Wanneer vertellen dat je zwanger bent?

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Vally85, 21 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vally85

    Vally85 Fanatiek lid

    21 jun 2016
    2.119
    977
    113
    Dag dames,

    Wij zijn er deze week achter gekomen dat we een 2e kindje verwachten. Omdat ik de eerste paar echo's in het ziekenhuis heb en onze zoon niet mee kan/mag twijfel ik of we het niet beter voor de 12 weken kunnen zeggen zodat we niet hoeven te liegen over een oppas voor onze zoon.

    Met hoeveel weken vertelde jullie dag je zwanger was?
     
  2. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    tegen ouders, zus en zwager, hele goede vrienden met ongeveer 4 weken.
    de rest van de wereld met een week of 11..
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  3. RLSD

    RLSD Fanatiek lid

    4 jul 2020
    1.575
    1.128
    113
    Vrouw
    Wij hebben het ouders en broer/zus met een 6-7 weken verteld, de kinderen na de goede eerste echo bij 8+6 en de rest zo rond de 12-13 weken.
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  4. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wat leuk, gefeliciteerd!

    Wij vertelden het na een goede termijn echo.
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  5. lian19

    lian19 Actief lid

    24 aug 2015
    260
    27
    28
    Gefeliciteerd!
    Wij vertellen het hier altijd na een kloppend hartje aan iedereen die het wil horen omdat het tijdens de aanmaak van het hartje nog wel eens mis wil gaan, de kans op een miskraam is na het zien van het kloppende hartje aanzienlijk geminderd.
     
    bluedrake en Vally85 vinden dit leuk.
  6. Vally85

    Vally85 Fanatiek lid

    21 jun 2016
    2.119
    977
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al best vroeg de eerste echo, met nog geen 7 weken omdat de kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap groot is.

    In verband met de feestdagen twijfel ik om het toch niet voor de 12 weken te zeggen.
     
  7. Vally85

    Vally85 Fanatiek lid

    21 jun 2016
    2.119
    977
    113
    O, dat wist ik niet. Dus als ik bijna 7 weken zwanger ben kan ik het toch vertellen of is het beter het uit te stellen tot ik wat langer zwanger ben?
     
  8. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij beginnen er morgen al mee en gaan zo'n beetje door tot kerst. Dan hebben we de hele (dichtbijzijnde) familie op de hoogte gebracht.
    Mocht het nog mis gaan dan weten ze in ieder geval wat er gebeurt is en kunnen ons steunen.

    Wij hebben kraskaarten gekocht met aan de ene kant "we willen jullie iets vertellen" en aan de andere kant een hart dat je weg moet krassen met "wij zijn zwanger ".
     
    Asil, bluedrake en Vally85 vinden dit leuk.
  9. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Wij hebben het de eerste keer vrij snel naar de positieve test verteld, omdat we na een lang traject zwanger waren en veel mensen wisten dat we in een traject zaten. De tweede keer weer een traject; maar ditmaal hadden we dit stil gehouden. We hebben het toen iets later verteld, omdat familie ivm verjaardag toen allemaal bij ons zou komen en we dat een leuk moment vonden.
    Ik zou vooral vertellen wanneer dit voor jou goed voelt!
    Gefeliciteerd trouwens!!
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  10. Vally85

    Vally85 Fanatiek lid

    21 jun 2016
    2.119
    977
    113
    Wat super leuk en origineel zeg. Ik kende die manier van bekend maken nog niet.
    Nu met de feestdagen die eraan komen heeft het wel wat speciaals om het dan te zeggen.

    Het is idd wel fijn om gesteund te worden mocht het mis gaan... Dat heb ik altijd wel gemist.
     
  11. Vally85

    Vally85 Fanatiek lid

    21 jun 2016
    2.119
    977
    113
    Dank je wel!

    Door het lange traject vind ik het lastig om voor mezelf te beslissen wanneer we het vertellen. Vooral omdat niemand, op 1 vriendin en kennis na, ervan weet deze keer. In onze kring heeft iedereen er een mening over en gewoon blij zijn en het daarbij laten kunnen ze niet...

    Ik denk dat ik wacht tot eind dit jaar, met oud en nieuw ofzo. Dan is de kans hopelijk ook wat kleiner dat de zwangerschap mis gaat.

    Bedankt voor je advies.
     
  12. lian19

    lian19 Actief lid

    24 aug 2015
    260
    27
    28
    Tsjah je moet het helemaal zelf weten hoor! Maar wij zijn hier slecht in geheimen bewaren en mocht het mis gaan, dan vind ik het ook fijn om dit gewoon te kunnen delen. En dan weet de hele wereld dat maar, das ook onderdeel van mij op dat moment.

    Internet:
    Wanneer op een echo een kloppend hartje is gezien (vanaf de 6e week), dan is de kans op een miskraam nog maar 1-3%!
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  13. Vally85

    Vally85 Fanatiek lid

    21 jun 2016
    2.119
    977
    113
    Haha, nou ik heb mezelf ookal bijna 200x versproken. Helemaal toen een goede kennis vertelde dat ze zwanger is en ik bijna reageerde met : o, gefeliciteerd xik ook!!

    1 tot 3 % maar? Je vraagt je af waarom je dan soort van moet zwijgen tot de 12 weken.
     
  14. Babs1990

    Babs1990 Bekend lid

    1 sep 2015
    545
    352
    63
    Vrouw
    Brabant
    Hier wist iedereen het rond de 8 weken (bij elke zwangerschap) ik heb een schoonvader die geen geheimen kan bewaren
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  15. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vanaf 6,5 weken zwangerschap is goed te zien of het hartje klopt. Een lege vruchtzak of een niet-levend embryo zonder hartactie zijn bij deze zwangerschapsduur met echoscopie betrouwbaar te zien. De kans op een miskraam bij een kloppend hartje is dan nog <10%. Vanaf 10-12 weken is deze kans <2%, maar nooit uitgesloten.

    Bron: https://www.vpwijchen.nl/miskraam/#:~:text=Een%20lege%20vruchtzak%20of%20een,2%25%2C%20maar%20nooit%20uitgesloten.
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  16. Amelie

    Amelie Fanatiek lid

    8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wij hebben het bij de eerste 2 kindjes met 8 weken (na de eerste echo) verteld aan de familie en de rest na de termijnecho. En nu hebben we het opa's en oma's, een vriendin van mij en broer + schoonzus al verteld terwijl ik morgen pas 4 weken ben. Maar ik wilde het dit keer sowieso eerder vertellen om mezelf te ontlasten. Zodat ik me niet steeds groot hoef te houden want ik heb juist nu behoefte aan hulp en begrip. En als het mis zou gaan dan vind ik het ook fijn om steun te hebben. De mensen die verder van ons af staan, waar we niet zo nauw contact mee hebben, vertellen we het pas later. Ik denk na de 1e echo als we een mooi hartje hebben gezien. Ik zie er steeds minder het nut van in om het geheim te houden eigenlijk. :rolleyes: Voor de buitenwereld natuurlijk wel, maar niet voor de mensen die dichtbij ons staan.
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  17. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    Wij hebben het na de 2e echo met 11 weken verteld aan de familie en vrienden. Eerder heb ik een missed abortion gehad met 10 weken, dus nu wilde ik graag weer eerst de 2e echo afwachten, omdat ik bang was dat het goede nieuws nog een keer om zou kunnen slaan in slecht nieuws en dat wilde ik m’n ouders niet aandoen. Nu weer pril zwanger na een cryo terugplaatsing en als alles goed blijft gaan doen we het deze keer weer zo.
    Maar voor een ieder is dit anders, probeer voor jullie zelf te achterhalen wat voor jullie goed voelt!
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  18. lian19

    lian19 Actief lid

    24 aug 2015
    260
    27
    28

    Het is inderdaad een beetje onduidelijk en verschilt per site hoeveel procent. Maar ik denk dat je jezelf ook redelijk daarin in hokjes kunt plaatsen. Ben je bijvoorbeeld halverwege 20 of rond de 40 jaar oud? Of ben je bekend met eerdere miskramen of niet?

    Wat bij mij vooral centraal staat is het zien van het kloppende hartje, er is een zwangerschap. Voor mij voldoende om het met de wereld te delen. Mocht het dan toch mis gaan, deel ik dit ook graag, want er was een hartje...
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  19. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Volg je hart en doe wat hoed voor jou voelt.

    Bij alle zwangerschappen de directe familie en beste vrienden al direct na positief testen ingelicht.

    Bij mijn vorige zwangerschap (toen ging het helaas mis) mensen na de eerste goede echo, met kloppend hartje op 8+2, ingelicht (maar niet aan de grote klok hoor). En de kinderen ook ingelicht. Zij hebben allen erg in ons verdriet dat het toch mis ging gedeeld en dat was best fijn.

    Bij mijn huidige zwangerschap heb ik mijn dochter al voor de eerste echo ingewijd in "ons geheim" omdat ze na de MA zo meeleefde. Het voelde gewoon goed haar er ook zo vroeg bij te betrekken. De wereld hebben we na de goede termijnecho ingelicht (dus niet na de eerste goede echo al).
     
    Vally85 vindt dit leuk.
  20. Miekoe

    Miekoe Fanatiek lid

    9 aug 2012
    1.908
    502
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd!!

    we hebben het mijn schoonouders al met 5 weken verteld en de kinderen na de eerste echo (8 weken). Daarna hebben we de rest van de wereld ook maar ingelicht aangezien de kinderen het niet echt geheim konden houden :roflmao:

    bij de meiden hebben we het pas aan iemand na de termijnecho verteld.
     
    Vally85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina