Wanneer zorgverlof mogelijk

Discussie in 'De lounge' gestart door Spectre, 26 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.985
    17.019
    113
    Vrouw
    Is er hier iemand die ervaring heeft met het aanvragen van zorgverlof en in welke situaties dit aangevraagd kan worden?

    Wij lopen namelijk vast ivm de gezondheid van mijn partner. In het kort; hij kan vrijwel niets doen momenteel, een kwartier staan/lopen is bijv. al te veel. Hij heeft hiervoor ook een afspraak staan in het ziekenhuis en een behandeling zal daarna volgen, alleen niet bekend op welk termijn.
    Nu is het zo dat hij op mijn werkdagen de kinderen altijd ophaalt van de bso/kdv, aangezien ik tot na etenstijd werk.
    We hebben maar 1 auto, daarmee ga ik naar het werk (openbaar vervoer niet mogelijk omdat er geen fatsoenlijke verbinding is).

    Het beste zou zijn als ik op die 2 dagen een uur eerder stop met werken zodat ik de kinderen kan ophalen en kan koken, omdat mijn partner dit momenteel niet meer lukt.
    Ik vind het lastig in te schatten waar ik recht op heb. Wil mijn werkgever niet tot last zijn, maar op deze manier is het erg zwaar en loop een beetje tegen mijn grenzen aan.
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Ligt ook een beetje aan je werk denk ik. Ik kan thuiswerken dus zou in overleg dan eerder naar huis gaan en in de vond een uurtje pakken. Maar mijn man staat voor de klas en die krijgt hiervoor wel zorgverlof (bijvoorbeeld toen ik net bevallen was elke dag een half uurtje later beginnen zodat hij dochter kon doen) maar ik zou zeggen ga in gesprek met je werkgever en kijk samen wat handig is.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  3. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Zorgverlof gaat over zieke mensen in je omgeving voor wie je moet zorgen. Als ik je zo lees, is je partner ziek maar heeft hij geen zorg nodig. De kinderen zijn echter wel afhankelijk van zorg. Of je er "recht op hebt" weet ik niet... maar wat je hierboven schrijft, dat stukje zou ik voorleggen aan je werkgever. Het is een tijdelijke situatie en je loopt tegen je grenzen aan.. een beetje werkgever wil graag met je meedenken :)
     
    Spectre vindt dit leuk.
  4. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.505
    873
    113
    Of je het recht hebt weet ik niet, maar in overleg is veel mogelijk.
    Desnoods lever je vak uren in of werk je later wat uren terug.

    Ook zou ik mijzelf hard maken dat de behandeling van man zo snel mogelijk is, al dan niet met bijv hulp/bemiddeling van verzekering. Mijn ervaring leert dat afwachten soms onnodig lang wachten inhoud mbt behandeling/plannen ingreep.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  5. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.392
    113
    Misschien kun je ouderschapsverlof aanvragen omdat je tijdelijk meer voor de kinderen moet zorgen.
     
    JupitR en Spectre vinden dit leuk.
  6. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.437
    1.607
    113
    Dit wilde ik ook zeggen.
    Ga in overleg met je werkgever. In principe kun je hier geen zorgverlof voor opnemen, maar misschien wil jouw werkgever hier wel aan meewerken. Anders zijn vakantie-uren inleveren, onbetaald verlof of ouderschapsverlof ook nog opties.
    Beterschap voor je vriend.
     
    Spectre en femkes vinden dit leuk.
  7. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.342
    113
    Vrouw
    Ik zou het gewoon voorleggen. Ik ben de zieke hier, en mijn man haalt die uren savonds in, dat loopt altijd wel los, zonder officieel verlof oid.

    En sterkte! Het valt niet mee, een zieke wederhelft.
     
    Neuzeke en Spectre vinden dit leuk.
  8. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Ik zou ook gewoon in overleg gaan met je werkgever inderdaad. Misschien kun je je uren iets meer spreiden? Dat bijvoorbeeld 4 dagen 6 uur werkt in plaats van 3 dagen 8 uur? Of een deel thuis?

    Ontzettend vervelend voor jullie, ik hoop dat er snel verbetering is voor je partner. Je vindt vast wel een oplossing samen met je werkgever!
     
    Spectre vindt dit leuk.
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.874
    15.315
    113
    Wat vervelend om te horen!

    Ik denk dat je hier een beetje tussen wal en schip valt. Kortdurende zorgverlof zal je - naar alle waarschijnlijkheid - geen recht op hebben. Dit is expliciet bedoelt voor de tijdelijke zorg van een ziek kind of partner. Ook is dit een beperkt potje wat je jaarlijks kunt gebruiken.

    Ouderschapsverlof, zoals hier boven door iemand genoemd, zou je inderdaad kunnen inzetten. Je werkgever mag dit verzoek in principe niet weigeren, maar mag wel van je vragen om het verzoek minstens 2 maanden van te voren in te dienen. Dus daar ben je op dit moment niet mee geholpen.

    Ik denk dat het laatste wat je zegt een hele belangrijke is. Je weet niet hoe je het recht moet breien en je loopt tegen je grenzen aan, dit moet je zeker met je leidinggevende bespreken! Ik zou open het gesprek aan gaan en samen naar een oplossing zoeken.
    Kan je bijvoorbeeld (gedeeltelijk) thuiswerken, je uren anders indelen, etc?

    Sterkte! Hoop dat het gauw beter mag gaan.
     
    hummeltje5 en Spectre vinden dit leuk.
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Ik zou het bovenstaande verhaal met je leidinggevende delen en samen kijken waar de ruimte zit. Je leidinggevende heeft er ook niets aan als jij straks omvalt en sowieso willen de meeste leidinggevenden best meedenken met medewerkers die pro-actief naar oplossingen zoeken. Je leidinggevende kan ook met HR schakelen om te kijken wat jouw bedrijf voor mogelijkheden biedt.
     
    Sophy en Spectre vinden dit leuk.
  11. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.985
    17.019
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ga morgen sowieso in gesprek met mijn leidinggevende om het te bespreken. Helaas kan ik niet thuiswerken, dus dat is geen optie. Vakantie uren inzetten zie ik ook niet echt zitten, aangezien ik afgelopen jaar ook al min uren had opgebouwd en dat gaf veel stress.
    Denk inderdaad dat het dan onbetaald verlof wordt.
    Mijn man was ervan overtuigd dat het zorgverlof was, maar ik zei ook al dat is volgens mij voor als je voor een ziek persoon moet zorgen en nu is dat niet echt het geval.
     
  12. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    En ouderschapsverlof?? In principe valt het daaronder. Als je bespreekt dat je het nu aanvraagt omdat deze situatie zich nu aandient en je hebt een schappelijke werkgever en het werk laat het toe dan zou dat gewoon mogelijk moeten zijn.
     
  13. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.022
    113
    Ligt ook aan je werkgever.

    Toen onze oudste dochter in het ziekenhuis lag, had mijn man 2 werkgevers.
    De één leefde erg mee en gaf mijn man zorgverlof, ook later toen er ziekenhuisafspraken waren (plande ik aan het eind van de dag, zodat mijn man maar een uurtje eerder weg hoefde van het werk en toen zei zijn leidinggevende dat hij ook wel de hele dag zorgverlof mocht. Hebben we niet gedaan, maar laat wel zien hoe goed deze werkgever is).
    De ander was heel zakelijk en zei dat er zorg voor onze dochter was (het ziekenhuispersoneel) en dat mijn man geen zorgverlof hiervoor kreeg.

    Als ik jou verhaal lees, staat een werkgever in zijn recht om te weigeren, maar wie weet heb je ook een fijne, meedenkende werkgever en kan het wel.
     
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.985
    17.019
    113
    Vrouw
    Dat is ook onbetaald dus in die zin maakt het niet uit. Nouja we zullen zien wat mijn werkgever zegt..
     
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ga idd in overleg met je werkgever. Ik zou dan mn de nadruk leggen op het stukje kinderen halen/sluitingstijd opvang.
    Heel veel mensen kunnen niet lang staan, maar die zorgen wel voor hun eten. Er is vanalles mogelijk, van voorgesneden groenten en makkelijke recepten, zittend je voorbereiding doen of achter het fornuis, vooruit koken zodat je alleen maar hoeft op te warmen, kant en klaar/bezorgen...

    Ik snap dat jehem wil ontzien qua kinderen halen. Mocht dat niet lukken: Is een tweede auto van iemand lenen nog een optie?
     
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.976
    113
    ouderschapsverlof is wel onbetaald. Maar je contract blijft gelijk. Hierdoor heb je weer recht op de uren als je ouderschapsverlof afgelopen is.
    Je kunt het in iedergeval proberen.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  17. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.985
    17.019
    113
    Vrouw
    Oh maar koken gaat deels ook wel hoor. Tussendoor regelmatig gaan zitten en dan lukt het wel.. Het probleem is het ophalen van de kinderen, omdat hij dat altijd lopend doet. Dat gaat nu niet. Vroeg mij af wat daarin mogelijk is, maar ik ga zeker met mijn werkgever in gesprek.
     
  18. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    En je uren spreiden over de week? Dat je meer dagen met minder uren gaat werken tijdelijk?

    Heb je een beetje een begripvolle werkgever, of helemaal niet?

    Wat is dat altijd lastig hè? Ik zou als werkgever echt niet willen dat mijn mensen hiervoor onbetaald verlof of vakantie uren op moeten nemen. Na de afgelopen twee jaar heeft iedereen die uren echt nodig.
     
    Mamavandrie34 en Spectre vinden dit leuk.
  19. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Inderdaad zeker met je werkgever in gesprek gaan, maar mocht dat op niets uitlopen, is het een mogelijkheid dat een andere ouder de kinderen thuis afzet? Dan hoeft je man niet te lopen en je zou dan voor 2 dagen kunnen koken dat iets alleen opgewarmd hoeft te worden ofzo.
    Sterkte met de situatie.
     
    femkes vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Zeker in gesprek gaan. Is het mogelijk dat je ook wat thuis doet?

    Mijn man is in overleg gegaan met zijn baas en had de uren iets anders ingezet. Tien onze knul geboren was kwam hij te vroeg en vervolgens reflux. Ik sliep 3/4 uur per dag en trok het niet.
    In overleg begon hij eerder en werkte hij 5 in plaats van 4 dagen. Maar dan was hij smiddags eerder thuis om mij te helpen.

    Proberen kan altijd. Ze hebben er niks aan als jij omvalt
     
    Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina