Wanneer weer het normale leven oppakken?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Emm27, 17 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ik ben bijna 2 weken geleden bevallen van mijn derde kindje alles liep voorspoedig en de kraamweek was heel fijn!

    Nu vroeg ik me af, hoe snel deden jullie 'alles' weer?

    Mijn man gaat volgende week weer volledig werken en ik kijk er best tegenop. Ik merk dat ik best veel weer kan, maar als het iets te druk wordt dan word ik al erg moe en overprikkeld. Zo heb ik mijn kinderen nog niet van school gehaald bijvoorbeeld.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.140
    15.210
    113
    Vanaf dat man weer ging werken. En dat zal nu ook weer zo zijn. Dus de tijd dat man thuis is pak ik veel rust aangezien ik daarna het 24/5 weer alleen moet doen
     
  3. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Mijn man ging na 2 tot 5 dagen weer werken dus zodra de kraamzorg weg was moest ik het weer alleen doen. Ik had wel geluk dat mijn man de kinderen de eerste week na de kraamweek weg bracht naar school. Maar verder moest ik zelf weer alles doen. Bij de tweede en vierde was dat geen enkel probleem, bij de derde was het moeilijker, hij huilde ontzettend veel, waardoor ik bijna niet sliep en niet echt op kon knappen. Toen kwam mijn moeder regelmatig even bijspringen voor de andere 2.
     
  4. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ten eerste ik heb maar 2 kinderen, dus het is niet helemaal te vergelijken. Maar ik moest heel veel schoolruns doen, omdat mijn dochter altijd thuis at tussen de middag. Dus constant in de weer met de maxicosi of kinderwagen. Mijn motto was op een gegeven moment: niet nadenken maar doen! Zodra ik een andere ouder met medelijden naar me zag kijken, kreeg ik medelijden met mezelf. Dus tijdens dat soort momenten ging ik er gewoon voor. Je krijgt er weer een eigen ritme in.
    •Probeer ‘s avonds even een rondje te lopen. Als is het maar een kwartier. Ff tijd voor jezelf, lekker frisse lucht en genieten van de natuur of gluren in andermans huizen.
    •Wees niet te streng voor jezelf, dus als de tv wat vaker aanstaat voor de andere kinderen ... so be it!
    • probeer in het weekend een tukkie te doen.
    • ander motto die ik hardop uitsprak als er chaos/huiluurtjes waren: dit moment gaat voorbij en ik zal er waarschijnlijk nooit meer aan denken. En weet je: nu 3 jaar later kan ik me dat intense van de chaos niet meer zo goed herinneren terwijl ik weet dat die er was.
    • Succes, het komt allemaal goed!!!
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.029
    113
    Vrouw
    Tja, wat is 'alles'? Je kinderen in schone kleren en een volle buik op school is belangrijk. 's avonds een warme maaltijd op tafel ook, maar een keer makkelijk doen is ook prima.
    De wc heeft natuurlijk ook regelmatig een beetje nodig.
    De was een beetje bijhouden is ook wel fijn.
    En de rest? Die doe je als je tijd/energie/ zin hebt.
    Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Je zal zien dat iedere week je jezelf beter voelt, meer energie, meer een ritme.

    Misschien heb je een vriendin/buurvrouw die je kinderen een keer naar school kan brengen of weer ophalen?
    Dat had ik. Dat was erg fijn. Scheelde een hoop energie en tijd.
     
    Mapje, Roanna en Leni88 vinden dit leuk.
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij de eerste was ik de eerste weken ziek, voor ik naar buiten ging voor een klein rondje wandelen waren we 5 weken verder - en voor ik écht weer alles kon, duurde een aantal maanden.

    Met de jongste deed ik nadat de kraamzorg weg was weer alles zelf - nog geen peuterspeelzaal want het was toen zomervakantie.
     
  7. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik had n ks dus mocht 6 weken geen zware dingen doen, autorijden etc..en hoewel ik mr al eerder veel beter voelde heb ik me wel aan die 6 weken gehouden. Mijn man was 3 wrkrn vrij en deed toen t meeste in huis + oudste naar school etc. Lanzgzaamaan begon ik weer dingetjes op te pakken: lunch msken, avondeten (ik had van tevoren voor 2 weken ingevroren :D), wasjes draaien, vaatwasser.
    Na 3 weken kwam mijn zwager bij ons in huis (schoonfamilie woont in buitenland). Die heeft in die 3 weken mijn zoontjje naar school gebracht en gehaald, stofzuigde, vuilnis wegbrengen, kleine boodschappen etc.

    Na de 6 weken deden we nog even datvmn man mn zoontje naar school bracht zodat ik er niet met baby uit hoefde en ik ophaalde. Daarna kwam de coronatijd en even geen gedoe met halen en brengen.

    Oh en de weekboodschappen liet ik bezorgen en nu nog steeds. Scheelt zoveel gedoe! Badje deed ik overdag als oudste op school was, in de avond was t vaak huilen dus dat kwam niet uit.

    Nou is mijn zoontje al 8 dat scheelt ook, maar ook hier was de tablettijd merr dan normaal, nouja t zij zo. We zijn nu bijna n half jaar verder en t gaat al veel beter allemaal!
     
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Zelf stond ik te springen om weer naar buiten te gaan.
    De kraamzorg was de straat nog niet uit en ik had alles al gepakt om weg te gaan. Haha heerlijk gewoon weer je eigen dingen doen.

    Fijne kraamtijd en voelde mij goed dus waarom niet.
    Enige als ik echt moe was dan liet m'n vriend mij op zijn vrije dagen even liggen of als hij uitzn werk kwam ging ik even slapen.

    Maar hoe het bij ons gaat wil niet zeggen dat jij er al aan toe bent.

    Kan je als je je kids naar school hebt gebracht zelf niet gaan liggen.
     
  9. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    De eerste was een huilbaby toen is “”gewoon”” alles echt niet op gang gekomen. Het duurde echt lang voordat ik het leven weer normaal vond. Maar goed, ook eerste dus ons leven veranderde ook en dan ook een altijd huilende boze baby. Dat kwam pas goed toen ik zelf ging werken.

    Bij de tweede kon ik alles na 2 weken weer normaal toen mijn man weer ging werken. Maar de oudste ging toen nog 2 dagen in de week naar de opvang en mijn man bracht hem dan wel voor zijn werk weg. En op vrijdag is mijn man altijd thuis (wij werken normaal beide 4 dagen) dus dan was hij er ook fijn. En onze tweede was zo’n baby die je overal mee naar toe kon nemen of gerust een uur in de box lag. Dan ben je zelf ook relaxter omdat je bijv toekomst aan douchen. (Wat ik bij de eerste niet kwam haha)

    Het ligt denk ik dus ook aan je situatie. Werkt je man 5 dagen? Heb je oudere kinderen die naar school moeten?

    En zo ja, doe het hoognodige. Probeer toch te rusten (al is het even zitten als het lukt) go with the flow. Accepteer hulp van bijv. de buurvrouw, vriendin of ouders.

    En het belangrijkste: gefeliciteerd!
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Bij de 1e heb ik een ks gehad, dus ik mocht niet veel. Mijn man was de eerste dagen vrij (Toen las ik nog in het ziekenhuis). Daarna is hij weer gaan werken. Kraamzorg is in het weekend korter gebleven en was daardoor de 7e t/m de 10e dag nog hele dagen bij mij.
    Het was de 1e, dus ik hoefde nog niks.

    Bij de 2e had mijn man 2 weken vakantie vanaf dat de kraamzorg weg was. Eerste week van zijn vakantie gingen we ziekenhuis in, ziekenhuis uit. En toen ik ook of 6 dagen in het ziekenhuis gelegen. Baby mocht bij mij blijven en hij was met de oudste thuis.

    Bij de 3e is hij ook meteen weer aan het werk gegaan en ging het gewone leven weer door toen de kraamhulp weg was.

    En bij de 4e had mijn man 3 weken vakantie nadat de kraamzorg weg was. Maar in deze kraamweek stond ik op dag 6 weer zelf op het schoolplein voor de oudste. In overleg met de kraamverzorgster. Zij was op woensdag voor het laatst en de donderdag en vrijdag moest mijn man nog wel werken, dus die dagen moest ik alles weer zelf doen.
     
  11. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Na een week of 2 was ik wel weer volledig de running bij nr 2, 3 en 4. Maar ja, wel fijne bevallingen gehad met voorspoedig herstel. Dat zegt niet zoveel over jou en jouw situatie :).
    En het is ok dat je opziet tegen het weer gaan werken van je man. Zorg dat je die eerste dagen niks ‘moet’. Alles wat lukt is dan mooi meegenomen en geeft je een fijn gevoel :thumup:
    Vraag een vriendin/moeder etc even op de koffie (in ieder geval iemand die snapt dat ze gelijk een bakkie voor jou kunnen zetten/lunch kunnen maken zeg maar;))
    Succes, je kunt het! :)
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.108
    113
    Vrouw
    Pas na 5 maanden kind weer opgehaald van school. Eerder lukte het gewoonweg niet.

    Man brengt nog steeds kind in de ochtend naar school en zet ontbijt boven voor mij zodat ik rustig op kan starten
     
  13. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Mijn vriend is straks na de bevalling 4 weken thuis.(5 dagen verlof en 3 weken vakantie) heerlijk, de vorige keer ook zo gedaan en ontzettend goed bevallen. Ik krijg nu weer een keizersnede en was zo blij dat hij er toen was. Ik was een wrak en kon niet eens een rondje lopen voor een paar weken zonder dat ik tegen de grond ging.
    Verschil is nu wel dat zoon nu naar de basisschool gaat en vriend hem dus kan brengen en halen de eerste 3/4 weken wat dus een hoop scheelt. Daarna zal ik het zelf moeten doen.
     

Deel Deze Pagina