Wanneer ritme

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gl0ria, 26 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    #1 Gl0ria, 26 jan 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2021
    Ons kleintje is nog maar 2 weken dus ik ben absoluut nog niet opzoek naar ritme.
    Mijn huis is een zooitje, ik knuffel zoveel als ik wil, slapen doen we niet in het bedje maar lekker bij ons en het is helemaal fijn en prima.

    Met hoeveel weken/maanden kregen jullie enigszins ritme in de dag? De slaapjes in bed? En weer wat orde in huis en in de gehele dag? :)

    Ik verwacht uiteraard nog helemaal geen ritme, ik heb lekker lang verlof en alle tijd!
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Zo uit mijn hoofd na zo'n 4 a 5 maanden pas. De nachten zijn nog steeds bagger na een jaar maar overdag hebben we goed ritme. Hij kon ook niet volledig alleen eigen ritme volgen, als jongste heb je ook pech (oftwel regelmatig uit bed geplukt om de oudste van school te halen).

    Ons huis is nog steeds een rommetje haha, we ruimen wel elke avond op: heb een hekel aan startten met school in de rotzooi maar de bergen schone ongevouwen was blijven vaak tot weekend staan en met 2 kinderen die spelen, eten en drinken is t overdag ook een heerlijk rommetje :)
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.577
    4.623
    113
    Per kind totaal verschillend. Sommige baby's beginnen snel met doorslapen. Andere baby's met een jaar nog niet.

    Probeer het ritme van je kindje te volgen en let op slaap en hongersignalen. Langzaam aan zal je een ritme ontdekken. Ook kan er een moment ontstaan dat je zelf meer een ritme wilt.

    Kijk wel of je veilig slaapt. Een co sleeper of wiegje naast jouw bed is veiliger dan tussen jullie dekbed en kussens.

    Bedenk dat ieder ritme ook weer iedere keer kan veranderen. Dus wees flexibel en kijk wat voor jullie werkt.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.998
    25.441
    113
    Al redelijk snel (met een maand?) kwam er een dag/nacht ritme als in dat ze snachts langer sliepen en na een voeding ook weer gingen slapen. Voedingen waren wel nog net zo regelmatig als overdag.

    Savond echt langere stukken slapen en overdag duidelijke dutjes kwam met 4 a 5 maanden. Dat ik kon zeggen “hij doet 3 slaapjes en drinkt 4 a 5 flessen” daarvoor is het allemaal rommelen, kort slapen, dan opeens een slaap dag. Slaapjes die samen vallen met voedingen en poepbroeken. Dagen die om 4u sochtends beginnen of nachten die om 18u beginnen waardoor je in de knoop raakt met de laatste en eerste voedingsn. Chaos, haha.

    mijn tip: kijk niet naar de klok, kijk niet extreem naar regeltjes. In NL geld nog steeds de max. 1 liter op een dag en liever kleine flesjes dan grote. Laat dat los.. je baby kan heel goed zelf aangeven hoeveel hij/zij nodig heeft. Voed wanneer honger, slaap wanneer moe. :)
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  5. Lenainlove

    Lenainlove Actief lid

    8 jul 2020
    280
    222
    43
    Vrouw
    Ritmes komen en gaan ;)

    Ik denk dat ik na een maandje of 2 à 3 wel een idee had van wat ik kon verwachten van mijn baby, van mezelf en van mijn man ;) Oftewel: toen waren we redelijk gewend aan de situatie met een pasgeborene.

    Na een maand of 5 à 6 werd zijn slaap meer voorspelbaar en voelde het wel als alles op orde, geloof ik. Maar ja, elk kind is anders en elke ouder en elke situatie. Go with the flow!
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #6 Zoe123, 26 jan 2021
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
    Wat bedoel je eigenlijk precies met ritme?
    Hier hadden we snel een ritme. Slapen, aan de borst, knuffelen, spelen, slapen.
    Wanneer dat bepaalde baby.
    Na een maand of 3 zat er een ritme in, maar dat veranderde ook zo weer..
    En voor een baby die mee moet in het schoolritme van zijn oudere broertje of zusje ligt het ook weer anders..
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    En @Gl0ria , als je borstvoeding geeft,ook niet op de klok kijken en aanleggen bij de eerste honger signalen.
    10-12 voedingen op een dag is volkomen normaal :)
     
    Gl0ria en nizzie86 vinden dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.998
    25.441
    113
    Inderdaad.
    Mijn jongste kwam 11 of 12 keer op een dag en dronk gerust 3 kwartier. Dat was natuurlijk geen doen met ook nog een peuter in huis dus ik heb de bv met 2,5 maand opgegeven. Maar in principe is het heel normaal ja, haha.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  9. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Hoe definieer jij ritme? ;)
    Ik (en baby :p) kreeg wel meer routine en meer handigheid waardoor verzorging, voeden etc minder tijd ging kosten en het ook mogelijk werd om dingen ernaast te gaan doen. En dan zijn er fases die elkaar blijven opvolgen, soms gaan dingen soepel/makkelijk, soms weet je van voor niet meer dat je achter nog leeft. Meebuigen en loslaten en accepteren zijn dan goede kwaliteiten :thumup:...

    Echte 'voorspelbaar' ritme kwam vooral na 1 jaar vond ik, toen baby meeging in het 'normale' dagelijkse ritme van eet- en slaapmomenten (1 middagslaapje).

    (maar als ik dan weer eens achter mijn handenbindende dreumes aan rende die ik geen seconde uit het oog kon verliezen, dan dacht ik met weemoed terug aan die tijd dat baby nog gewoon een uurtje in de box kon slapen :roflmao:...)
     
    Zoe123 en Gl0ria vinden dit leuk.
  10. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Per kind verschillend.
    De oudste eigenlijk dag 1 al.
    De 2e ook meteen, alleen na 2 weken koemelkallergie + reflux dus dat ging even een tijdje rot. Na 3 maanden ging het beter, meteen weer het ritme opgepakt.
    De 3e koemelkallergie en reflux.. huilbaby, na slaaptraining met 9 maanden kregen we pas echt ritme.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  11. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    De eerste weken is er eigenkijk geen ritme. Je wordt zo in beslag genomen met eten, voeden, verzorgen, zelf rusten enz. Denk dat ik na 1 maand een soort van routine had dat ik wist hoe de dag er een beetje uit ging zien maja dat veranderd ook weer zo snel zo’n periode duurt nooit lang i.v.m minder worden voedingen en andere slaap tijden.
    Bij ons sliep zoontje in ieder geval na 10 weken door van 00.00u - 06.00u. Bij 4 maanden had ik hem op 19.00u- 07.00.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Ik zit er nu ook middenin en ervaar nog geen totaal ritme-gevoel. Hij slaapt 's nachts nog "slecht" en komt nog steeds tussen de 2,5 en 4uur voor voeding (kv).
    Qua handelingen merk ik wel; wakker, fles, luier, fles, knuffelen, max 1,5u wakker en dan moet hij echt slapen. En dan is er 1 a 2x per dag dat hij van voeding tot voeding wakker is incl huiluurtje(s).

    Wat mij meer ritmegevoel zou geven is standaard om 19:00(of 20:00/21;00) naar bed, wakker voor late voeding (rond 0;00) en dan doorslapen tot zeg 7:00.. :rolleyes:
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.866
    15.304
    113
    #13 Sado, 27 jan 2021
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
    Poeh, van de oudste twee weet ik het niet meer zo precies, maar dat is vergelijkbaar met de jongste, denk ik zo:

    Vanaf ong 3 weken oud elke dag rond 20.00 naar boven, wassen/douchen, laatste flesje en naar bed. Vanaf datzelfde moment ontstond er ook een steeds duidelijker dag/nachtritme en werd de nachtvoeding steeds later, vanaf ong 6 weken af en toe doorslapen.
    Slaapjes overdag beneden in de box, Mamaroo of bij mij of man op schoot.

    Vanaf 7 weken oud consequent doorslapen (als in: minstens 8 uur tussen laatste en eerste voeding). Verschilde wel een beetje per nacht hoe lang, uitschieters naar 10-10,5 uur tussen de voedingen.
    Slaapjes overdag nog beneden in de box, Mamaroo of bij mij of man op schoot. Weleens slaapjes in bed geprobeerd, maar weinig succes....

    Vanaf 10 weken oud ‘s nachts consequent klokje rond slapen van ong. 20.30-08.30. Flesjes overdag vrijwel exact om de 4 uur (en daardoor automatisch over naar 4 voedingen per dag). Slaapjes overdag in bed nog niet altijd een succes, maar gaat steeds beter.

    Morgen 13 weken oud en ze is een heerlijke slaapkop, we moeten haar nu ‘s morgens vaak wakker maken rond 09.00. :roflmao: Slaapt ‘s nachts consequent 12-13u aaneengesloten. Overdag om de 3,5u-4u een voeding, doorgaans op (vrijwel) exact dezelfde tijdstippen. Nu ook een mooi ritme in de slaapjes overdag: 2 lange slaapjes per dag, beide in bed.
    Soms even een mini powernapje op schoot na het drinken van een flesje.

    Long story short: ritme verscheen langzaam vanaf 6 weken, met 2,5 maand oud een écht duidelijk en fijn ritme, zowel dag als nacht.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  14. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Na een maand of zes een beetje, maar pas sinds onze dochter twee jaar is kan ik echt spreken van een ritme. Misschien zijn wij een uitzondering hoor :roflmao: Maar het feit dat ik de gordijnen in onze slaapkamer al een halfjaar niet heb gewassen en dat er dertigduizend ongesorteerde foto’s op mijn telefoon staan vanaf het moment dat onze dochter werd geboren geeft wel aan dat ik nooit meer echt de controle over het huishouden heb teruggekregen :o:
     
    Zoe123, KleineLai en Gl0ria vinden dit leuk.
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.967
    17.010
    113
    Vrouw
    De oudste vanaf 8 weken.. die ging slapen na z'n avond fles, dan nog een late voeding om 23.00 en vervolgens om 6.00.

    Onze dochter is nu 2 maanden, de nachten gaan eigenlijk super, maar overdag is het nog wisselend. Er begint langzaamaan wel een ritme in te komen.
    Ze krijgt nu haar laatste fles rond 20:30/ 20:45 en slaapt dan tot de volgende ochtend 7:00 / 7:30
    Ze krijgt nu 5 flesjes van 150cc. Tussen de voedingen door zijn het vaak hazenslaapjes in de box, haar middag slaapje (rond 12.00) leggen we haar wel in haar eigen bedje, lengte van de dutjes verschillen per dag.
    Na haar fles vaag 18.00 is ze nog even wakker, bed ritueel en dan proberen we haar in bed te laten slapen .. zonder succes tot nu haha ze wil dan echt alleen bij ons liggen. Pas na haar fles van 20.30/20.45 gaat ze slapen in haar bedje.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  16. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Wij hebben de kinderen gevolgd in hun ritme en vanaf een maand of 5/6 was deze redelijk stabiel.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  17. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.915
    3.965
    113
    Vrouw
    Hier met een maand of 5/6. Ritme ziet er nu ongeveer zo uit met 7mnd (inclusief hapjes):

    07.00 wakker worden, boterham en een fles
    09.30 fruithapje
    Slaapje rond 10.30/11.00 en dan tukt ze een half uurtje tot een uur
    12.00 boterham en fles
    Middagslaap om 13.00 en dan slaapt ze soms 3 kwartier, soms 2.5 uur. Meestal uur en een kwartier.
    15.00 soepstengel en fles
    Einde middag dutje rond 16.00/16.30 beetje afhankelijk van hoe laat ze in de middag wakker is geworden, soms slaat ze deze helemaal over. Meestal half uurtje tot een uurtje.
    17.00 warm eten, beetje yoghurt
    S avonds om 19.00 laatste fles, tandjes poetsen, pyjama aan, verhaaltje en slapen.

    Vanaf een maand of 3/4 zijn we haar wel structureel om 19.00 naar boven gaan brengen met het hele riedeltje. Gebeurde toen nog vaak dat ze 'snachts een extra voeding nodig had, maar dat werd steeds later en kwam steeds minder vaak voor. Met 5/6 maanden zijn we begonnen met haar dagelijks op vaste momenten het vaste voedsel aan te bieden. Fles ging op verzoek en dan vast voedsel op gezette tijden. Inmiddels gaat dat eigenlijk ook volledig mee in het dagritme.

    Ze slaapt sinds kort op haar eigen kamer, dat vind ze nog niet heel leuk. Dus nu weer wat vaker uit bed 's nachts. Ligt op haar kamer een extra matras zodat we op de slechte nachten niet steeds heen en weer hoeven.
     
    Gl0ria vindt dit leuk.
  18. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.035
    3.117
    113
    Wow. Babies die doorslapen met of vanaf 6/7/8/9 weken:eek:
     
    Oilell en nizzie86 vinden dit leuk.
  19. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.882
    4.154
    113
    Hier beide keren een ritme vanaf 2 weken ongeveer. Dit kwam vooral door de wakkertijd goed in de gaten te houden. Wel liet ik overdag nooit langer dan 4 uur tussen een voeding, dus maakte ik ze wakker voor een voeding. Beide jongens sloegen in de kraamweek 's nachts al een voeding over, waardoor ze 6 uur achtereen sliepen.
     
  20. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Oeps... als dat jouw maatstaf is, dan heb ik nooit controle gehad :roflmao::roflmao:.

    Jongste dochter is nu 10maanden en ze heeft nog steeds niet echt een vast ritme.
    Enige wat redelijk vast ligt is dat ze tussen 23.00 en 07.00 uur meestal wel slaapt. en overdag 2 of 3 slaapjes doet. Ene dag zijn dat hazenslaapjes, andere dag slaapjes van 3 uur en is ze maar weinig wakker.

    We hebben wel vaste tijden voor eten en drinken inmiddels. Maar ze laat zich niet in een schema gieten. Prima, wat mij betreft. Maar ik ben zelf dan ook nogal "go with the flow" en niet van de orde en overzicht :oops:. Als je dat zelf meer hebt denk ik dat je kindje daar automatisch ook al sneller in mee zal gaan.
     
    Gl0ria en nizzie86 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina