Wat doet jou man/vriend in het huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door Followyourdreams, 2 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Ik ben even heel benieuwd wat jullie man/vriend nou in het huishouden doet?
    Ik heb zo het gevoel dat ik vrij veel doe ..
    ik werk 20 uur , man fulltime.
    Maargoed , als ik vrij ben heb ik mijn kind die ik geen sec uit het oog kan verliezen.

    Ik geloof dat ik zo langzamerhand alles in en rondom het huis doe , jaren terug deed hij veel meer .. als ik hem vraag om bvb het gras te maaien krijg ik als antwoord , jaa dat kan van de week wel een keer.
    Nee waarom van de week , je hebt nu tijd..
    Het enigste wat zijn vaste taak is 1 x per week stofzuigen en dweilen ..
    jaa we stofzuigen wel vaker en dweilen en als ik dat vraag doet hij het ook wel maar dat is ook enigste wat vanzelfsprekend is.

    Ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat !
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.579
    13.144
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Best een hoop, naast zijn fulltime baan.
    Ieder weekend stofzuigen. Ieder weekend de kattenbak verschonen plus daarna de vuilniszak weggooien/ vernieuwen.
    Vuilnisbak aan de weg zetten. Groene afvalbakje/plastic/karton/glas naar de juiste bak brengen.
    Tuin bijhouden.
    Was/droger draaien/ophangen/vouwen.
    En ook gewoon klusjes die je minder gauw ziet maar wel gebeuren, zoals het kopen van een nieuw artikel als het oude stuk is, het op MP zetten van dingen die we willen verkopen, administratieve/zakelijke dingen etc.

    Maar vergelijken met hoe een ander het thuis heeft heeft weinig zin denk ik.

    Misschien kunnen jullie beter eens om de tafel gaan om erover te praten en om tot een compromis proberen te komen wat voor jullie beiden oke voelt?
    Ik ga er vanuit dat hij vast niet de beroerdste zou zijn, anders was ie ongetwijfeld je man/vriend niet toch? ;) :)
     
    Didi1980, owly en Rosa Canina vinden dit leuk.
  3. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn vriend werkt 40-60 uur
    Ik 19,5

    ik doe eigenlijk alles.
    Als mijn vriend s avonds thuis is ruimt ie de tafel af en haalt er een doekje overheen.
    Daar mag ik het mee doen :p

    Vind het niet erg ook, irriteer me mateloos als hij gaat schoonmaken (ik ben schoonmaakster)
    Behalve tijdens mijn menstruatie.. dan vraag ik regelmatig een scheiding aan in mijn gedachte :p

    hij moet wel de auto schoonmaken, dat doe ik dus echt niet.
     
    NiVa0230, mama079 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.651
    21.154
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hij doet de was. Het vouwwerk, ik het strijkwerk. Hij kookt doordeweeks. Ik doe het stofwerk en de wc's. Hij doet de badkamer. We hebben een robotstofzuiger., maar vriend stofzuigt de trappen. Vriend doet de kattenbak. Ik het vuilnis. Het is echt wel 50/50. Miss dat hij nog wel meer doet dan ik, haha. Hij werkt 40 uur, ik 30.
     
    Wellesnietes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Op dit moment doet hij ‘ alles’ behalve de was en koken omdat ik bloedarmoede heb.

    Normaal gesproken doe ik 90% van het huishouden en hij doet de tuin en de ramen lappen, maar als ik hem iets vraag doet hij het en het is geen uitsteller.
     
    Maslov en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier alles samen mag echt niet klagen werken beide en beide het huishouden.

    Enige wat ik alleen doe is strijken.
     
  7. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Oké de verdeling hier is man werkt +/- 60 uur per week. Zo een 45 uur buiten de deur en 15 uur thuis en dan reken ik niet de telefoontjes mee die plaatsvinden in de niet werk tijd. Ik ben fulltime thuis en werk nu projectmatig zo een 10 a 15 uur per week, grootste deel vanuit huis, en 2x per week kleine 2 uurtjes op de zaak voor ons bedrijf. De verdeling thuis is simpel. Ik doe alles hij doet het vuil buiten zetten en de klusdingen in en om het huis en de tuin. Het hoeft niet maar vaak ķookt hij in het weekend. Als ik pijn aan mijn nek heeft neemt hij het koken van me over als hij thuis komt, dan ben ik vaak al begonnen en deelt hij de tafel en ruimte samen met zoon af. Ik maak alleen daarna de keuken nog schoon en neem de tafels nog af. En op die dagen stofzuigt en dweilt hij beneden ook al moet ik dat vragen hij doet het niet uit zichzelf. En qua kinderen, hij doet elke avond dochter vanaf na het eten entertainen tot douchen, tanden poetsen, verhaaltje en naar bed brengen. Hij gaat ook met zoon naar de voetbal training na zijn werk dus ik hoef geen sportclubjes te rjjden. Ik vind onze verdeling perfect en zou niet anders willen, alleen nog dat hij eigen troep achter zich opruimt ipv voor mij laat staan.
     
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #8 GossipGirlxoxo, 3 jul 2020
    Laatst bewerkt: 3 jul 2020
    Heb je geen box meer voor de kleine zodat je je handen vrij hebt en wat meer kan doen als jij thuis bent en hij werkt? Of doet de kleine geen middagslaapje waarin jij dagelijks het eea in huis kan doen. Werk je beide vind ik dat je beide wat in huis mag doen maar wel naar ratio van de uren die je beide buitenshuis werkt. Het moet wel eerlijk blijven. Als de 1 20 uur werkt en de ander 40 uur vind ik het niet meer dan logisch dat die nummer 1 ook 2x zoveel uur in het huishouden stopt dan de ander.

    Zie weleens gezinnen waarin de man fulltime werkt en de vrouw 2 of 3 dagen die dan het hele huishouden en zorg voor de kinderen 50/50 verdelen. Dat geeft mij altijd het gevoel dat de man een beetje uitgenomen word.
     
  9. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier beide het huishouden. Ik wel iets meer aangezien ik 3 dagen in de week werk.
    Man kookt alleen niet ( wel als het moet ) maar ik kook liever zelf.
    Hij doet de tuin, de wc's op de dagen dat ik werk, stofzuigen en dweilen, hij zou niet gauw gaan poetsen.
    Containers aan straat.

    Als hij om 18.30 thuis komt helpt hij vaak eerst mee met de kids op bed te leggen,
     
  10. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Wisselend dus wel haha , oh het is ook echt niet mijn bedoeling mijn man slecht neer te zetten want hij is een top partner en een mega lieve papa.
    Alleen het irriteert me soms zo dat ik alles voor moet kauwen en moet vragen .. hij ziet de dingen toch ook wel liggen..
    Ik verwacht ook niet dat hij het 50% over neemt want de was doe ik liever helemaal zelf en afstoffen / afnemen gehele huis ook liever zelf.
    Eerder deed hij bvb ook de tuin , auto’s wassen , ramen lappen , boodschappen doen , koken zo af en toe , maar nu doe ik zelfs al die taken er ook nog bij .. en elke ochtend als ik beneden kom mag ik eerst broodkruimels opruimen en troep wat die achterlaat ..
    als hij iets meer die overige taken op zich neemt en zijn eigen rotzooi opruimt zal ik echt niet klagen..
    het is ook niet dat hij het niet wil doen , als ik weer aangeef dat het me irriteert dat ik steeds meer doe neemt hij wel
    Dingen over , maar vervolgens na een paar weken beginnen we weer vooraf aan .
    Beetje man eigen misschien ook ofzo
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  11. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.822
    14.155
    113
    Uit zichzelf? Euhmmm...zo nu en dan de was en de kattenbak af en toe de stofzuiger maar dan vaak omdat er iets omgevallen is. Her en der een vuilnisbak en zo nu en dan boodschappen.

    Behoorlijk scheef zeg maar. Ik doe de rest en t kluswerk soms wel met hulp vab hem als t te zwaar is of als je t met twee man moet doen (of dat dat makkelijker is). Knutsel en bakwerk met mn dochter doe ik, hoogste crea niveau voor hem is samen kleuren. Dochter doen we wel samen in de avond en hij loopt vaker de trap op dan ik ivm mijn bekken, kan t wel een paar keer maar moet t niet te zot maken.

    Hij werkt 32 ik 24. Hij vraagt wel altijd of hij ergens mee kan helpen en veelal is dat nee. Tja dan heb ik ook niet veel recht om te klagen.
     
  12. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.399
    6.936
    113
    Vrouw
    Mijn vrouw werkt 18 uur en ik 32 uur.

    Zij doet bijna altijd de afwas (Heb ik zo'n hekel aan maar over 2 weken hebben we eindelijk een vaatwasser dus dat zal wel schelen.)
    Zij doet ook vaak als ik aan het werk ben alles afnemen en stofzuigen, alle prullenbakjes legen, de kattenbakken schoonmaken, waswasmachine en droger aanzetten en was vouwen etc maar dat doen we ook regelmatig samen.

    Koken doe ik altijd behalve als ik in de avond werk :D
    Onkruid/tuindingen doe ik ook altijd, net als containers aan de weg zetten. De badkamer poetsen doe ik, daar heeft zij een vreselijke hekel aan. Oh, en dweilen!

    Ik denk dat we het aardig goed verdeeld hebben hier.
     
  13. Banana

    Banana Fanatiek lid

    29 jun 2014
    2.040
    613
    113
    Man werkt 40 uur en ik werk 32 uur. Man houdt voortuin en achtertuin bij. Zet kliko’s buiten. Stofzuigt en dweilt en verschoont te bedden. Hij doet deze dingen omdat ik chronische rugpijn heb.
    Ik doe het algemene schoonmaken, afstoffen, toilet en badkamer schoonhouden. Was doe ik, vouwen/strijken wisselen we af.
    Koken doe ik altijd, man ruimt altijd af en vult de vaatwasser.

    Hier is het voor ons goed verdeeld. Als ik meer pijn heb dan normaal, pakt hij zonder moeite ook ‘mijn’ taken op.
     
  14. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Momenteel heel erg veel, stofzuigen, dweilen, de was, de boodschappen en soms kookt hij ook nog.

    Niet omdat hij het zo leuk vindt maar ik mag momenteel niet veel in huis doen :rolleyes:
     
  15. Dufel

    Dufel VIP lid

    10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Rommel maken...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
     
    MaMa, jomay, Gewooniemand en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.203
    113
    randstad
    Redelijk 50 50
    Voor de grote klussen hebben we een schoonmaakster
    Verder kookt hij af en toe doet wat boodschappen op papadag als dingen op zijn. De tuin en containers doet hij altijd.
    Ik doe altijd de weekboodschappen en de was en de regeldingen.
    Verder alles net hoe t uitkomt wie het doet maar hij doet dat wel uit zichzelf (tafel afruimen vaatwasser in en uitruimen stofzuigen etc)
     
  17. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.989
    1.806
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben geen echte vaste taken.
    De tuin doet mijn man alleen. En de badkamer schoonmaken doe ik alleen.
    Voor de rest draait hij nergens zijn hand voor om.
    Stofzuigen, dweilen, bedden verschonen, koken, vaatwasser, ramen lappen, kattenbak.
    De was doet hij ook...maar dat doe ik liever zelf. Hij doet soms was bij elkaar in wat qua kleur niet altijd handig is.

    Als het nodig is doet 1 van beiden het, net wie er dan tijd heeft
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Alles in principe wel. Toen we allebei werkten deed hij uiteraard meer, nu ben ik thuis en zou het niet logisch zijn als ik niet meer zou doen, maar als hij thuis is helpt hij altijd mee en hij kookt ook vaak. Na het eten ruimen we samen op. Hij doet altijd de prullenbakken en containers.
     
  19. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hij doet alles als er wat nodig is. Alleen de was en ophangen er van mag hij niet.
    ik ben thuis dus hij hoeft eigenlijk niet veel maar de vaatwasser inruimen zodat ik uitgebreid kan douchen doet hij regelmatig.
    De tuin is ook voor hem.
    Verder helpt hij altijd met de kinderen. We douchen ze samen en leggen ze altijd samen op bed
     
  20. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.906
    15.348
    113
    Op dit moment praktisch alles in verband met mijn bekkeninstabiliteit.

    In een normale situatie hebben we eigenlijk beide vaste taken (niet zo afgesproken, met de tijd zo gekomen) en doet hij doorgaans:

    - Stofzuigen
    - Dweilen
    - De afwas/afruimen
    - Voor- en achtertuin onderhouden
    - Bedden verschonen
    - Auto onderhouden/schoonhouden
    - Kattenbakken

    En de door mij het meest gehate klus: was vouwen :p

    Maar hij kan en doet alles wat nodig is, ook in een situatie waarin ik wel alles kan. Het doen van de was geef ik liever niet uit handen omdat hij vaak niet goed sorteert (en ik dus bang ben dat kleuren gaan mengen) en ook het inplannen van de boodschappen (worden bezorgd) doe ik liever zelf.


    We werken overigens beide semi-fulltime (ik 32 uur, hij 36 uur).
     

Deel Deze Pagina