Wat doen jullie kinderen als ze wakker worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 22 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cs1986

    cs1986 Actief lid

    7 mrt 2013
    114
    4
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is nu 5 jaar. In mei wordt hij 6. Hij wordt altijd rond 6.00-06.30 wakker. Gaat ‘s avonds tussen 19.00-19.30 naar bed. Volgens mij slaapt hij wel voldoende. Maar nu komt hij steeds naar onze kamer als hij wakker wordt, om te vragen of hij dan een filmpje mag kijken. In het weekend zijn we daar iets makkelijker in en vinden we dat goed. Hij mag dan op de iPad nog even in bed blijven kijken. Maar eigenlijk wil ik er geen gewoonte van maken dat hij elke ochtend naar een scherm kijkt voor hij naar school gaat. Doe ik te moeilijk? Hoe doen jullie dit?
    Een echte speler is mijn zoon niet, dus ik kan hem ook niet blij maken door hem beneden te laten spelen. In zijn kamer speelt hij ook niet echt. En ik vind 6 uur echt te vroeg om naar beneden te gaan. Wat doen jullie kinderen als ze vroeg wakker worden?
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Onze oudste (6) is ook altijd vroeg wakker, half 6/6 uur. Dan komt ze bij ons of gaat naar beneden. In bed blijven is echt geen optie. Ze gaat dan tv kijken of soms tekenen ofzo. Ik vind dat wel prima, ligt ze lekker relaxed op de bank. Om nou al een heel programma te draaien van 2 uren voor ze naar school moet lijkt me ook niet heel bevorderlijk.

    De jongste (4) komt niet zelf uit zijn bed maar gaat ons roepen. Hij zou het wel mogen maar durft het nog niet. Gelukkig is hij meestal iets minder vroeg wakker. Hij gaat of filmpje kijken of spelen met zijn trein of auto's of duplo. Of een spelletje maar meestal kan hij nog geen slachtoffer vinden voor memory om 7 uur ;)
     
    Pinkblossom vindt dit leuk.
  3. amy24

    amy24 Actief lid

    9 nov 2011
    138
    6
    18
    Mijn zoontje van dezelfde leeftijd heeft een digitale wekker naast zijn bed. Hij kan natuurlijk nog niet klokkijken, maar kent wel de getallen. Hij weet dat hij pas uit bed mag als het 7 uur of later is. Tot die tijd ligt hij stil in bed te wachten.
    Vaak komt hij stipt 7 uur uit bed. Dan gaan we gewoon aankleden en ontbijten e.d.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.145
    1.941
    113
    Mijn zoon van 4 blijft op zijn kamer tot zijn wekker aangeeft dat hij naar beneden mag. Hij leest boekjes of speelt met zijn lego.
     
  5. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Oudste en middelste hebben we al jong de 7 geleerd, als die vooraan stond op hun digitale wekker mochten ze naar ons. Oudste ging altijd op zijn kamer spelen tot 7 uur. Tegenwoordig wordt hij pas wakker van zijn eigen wekker om 7.15 uur. Dochter bleef en blijft gewoon in bed wachten tot het 7 uur is, ze is vaak wel voor 7 uur wakker zegt ze.
    De jongste komt zodra hij wakker wordt naar ons. Als dat voor 5 uur is sturen we hem terug, is het ergens tussen 5 en 7 kruipt hij bij ons in bed, slaapt vaak nog wel verder als het voor 6 uur, later meestal niet, maar hij ligt tegenwoordig wel rustig.
    Filmpjes op tv en laptop worden door de werkse niet gekeken voor schooltijd, dat weten ze dus daar vragen ze gelukkig niet meer om.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    De oudste is vaak vroeg wakker en gaat dan naar beneden, de jongste gaat alleen als er al iemand beneden is, anders vindt ze het niet fijn.

    Klokkijken kunnen ze overigens al heel lang prima, maar het boeit met name de oudste weinig. :roflmao:
     
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Hier komt hij naar onze kamer (op elk willekeurig tijdstip dat ie wakker wordt).
    Als de pinguïn (slaaptrainer/nachtlamp) groen is mag hij blijven, zoniet leg ik hem terug in bed. Hij weet t dondersgoed, maar heb hem nog niet zo ver dat hij snachts in z’n bed blijft als hij wakker wordt. Hij heeft de bevestiging nodig dat mama (en papa) er nog zijn, na een knuffel gaat ie ook weer verder slapen.

    Doordat hij snachts regelmatig wakker wordt en ik dus ook, liet ik hem sochtends ook altijd ff op de iPad zodat ik rustig wakker kon worden. Maar daar zijn we mee gestopt, ik vond het ook teveel worden. Doen we nu alleen in t weekend nog. Betekent wel dat ik er zelf nu ook eerder uit moet, maar het is wel om een schappelijke tijd (als je tenminste er snachts niet weet ik veel hoe vaak uit hoeft).
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier kruipen ze dan meestal bij mij in bed, voor 6.30 leg ik ze dan weer in hun eigen bed, erna mogen ze blijven liggen.
    Afspraak is niet voor 7u naar beneden, en daar houden ze zich goed aan. Geen tv of tablet ‘s ochtends.
     
  9. cs1986

    cs1986 Actief lid

    7 mrt 2013
    114
    4
    18
    NULL
    NULL
    En wat doen ze dan beneden?
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Verschilt. Naar beneden mag na 6.00u (of eventueel 5.30u een enkele keer, maar de oudste ging wel eens rond 5 uur (of er voor...) al naar beneden, want dan kon ze lekker lang tv kijken...don’t think so ;)). Doordeweeks moeten ze zich eerst klaar maken voor school voordat tv/computer/tablet/telefoon (scherm dus ;)) mag. Als er daarna tijd over is, dan mag er een scherm aan. In de praktijk gebeurt dat zelden/nooit.
     
  11. Zonnetje13

    Zonnetje13 Fanatiek lid

    17 aug 2015
    1.186
    541
    113
    Mijn zoontje wordt in april 4. Als hij wakker wordt (meestal rond 8.00-8.30) liggen we nog even lekker in bed te kletsen en knuffelen. Dan naar beneden, samen ontbijten aan tafel, en daarna doe ik wat in het huishouden en speelt of helpt hij.
     
    frums vindt dit leuk.
  12. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Bij ons mogen ze pas opstaan wanneer hun konijntje wakker is (dat is een lampje). Wij zorgen er wel voor dat de bedtijd ‘s avonds dus danig is, dat ze niet ‘s ochtends daar enorm lang op hoeven te wachten. Als je dus wil dat je zoontje wat langer slaapt ‘s ochtends, zou ik langzaam de bedtijd wat naar achteren schuiven.
    Wanneer het tijd is dan om op te staan, knuffelen we eerst nog met z’n allen in bed en daarna gaan mijn man en ik douchen, terwijl de oudste twee zich aankleden. Ze mogen pas naar beneden, wanneer ze aangekleed zijn, bed opgemaakt is, gordijnen open en pyjama in bed ligt . Eenmaal beneden gaan ze spelen, terwijl mijn man en ik ontbijt klaarmaken en dergelijke
     
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    De bedtijd verschuiven maakt echt niet altijd wat uit. Mijn oudste dochter is bv. regelmatig rond 6 uur wakker, hoe laat ze ook naar bed gaat. In haar geval heb ik dus liever dat ze op een normaal tijdstip gaat slapen (20.30u gaat ze naar bed, slapen doet ze meestal wel voor 21.30u), want later naar bed betekent in haar geval gewoon korter slapen. ;)
     
  14. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.462
    3.448
    113
    Soms worden ze om 6.00 uur wakker en kruipen dan nog even bij mij in bed (mijn man is er dan al uit, die gaat om 6.30 de deur uit) of ze gaan spelen op hun eigen kamer. Mijn wekker gaat om 6.30 en als ze na die tijd bij mij komen, gaan we aankleden en naar beneden. Heel af en toe gaat de tv aan en als ik tijd heb om hun haren te vlechten mogen ze even op de telefoon of Ipad, want dan zitten ze stil. Maar meestal gaan de haren in een staart.
     
  15. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Dat is hier ook zo. Al heel vaak geprobeerd, maar dan slapen ze inderdaad gewoon korter, onze dochter wordt echt gewoon standaard half 6/6 uur wakker, het is gewoon haar ritme. Had haar vader vroeger ook....
    Laat op bed kan ze gewoon niet hebben, merken we meteen de volgende dag.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Op schooldagen gaat mijn wekker ook om 6.35. Meestal is hij dan net wakker of maak ik hem om 6.45 wakker. Vanmorgen toevallig om 6.10, ik vertelde dat over een half uur de wekker gaat en ik nog wil slapen. Hij heeft in bed gewacht.
    Hij heeft een knuffel die ingesteld kan worden en als die nog niet wakker is moet hij nog in bed blijven. Zodra die wakker is kan hij spelletjes er op spelen, eten geven etc, tot die tijd alleen muziek luisteren.

    In het weekend slaapt hij tot 7/8 uur, meestal ga ik er dan wel uit want dan kan mijn man uitslapen (uurtje of 1.5 langer liggen):)
     
  17. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.051
    2.431
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zoon is altijd om 6uur al wakker.
    Hij zou braaf in bed blijven als hij een wekker of lampje had wat om 7u aan gaat.
    Maar dan ligt hij echt een uur te wachten en valt niet meer in slaap.
    Hij mag om 6u filmpje kijken.
    Ik ga dan rustig koffie drinken en douchen.
    Daarna gaat filmpje uit en gaan we aankleden en ontbijten.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik heb mijn principes mbt geen tv kijken voor school al een tijd terug overboord gegooid. Sinds de jongste 6 is mag hij naar beneden als hij wakker is (en dat varieert tussen 5 en 6.30 uur). Hij kijkt dan lekker tv en ik blijf nog even liggen. Na jaren zo vroeg eruit vind ik het wel een beetje prima
     
    conejita vindt dit leuk.
  19. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Doordeweeks worden ze wakker van de wekker en dan moeten ze gelijk opstaan en aankleden etc. Er wordt dan ook geen tv gekeken.

    In het weekend komen ze vaak naar onze kamer zodra ze wakker zijn, dan mogen ze de iPads pakken en gaan ze met z’n allen beneden op de bank onder een dekentje filmpjes kijken totdat wij uit bed komen.
     
  20. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier staat z'n wekker door de weeks op 7.00 en in het weekend op 7.30/8.00. Door de weeks is het gelijk aankleden en boven helemaal klaar maken. Daarna pas naar beneden. Om de dag tv kijken en bij tv eten, andere dag even spelen en aan de eettafel eten. Probeer tv s morgens een beetje terug te dringen.
    Hier speelt hij al vanaf hij net 3 is zelf beneden s morgens. Speelt dan met Lego, duplo, paw patrol, gaat kleuren of maakt een puzzel.
     

Deel Deze Pagina