Wat doet een kraamverzorgster op een dag?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Emotions, 17 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emotions

    Emotions Fanatiek lid

    5 jan 2019
    1.981
    2.237
    113
    Vrouw
    Hallo allemaal.

    Voor het eerst zullen wij in juli een kraamverzorgster krijgen. Mijn eerste kind kreeg ik toen ik in België woonde en ik ben het dus niet gewend. Daar blijf je 3 dagen in het ziekenhuis en ga je naar huis en om de zoveel dagen komt een vroedvrouw een uurtje kijken hoe het gaat met jou en de baby. That's it. Vond ik wel zwaar, maar ergens wel fijn.

    Nu zullen we een kraamhulp hebben, maar als de baby beetje op tijd geboren wordt zal mijn man ook thuis zijn die week. Hij is een supergrote hulp in huis (ik heb geleerd van hem hoe ik een huishouden moet runnen nota bene:rolleyes:). hij poetst, hij kookt, hij doet boodschappen, hij kijkt voor de baby als ik slaap, we werken in 'shiften' snachts.. Mijn schoonmoeder zou ook met plezier dagelijks komen helpen/kijken bij ons dus daar geen gebrek.

    Ik vraag me af wat een kraamhulp allemaal doet als je man er dan ook is. Hoe ziet zo'n dag er uit? Hij zal wel met onze oudste bezig zijn, maar verder, als ze 6 tot 8 uur blijft op een dag, wat doet ze? Als ik het vraag aan het bureau krijg ik standaard antwoorden als 'huishoudelijke taken...' maar tja, dan gebeurt hier eigenlijk al..

    Dus eigenlijk vraag ik graag naar hoe jullie dag er uit zag met een kraamhulp.
    Alvast bedankt.
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.594
    113
    Vrouw
    Toch juist fijn als ze huishoudelijke taken doet, dan heeft je man gewoon tijd voor jou en de kinderen :)

    ze zorgt voor de visite, helpt jou met evt borstvoeding, checkt of je baarmoeder goed krimpt en je temperatuur
     
    Emotions vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Jou en de kleine controleren.
    Extra keer het bed verschonen.
    Voor jou zorgen.
    De oudste begeleiden in het grote broer/zus worden.

    Ik kon zelf de eerste dagen niet of nauwelijks traplopen vanwege bekkenklachten, lag dus de hele dag op bed. Dus dan ben je volledig afhankelijk.
     
    Emotions vindt dit leuk.
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.200
    113
    Maar is voor je man misschien ook fijn dat hij zich daar even niet druk om moet maken.

    Hier begon ze met ontbijt voor mij maken en daarna controles. Als ik ging douchen bed verschonen (alles of gedeeltelijk, net wat ik wilde) en slaapkamer schoon maken.
    Daarna (helpen bij) baby in badje.
    Zorgen voor koffie etc
    Wasmachine aanzetten
    Beetje huishoudelijke taken als stofzuigen, badkamer etc.
    Smiddags als ik sliep was opvouwen. Vast eten koken/klaar maken zodat het alleen nog in de oven moest bijvoorbeeld. Boekje lezen/spelen/kleuren met de oudere kindjes.
    Visite voorzien van koffie etc


    Oh en bij de laatste baby deed ze smorgens zo ongeveer als eerste werk het haar van de oudste 2 meiden zodat het netjes zat voor school :roflmao: vonden ze alle 3 leuk, man zegt het niet te kunnen :rolleyes: en ik hoefde dan niet m'n bed uit


    Voor man was het een geruststelling dat ik niet alleen was als hij even naar z'n werk moest
     
  5. Emotions

    Emotions Fanatiek lid

    5 jan 2019
    1.981
    2.237
    113
    Vrouw
    Oh dit is wel gedetailleerd ja. Klinkt wel fijn op die manier.
     
    toch3 vindt dit leuk.
  6. beertje073

    beertje073 Actief lid

    3 jan 2021
    395
    300
    63
    Vrouw
    Mijn kraamverzorgster had het heel makkelijk, en verveelde zich bij ons.
    Haar werkdagen bij ons waren van 8:00uur tot ongeveer 15:00uur (soms ging ze eerder weg)
    Om 8:00uur haalde ze ons zoontje van onze kamer zodat wij nog even konden slapen, daarna bracht ze ontbijt (ik mocht maar 1 keer per dag naar beneden).
    deed controles bij mij (hechtingen, temperatuur en baarmoeder).
    Soms deed ze de wc's en badkamer vluchtig poetsen, maar meestal deed mijn man dat zelf, hij houdt er niet van om stil te zitten :roflmao:
    Dan deed ze af en toe een boodschapje of draaide een wasje tussendoor, s middags gingen we gezamenlijk lunchen en waren we vooral aan het kletsen,
    De eerste 2 dagen heeft ze mij geholpen met borstvoeding (aanleggen en houdingen) na 2 dagen zijn we overgestapt op flesvoeding en gaf ze uitleg.
    en zo zagen haar dagen bij ons eruit.
    Ik zou het bij een eventuele volgende weer precies hetzelfde willen:D

    Ik hoop dat je een hele lieve kraamverzorgster krijgt waarbij je je op je gemak voelt, voel je je niet prettig mag je altijd om een andere vragen, en dat zou ik dan ook doen, in je kraamweek moet je je gewoon op je gemak voelen en die week kun je nooit meer overdoen.

    Heel veel succes met de laatste loodjes!
     
    Emotions vindt dit leuk.
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb kraamzorg gehad met wie ik de uren flexibel kon indelen. Voor mij betekende dat vooral veel uren de eerste 2 dagen (8-9 uur) en daarna aflopend (3 uur).

    Ja, mijn man was er ook, maar vergeet niet dat ook hij slaapgebrek heeft, vol emoties zit van het (opnieuw) vader worden, en ook moet wennen aan weer een nieuwe frummel en ook regel taken heeft (bijv aangeven bij gemeente, opgeven bij verzekering e.d.). Het is ook voor je partner wel fijn als de WC gewoon gepoetst wordt, was wordt gedaan, ontbijtje klaargemaakt voor bedlegerige mama, al gekookt is, extra handjes met de andere kinderen etc.

    Ik heb het er bij de derde echt even van genomen hoor ;)...
    Belangrijke tip: jouw huis, jouw beslissingen. Dus als er dingen gebeuren waar je minder blij mee bent, meteen benoemen en afspraken maken hoe het anders moet/kan. Ze zijn er echt om je te ondersteunen maar jij blijft de baas.
     
    Emotions vindt dit leuk.
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.010
    5.152
    113
    Hier deden ze werkelijk alles in het huishouden. Van ontbijt maken tot het hele huis stofzuigen en dweilen, badkamer en wc volledig poetsen, tot alle was doen en strijken, ‘s middags kookten ze zodat wij ‘s avonds alleen maar ons avondeten op hoefden te warmen. Verder ook mij helpen met de baby (bv in bad doen), mijn controles. En toen de jongste er was, deed de kraamverzorgster heel veel met mijn oudste - spelletjes, voorlezen, ze maakte een vrolijk bordje fruit etc etc. Ook zorgde zij dagelijks even voor de jongste, zodat ik 1 op 1 tijd met de oudste had. Ik had ook aangegeven dat ik me die kraamweek echt even op de kinderen wilde kunnen richten, en zij deed dus alles om dat moeiteloos te laten gebeuren. Bij de kraamweek van de oudste was ik toch erg bezig met ‘pfff ik doe m’n eigen was wel, ik stofzuig wel, ik kook wel zelf’.

    Na de kraamweek kwam mijn moeder nog een weekje, bij de oudste pure noodzaak omdat ik heel ernstig ziek was geweest - ook mijn zus is een weekje gekomen 5 wkn na de bevalling om te helpen.
    Bij de jongste was de komst van mijn moeder pure luxe, super gezellig :)
     
    Emotions vindt dit leuk.
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Je kan ook alleen moeder en kind zorg krijgen. Dan komen ze 2 of 3 uur jou en de baby checken en zo nodig verzorgen en helpen met BV en vragen. En daarna gaan ze weer.

    Ik vond dat echt heerlijk. Bij de 1e had ik 8 uur per dag kraamzorg vanwege complicaties en omdat ik alleen ben. Ze stofzuigde elke dag, deed was, bed, wc
    Ik vond het verschrikkelijk dat er iemand in m'n huis rond liep + klein huis dus ze had al snel niets te doen. Eerder naar huis gestuurd.

    Bij de 2e alleen moeder en kind zorg. Was officieel 3 uur. Ze bleef korter. Heerlijk. Lekker alleen met m'n 2 kinderen.
     
    Emotions vindt dit leuk.
  10. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Zie het even alsof je in een all in clumsier hotel zit.
    Plus extra verzorging voor jou en de baby.

    Hier is de oudste ook in het buitenland geboren, eerste dagen in een kraam hotel gelegen dus ook wel fijn omdat we verder ook geen familie hadden.

    Jongste twee in Nederland.
    Ochtend ontbijtje maken voor mij en ook de rest, vaatwasser in en uitruimen, wassen, stofzuigen, dagelijks de toilet belangrijk ivm hygiëne voor jou na de bevalling, en op de oudste kinderen letten zodat we samen konden bijslapen, controles uitvoeren bij jou en de baby, helpen met de verzorging van de baby, en je kunt haar alles vragen, van hoe zit het ook alweer.
    Zie het dat je even helemaal in de watten word gelegd, je alles even los kan laten en alleen maar aan jullie als nieuwe gezinnetje hoeven denken, wennen.

    enne helaas zijn er ook mensen met minder leuke ervaring..
    Hier gelukkig nooit meegemaakt. Maar had wel echt van te voren bedacht, dat als er geen klik zou zijn na twee dagen we wel het kraam bureau zouden bellen.
     
    Emotions vindt dit leuk.
  11. Emotions

    Emotions Fanatiek lid

    5 jan 2019
    1.981
    2.237
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie input!
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Bedenk dat je vooraf nooit weet hoe een bevalling verloopt. Sommige vrouwen lopen zelf vrolijk het ziekenhuis uit. Anderen liggen weken in de kreukels.

    Laat jouw man zich richten op genieten van zijn nieuwe gezin, jullie oudste kind heeft extra aandacht nodig. En hij zal wellicht ook minder goed slapen. Natuurlijk komt er kraambezoek dat hij moet verzorgen en mee praten. Beter dat hij zijn aandacht bij jullie heeft dan dat hij de wc staat te poetsen.

    De kraamzorg is er voor de gezondheid van moeder en kind. Dat is haar hoofddoel. Het huishouden komt daarnaast. Ze is geen schoonmaakster.

    Maar een medisch verzorgende met huishoudelijke taken.
     
  13. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Kraamzorg deed hier iedere ochtend de nacht doornemen en gaf ons tips en advies. Ze deed daarna mijn medische controles (temperatuur, baarmoeder voelen, pols opnemen, hechtingen bekijken). Controles bij de baby (gewicht, temperatuur, kleur, navel). Ze kijkt hoe het voeden gaat. En heeft overleg met jullie verloskundige (die bekijkt het kraamdossier dat ze invult).

    Ze hebben training in het tijdig herkennen van afwijkingen of mogelijke (medische) problemen bij moeder en kind. Dan overleggen ze met de verloskundige en kan erger worden voorkomen.

    Tevens ontbijt maken, dagelijks mijn bed verschonen, helpen met baby in bad doen (ik deed dat zelf maar was soms te moe van de bevalling). Ze hebben de laatste informatie over verzorging ipv achterhaalde informatie van anderen in je omgeving.

    Ze maakte ook heerlijk avondeten zodat man en ik elkaar konden helpen ipv dat hij moest koken terwijl baby net zijn huilmoment had (altijd rond etenstijd).
     
  14. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.986
    17.019
    113
    Vrouw
    Die van ons deden echt heel veel, zulke topvrouwen. Vond het ergens ook ongemakkelijk, bijna de hele dag een 'vreemde' in huis. Maar al het werk wat ze voor ons gedaan heeft, ze nam alles uit handen. Tuurlijk zijn de controles van moeder en kind het belangrijkste, maar ze doen (vaak) zo veel meer.
    Hier deden ze de badkamer en wc wat poetsen, de was, bed verschonen, stofzuigen, baby (helpen met) in bad (doen), de flesjes maken, ervoor zorgen dat ik niet vergat te eten :p en aan het eind van de dag deed ze haar administratie en schreef ze op voor de nacht hoeveel ml we konden aanbieden bijv.

    Bij de 1e vond ik onze kraamhulp wat minder leuk dan bij de 2e trouwens. Maar bij de 1e lag ik in de kreukels en voelde me alles behalve goed, dan helpt het ook niet mee wanneer je geen klik voelt met de kraamhulp. Ze deed wat uit de hoogte richting mijn man en maakte mij onzeker maar goed. Bij de 2e was alles perfect, zulke lieve dames.
     
  15. Jojo2021

    Jojo2021 Actief lid

    12 jul 2021
    402
    295
    63
    Vrouw
    Wij hadden bij 1e dochter wel volledige aantal uren. Nu bij de 2e vojr verkorte kraamzorg gekozen. En uiteindelijk werd dat door omstandigheden nog minder omdat we op dag 4 naar het ziekenhuis moesten.

    Ze deed bij ons qua huishouden de badkamer, wc, keuken schoon houden. Onze bed verschonen en ook die van onze oudste dochter (dit hadden we geen eens gevraagd maar bood ze zelf aan)
    Qua verzorgen bij mij was het 1 keer per dag lichamelijke controle en bij de baby kijken of groeien goed ging, drinken, etc.
    Ze was gelukkig heel alert en op dag 3 en 4 is er in samenwerking met de verloskundige bloed geprikt. Dochter zag geel en even later bleek haar bibruline waarde ook te hoog te zijn. Dus ziekenhuisopname.

    Geef het ook vooral aan als je gene klik hebt of het niet goed aanvoelt. Want dan kan je een andere kraamverzorgster krijgen.

    Wij kwamen savonds uit het ziekenhuis. Kraamzorg gebeld en toen kwam er nog iemand langs om ons even te helpen met de nacht rustig in te gaan. Dit was iemand uit de oproeppoule. De volgende dag kwam de "echte kraamverzorgster"

    Uiteindelijk bij ons maar voor 3 dagen ivm de ziekenhuisopname. Maar waren wel 3 hele fijne dagen. We hebben nu nog app contact met haar. Af en toe even een update over onze jongste naar haar.
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.563
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #16 hummeltje5, 3 jun 2022
    Laatst bewerkt: 3 jun 2022
    Weet niet precies wat allemaal benoemt is al, maar wilde dit in ieder geval alvast meegeven: een kvz zorgt er ook voor dat jij en de kleine genoeg rust pakken/krijgen.

    Wat ook heel prettig is, om van tevoren te bespreken wat jullie ideeën zijn qua kraambezoek, maar ook duidelijk af te spelen dat juist de kvz er voor kan waken dat het niet téveel wordt allemaal.
    Je kan nu nog leuk denken: de eerste dag nodigen we meteen m’n ouders/schoonouders/broers en zussen met hun gezin uit (bijvoorbeeld), maar voor hetzelfde geld heb je daar tegen die tijd helemaal geen behoefte meer aan en wacht je liever eerst even een paar dagen af totdat jullie met jullie nieuwe gezinsdynamiek gesetteld zijn.
    Spreek ook meteen af wat jullie vinden van onverwachts kraambezoek: sta je dat toe, of wil je dat de kvz die vriendelijk doch dwingend de deur wijst?
    Een kvz kan (in overleg met jullie) ook kraamvisite de deur wijzen als ze te lang blijven plakken ;)

    Met een beetje goed kvz-bureau krijg je ook een intake: je kunt dan globaal aangeven hoe jullie er tot nu toe instaan en dat jullie verdere details tzt. met de betreffende kvz op zullen nemen.

    PS: een kvz is niet verplicht (geloof enkele uurtjes wel, om de verplichte controles bij jou en de baby uit te kunnen voeren, maar niet alles)!
    En de meesten zijn wel redelijk flexibel: de eerste dag zijn ze er vaak al vlot (vaak vóór de geboorte van je kind zelfs, wel afhankelijk natuurlijk van wáár je bevalt). De 2e dag en verdere dagen komen ze in overleg met jullie. Maar dat kan dus ook alleen tussen 8 en 10 zijn bijvoorbeeld.

    Verder: overleg, overleg, overleg.
    Een kvz is er in principe voor de zorg voor moeder en kind. Is je partner in diezelfde week thuis en je oudste zit op psz/kdv/school, is het in principe zo dat je partner dan gewoon de oudste ophaalt.
    Maar je kan best aankaarten of de kvz een keer de oudste op wil halen, zodat jij en je partner eventjes quality time met de nieuwe spruit hebben.

    Nog een paar weekjes geduld :)
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is wel erg afhankelijk van de kraamverzorgster die je hebt. Die van mijn schoonzus zat vooral heel veel op de bank, vaak met sigaret. Onze kraamverzorgster (wij hadden bij beide jongens dezelfde) deed juist bizar veel. Mijn huis is serieus nooit zo schoon en opgeruimd geweest.
     
  18. rossi1

    rossi1 Actief lid

    9 okt 2012
    246
    154
    43
    TO als je er een hebt zoals de schoonzus van hierboven, trek dan aan de bel. Als je echt geen klik hebt en uitziet naar het moment dat ze weg gaat ook.
    Een kvz hoort de controles bij jou en baby te doen, zoals hierboven geschreven staat en daarnaast licht huishoudelijk werk zoals het schoonhouden van de ruimte waar jij verblijft, bed verschonen (niet perse elke dag), wc en badkamer schoonhouden (die laatste hoeft dan weer niet te glimmen).
    Ze doet de was van jou en de baby, meeste nemen ook de rest van de was mee, maar sommige dus niet.

    Ze geven ook voorlichting als het gaat om hechting, shaken baby syndrom etc (ook weer bij de 2e).

    Met de laatste hadden we geen klik, erg jammer en we hadden gewoon moeten vragen om een ander. Ze deed haar werk prima, maar ik voelde me niet op mijn gemak bij haar en vond het zelfs irritant toen ze mij geen voorlichten over de hechting (kom in mijn werk hechtingsproblematieken tegen, dus weet er wel wat van). Verteld om echt een gesprek aan te gaan over het thema, maar dat werd niet gewaardeerd.
    Dat geeft geen vertrouwen om ook echt met haar in gesprek te gaan als iets niet goed gast of voelt en dat is wel belangrijk. Zij kan je namelijk ook steunen in je kraamtranen of met andere lastige dingen.
     

Deel Deze Pagina