Phfff..... soms zie je door de bomen het bos niet meer. Wij hebben een zoontje van 4 maanden. Vandaag was ik in de supermarkt en nam een kijkje bij de potjes en pakjes babyvoeding. Tjonge jonge wat een vele soorten zijn er. Maar waar begin je mee ? En vanaf wanneer ? en hoeveel ? Phff.... we zijn eigenlijk van plan om pas met 5 a 6 maand te beginnen met fruit of groente. Maar nu zag ik ook papjes voor baby's vanaf 4 maanden. Wanneer ga je die geven en waarom ? Ook staat er diksap... weer dezelfde vraag wanneer mag onze zoon die drinken ? En dan zijn er ook nog rijstebloem ... waneer geef je dit ? En hoeveel en waarom ? liga..... wanneer, hoeveel, waarom ? Ja... ik weet het veel vragen en we beginnen er nog lang niet mee (denk ik) maar ik wil graag weten wanneer het mag en waarom. ik hoop dat jullie ons wat antwoorden kunnen en willen geven. Ik ben benieuwd.
Hoi Mamajuf, Soms weet je het niet meer he? Als moeder zijnde kan je zo twijfelen. Wat is goed en wanneer. Ik denk dat iedereen alleen uit eigen ervaring kan vertellen. Maar als jij zelf pas vanaf een maand of 5/6 bijvoeding wil geven dan hoef je natuurlijk nog niet te kijken bij potjes van 4 maanden Ik ben wel begonnen met groente en fruit bij 4 maanden. Gewoon een paar hapjes om te proberen. En dat heb ik opgebouwd. Nu eet hij een half potje groente en een half potje fruit per dag. Vanaf het begin heb ik zelf fruit gemaakt. Begonnen met het pureren van peer, appel, banaan en mango. En vanaf nu maak ik zelf de groente. Maar hij heeft ook potjes gehad voor 4+ maanden. Liga heb ik gebruikt in de peer. Die is namelijk erg vloeibaar na het pureren en met een beetje verkruimelde liga er doorheen (liga stap 1) wordt het wat dikker. Rijstebloem gebruik ik in de laatste fles. Zodat hij een meer verzadigd gevoel heeft. Met diksap ben ik pas vanaf vandaag begonnen. Gewoon een paar slokjes na de groente of fruit. Geen hele fles. Maar dit is mijn ervaring natuurlijk. Er zijn genoeg andere moeders die het anders doen. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Dat is het beste. Succes.
@ hoi Pasja, bedankt voor je berichtje. Dit helpt me in ieder geval al een beetje op weg. De een zegt nl. dit en de ander dat. Soms weet je het even niet meer. Stijn is onze 1e dus alles is nieuw voor ons op dit gebied. Potjes peer van Olvarit (gekregen van mijn peuterklas) staan hier in de kast, misschien dat we hier over een paar dagen/weekjes mee kunnen gaan beginnen. Stijn geniet op dit moment nog van zijn flesjes en gaan ook helemaal op (binnen 15 min.) en soms is het huilen als de fles leeg is. Hij krijgt trouwens een fles van 180 cc water met 6 schepjes voeding). Ik heb geen idee wanneer we wat kunnen geven.
Moeilijk is dat he? Het is ook onze eerste en ik kan heel onzeker zijn over alles. Wij zitten nu op 5 flessen van 180 water en 6 scheppen plus dus wat groente en fruit. Ik probeer de flesjes soms wat kleiner te maken maar meneer lust erg veel en soms heeft hij sneller honger. Van het CB kan ik nu 1 fles voeding nummer 1 vervangen door voeding nr. 2 om te kijken of hij daar meer verzadigd van raakt. En anders moet ik over op voeding voor hongerige baby's. Ik hoop dat als hij brood mag het allemaal wat beter gaat. Potje peer om mee te beginnen is prima hoor. Gewoon een beetje aan het lepeltje laten sabbelen. En een paar dagen dezelfde fruit aanbieden dan zie je hoe hij reageert. Succes ermee. En probeer niet te veel op anderen af te gaan want iedereen heeft zijn eigen ideeën en ieder kind is anders. Daar wordt je alleen maar onzeker van. Heb ik ook. Ik probeer nu dus alleen op mijn eigen gevoel af te gaan en op de reactie van mijn zoontje.
hoi, wat en of je iets geeft is helemaal aan jou. Als jij met 5 a 6 maanden wil beginnen is dat prima. Er zijn 4 maanden potjes, omdat er ook mensen eerder aan beginnen. Ik heb helemaal geen potjes gegeven, maar vers gemaakt. Gewoon een aantal porties en invriezen of van je eigen eten geven. Rjstebloem wordt vanaf een maand of 4 (of later) vaak gegeven in de laatste fles om makkelijker door te slapen (voller gevoel) hier werkte dat averechts en ik gaf het s ochtends om aan een lepeltje te wennen. Al die pyamapapjes en toetjes heb ik nooit gegeven, veel suiker en er zijn genoeg andere dingen. Voor het slapengaan gewoon opvolgmelk zonder toevoegingen. Vanaf een maand of 7 geen rijstebloem, maar 's ochtends een bordje bambix pap. diksap gaf ik vanaf een maand of 5 1/2. ik hoop dat de meeste vragen beantwoord zijn, anders hoor ik het wel.
Sluit me helemaal bij Cugnet aan. Wij zijn om genoemde redenen gewoon met 6 maanden begonnen met de introductie van groente. Eerder hebben ze het niet nodig en is de kans op problemen wat groter. Na wat gemodder met potjes zijn we verder gegaan met verse groente. Mijn kinderen hielden namelijk helemaal niet van fijngeprut spul, maar aten wel met smaak als ze gewoon stukken mochten pakken en zelf naar de mond brengen. De Engelse voedingskundige Gill Rapley heeft hier trouwens onderzoek naar gedaan. In het Engels heet deze methode van bijvoeding geven 'baby-led weaning', in Nederland wordt het meestal 'Rapley-en' genoemd. Ik had veel houvast aan het introductieschema op borstvoeding.com. Daar staat ook heel wat te lezen over hoe je voedsel kunt introduceren. Gaat trouwens even goed als je geen borstvoeding geeft!
Ik heb hier ook een vraagje over. Mijn vriendin heeft een dochter van 5,5 maand en die kreeg bij 3 maanden al potjes fruit en bij 4,5 maand kreeg ze al koek (lange vingers), plakjes cake en boterhammen. Ik snap echt niet dat ze dat kleine meisje al aan zoveel suiker blootstelt. Vinden jullie dit wel normaal? Mijn zoontje is bijna drie maanden, maar ik was eigenlijk voorlopig niet van plan om hem al andere dingen te gaan geven...