...het echt zo graag wil, maar gewoon net niet kan betalen? Tenminste, je kan het betalen, maar dan moet je de komende maanden goed uit je doppen kijken en kan je niks sparen. Koop je het dan gewoon op je gevoel? Of zegt je verstand:"Nee, laat het zo". Je moet er wel van uitgaan dat het om een redelijk hoog bedrag gaat en niet over een bedragje van 100. Ik vraag dit niet voor mezelf, maar ik vroeg me het af omdat ik een koppel ken die waanzinnig boven hun stand leven en dan maar klagen dat ze niet rondkomen tot het einde van de maand.
nee als wij er geen geld voor hebben kopen wij dat niet we staan nooit in het rood en hebben geen leningen ik wil eerst de hele maand mn boodschappen kunnen kopen en tanken en rekeningen en dan kijk ik of we kunnen sparen en dan kijken we wat we over hebben en hebben we t over zijn we wel heel makkelijk met geld
Ik geef nooit geld uit wat ik niet heb en heb dit ook nog nooit gedaan. Heb nog nooit rood gestaan. Mijn ouders zeiden altijd: als je 1 gulden kunt uitgeven, geef dan 50 cent uit en spaar de andere helft.
tja dan zou ik ten eerste ten rade gaan hoe ze alles willen betalen als ze nu al niet rondkomen met wat ze hebben. Zou eerst de financiele situatie in kaart brengen dmv een kasboek en kijken waar ze zouden kunnen besparen zodat ze wel geld overhouden en kunnen sparen. Als je zo leeft en alsmaar koopt dan krijg je toch ook geen verantwoording over je geld lijkt me? Als ik het zo lees zijn ze niet in de situatie om zo'n aankoop te doen. Wij hebben het ook niet breed maar wij gaan niet meer uitgeven dan kan en dan nodig is. En we kunnen zoizo elke maand 100 euries sparen, meestal is het meer, maar die 100 euro gaan automatisch en als er op het laatst nog wat overblijft gaat ook naar de spaar rekening. Zou het hun dat ook duidelijk maken, want wie weet waar ze straks belanden als ze zo door gaan. (of een programma laten kijken ala geen cent te makken ofzo, daar leven ze ook meestal ver boven hun stand, of heeft een van hun een gat in de hand). Hoop dat je er wat aan hebt. succes!
Het ligt er ook een beetje aan waarom het gaat. Als ze bijvoorbeeld een babykamer willen kopen kan ik het nog begrijpen. maar als ze telkens van die troep kopen die ze niet kunnen betalen, dat vind ik gewoon stom...
Als ik het niet kan kopen koop ik het niet. Of ik spaar ervoor en zodra ik het geld wel bij elkaar heb het kan kopen.
nee, hoor, geen babykamer. Ze willen zelfs nog een kindje bij. Ik weet niet hoe ik dat moet aanbrengen, ik wil ze wel helpen, maar heb de indruk dat ze vinden dat het mijn zaken niet zijn.
tja dat is altijd een moeilijke, je kunt natuurlijk zeggen dat je hun wilt helpen als vriendin zijnde en dat je ziet dat dit zo niet langer kan. Willen ze je hulp dan is het prima, zo niet dan moeten ze het zelf uitzoeken. Of je kunt voorstellen om iemand naar hun financiele situatie te laten kijken, maar ja voor veel mensen is dit ook prive. Je kunt het altijd aankaarten en kijken hoe ze reageren, en daaruit je conclusie trekken. Als ze je aanbod afwijzen is het voor jou klote natuurlijk, maar uiteindelijk hebben ze zichzelf en de kids (helaas) ermee. Het is een lastige situatie meid! Hoop dat jullie eruit komen!
nouja, het is voor mijn gezin niet lastig, het andere koppel zit ermee, mijn vrienden bedoel ik dan, maar ik vind het gewoon sneu voor hun kindje en eventueel 2de kindje. Als ik in zo'n situatie zou zitten, moet ik er zelfs niet aan denken kinderen te nemen.
mensen verschillen. Maar zien ze zelf niet in dat dit dan niet langer kan, en wat voor aankoop willen ze dan doen? Als het iets is waar ze niet direct iets mee kunnen of hoeven en het niet dringend is zou ik hun ervan proberen te overtuigen het niet aan te schaffen. maar goed dat is mijn mening .
Een auto, geen tweedehands hoor, moet echt een nieuwe zijn. Ik denk iets van een 12000, maar ze moeten inderdaad daarvoor een lening aangaan. Ik heb al gezegd dat ze een tweedehandsje moeten kopen, maarja, wie ben ik?
is de oude kapot? Ik zou als ik hun was nog maar eens goed nadenken en al helemaal als ze daarvoor een lening af moeten sluiten want daar betalen ze meestal meer rente over dan wat anders. Maar goed, wat je al zegt, wie ben jij om voor hun te beslissen. Hoop dat ze een goede keuze maken. En er zijn ook goede 2de handse auto's te koop.
Ja ik zou me er gewoon niet te veel mee bemoeien. Ik bedoel, ze merken het vanzelf wel als ze straks schulden hebben, ze kiezen er toch zelf voor?? Je kunt het er best eens een keer over hebben ofzo, maar ik zou dat niet te vaak doen, dan ben jij straks degene die het heeft gedaan en die hun altijd de les leest.
tja je kunt moeilijk zeggen dat ze het niet mogen doen natuurlijk. Ze moeten het uiteindelijk zelf weten, het zijn ook volwassen mensen.
ik vind dat het volledig aan hun is om te beslissen of ze dat wel of niet willen doen.. en vind ook dat jij je er dus niet mee mag bemoeien.. zolang ze niet met hun koffertje bij jou aan de deur staan om bij je in te trekken omdat het geld op is
hahaha, dan zal ik ze moeten teleurstellen als ze hier met hun koffer staan. Ik neem geen ander gezin in huis, ben niet bepaald gastvrij. Shame on me, I know.
Ik vind het echt onverstandig. De enige lening die wij ooit nemen is een hypotheek op een huis. En lenen voor een auto is echt zo dom. Wat als je de auto in de prak rijdt...dan betaal je nog wel elke maand af aan een auto die je niet meer hebt. Verder is een auto en helemaal een nieuwe, iets wat zeer sterk in waarde daalt. Als ze het geld er niet voor hebben dan zou ik een goedkoop tweedehandsje kopen (tenminste als ze daar het geld wel voor hebben) En als ze in de geld problemen komen zou ik ze ook niet in huis nemen, daar komen meestal problemen van.
Wij hebben een hypotheek voor ons huis en verder geen leningen. Het enige artikel waarvoor ik ooit een uitzondering zou maken, is een auto. Daar zou ik eventueel een lening voor afsluiten. Maar dan zou het geen splinternieuwe - van alle gemakken voorziene auto worden. Verder betalen wij alles wat we kopen van geld dat we ook echt hebben. We kunnen gelukkig sparen voor grote uitgaven. Als we ergens (nog) geel geld voor hebben, dan moet het maar wachten! Zo kun je nooit boven je stand leven.