Wat als...

Discussie in 'Corona forum' gestart door Zoe123, 3 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Nav het topic over het desinfecteren van boodschappen, en ook andere topics trouwens..

    Wat als jullie beroep met zich mee brengt dat je niet volledig veilig kan werken? Dat je werk een verhoogd risico op besmetting geeft?
    Hoe zouden jullie daar mee om gaan? Ik lees dat er best veel mensen toch bang zijn (ik schrijf dit zonder oordeel, het is een conclusie).
    Ik werk in zo’n omgeving en heb me er bij neergelegd omdat het geen zin heeft me druk te maken.
    Maar als je zelf de deur helemaal niet meer uit wil, of de boodschappen afneemt bij thuiskomst,hoe zou je dan met je werk omgaan, als dat lijnrecht tegenover je eigen “maatregelen “ staat?
    Ben even benieuwd
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Ik zou zoveel mogelijk binnen de richtlijnen proberen te werken en mijn gezondheid in de gaten houden. Ik ben nu zwanger dus nu zou gelden dat ik dan niet ga werken. Ik werk nu een paar uur vanuit huis.
     
  3. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ik werk ook. Onze werkgever zorgt er wel voor dat het zo veilig mogelijk kan. Maar 100% veilig kan niet.
     
  4. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Dat was mijn situatie dus.. Ik werk in de zorg en het voelde zo onveilig een paar weken terug (bijvoorbeeld een patiënt die we verpleegden en na 4 dagen zorg ineens in isolatie vanwege corona moest). Dan heb je al 4 dagen onbeschermd gewerkt...
    Ik ben hoogzwanger en fysiek lukte werken ook niet echt meer, maar de stress voor besmetting, hielp al helemaal niet. Verder houden wij ons thuis strikt aan de regels. Inmiddels ben ik met verlof.

    Wat ik deed: veeeeeeel handen wassen, ook na iets typen op een gezamenlijke computer bijvoorbeeld, en regelmatig de toetsenborden, telefoons en deurknoppen desinfecteren. Ook zo veel mogelijk een volle lift proberen te vermijden.

    Mijn angst was niet ongegrond want ik heb nu meerdere collega's die ivm corona thuis zitten:(
     
    Elinetjeee en Tammie81 vinden dit leuk.
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Dat is bij mij ook het geval.
    Die angst is ook niet ongegrond vind ik, werken in een omgeving met een verhoogd risico, daarvan weet je eigenlijk wel zeker dat er collega’s ziek gaan worden.
     
  6. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Dat heb ik met mijn beroep. Door het tekort aan mondkapjes kon ik een paar weken geleden niet eens op een veilige manier instrumenten schoonmaken die gebruikt waren bij een (bevestigde) corona patiënt.
    Daarnaast komen patiënten, ondanks waarschuwingsborden, gewoon de praktijk binnen lopen.
    Vanmorgen is er een test bij mijn directe collega afgenomen, zij zit sinds gisteren ineens heel ziek thuis.

    Aan de ene kant ben ik wel wat angstig om besmet te raken, ik ben namelijk chronisch ziek dus heb geen al te beste weerstand. Aan de andere kant zou ik het fijn vinden als ik zeker wist dat ik het gehad had, dan hoef ik mij ook niet meer druk te maken over beschermingsmaterialen.
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij ons is 10% van het geteste personeel positief. Dat is dus best veel. Ik heb ook meerdere directe collega’s die positief zijn getest, waarvan er 1 opgenomen ligt. Maar ik doe wat ik moet doen. Angst is een slechte raadgever.
     
    2jongensmama en Louise11110 vinden dit leuk.
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Zo sta ik er ook in
     
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Ja zoiets dus. Bij ons is er geen structurele test van personeel geweest, maar het gebeurt, besmette collega's, patiënten die na dagen opname ineens toch in isolatie gaan (tot nu toe waren die bij ons wel vals alarm)... Ik werk "gewoon" door, al lijkt mn polispreekkamer tegenwoordig meer callcenter, en is het maar een saaie stille bedoening zonder bezoekers en besprekingen. En gaat er net nog wat meer handalcohol doorheen dan normaal.
     
    Juna1825 vindt dit leuk.
  10. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik ben voor mijn eigen veiligheid niet bang. Misschien naïef, maar als ik op de statistieken af ga loop ik geen groot risico. Dus ik zou het wel aandurven.
     
  11. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    265
    443
    63
    Vrouw
    Ik ben verpleegkundige dus ik zou best besmet kunnen raken, maar dat kan in de supermarkt bijvoorbeeld ook. Wij hebben wel genoeg mondkapjes etc in het ziekenhuis. Ik ben best onbezorgd moet ik zeggen. Ik heb een perfecte gezondheid en ik weet ook dat er best veel mensen met het Corona virus besmet gaan worden. Dus dat kan bij mij ook. Ik heb er vertrouwen in dat dat wel goed zou komen. Ik weet dat er ook een paar gezonde mensen met een goede gezondheid zijn overleden, maar zo bezorgd wil ik niet door het leven gaan. Dat zou mij psychisch helemaal gek maken. Net alsof ik elke keer als ik in de auto stap zou denken, "misschien krijg ik wel een dodelijk ongeluk" of als ik elke dag zou denken "Misschien heb/ krijg ik wel een dodelijke chronische ziekte". Ik weet dat dat allemaal zou kunnen gebeuren, maar als je je daar constant zorgen om maakt dan heb je toch geen leven meer?
     
    Elinetjeee en merah vinden dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.044
    113
    Thuis de boel zo veilig mogelijk houden. Gelijk handen en gezicht wassen na thuiskomst. Ik was er al niet gerust op dat t mbo na de vakantie open ging. Leerlingen en collega's terug van (ski)vakanties en al. Die bui zag ik al hangen en het is meer 18+ dan 18- op die scholen.

    Op werklocatie van mn man waren nauwelijks voorzieningen getroffen. Stond standaard mini flesje desinfect her en der van een paar jaar geleden (en destijds aangebroken) thats it. Geen extra schoonmaak oid.

    Als je dan op een school werkt waar het "fatsoenlijk" achterlaten van een toilet (kuis zou helemaal een plus wezen) al teveel gevraagd is, ramen niet open kunnen, interne circulatie t ook niet aan kan en menigeen snotterend in de klas zn neus aan de mouwen afveegt of continue ophaalt en bij hoesten en niesen al helemaal geen fatsoensnormen in acht neemt...en dan een paar duizend leerlingen "in huis" dan ben ik toch heel blij dat die scholen dicht zijn gegaan.

    Enkele leerlingen uitgezonderd hoor, als die bijv. naar t toilet gaan wordt alles dermate gereinigd voor toiletgang dat zelfs de gemiddelde schoonmaker bij hun op cursus wil komen. In deze tijden wil je van zulkes (want daar stopt t niet bij) er graag in elk geval tijdelijk 17 miljoen hebben die de helft daarvan aanhouden.
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn man werkt in vitaal beroep en met grote groep ook. Echt de 1,5 meter afstand is niet te doen. Collega's op distributie dus je raakt continu aan wat andere aanraken , vrachtwagenchauffeurs etc hij ziet ze allemaal . Ondanks dat we ons thuis aan de regels houden is hij wel risico factor . Ze dragen wel handschoenen ( altijd) en er is overal desinfectie naar meer kunnen ze niet doen. Je moet door apparaat praten dus mondkapje is geen optie want dat belemmerd het werken.
    Zodra man thuis komt gaat hij naar boven, stopt kleding is de wasmachine en gaat douchen . Daarna fris weer beneden. Hopen zo alles te beperken. Laatst bleek hij heel week met iemand gewerkt te hebben waarvan vader van deze collega corona bleek te hebben . Collega is gewoon blijven werken en hoesten niet normaal. Baas heeft hem naar huis gestuurd. Nu blijkt hij corona te hebben. Ligt nu ook in het zh. Dat is nog geen 14 dg geleden dus man let erg ik symthomen . Aub mensen blijf thuis met hoesten. Besmet je collega's niet . Deze man had enkel hoestje. Nergens last van. Pas paar dagen laten ging hij ineens heel snel achteruit.

    We hebben kind uit risico groep dus zijn extra voorzichtig met mensen binnen laten ( laten eigenlijk niemand binnen ) of ergen heen gaan. Gelukkig grote tuin. Parkour maken, volgende week klein zwembadje op mocht het echt 20 graden worden ( niet om te zwemmen naar
    Met water spelen. ) En lekker BBQ en vermaken ons wel :)
     
  14. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Je werkplek zo goed als mogelijk desinfecteren, handschoenen dragen, mondmasker indien het kan. Vervolgens als je thuis komt je schoenen aan de deur laten staan, je jas ook en je onmiddellijk gaan douchen. Andere kleren aantrekken en de kleren die je droeg wassen. Zo doet me in schoonzus die huisdokter is het ook. Alleen dat zij dus wel zeker een mondmasker draagt en haar schoenen en jas in een afsluitbare plastic zak moet doen.
     
  15. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    #15 Elinetjeee, 4 apr 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2020
    Hier precies hetzelfde geval. Ik werk in de verstandelijk gehandicapten zorg en sinds gister 2 cliënten in persoonlijke isolatie. Alleen die dag ervoor was er nog niks en zaten ze nog op schoot. Er gaat momenteel vanalles door mn hoofd en de andere cliënten kunnen natuurlijk ook allang besmet zijn. Ik zat gister na mn dienst echt te twijfelen of ik wel naar huis moest gaan.. maarja ook geen andere plek om te zijn.. met mn man overlegd dat we het gewoon maar moeten afwachten..we zien het wel. We hebben gelukkig allemaal een hele goede weerstand. En dan schuilt ook nog de angst dat al mijn cliënten zullen sterven. Ik werk op een groep met flinke lichamelijke problemen, allemaal grote risico's.. dat is momenteel nog de grootste angst..
     
  16. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Dit is hoe ik er ook in sta. Als ik mij daar constant druk moet maken dan kan ik niet meer leven. Ik ga zelfs nog één keer per week naar kantoor (dan zijn er geen collega's in mijn kamer wel in het pand stuk of 30 op normaal 800, super groot pand) Daar is alles wel ingericht volgens de hygieneregels hoor (overal handgel, zeep, deuren open, prullenbakken open, iemand komt elk uur de deurklinken en leuningen schoonmaken) en dan was ik wel de hele dag door mijn handen en start de dag met het desinfecteren van mijn bureau en toetsenbord en alles. Ik ga ook naar de supermarkt en houdt mij dan aan alle voorschriften en was thuis mijn handen, pak het uit en was mijn handen weer. Maar ik ga niet boodschappen desinfecteren en dat soort dingen en een taartje die door mijn ouders wordt gebracht en voor de deur gezet eet ik ook gewoon op. Anders word ik denk ik helemaal gek als ik álles in twijfel moet gaan trekken. En ik ga zelfs ook naar de bloedbank om bloed te doneren want ook dat is nog nodig en daar wil ik graag aan bijdragen.

    Dus lang verhaal kort ik wil gewoon niet zo angstig door het leven gaan. Ik doe alles met gezond verstand en volgens protocol maar dat is ook gelijk alles wat ik kan doen.
     
  17. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Dat vind ik wel heel erg van die collega van je man zeg. Wat onverantwoordelijk! Ik vind het voor zich spreken dat je dan thuis blijft.
     
  18. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik probeer er niet teveel bij na te denken. Ik zie tientallen, ook covid-verdachte (zij worden niet getest), patiënten per week. Anderhalve meter afstand gaat niet lukken. Dus ik zorg voor een goede hygiëne. Veel handen wassen dus.
    Ik heb inmiddels verschillende collega's die ziek zijn. Nog niemand ernstig gelukkig. Maar dat is ook bijna niet te voorkomen.
    Maar door mijn werk doen wij als gezin verder niks. Ik loop al genoeg risico.
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Mhhhhh interessant!
    De meesten van jullie werken in een beroep met verhoogd risico. Toppers!!!!
    Toch zijn jullie er, net als ik,
    vrij rustig onder.
    Ik ben dus toch benieuwd hoe je met je werk om gaat als je er niet rustig onder bent? Hoe kan je de boodschappen wassen combineren met bijvoorbeeld verpleegkundige zijn?
    Ik had vorige week een collega die heel bang was...Ik heb rosacea, krijg dus regelmatig een enorm rood hoofd, het komt soms zo opzetten. Die middag dus ook. Ze schrikt zich kapot, en begint half te roepen: ohhhhh gaat het wel? Hoe voel je je??? Heb je opeens koorts??Helemaal in de stress...:confused:
    Dit was de druppel, ik heb echt gezegd NU moet je echt even ophouden hoor!
    Eigenlijk vind ik dan...kan jij wel je werk veilig doen? Lastig...
     
  20. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Ik denk dat wanneer je gevoelig bent voor angsten, je sowieso niet snel in een ziekenhuis gaat werken. Ik bedoel, dat is een omgeving waar je toch meer risico loopt op besmetting van vanalles. Je ziet ook veel ellende (ten minste, wel op de afdeling waar ik werk). En misschien wordt je toch wel wat nuchterder door alles wat je dagelijks ziet (ook voor de corona-crisis).
     

Deel Deze Pagina