Welk beleg geven jullie op brood baby 8 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door mellanie76, 16 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #41 hummeltje5, 19 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
    Ik ben van dat idee omtrent dat vele zout afgestapt, want vind het veel belangrijker dat ze gevarieerd eten en zo min mogelijk suikers binnen krijgen.

    Hier was en is het broodbeleg:
    - schijfjes banaan/appel/komkommer/tomaat/ander fruit evt. (0)
    - smeerkaas (2,7)
    - geitenkaas (2,4)
    - Frischa (0,7)
    - kaas (1,9)
    - vleeswaren (varieert)
    - pindakaas (0,6)
    - sandwichspread (1,75)

    Heb er even voor je bij gezet hoeveel zout erin zit per 100 gram.

    De meeste dagen eet ze 4 boterhammen per dag (soms 3, soms 5) dus ik ontkom er bijna niet aan dat ze minimaal 1 boterham per dag met een (te) zout product binnenkrijgt..

    Overigens was dat natuurlijk nog niet zo met 8 maanden, maar probeerde evengoed wel af te wisselen toen.

    Overigens zijn wij vlot begonnen met brood eten en ook met beleg gezien de minder goede ervaring met onze oudste. Die had achteraf gezien ook al meer mogen eten op die leeftijd, maar kreeg echt nog heel lang enkel één boterham met alleen wat boter en soms zelfs zonder boter toen. Ook andere dingen als agv en fruit kreeg ie de ene keer wel, de andere keer niet. Hij dronk toen als een malle (1800ml. per dag gemiddeld). Waarschijnlijk ter compensatie vh gebrek aan voedsel (kreeg trouwens wel vaak bv nog toen dus niet dat we m uithongerden hoor :p). Maar dus daarom dat we nu beter de signalen kennen van willen leren eten en van honger hebben en dus nu al vroeg zijn begonnen met alles.

    Jam en honing geven we max. 1x per maand.
    Een enkele keer dat we het in huis hebben kreeg en krijgt ze ook wel van die salades zoals quattro formaggi- of zalm-/tonijnsalade.
    Chocoladepasta of hagelslag krijgt onze oudste (bijna 3) nog geen eens dus jongste (15mnd) ook niet.
    Voordat er azijnzeikers gaan reageren.. ter vergelijking: er zit in pindakaas gemiddeld 5% suiker per 100 gram, in jam 55%, in chocopasta 65% en in honing 80%. Vandaar onze keus.
    En ik weet dat er in sandwichspread meer suiker zit dan in pindakaas ja (resp. >14% en 5%).
     
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Nou ja, suiker werkt ontzettend verslavend en het suiker gebruik is een groot probleem in ons land.
     
  3. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Dat is waar. Vind ik persoonlijk nog geen reden om in mijn ogen zo moeilijk te zijn met suiker. Maar, iedereen is daar anders in.
     
  4. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Dochter kreeg toen appel peren stroop van de kleine keuken, zuivelspread, mango spread van de kleine keuken, aardbei-bietjes spread van de kleine keuken. Nu is ze 19 maanden en krijgt ze dit ook, af en toe een gebakken ei en heel soms wat jam zonder toegevoegde suikers. Ze krijgt sowieso geen toegevoegde suikers
     
  5. Valenti

    Valenti Actief lid

    11 feb 2013
    457
    15
    18
    In de spreads van de kleine keuken zit wel degelijk toegevoegde suiker. Vind het persoonlijk onnodig om in zo iets zoets als mango nog agave siroop toe te voegen.
     
  6. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Okee, dank je voor de info. Wist ik niet! Ga er dan toch iets kritischer naar kijken
     

Deel Deze Pagina