wat mag een baby van 6 maanden eten/hebben?

Discussie in 'Voeding' gestart door Springboon, 25 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Omdat de richtlijnen zovaak wisselen weet ik het niet meer..

    Wat mag een baby van 6 maanden naast de opvolgmelk?
    fruit en groenten (pitjes) krijgt ze al aangeboden, maar wil langzaam de overstap maken dat ze met ons mee kan eten maar ik weet niet meer wat ze allemaal mag hebben met deze leeftijd.
    Lees her en der over brood?
    Kan dat ook zonder tandjes? Want dat wad 6 jaar geleden nog bijgesteld naar 8 maanden wat ik mij herinner.

    Ik zit nog op 4 flessen, deze zal langzaam verminderen naar 3, maar wil mij eerst richten op wat ze qel en niet mogen hebben..
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.259
    3.497
    113
    Hier met 6 maanden inderdaad ook begonnen met brood naast groente en fruit. Ze had nog geen tandjes, maar dat maakt niet zoveel uit.
    Ze kreeg daarnaast nog 4 flessen, rond de 7 maanden verviel er 1. Toen at ze tussen de middag best goed brood.
    Vanaf 7 maanden kregen ze hier s morgens pap of een boterham met een fles melk als ontbijt. Zo steeds een stapje erbij tot ze rond de 9-10 maanden grotendeels met de pot mee aten.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ligt eraan wat voor methode je aanhoudt.
    Bij de Kleintjes methode heb je bijv een heel introductieschema.
    Maar bij Rapley mag in principe alles, zolang er maar geen zout en suiker is toegevoegd.
    Voedingscentrum houdt weer een ander schema aan.
    Zo zijn er in de winkel koekjes voor vanaf 6 maand, maar die zitten vol toegevoegde suiker. Ik zou die dus nooit geven, maar die zouden wel mogen. Zo worden ook vaak rijstwafels aan baby’s gegeven, terwijl rijst juist wordt afgeraden vanwege het arsenicum.

    Ik zou de flessen nog niet gaan afbouwen. Je kindje zal vanzelf minder gaan drinken als hij er geen behoefte meer aan heeft en meer vaste voeding gaat eten. Je kunt gewoon kv nummer 1 blijven geven.

    Zelf gaven we met 6 maand vooral groente, fruit en brood. Toen de groente goed ging, kreeg ze ook aardappels en pasta en rijst.
    Brood kreeg ze een korstje, daarna gewoon een boterham met roomboter.
    Vlees kreeg ze ook wel, als we onbewerkt vlees aten. Gewoon een stukje kipfilet of gehaktbal zonder toevoegingen.

    Doe waar je je goed bij voelt, als je merkt dat je kindje reageert op bepaalde groente of fruit, geef je dat voorlopig niet. Daarna kun je het weer rustig introduceren.
    Kindjes kunnen zonder tanden het meeste gewoon eten.
     
    Springboon en Zoe123 vinden dit leuk.
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.454
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Net wat je zegt: overal lees en hoor je weer wat anders!

    Wat in ieder geval nog niet mag:
    - honing
    - rauw vlees
    - rauw ei
    - bepaalde koolsoorten

    Alle andere dingen: doe wat goed voelt!
    Zo zijn er mensen die totaal geen kruiden geven aan hun kind, omdat ze bang zijn dat het te pittig is. Maar ken ook mensen die een baby gewoon curry geven "want in andere landen krijgen ze dat tenslotte ook".
    Ieder zn ding dus. Volg je gevoel en verstand. Lijkt je kindje heftig te reageren op iets: schrap dat dan weer tijdelijk.

    Hier werd er gewoon brood met korst gegeven op die leeftijd. En er waren nog geen tandjes toen.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Springboon vindt dit leuk.
  6. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Mijn zeven maanden oude dochter krijgt nu bij een broodmaaltijd een korst en zelf gepureerde fruit en groente. Net wat we in huis hebben. We doen ook zoveel mogelijk rapley simpel omdat het voor ons minder werk is als ze zelf eet. We hebben er nog twee aan tafel.

    Flessen minderen zou ik echt niet doen. Gewoon je kind volgen, melk hebben ze hard nodig tot ongeveer 1 jaar. Opvolgmelk is inderdaad onzin. 1 kun je blijven geven.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ze kunnen alles eten zonder tanden. Dochter kreef haar eerste tanden met 15 maanden en at toen echt alles al. Met 6 maanden gaven wij af en toe brood. Vaak pap als ontbijt en verder groenten fruit en volgens mij ook af en toe aardappel
     
    Springboon vindt dit leuk.
  8. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.728
    2.509
    113
    Vrouw
    Wij hielden voedingscentrum beetje aan
    Met 6 maanden ontbijt pap van een bordje
    1.5 uur later een fruithap
    11u fles melk vanaf 7 maanden met wat brood
    15u fles melk met tussendoortje
    17.30 ongeveer 100 gram groente met 50 gram aardappels pasta of rijst Vanaf 8 maanden ook vlees. Na 8 maanden ook yoghurt toe
    Voor slapen flesje melk
    Met 5.5 maand zaten we op 4 flessen.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  9. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    hier zit ze al 3 maanden op 4 flessen (regelde ze zelf, daarin haar gevolgd).
    Vind het nog lastig om uit te vinden wat ze wel mag. Want van elk merk hebben ze weer andere samenstelling enz.
     
  10. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Honing
    Rauw vlees
    Rauw ei.
    Dit mag inderdaad nog niet.

    Die van ons is bijna 7 maanden en eet alles natuurlijk wel zoutloos.
    Geen patat of koekjes enz.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  11. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Ik heb een beetje te snel gereageerd.
    Groentes en fruit geef je al zou er een aardappel bij geven of rijst/pasta?( weet niet wat jullie normaal eten)
    Dan later gehakt/kip erbij geven.
    Brood met boter kan je ook proberen te geven.
    Pap uit een bordje?
    Op een gegeven moment laten ze zelf de flessen staan.
     
  12. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    wij eten vaak agv, 1x per week zelfgemaakte pasta (dus ook de saus maken we zelf), 1x per week iets met rijst.
    we koken zelf zoutloos, maar mogen wel graag met andere kruiden werken qua koken
     
  13. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    qua brood ben ik lichtelijk angstig dat ze zich verslikt of erin stikt
     

Deel Deze Pagina