Warmtepomp overlast?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lynx, 19 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Wij laten binnenkort een lucht/water warmtepomp installeren.
    Ik weet dat ze geluid maken en dat de overlast afhangt van de plaatsing. Nergens kan ik reviews vinden. Wat ik wel lees is dat er veel burenruzies door ontstaan.
    Ik word er een beetje zenuwachtig van. Straks hebben we of de achterburen teveel last van het geluid.
    Wie heeft er een warmtepomp of buren met een warmtepomp en wil haar ervaringen delen?
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Als ik hier door een nieuwbouwwijk loop, hoor ik er best veel, die in de tuin staan.
    Mijn schoonmoeder heeft een nieuwbouwhuis en daar staat hij op het dakterras, hoor je echt amper tot niet.
     
    lauraa vindt dit leuk.
  3. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wij hebben in het nieuwe huis een warmtepomp, maar dan een aardwarmtepomp, belangrijkste reden was dat we zelf ook snel last van dat soort geluiden hebben en dat dus niet wilden. Ook hebben onze buren hun terras aan de zijkant richting ons huis (vrijstaande huizen) waar de warmtepomp zit, dus die hadden gegarandeerd last gekregen anders.
    Andere redenen waren vanwege de passieve koeling, en dat hij energiezuiniger is en langer meegaat. Wel veel duurder natuurlijk, dus dat duurt zo’n 20 jaar voordat je dat verschil eruit hebt.
    Heb je ook een grondwarmtepomp overwogen? Wij zijn nog niet verhuisd, maar hij heeft al wel het opstartprotocol doorlopen en de warmtepomp zelf is stiller dan een cv ketel en de rest zit onder de grond, dus helemaal geen overlast.
     
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    Wij hebben een warmtepomp (inclusief alle bewoners in onze straat) en ik heb nog nooit iets gehoord. Echter was dit met de nieuwbouwwoning mee gebouwd, die zijn er dus speciaal voor ontworpen. Geen idee of dat invloed heeft. Het is net als bovenstaand een aard/ grondwarmtepomp
     
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Nee, dat ligt aan het type warmtepomp, de aardwarmtepomp haalt de warmte uit het grondwater, dat hoor je dus niet. Bij een luchtwarmtepomp heb je ergens buiten een ventilator draaien, want die haalt zijn warmte uit de buitenlucht.
    Wij hebben geen nieuwbouwhuis, maar een huis van een eeuw oud. ;)
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Nee wij hebben geen aardwarmtepomp overwogen vanwege de hoge kosten. 20 jaar terugverdientijd is wat mij betreft voor ons niet rendabel genoeg.
     
  7. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    Je hoort wel eens dat het apparaat dat binnen staat geluid maakt, dat is dan nog wel iets om op te letten.

    Gaaf, zo’n oud huis en dan klaar voor de toekomst! Wij hebben afgelopen jaar echt gelachen om onze eindafrekening.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Is het een irritant geluid?
     
  9. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    Dan heb je niets aan mijn berichtje, sorry!
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ja, ik ben ook benieuwd naar de energiekosten. We hebben een technische ruimte, die extra geluids geisoleerd is, dus we hebben daar inderdaad rekening mee gehouden.
    De vorige eigenaren hebben 50 jaar in ons huis gewoond (ze waren beiden iets boven de 90 geworden) en er was ook 50 jaar niets groots meer gedaan, dus overal enkel glas en echt alles moest gebeuren verder. Dus daarom maar meteen groots aangepakt met gasvrij en heel veel isolatie.:)
     
  11. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Nee, dat snap ik, wij hebben ook wel even getwijfeld. Doordat we het hele huis moesten aanpakken, hadden we iets andere overwegingen. En een airco kost ook redelijk wat geld en die hebben we niet nodig nu.
     
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Geen probleem ;) Toch bedankt voor het meedenken.
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Onze warmtepomp kan straks ook de vloerverwarming voor een deel koelen, geloof 4 graden of zo. Scheelt toch weer wat in de zomer.
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  14. woez

    woez Fanatiek lid

    19 sep 2009
    1.113
    201
    63
    Wij hebben een warmtepomp installatie en zijn dik tevreden. Onze buitenunit staat buiten op de aanbouw schuin onder ons slaapkamerraam en wij ervaren absoluut geen overlast. Mochten wij ooit gaan verhuizen zullen wij nooit weer naar een woning gaan met cv.
     
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ook bij ons is de warmtepomp er bij de bouw in gezet, op zolder, in een grote kast waar ook de omvormer voor de zonnepanelen, boiler, systeem voor de vloerverwarming en WTW unit staan. Dit staat als het ware bovenaan de trap op zolder, die verder geen afsluiting heeft.
    Af en toe hoor je wat op de eerste verdieping, alsof de wasmachine aan staat, maar niet hinderlijk. De buren hebben allemaal dezelfde apparatuur, maar ik heb niet het idee dat ik hun dingen hoor.
     
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.500
    2.394
    113
    Welk merk heb je en hoe is de warmtepomp op de aanbouw geplaatst? Heb je er een kast omheen staan?
     
  17. Mar76

    Mar76 Actief lid

    4 mrt 2011
    222
    107
    43
    Zuid-Holland
    Wij hebben zelf geen warmtepomp, maar ik heb er wel wat verstand vanuit mijn werk. Ervaringen van anderen zeggen niet alles, omdat het van het type warmtepomp en van de situatie afhangt of er kans is op overlast. Daarom geef ik hier toch wat input, wie weet heb je er wat aan.

    Drie dingen die in ieder geval belangrijk zijn:
    - het merk en type warmtepomp en daarmee het geluidvermogen in decibel (dB). Hierbij geldt dat een geluidvermogen van 3dB hoger betekent dat de warmtepomp ongeveer een keer zoveel herrie maakt. Dus 1 warmtepomp van bijvoorbeeld 56 dB maakt net zoveel geluid als 2 warmtepompen van 53 dB. Een paar dB lijkt dus misschien niet veel, maar dat is het wel.
    - de afstand tot de mogelijke gehinderden, bijvoorbeeld tot het slaapkamer raam van de buren of van jullie zelf. Het geluid kan snel afnemen bij een grotere afstand (zie het tweede linkje hieronder).
    - de opstelplaats van de warmtepomp kan het geluid verminderen als het goed wordt gekozen, maar ook vermeerderen als het niet optimaal is. Op de volgende twee sites worden daar tips en aandachtspunten voor genoemd:

    https://www.consumentenbond.nl/warmtepomp/geluid-warmtepomp

    En deze is ook interessant (let op wel van een leverancier): https://www.vaillant.nl/consument/kennis-en-advies/warmtepompen/warmtepompen-en-geluid
     
    Lynx en Zuul vinden dit leuk.
  18. 1986Lynn

    1986Lynn Fanatiek lid

    3 sep 2009
    2.614
    364
    83
    ..
    Wij (de aannnemer) is ook bezig met de bouw van ons nieuwe huis. De lucht warmte pomp zelf zit in een geluidsdichte/extra geïsoleerde ruimte in een deel van onze bijkeuken. De buitenunit hebben we nog niet definitief bepaald, maar denken dat deze op het platte dak van de aanbouw gaat komen. De huizen van de buren staat echt een stuk verderaf, dus zij zullen sowieso geen overlast hebben, maar willen uiteraard zelf ook geen last hebben van het geluid.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  19. Jozefien85

    Jozefien85 Niet meer actief

    Ik woon zelf in een wijk met warmtepompen (wij hebben een aardwarmtepomp). Vrijwel alle buren een luchtwarmtepomp. Wij hebben geen enkele overlast. Maar in de wijk hiernaast ook allemaal luchtwarmtepompen. Daar hoor je het nadrukkelijk als je door de straat loopt. Mijn idee is dus dat het type en merk heel veel verschil maakt.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  20. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb een luchtwarmtepomp en de buitenunit zit naast de voordeur, helaas is hij niet losstaand maar vastgezet aan de muur, dit hoor je als hij aanstaat.De warmtepomp zelf staat binnen in een eigen ruimte (net als een toilet zeg maar) maar hij staat op het kale beton, zeer goed hoorbaar als hij aanstaat!Hij maakt een vervelend brommend geluid,vaak ook hard....Het is een huurwoning daardoor kan ik er niets aan veranderen.
    Mijn advies, buitenunit niet aan de muur oid vast schroeven maar losstaand plaatsen en de warmtepomp zelf in een goed geïsoleerde ruimte en niet op het kale beton vastzetten, scheelt een hoop!
     
    Lynx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina