Er is bij mij een baarmoeder verzakking geconstateerd. Ik hem nu nog 5 weken verlof, maar de fysiotherapeut zei dat het wel 3 maanden kon duren voordat ik zwaar mag tillen. Nou bestaat mijn beroep uit onderandere zwaar tillen. Ik ben een traject in gegaan van fysiotherapie en hoop dat ik daarna gewoon weer kan functioneren. Mijn vraag? Moet ik langs een bedrijfsarts of is een verklaring van de fysiotherapeut of verloskundige voldoende? Wanneer breng ik mijn werkgever op de hoogte? Krijg ik geld van het UWV? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.
Beste Marike, Als je tijdens je zwangerschapsverlof ziek bent geef je dit (direct) door aan je werkgever. Tijdens je ziekte loopt je Zwangerschapsuitkering (WAZO) door. In meeste gevallen betaalt UWV de WAZO aan je werkgever, hij verrekent dit in dat geval met je loon. Actuele informatie vind je op deze pagina. Is je verlof afgelopen en ben je dan nog steeds ziek ? Geef dit dan door aan je werkgever. Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap of bevalling heb je recht op een Ziektewet-uitkering. Je werkgever vraagt deze uitkering voor je aan. Actuele informatie vind je hier. Ben je ziek maar niet ten gevolge van de zwangerschap of bevalling ? Je krijgt dan in deze periode je loon doorbetaald door je werkgever. Actuele informatie vind je hier. Je vraag of je langs een bedrijfsarts moet komen kan ik niet beantwoorden. Dit kun je het beste bij de bedrijfsarts en/of werkgever navragen. Ik wens je sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare