Wat doet jouw 6/7 jarige na schooltijd?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lavendel89, 25 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Wat doen jullie kids in deze leeftijd na schooltijd?

    Hier spreken de kindjes best vaak bij elkaar af, maar als ik onze dochter dan op ga halen zijn ze vaak aan het gamen. Wat prima is, maar thuis vraagt dochter nu ook vaak direct uit school of ze mag gamen. Het is niet echt een zelfstandige speler, dus we doen vaak een spelletje samen of ze helpt met koken.

    Ben benieuwd hoe het leven na schooltijd eruit ziet bij jullie thuis?
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.170
    3.124
    113
    Vrouw
    Ze hebben na school theaterles en zwemles iedere week. Op dinsdag en donderdag is bij ons ‘game-dag’ en dan mag er dus een uurtje of twee gegamed worden. Dat gebeurde even maar ze zijn hun interesse er in toch weer verloren.
    Soms spreken ze af met vriendjes of vriendinnetjes. En als ze thuis zijn dan spelen ze spelletjes, spelen met speelgoed, knutselen, spelen buiten (dan moet ik wel mee want mogen ze nog niet alleen) of kijken wat televisie. De oudste houdt ook erg van lezen dus dat doet hij ook wel eens.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier zijn ze om 14.30 uit en mogen na schooltijd een half uur op een schermpje. Ze mogen zelf bepalen wanneer ze dat inzetten. Nu het vroeg donker wordt probeer ik wel te sturen op eerst lekker spelen en als het donker wordt een schermpje aan. In theorie zijn ze maar max 2 dagen per week thuis of dat ze dus echt kunnen spelen. Nu deze periode gaat na het eten de tv nog even aan voor Sint journaal, normaal gesproken gebeurd dat eigenlijk niet.
    Mijn oudste kan zich ook wel vermaken, die is nu 8. De jongste van 5 doet ook vrij weinig zelf. Ze heeft vanmiddag bijna een uur aan tafel zitten kleuren en knutselen omdat ik daar ook bezig was, maar dat is eigenlijk wel een uitzondering. Ze hangt vaak maar wat of dwaalt wat rond in huis. En anders inderdaad wat samen doen, maar zelf een uur of half uur spelen, helaas... :rolleyes:
     
  4. pinkel

    pinkel Actief lid

    18 aug 2011
    282
    164
    43
    gehandicaptenzorg
    Mijn dochter van 7 vraagt ook snel om scherm maar dat krijgt ze meestal als ik aan het koken ben.
    Na school speelt ze graag buiten. Binnen speelt ze met de lego, barbies, knutselt. Of ze vraagt of iemand anders samen een spelletje wilt doen.
     
  5. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Oh herkenbaar! M’n jongste speelt juist heel goed zelf. Maar de oudste gaat idd kleuren als ik ook aan tafel bezig ben, maar alleen spelen ho maar. Snel verveelt ook, maar het ontbreekt ook echt aan fantasie om bijv. zelfstandig Lego te gaan bouwen, dan zit ik uiteindelijk van alles te maken en hangt zij er wat omheen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  6. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    Spelen met vriendinnetjes eigenlijk alleen op woensdagmiddag (geen continurooster hier). Even denken wat ze uit school doet... Lezen, kleuren, knutselen, met de playmobil, steppen, zandbak (nu minder, dat vooral 's zomers), trampoline. Ze kan zich altijd goed vermaken, zowel alleen als met haar broer/zusje.
     
  7. Roanna

    Roanna Bekend lid

    24 aug 2015
    848
    365
    63
    maar dat rondhangen kan ook ergens wel fijn zijn voor een kind hè. Gewoon even niets hoeven.
     
  8. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.143
    1.940
    113
    Mijn kinderen (6 en 8) gaan twee dagen naar de bso, de overige drie middagen kunnen ze afspreken met vrienden. Mijn zoon gaat het liefst naar het schoolplein of de speeltuin om te voetballen, mijn dochter (6) speelt het liefst met een vriendinnetje. Vandaag speelde er een vriendinnetje van mijn dochter bij ons; er waren diverse verkleedpartijtjes en er werd veel gemake-upt :roflmao: Er wordt ook veel met barbies en poppen gespeeld en de radio met K3 cd's doet het vaak ook goed. Als mijn dochter niks heeft afgesproken gaat ze wel eens met haar broer mee naar de speeltuin, lekker aan de knutsel, doen we samen een spel of helpt ze me (vrijwillig!) met wat huishoudelijke taken. Als het weer wat warmer wordt wordt er meer buiten gespeeld. De schermen blijven uit tot ik ga koken.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Weet ik, mag ook best hoor, maar gaat regelmatig wel gepaard met zeuren en miepen. Heb niks te doen, alles is stom of saai. :rolleyes:
    Ze doet echt graag iets samen. Is er een vriendinnetje dan hoor ik ze de hele middag niet, maar alleen vind ze gewoon lastig. Had de oudste trouwens op die leeftijd ook, bij hem gaat het denk sinds een 1-1,5 jaar beter.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  10. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.483
    1.441
    113
    #10 Sylver, 25 nov 2022
    Laatst bewerkt: 25 nov 2022
    Op de dagen dat ze niet sporten (oudste 2 keer per week en jongste 3 keer per week) hebben ze allebei altijd wel een speelafspraakje.

    De jongste is een stuiterbal en houdt niet van (te lang) achter een schermpje zitten. Als ik die ergens zou ophalen en ze zijn aan het gamen, dan denk ik niet dat het langer dan 10min is geweest.

    Ik opper wel eens, als ze om me heen rent en 100.000 vragen afvuurt als ik aan het koken ben, dat ze best even een filmpje mag kijken, maar dat ziet ze eerder als een straf :p

    De oudste kan het wel beter, maar is na een half uur gamen of filmpje kijken er ook wel klaar mee.
    Ze speelt vooral voor het sociale aspect, dus als er niemand is om samen mee te gamen is ze meestal na 10min er wel klaar mee. Maar ook als ze wel iemand heeft om het samen mee te doen zal het nooit langer zijn dan een uur.

    Beide gaan liever naar buiten of spelen boven in hun kamers.

    Beide houden ook erg veel van knutselen en ondanks hun leeftijdsverschil kunnen ze ook erg leuk samen spelen.

    Bij ons is er nooit een schermtijd geweest, maar ook echt niet nodig.
    Ik snap wel dat er gezinnen zijn waarbij het wel nuttig is. Ons buurmeisje kwam vaak bij ons spelen om te kunnen gamen, maar als onze oudste er na een (half) uur echt klaar mee was en al een tijd probeerde iets anders samen te doen en soms al zelf iets anders was gaan doen, dan zat buurmeisje nog steeds te gamen. Ik kreeg haar er ook erg moeilijk van af :|
    Toen hebben we samen met haar ouders wel echt afspraken gemaakt hoe lang ze mocht gamen per dag (die kon ze dus thuis of bij ons opgebruiken) met een timer erbij. Dat heeft wel heel erg geholpen.
     
  11. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Het liefst zit onze 6 jarige ook de hele middag op de tablet, maar helaas heeft ze hele vervelende ouders die het daar niet mee eens zijn :p

    Dus na soms wat mopperen en zeuren en de zoveelste 'ik verveel me, ik heb niks te doen en nergens zin in en ik mag ook NOOIT wat van jullie' :rolleyes: gaat ze toch maar knutselen, kleuren, met lego of playmobil spelen of haar broertje irriteren :o:
     
    Lavendel89 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Dochter is meestal tv aan t kijken, tegenwoordig pakt ze ook de tablet of switch maar aangezien ze logica puzzels zit te doen of sudoku oid heb ik daar geen probleem mee. Ook gewoon tekenen, mij helpen, knutselen, naaien, met dr broertje spelen, lezen etc.

    Zijn hier niet veel kindjes, ze heeft een vriendinnetje maar die is zelden hier (gescheiden ouders).

    Vandaag was t studiedag en zijn we gaan schaken, gewoon de basis. R is niet helemaal fit en slaapt sowieso nog 2x op een dag dus heel veel kan ook gewoon niet (en je moet haar echt nog niet alleen op pad laten gaan)
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Speelafspraakjes, sporten, buiten spelen, knutselen, kleuren, kleien, met poppen spelen, en meestal als ik aan het avond eten begin gaat ze chillen op de iPad.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  14. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.049
    2.429
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Hier ook vaak gamen of filmpje. Na een drukke schooldag is dat ook wel fijn. Vind ik zelf ook, lekker op de bank ploffen als s avonds alles gedaan is.
    Hier ook geen vaste schermtijd. De ene dag is de behoefte anders dan de andere dag.

    Verder knutselen en tekenen houdt zoon erg van. Lego, of in de tuin van alles timmeren.
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dochter gamet niet, en de kinderen met aie ze speelt vragen er ook nooit om. Heb op zich niks tegen gamen of even een schermpje, maar niet met een speelafspraakje.
    Dochter 2 dagen bso en 1 dag oma. Op 1 dag heeft ze altijd wel een speelafspraakje, hier of bij iemand anders. Dan doen ze vanalles. Veel buiten. Binnen tekenen, of paardje spelen en dan een springparcours maken ofzo. Soms een spelletje. Maar meestal zijn ze heel actief aan het spelen.
     
  16. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.317
    810
    113
    Hier heeft ze 1x per week zwemles en 1x per week paardrijles. Verder spreekt ze zeker 2 a 3 keer per week met vriendinnetjes af en verder speelt ze thuis veel met lego friends en kijkt af en toe netflix.
     
  17. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    2 dagen bso, 1 dag sport. Dus de 2 dagen die overblijven spreekt ze altijd af. Met een vriendje gamet ze wel eens als ze daar is. Thuis mag het heel soms en dan max een half uur. Maar ik heb geen echte gamer, ze is veel te actief.
     
  18. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.791
    2.384
    113
    Limburg
    Mijn zoon van 7 gaat na school meestal buiten spelen. Vaak komt hij thuis om zijn horloge te halen vervolgens weer naar het schoolplein te gaan. Op dinsdag en woensdag maakt hij eerst zijn huiswerk.
    Bij vies weer wil hij het liefst een bordspel doen en als er niemand mee kan spelen verzint hij wel een solo-manier :roflmao:
     
  19. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Oudste spreekt gemiddeld 1 a 2x per week af daarnaast heeft hij 1x zwemles en 2x tennis doordeweeks. Bij speelafspraakjes wordt er met lego/playmobil gespeeld. Als hij alleen is speelt hij vaak ook met lego en soms knutselen. Schermpje is een half uur per dag.

    Jongste spreek ongeveer 3x per week af en heeft 1x zwemles. Zij knutselt veel, speelt met poppen en lego friends. Zij vraagt zelden om een filmpje maar mag ook 30 minuten per dag.
     
  20. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Niets met schermen... ze spreken af met vriendinnen en dan komen er zéker geen schermen bij, gaan buiten spelen, knutselen, lezen, tekenen, schooltje spelen, toveren (denk harry potter), hutten bouwen, iets bakken.. van alles :)
     
    annabel10 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina