Moeder gaat oppassen maar rookt nog steeds

Discussion in 'Zwangerschap' started by Atlantis, Aug 2, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Atlantis

Atlantis Actief lid

Feb 6, 2006
    134
    0
    0
    Mijn moeder gaat straks twee dagen per week oppassen. Geweldig natuurlijk, maar ik wil niet dat er bij mijn baby gerookt wordt en mijn moeder is nogal een stevige roker (vanaf haar 13e ofzo). Ze heeft de afgelopen paar jaar een paar keer geprobeerd te stoppen, maar dat is nooit gelukt. Nu zou ze dus weer gaan stoppen (heeft vorige week weer een -mislukte- poging gewaagd). Ik begin me een beetje zorgen te maken. Ze wil er niet over praten, zegt alleen maar dat het wel goed komt. Ik ben inmiddels best kwaad: ik wil het beste voor mijn kind en ik weet nu niet waar ik aan toe ben. Als mijn moeder blijft roken, gaat mijn baby naar de creche, maar dan ben ik nu natuurlijk véél te laat om nog op tijd een plaatsje te krijgen. Bovendien zei ik dus laatst, na haar mislukte stop-poging, tegen mijn moeder dat ik me dan nu maar snel moest gaan inschrijven voor een creche (ook wel een beetje als dreigement, maar ik meen het ook: ik weet echt niet goed of ik haar wel kan vertrouwen en wat ik nu moet doen). Toen zei ze: "Ja, moet je doen, dan kun je voorlopig niet weer aan het werk!" Ik was zo kwaad! Zij kan niet stoppen met roken, ik moet haar maar vertrouwen (gebaseerd op niets dus) en dan gaat zíj dreigementen uiten!!!

Sorry voor dit lange verhaal, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, Ben ik te streng of onverdraagzaam?

Liefs, A.

2. Angelaa

Angelaa Actief lid

Jun 20, 2006
    337
    32
    28
    Hoi Atlantis,

Is best een lastige situatie. Maar mijn mening is dat je te streng bent. Ik vind het al knap van je moeder dat ze probeert te stoppen. Ze heeft al die jaren flink gerookt en geloof me dat valt niet mee om te stoppen. Ik heb zelf altijd gerookt en gestopt zodra ik wist dat ik in verwachting was, maar is moeilijk hoor.
    En ik neem aan dat wanneer ze straks oppast en de baby op schoot zit of eten krijgt dat ze niet in de ene hand de baby heeft en in de andere een sigaret. Misschien moet je haar vragen of ze buiten wilt roken wanneer ze oppast.
    Nou meid veel succes ermee.
    LIEFS

3. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

Dec 19, 2005
    1,827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Nee je bent niet te streng, je wilt het beste voor je kind!!!
    Het is een lastige situatie.
    Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Succes

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Het is idd een lastige situatie. ik zou ook niet willen dat er veel gerookt wordt bij mijn kind,maar als het je moeder nou niet lukt om te stoppen,misschien kan je dan een tussenweg vinden.dat ze alleen buiten rookt bv.
    sterkte ermee.
    xxx kaatje

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Ik vind dat als je zelf besluit om je moeder te vragen om op te passen, en je weet dat ze rookt, dat je dan niet mag verwachten of verlangen dat zij daarvoor gaat stoppen. Dat weet je gewoon als je het haar vraagt.

Wil je niet dat je kind in een rokerige omgeving zit, wat ik me echt heeeel goed voor kan stellen, dan moet je inderdaad zelf de knoop doorhakken om je kind ergens anders heen te brengen. Want nogmaals: je kan een ander niet dwingen om te stoppen met roken.

Je kan haar hoogstens vragen of zij misschien buiten wil of kan gaan roken als je kleintje bij haar is.

6. Angel79

Angel79 VIP lid

Jan 14, 2006
    5,090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Hoi Atlantis,

Ik begrijp je heel goed meid, je wilt het beste voor je kindje en sigarettenrook is inderdaad niet echt gezond voor je kleintje.
    Nu moet ik bekennen dat ikzelf ook een roker ben (ja sorry ook gerookt tijdens de zwangerschappen al probeer ik t zo minimaal mogelijk te doen :oops: ), maar toen mijn kids geboren waren, wou ook ik niet dat er in huis werd gerookt. Als wij eens weg moesten waardoor de kids naar 1 van de oma's (roken beide) gingen, werd hun ook duidelijk gemaakt dat ze niet bij het kindje mochten roken. Dit werd ook geheel gerespecteerd en niemand heeft hier ooit problemen van gemaakt.
    Zoals Angelaa al zegt, ze zal toch echt niet de kleine gaan verzorgen met een sigaret. Dat ze de poging heeft gewaagd te stoppen vind ik echt knap hoor, ik weet hoe moeilijk het is en ook ik kan niet totaal stoppen. Maar uit ervaring weet ik echt, als dat kleintje er strakkies is heb je geen tijd om te roken ;)
    Probeer er nog eens rustig met je moeder over te praten en stel samen wat regeltjes op wat betreft het roken als het kindje er strakjes zal zijn als ze moet oppassen.
    Veel succes met de situatie, hopenlijk komen jullie er samen een beetje uit, waarbij jullie je beiden prettig voelen.

Liefs Angela.

7. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Tja moeilijk dit meid….

Feit blijft dat het jou kind is en jouw verantwoording om te zorgen dat je opvang krijgt voor de kleine je kunt en mag de verantwoording daarvan niet bij je moeder leggen omdat zij niet zo 1-2-3 kan stoppen met roken, ik vindt het al knap van je moeder dat ze het (ge)probeerd (heeft)….ik vindt dan ook maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening dat je je moeder geen schuldgevoel mag gaan aanpraten omdat zij niet kan stoppen met roken…je kindje zal hoe dan ook waar dan ook te maken krijgen met mensen die roken, misschien is het een oplossing om aan je moeder te vragen om als zij op de kleine past ze ergens anders rookt…keuken , tuin weet ik veel om maar iets te noemen….

Je mag ergens blij zijn dat je tenminste iemand hebt die op de kleine wil passen zonder dat het naar een creche moet….daar heb jij alweer een streepje voor op vele andere die die keuze dus niet hebben….

Mischien kom ik een beetje bot over maar dat is totaal de bedoeling niet meid…maar wat ik eigenlijk bedoel is dat je vantevoren wist en schrijft dat je moeder een verstokt roker is, daarmee kan ik dus ergens niet begrijpen dat jij verwacht dat jou moeder zich aan jouw wensen aanpast…misschien komt dat ook wel wat ikzelf hier in mijn directe omgeving meemaak dat ik best wel nekharen krijg van zulke dingen, hier is pasgeleden in onze familie een kindje geboren, en alles en iedereen moet zich aan de kleine aanpassen tot ergernis van vele aan toe….tuurlijk hebben ook wij ons aangepast aan hun wens om niet bij de kleine te roken (in ieder geval niet in de 1e paar weken) maar ik vindt wel dat zij niet kunnen verwachten evenmin als dat ik dat van jou vindt dat iedereen (of in dit geval jouw moeder en hier bij ons zijn moeder, mijn zus) zich moet schikken naar jouw wensen..

Kan je moeder niet stoppen met roken of wil ze zich niet aanpassen mag jij daar niet kwaad om worden je mag wel teleurgesteld zijn maar boos nee daar heb je het recht niet toe vindt ik, dan is het inderdaad jouw verantwoording om andere mogelijkheden te bekijken waaronder het brengen naar een creche..

Maar nogmaals vergeet niet je kunt er gewoon never voor zorgen dat je kleine niet in aanraking komt met rokende mensen dat is nou eenmaal de maatschappij de helft rookt, en de helft rookt niet zo simpel is het eigenlijk…hoop voor je dat je er samen uitkomt met je moeder en anders succes bij het zoeken voor een creche…
    Groetjes smoekie

8. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    ik ben het met smoekie eens. En ik denk jou moeder niet gek is en als ze al vanaf haar dertiende rookt dan heeft ze jou toch ook groot gebracht. Sommige mensen denken echt dat moeders het niet kunnen. Maar de meeste vergeten dat ze allemaal kinderen gehad hebben die nu dus groot zijn en ook moeder of vader worden.

En ik respecteer alsik ergens kom en i mag niet roken. Strax wordt er bij ons in huis ook niet gerookt. En als ik op visite ga waar wel wordt gerookt kan ik de mensen niet verplichten om niet te roken dan moet ik zelf een oplossing verzinnen that's the way it is.

vind het ver gaan. vooral je dreigt je kindje ergens anders te doen mijn moeder zou gezegd hebben NOU DAN DOE JE DAT TOCH!!! je moet al blij wezen dat ze tegenwoordig willen oppassen.

9. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ja natascha dat zou mijn moeder ook gezegd hebben hoor, kijk bij ons thuis werd de 1e paar weken dat de kleintjes geboren waren ook niet gerookt, ondanks dat ik zelf gerookt heb tijdens de zwangerschap, wilde ik toen ze er eenmaal waren de longetjes wel de kans geven om goed te rijpen...dus hier was het de 1e paar maanden ook buiten roken, in de keuken roken als het te koud was, dat is onze eigen keuze geweest niemand die daar problemen mee had, wat ook normaal is...

ik zou ook nooit van mijn moeder kunnen en mogen verwachten dat zij stopt met roken omdat ik zo nodig een kind wilde en wilde werken...het is op dat moment aan mij om te kijken waar ik de kleine het beste onder kon brengen, het was voor mij het beste om de kleine bij mijn moeder onder te brengen ipv bij een creche en ja ook zij rookte maar ook zij rookte paste zich in het begin aan, maar verwachten dat zij zou stoppen met roken...nee dat is niet haar verantwoording...

10. missX

missX Fanatiek lid

Mar 2, 2006
    1,226
    0
    36
    Komt je moeder dan oppassen bij jou thuis of gaat de kleine naar haar huis? Als het bij jou thuis is en je wilt niet dat er in jouw huis wordt gerookt lijkt me dat nogal duidelijk en wat de andere dames hierboven allemaal schrijven.. ik neem aan dat ze niet gelijktijdig de baby verzorgd en rookt toch? Als ze dan een sigaretje wil roken kan ze dat toch gewoon buiten doen? Tuurlijk snap ik dat het minder fris is (de geur zit dan natuurlijk ook je handen/kleding enz) maar ik denk inderdaad dat je niet van je moeder kunt verlangen dat zij voor jou en de kleine stopt.

11. Channie

Channie Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,149
    0
    0
    Nou mijn moeder rookt ook maar ik ben allang blij dat zij straks op wil passen en ze gaat echt niet het kind op haar arm nemen en er dan ook een peuk bij nemen. Ik vind dat je wel heel erg streng bent en dat je blij mag/moet wezen dat je moeder oppast. Mijn moeder zou idd ook gezegd hebben van dan ga je maar lekker ergens anders je kind brengen!

12. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Ik kan me goed voorstellen dat jij niet wilt dat jouw moeder rookt. Ook al rookt ze buiten, ze neemt het toch mee naar binnen natuurlijk (handen, haar kleding).

Ik zou in jouw geval kiezen voor een gastouder. Een beetje hetzelfde idee als met jouw moeder alleen kun je dan wel deze eisen stellen.
    Want ik denk dat de dames boven mij idd gelijk hebben. je kunt dit (helaas) niet van dr eisen.
    En een gastouders kan ook zo geregeld zijn.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dat is alleen de geur van rook, ik kan me toch niet voorstellen dat daar nog nicotine en teer vanaf komt?
    Vind dat wel een beetje ver gezocht :(

Denk dat ik m'n vriend straks ook maar niet bij z'n kleintje laat komen, aangezien hij rookt ;)

14. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Bij gezinnen die roken (ja buiten ja) is de kans op wiegendood vergroot.

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ik heb dat nog nooit gehoord bij mensen die buiten roken, wel als er bij de baby in huis gerookt wordt.

16. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0
    In de jaren zeventig kwam men erachter dat buikligging een belangrijke oorzaak was van de wiegendood.

En idd. laat maar niemand bij het kindje komen. Tenzij ze zich eerst douchen en omkleden hihi :) .

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    En niet te vergeten mondkapje en handschoenen 8) (wie weet waar ze met hun vingers zitten als ze net uit de douche komen :p )

18. natascha25

natascha25 Bekend lid

Nov 1, 2005
    732
    0
    0

hahahahaha lol :)

19. Angel79

Angel79 VIP lid

Jan 14, 2006
    5,090
    0
    0
    Lekker mama zijn
    Limburg
    Ze zeggen inderdaad wel dat het de kans op wiegendood KAN vergroten, maar dat wil dus zeggen dat je inderdaad nergens meer komen kan met je kleintje :(
    Je loopt door de stad en voor je loopt iemand te roken, die rook komt ook richting je kindje.
    Dat haar moeder na het roken inderdaad even de handen wast ok, dat heb ik ook steeds gedaan en als ik nu nog met het eten bezig ben als ik net van te voren een peukje heb gehad, was ik nog steeds eerst mijn handen.
    Maar echt je kunt het niet voorkomen, als ze buiten wil gaan roken dan zou dat echt fantastisch zijn en al een hele goede oplossing. Je weet wat je kwijt bent aan creche en zelfs gastouders, nou die centjes spaar ik liever :confused:
    En hoeveel vervuiling zit wel niet in de lucht???? Ik zou hier echt niet naast DSM ofzo willen wonen, maar toch worden daar ook nog steeds in de buurt gezonde kindjes geboren ;)

Liefs Angela.

20. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Zucht. Ik heb toch ook nergens gezegd dat je nergens meer kan komen met jouw kleintje.
    Ik geef alleen aan dat ik met best kan voorstellen dat Atlantis niet wil dat haar moeder rookt en ook niet buiten. Ik zou ook niet willen dat de oppas van mijn kinderen rookt.

Het argument over luchtvervuiling vind ik nergens op slaan. Daar heb je immers geen directe invloed op. En daar kun je niet onderuit. Roken is een ander verhaal.

Net als het argument dat als iemand buiten in de stad rookt en het komt bij je kindje terecht.
    Dat is immers niet consequent 2 dagen in de week en daar heb je ook vrij weinig invloed op.

Share This Page