Wat doen jullie aan oefeningen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Luun, 15 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Hallo meiden,

    Ik ben gewoon even benieuwd wat jullie allemaal doen aan oefeningen ter voorbereiding op de bevalling? Hier zijn "Kegel-excercises" de standaard (ik weet niet of de term in nl gebruikt wordt); oefeningen om de spieren rond het perineum te versterken.

    Doen jullie ook nog andere dingen/spiergroepen en hebben de moeders misschien tips? Perineum massage?
     
  2. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Perineum massage :confused: Nooit van gehoord!
    Ik heb geen idee van oefeningen maar ben ook nog maar bet zwanger he. Ja, ik ga vnavaf volgende week naar de fysio, maar das voor m'n bekken enzo. Leer je oefeningen niet op gym of iets anders?
     
  3. Jody79

    Jody79 Fanatiek lid

    19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Ik ben veel blijven sporten, tot 38 weken en we hebben regelmatig sex gehad tot de bevalling. Met 39 weken ben ik bevallen en tijdens de (snelle) bevalling ben ik niet ingeknipt of uitgescheurd, maar verder speciale oefeningen nee. Kan je verder niet helpen helaas.
    Waar ben je bang voor en wat voor iets zou je willen doen dan?
     
  4. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Niet dat ik specifiek ergens bang voor ben, maar ik zou het graag willen weten als er oefeningen zijn (bv bekkenbodemspieren trainen, buikspieroefeningen, rug o.i.d.) die zouden kunnen helpen tijdens de bevalling. Ik bedoel; het is toch een marathon, die je naar mijn idee langer volhoudt als je de juiste spieren kan trainen.

    Perineum massage: ok, ahum, even de grafische uitleg: je perineum is het gebied tussen vagina en anus, die soms wordt ingeknipt of wat uitscheurd tijdens een bevalling. Je kan een aantal weken tevoren beginnen met dat gebied te masseren en op te rekken, je kan er ook speciale olie voor krijgen. Maar ik geloof niet dat het ooit officieel is gestest dat het ook preventief werkt tegen uitscheuren. Aan de andere kant; dat geldt voor de meeste (medische) behandelingen. Dus als iemand er ervaring mee heeft; let me know please!
     
  5. joyce1980

    joyce1980 Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hhmm oefeningen :( , nee ik heb geen oefeningen gedaan.
    en tja sex, kan niet wachten eigenlijk tot het weer gewoon makkelijk kan zoals voorheen :oops: :oops: . maar goed dat zal nog wel even duren.

    ik heb wel de perineum olie gehaald, misschien een beetje laat, maar ik dacht het kan sowieso geen kwaad. baadt het niet schaadt het niet!

    joyce
     
  6. busybusy

    busybusy Fanatiek lid

    17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Die perineumolie is toch pas om te gebruiken vanaf 34 weken of heb ik dat verkeerd?
     
  7. Luun

    Luun Bekend lid

    24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Ik had gelezen vanaf 30 weken, maar dat zal niet echt een vaste regel zijn denk ik.

    Nog mensen die yoga doen of ontspanningsoefeningen om de weeen op te vangen?
     
  8. Hoi,

    Ik doe yoga en zwangerschapsgym. Doe beide omdat ik dacht bij de gym nog wat meer te bewegen. Gym is vooral nuttig omdat ze het hele proces van de bevalling uitleggen. Wat je kunt verwachten enzo. Daarnaast doen we er vooral bekkenbodem oefeningnen. Dat wil zeggen dat je het gebied rond je vagina en anus aanspant. 10 x 10 sec en daarna nog in twee stapjes, eerst half en dan helemaal en ook weer half ontspannen en dan helemaal los. (als je begrijpt wat ik bedoel). Het is de bedoeling dat je dit een paar keer per dag traint om de spieren te verstevigen, wat weer helpt bij het bevallen (tijdens het persen).
    Ook wel wat gepuft. Stelde niet zoveel voor.

    Bij yoga doen we vooral oefeningen om het bekken 'groter' te maken en ademhalingsoefeningen om zo de pijn van de bevalling op te kunnen vangen. Vind het ontspannende gedeelte ook heel erg prettig.

    Even een ander vraagje. Zie dat je in Florida woont, ga je in het ziekenhuis bevallen of heb je een voedvrouw?
     
  9. pooh26

    pooh26 Actief lid

    15 sep 2006
    176
    0
    0
    Hai Luun, toevallig zit ik in het vak zeg maar, dus ik kan je wel wat tips geven. Ga nooit alleen buikspieroefeningen doen! vooral niet tijdens je zwangerschap. Je wordt heel vatbaar voor bekkenklachten als je je lange of je schuine buikspieren oefent. Ook de spieren aan de binnenkant van je benen (bijvoorbeeld met zwemmen als je je benen weer sluit) werken bekkenklachten in de hand! Verder is het goed op ketenoefeningen te doen, zoals squatten, bruggetje, op handen en knieen en dan een arm en een been uitstrekken. Als je geen bekkenklachten hebt kun je gerust, wandelen, fietsen etc zo veel je wilt. Als je maar oefeningen doet waarbij je niet eenzijdig traint. En bovendien niet te vergeten het is mega belangrijk dat je op je houding let bij het oefenen. borstbeen omhoog, rechte rug maken en een beetje je onder buik in trekken. Het schijnt dat je niet meer zo heel veel nadruk op de bekkenbodem hoeft te leggen van te voren. Wel is het belangrijk, dat je een goede sturing en coordinatie over je bekkenbodem hebt! Want na de bevalling voelt het allemaal heel anders. Ik hoop dat je er wat mee kunt.
     
  10. Suzanne75

    Suzanne75 Fanatiek lid

    8 mrt 2007
    1.662
    0
    0
    Uuuhm ik doe helemaal niks... Ik begin wel 3 september met zwangerschapsyoga. Ik fiets dan wel gewoon door het dorp of wandel naar mijn paard, maar echt bewuste oefeningen voor de zwangerschap doe ik niet. Kan dus ook wel wat tips gebruiken.
     
  11. Grassprietje

    Grassprietje Fanatiek lid

    3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    het enigste waar ik flink mee aan het trainen ben zijn mijn bekkenbodemspieren..ben zo bang dat ik incontinent of zo wordt na de bevalling...
     
  12. friezin

    friezin Bekend lid

    4 jul 2006
    898
    4
    0
    leeuwarden
    Tijdens mijn zwangerschapsgym leer ik veel oefeningen.
    Tevens krijg ik tips hoe je weeen op kunt vangen en hoe je moet persen.

    Oefeningen:

    1) Ga op je rug liggen => Je voeten heb je op de vloer, knieen tegen elkaar aan (dus benen heb je krom) => je voeten zet je tegen elkaar aan, en je knieen doe je uitelkaar => vervolgens beweeg je je knieeen op en neer.
    Deze oefening zorgt er voor dat je spieren in je bekken wat losser komen te zitten.

    2) Ga op je rug liggen en haal wisselend je linkerbeen naar je toe (via de je linkerzij) en dan je rechterbeen (via je rechter zij). Je pakt je been bij je knie vast

    3) Buikademhaling: Adem in, je buik moet uitzetten.
    Ik heb geleerd dat deze oefening belangrijk is tijdens de bevalling

    4) Je ligt weer op de rug => afwisselend ga je met je rechterbeen en linkerbeen een fietsbeweging maken.

    5) Bekkenbodemspieren spannen en ontspannen:
    Inspannen: net doen alsof je een wind moet ophouden.
    Ontspannen: dit is moeilijk te voelen. Tip: doe je mond op je hand en blaas. Dan voel je (als het goed is) dat je vagina zich ontspant.

    Ik kan niet uit leggen hoe je moet persen. Daarvoor moet je een rugspier inschakelen en ik weet niet hoe ik moet uitleggen hoe je dat moet doen.

    Ik ben blij dat ik op zwangerschapsgym ben gegaan.
    De oefeningen die ik daar leer,doe ik. Verder doe ik eigenlijk weinig.


    Groeten van Friezin
     

Deel Deze Pagina