je met 34 weken gaat kan dat dus oplopen tot 18 weken totaal. Bij verlof vandaag 36 weken niet, dat wordt nooit langer.
     
  6. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Dat klopt niet. Ik ben vorige keer met 36 weken met verlof gegaan. Uiteindelijk 13 dagen overtijd en die tijd heb ik er gewoon bijgekregen. Dus je behoudt je recht van 12 weken na de bevalling. Als je met 34 weken gaat is dat 10 weken na de bevalling. Ongeacht wanneer je bevalt.
     
  7. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Nog eens opgezocht en je hebt gelijk. Oeps! Dacht echt dat je alleen minimaal 10 weken na moest hebben, maar dat heb ik of verkeerd begrepen of het is ooit veranderd.
     
  8. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Volgens mij is dit altijd al zo geweest. Minimaal 4 weken voor de bevalling, daarna nog 12 weken. Maar stop je 6 weken (of langer) voor de bevalling dan heb je toch maar 10 erna?
     
  9. Poppy1987

    Poppy1987 Actief lid

    5 jan 2017
    475
    279
    63
    Groningen
    Bij de eerste werkte ik 32 uur en ben ik met 36 weken met verlof gegaan. Op mijn eerste verlofdag lag ik in het ziekenhuis met veel harde buiken en een zwangerschapsvergiftiging.

    Bij de volgende zwangerschap stond dua al snel voor mezelf vast ik ga met 34 weken.

    Ik zou nooit meer maar 4 weken voor de datum met verlof gaan. Ik heb bij de eerste dus haast geen verlof gehad. Mocht nog 1 dagje maar huis en toen toch opgenomen. Ik heb het daar verschrikkelijk moeilijk mee gehad. Wilde nog zoveel doen en genieten.... Helaas.

    Mijn advies, als je genoeg vakantieuren hebt lekker 6 weken ervoor gaan!
     
  10. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Beide tot 36 weken (kantoorbaan) maar ik had hele chille zwangerschappen. Bij de eerste sportte ik zelfs nog bij 38 weken haha. Bij de tweede hield ik dat wel eerder voor gezien. Ik werkte bij de eerste 36 uur en bij de tweede 32 uur. Maar ik vond bij de tweede de dagen thuis met mij m’n toen peuter zwaarder in de loop er naar toe dan mijn werkdagen..
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Kantoorbaan. Bij beide kinderen gewerkt tot 38 à 39 weken. Dat is in België vrij standaard, en bij een normale zwangerschap prima te doen. Vond ik.
     
  12. LaQueen

    LaQueen Fanatiek lid

    4 mei 2014
    4.196
    5.078
    113
    Vrouw
    D
    M
    Bij dochter met 36 weken met verlof gegaan en ook dit keer ga ik met 36 weken. Moet wel toegeven dat ik het dit keer heel pittig vind met een peuter erbij en ik ben nu dus ook wel echt vreselijk toe aan rust.
     
  13. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Bij de zwangerschap van mijn zoon wilde ik met 36 weken met verlof. Toen werkte ik nog 36 uur. Ik vind dat erg pittig en heb met 35 weken echt moeten aangeven dat het niet ging. De werkdruk was en is hartstikke hoog dat het voor een normaal mens zelfs niet altijd te doen is.
    Nu ben ik pril zwanger en werk ik nog maar 24 uur. Met een beetje mazzel heb ik straks een andere functie die beter hij me past. Dus overweeg dan om toch weer voor 36 weken te gaan omdat de omstandigheden dan beter zijn. Als de zwangerschap goed verloopt, dan.
     
  14. Hoebie

    Hoebie Actief lid

    19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Kantoorbaan 32 uur in de week. Gestopt met 36 weken omdat ik zoveel mogelijk wilde meenemen na de bevalling.

    Moet toegeven dat ik een vrij makkelijke zwangerschap heb gehad, op mijn ontzettende olifantenpoten na dan :rolleyes::roflmao:

    Het liefste had ik nog doorgewerkt tot 38 weken en nog 2 weken extra meegenomen als dit had gemogen, achteraf toch blij dat dat geen optie was want mevrouw was er al met 37+5 :p

    Het ligt er echt helemaal aan hoe je je voelt. Het gaat ook maar over 2 weekjes, misschien kun je met je baas afspreken dat je bij 34 weken kijkt hoe je je voelt en als het gewoon gaat ga je door zolang dat kan. Of je spreekt af dat je met 36 weken gaat, en als je het eerder moe bent dan ga je gewoon eerder, dat recht heb je altijd :thumup:

    Als het in je functie mogelijk is dan kun je ervoor zorgen dat je je werk bij 34 weken al zo goed als 'af' hebt, dan heb je die laatste 2 weken ook minder druk.
     
  15. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ben met 34 weken met verlof gegaan. In eerste instantie voor gekozen omdat dat qua plannin voor mezelf goed uit kwam (mijn verlof eindigde dan 24december dus ik kreeg dan de feestdagen er nog extra bij en kon met weinig vakantiedagen nog een stuk overbruggen om mijn verlof te verlengen).
    Achteraf ook heel blij mee geweest, ik zat echt heel diep in mijn coconnetje rond de 35 weken dus had werk er echt niet meer bij gewild. Ondanks dat mijn zwangerschap echt 1 groot feestje was.
     
  16. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Dit had ik ook heel erg.
    Ik heb geen baan, dus ook geen verlof.
    Maar vanaf een week of of 32/33 voelde ik. Me gewoon niet meer bekwaam genoeg meer achter het stuur, en reed echt alleen met mijn man samen naar de supermarkt ofzo, vanaf 35 weken helemaal geen auto meer gereden.
     
  17. WAvE

    WAvE Lid

    30 jan 2016
    73
    0
    6
    NULL
    Bij mijn eerste zwangerschap doorgewerkt tot 36 weken. Was het op het laatst wel zat, de hele dag zitten met zo'n dikke buik maar het was wel vol te houden. Nu bij de tweede merk ik dat het nu al moeizamer gaat. En zit nog maar op 16w. Denk dat het voor iedereen heel verschillend is, maar ook vooral niet te voorspellen is. Kijken hoe je je dan voelt en goed luisteren naar je lichaam :)
     
  18. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Ik ben van plan door te werken tot 36 weken.
     
  19. Kaaskoekje

    Kaaskoekje Actief lid

    26 apr 2019
    169
    176
    43
    Vrouw
    Ik werk door tot 36 weken. Maar, best pittig moet ik eerlijk toegeven.
    Ben gesloopt! :p
     
  20. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    344
    20
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Werkte 40 uur (en vaak wel wat meer) op kantoor, met een redelijk hectische baan.
    Gynaecologe zei dat ik er rekening mee moest houden dat ik niet gek moest opkijken als ze me op een zeker moment op halve dagen zou zetten. Ik zou sowieso rond de 38 weken worden ingeleid.

    Wilde het liefst zoveel mogelijk tijd na mijn bevalling, dus ging alsnog voor de 36 weken. En dat is zonder al te veel problemen fulltime gelukt. In de twee weken voor de bevalling thuis ook nog best wel wat gedaan voor het werk, wel op tijden die ik zelf bepaalde. Daardoor uiteindelijk alleen het weekend voor ze geboren is echt vrij geweest en daar heb ik wel een beetje spijt van. Het voelde toen goed om mijn werk zo netjes en goed mogelijk achter te laten en dat gaf ook rust. Maar achteraf gezien had ik beter wat extra rust kunnen pakken.
    Dus dat zou ik een tweede keer anders doen.
     

Deel Deze Pagina