Wanneer starten met afvallen na zwangerschap?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Esprit, 24 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esprit

    Esprit Fanatiek lid

    5 jun 2007
    1.141
    0
    0
    Groepsleidster op internaat voor moeilijk opvoedba
    IJsselmuiden
    Hoi hoi,

    Ik heb een vraag. Misschien een beetje domme rare vraag, maar heb zo'n baaldag vandaag dat ik graag een beetje weet waar ik me op voor kan bereiden....

    Vorig jaar, 6 augustus ben ik bevallen van een supermooie dochter! Ik ben tijdens die zwangerschap ruim 40kg aangekomen! En echt niet doordat ik rare eetgewoontes had, ik had juist helemaal geen zin aan eten en hield me erg afzijdig van lekkere hapjes e.d.... Na de bevalling (was overigens een keizersnede) raakte ikveel van mijn vocht kwijt, maar gewicht ging niet zo snel als ik zou willen en ik kwam zelfs weer aan. Achteraf logisch, want eind november bleek ik al weer zwanger te zijn! Dat was ff schrikken, maar we zijn erg blij met ons wondertje! Nou ben ik vandaag bij de anasthesist geweest ( krijg weer een KS) en toen moest ik op de weegschaal. Nou had ik al ruim een jaar niet meer op de weegschaal gestaan en ik schrok me kapot! 2 zwangerschappen geleden woog ik 50kg minder dan wat ik nu doe!

    Hoe ga ik die kg's weer kwijt raken? En per wanneer mag ik daar mee beginnen? Hoelang na de KS mag ik weer sporten?

    Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik ben enorm blij, trots en gelukkig dat ik een geweldige lieve dochter heb en het geluk heb om straks er nog een supermooie zoon/dochter bij te krijgen!
    Maar door al dit extra gewicht is mijn conditie ver beneden pijl en heb veel last van mn voorkomen (inmiddels cup H)! En omdat ik straks 2 kleintjes beneden het 1e jaar heb, kan ik conditie e.d wel erg goed gebruiken! Ik wil genieten van mn kleintjes, maar moet nu al op adem komen wanneer ik de trap op loop!

    Heb je advies wat ik beste kan doen? En antwoord op mn andere vragen?

    Bedankt voor je tijd en moeite alvast!

    Groetjes Esprit
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

    ik snap het hoor. Inderdaad prettig om straks aan je conditie te werken en je lichaam weer in vorm te krijgen.
    Het is het beste om een lange adem te hebben en niet te snel resultaat te willen. Goede voedingsgewoonten en veel bewegen zijn belangrijk. Borstvoeding geven kan ook helpen om weer sneller op gewicht te komen, naast de vele andere voordelen ervan. Als je borstvoeding gaat geven zou ik met behulp van een dietist gaan afvallen, het is dan helemaal belangrijk dat je wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt en niet te snel afvalt.
    Orienteer je vast op een sportclub en denk na over oppas zodat je ook echt een paar keer in de week kunt gaan, dan heeft het effect.
    En denk ook goed na over anticonceptie, blijkbaar ben je erg vruchtbaar!!

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina