Wat heb je nodig?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Momma2b, 14 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Momma2b

    Momma2b Fanatiek lid

    29 nov 2018
    2.506
    3.485
    113
    Vrouw
    Ik ben zwanger van mijn eerste kindje.
    Ik zie overal hele lijsten met wat je nodig hebt voor de baby uitzet en ik kan niet wachten om te gaan shoppen!
    Maar... hoe weet ik nou wat ik echt nodig heb, en wat is optioneel?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Vraag vooral rond in je omgeving.
    Sommige dingen ga je absoluut niet gebruiken maar dat is zo wisselend per persoon.
    Er staat bijv 3 of 6 hydrofielen op (geen idee hoeveel) en ik heb er na de bevalling 12 bijgekocht.
    Ik gebruik die dingen overal voor terwijl een ander ze maar onhandig vind en amper gebruikt.
    En je moet maar zo denken, je hebt het zo bijgekocht na de geboorte :)
     
  3. Momma2b

    Momma2b Fanatiek lid

    29 nov 2018
    2.506
    3.485
    113
    Vrouw
    Ja dat is ook zeker zo.
    Kan voorlopig aan niemand vragen, want wij hebben besloten om het nog even voor onszelf te houden. ;)
    Kreeg ook als tip om meerdere lijsten van internet te halen, die te vergelijken, en alles wat hetzelfde erop staat heb je meestal wel echt nodig.
     
  4. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Het is inderdaad heel wisselend. Wij kochten bijv een flessenwarmer (stond op de lijst), maar nooit gebruikt (vond het echt een onding).
    Koop vooral niet teveel, zeker kleding. Bijkopen kan makkelijk online, omdat je niet heel goed kan inschatten welke maat je bijv nodig heb.
     
    Momma2b vindt dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Zo zie je maar.. Ik heb vanwege bv bij N de flessenwarmer wel gebruikt.
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Het is denk ik heel persoonlijk.
    Flessenwarmer hier ook nooit gebruikt. Flesjes trouwens ook niet. Dus ook geen sterilisator, poedertoren enzo.
    Wipstoeltje niet.
    Slaapzakken in de kleinste maten niet. Vanaf maat 68 wel. Pyjama’s ook niet in kleine maatjes.
    En dan bijv ook geen dekens voor ledikant gebruikt, in het begin wiegje met dekens, daarna over naar ledikant met ondertussen slaapzakjes.

    Verzorgingsproducten ook lang niet zoveel als op t lijstje staat.
    Ik gebruik alleen shampoo en heeeel af en toe zinkzalf. Wat olie voor de babymassage, maar in 3 jaar tijd nog geen half flesje.

    Speelgoed, knuffels en knuffeldoekjes niet kopen, die krijg je ontzettend veel. Sokken kregen we hier ook veel trouwens. Zijn van die leuke kleine cadeautjes.

    En rustig oriënteren, niet teveel je hormonen laten kiezen, maar beetje bewust proberen te blijven.
    En bedenk, vrijwel alles is heel snel te bestellen of op te halen als je het nodig hebt.
     
    miniVosje en Momma2b vinden dit leuk.
  7. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Niet te veel kopen, zou ik aanraden. Het is leuk, maar hebt zo weinig nodig die eerste weken. En die babykamer zagen we amper, was meer opslagruimte.
    Wat ik deed is video's van minimalistische moeders bekijken op Youtube. Werkt goed.
    Natuurlijk kun je na de bevalling aanvullen naar wens en de behoeften van je baby.
    Voor mij zijn de essentiële dingen juist geen babyproducten, n.l.: een droger, voldoende handdoeken, wasmiddel, maaltijden (bijvoorbeeld diepvries), ruime onderbroeken, warme dekentjes.

    En na de eerste week was ik blij om weer even de deur uit te gaan omdat iets op was.
     
    Momma2b vindt dit leuk.
  8. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.714
    6.984
    113
    Vrouw
    Je hebt ook lijsten waar achter dingen staat of ze noodzakelijk zijn of optioneel.
     
  9. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Echt nodig? Heel veel liefde.

    Nee serieus. Laat je niet verleiden tot het kopen van allerlei spullen. Wat je nodig hebt is iets om de baby in te laten slapen en kleren. Rest is volledig optioneel.

    Bij de derde hadden wij nog minder nodig dan bij de eerste. Niet omdat we het al hadden maar omdat je zoveel gewoon niet nodig hebt.
     
    Annedore, Jenn1993 en Momma2b vinden dit leuk.
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.046
    113
    Vrouw
    Nederland
    Tip: begin met de grote dingen en werk dan door naar de kleinere dingen. Eerst bijvoorbeeld het kamertje. Dan ga je kijken wat je in het ledikant nodig hebt aan dekens en lakens. Dan wat voor kleding je in de kast moet hebben en hoeveel. Overigens had ik zelf 8 pakjes/setjes maat 50. Verwacht je een grote baby kan je misschien iets minder maat 50 halen en meer maat 56 (maar dat weet je nu natuurlijk nog niet). Als ze spugen na de voeding of er lekt een luier ben je soms 3x per dag aan het omkleden.
    Dan de commode, wat voor verzorgingspullen heb je nodig. Persoonlijk vind ik veel hydrofiele luiers heel handig. Heb ze op het aankleedkussen, in bed tegen spugen, in de kinderwagen, in de box en soms als spuugdoek gebruikt.

    Koop zeker niet direct teveel. Met bijvoorbeeld 2 dekens in het ledikant of wiegje kom je al een heel eind. Bijkopen kan altijd. Zelf heb ik bijvoorbeeld wat meer hoeslakens en moltons bijgekocht omdat er wel eens gespuugd werd in bed.

    Ik had 4 of 5 vestjes in de kast hangen. Ondingen met een capuchon, had aan 1 of 2 genoeg gehad.

    Koop zeker niet grote pakketten van verzorgingsproducten. Je weet ten eerste niet of je kind er tegen kan en ten tweede gebruik je er niet veel van. Eerste jaar hoefde ik geen nieuwe shampoo te kopen.
    Koop niet van te voren hele voorraden luiers. Maat 1 en 2 vliegen ze doorheen. Zelfde met flessen. Ga geen pakketten kopen, straks wil je kindje er helemaal niet uit drinken.
    Koop geen ladingen knuffeltjes en speelgoed, dat ga je krijgen.

    De komende maanden groei je er verder in en heb je al een andere kijk op wat je nodig hebt. Je zal dingen kopen die je later onhandig vindt of juist dingen missen. Geeft niks, bijkopen kan altijd en spullen die het niet blijken te zijn kan je altijd weer verkopen of weggeven.

    Wens je een goede zwangerschap toe!
     
    nosilla, Mamavanvier95 en Momma2b vinden dit leuk.
  11. Momma2b

    Momma2b Fanatiek lid

    29 nov 2018
    2.506
    3.485
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle reacties. Al met al zal dit me heel veel helpen!
    Ik gok idd ook wel dat ik een en ander wel zelf kan inschatten.
    Maar ben nu al bang dat ik straks iets vergeet...
    Tegenwoordig kan alles via internet. Dat weet ik wel. Maar straks mis ik iets heel erg belangrijks!!
    Ach ja.. zal ook weer niet gebeuren, maar eerste kindje dus dan krijg je deze "angsten". :p
     
  12. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Dat kan ik me goed voorstellen. Maar mijn ervaring is dat je nauwelijks echt voorbereid kan zijn op het leven met een baby.
    Rust, vertrouwen in jezelf en aanpassingsvermogen. Belangrijker dan welke spullen dan ook.
    Oh ja, en bij de intake van de kraamzorg keken ze ook nog even met mij mee of ik alle essentiële spullen had.
     
    Momma2b vindt dit leuk.
  13. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Niet teveel kopen....Je weet pas echt wat je nodig hebt als je kleintje er is. Elke kindje is anders en elke situatie is anders. Beste aankoop hier is een extra commode voor in de woonkamer (wij wonen gelijkvloers); dat had niemand me kunnen aanraden. Slechtste aankoop hier was Tummytub; tijden mee gehannest maar zoonlief vond een gewoon badje echt veel fijner wat ik later voor een tientje op Markplaats heb gescoord.

    Zodra die kleine er is ga je vooral van "ohhhh dat is leuk" naar "ohhh dat is praktisch" haha.

    Wat ik wel had willen weten, is waar ik - snel - een kolf had kunnen huren. Daar waren wij dus niet goed op voorbereid. Ik had een kolf maar die was niet sterk genoeg om de borstvoeding op gang te brengen en daardoor verloren we kostbare tijd. Geen idee of je borstvoeding wilt geven maar zo wel; dan zou ik dat dus wel voorbereiden.

    Het komt helemaal goed!
     
  14. Doltishlobster

    17 dec 2018
    37
    24
    8
    Vrouw
    Ik denk ook dat het aan het seizoen ligt. Mijn zoon werd geboren en een week later was het 35 graden. Afgelopen zomer was sowieso warm dus achteraf hadden we aan alleen rompertjes in maat 56 genoeg gehad.
    Ook de kruiken hebben we nooit gebruikt maar kan me voorstellen dat deze en kleertjes met kouder weer wel heel fijn zijn.

    Tummytub vonden wij ook vreselijk. 1 keer gebruikt en staat nu nog op de babykamer te niksen net als de flessenwarmer.
    De sterilisator had ik per ongeluk met alle flessen in de grillstand in de magnetron gezet de eerste keer. Heb snel nieuwe flesjes gekocht maar die sterilisator nooit gemist.

    Waar ik niet genoeg van had waren hydrofieldoeken en overslagrompertjes.

    Koop gewoon niet teveel. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen badcape hoeven kopen heb er 5 gehad!
     
  15. Momma2b

    Momma2b Fanatiek lid

    29 nov 2018
    2.506
    3.485
    113
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips!
    Vooral niet te veel kopen dus. Als de basis maar goed is. :)
    En idd je kan gewoon niet voorbereid zijn op het leven met een kleintje. Ik weet dat het goed gaat komen want wij hebben vooral heel veel liefde te geven.
    Is alleen best jammer dat je zoveel cadeau krijgt haha zelf shoppen is ook zo leuk!
     
  16. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Haha, zeker leuk.
    Gelukkig groeien ze heel snel uit hun kleertjes, dus shop je straks genoeg. Haha.
    Oh ja nog een kleding tip, als je iets koopt, effen shirts en broekjes. Ik kreeg van iedereen kleding met leuke drukke printjes, maar had niets om het mee te combineren.
     
    Momma2b vindt dit leuk.
  17. Loes33

    Loes33 Bekend lid

    10 aug 2018
    890
    629
    93
    Vrouw
    Wat hier allemaal gezegd wordt is zeker waar! Mijn ervaring:
    Koop zelf een paar eerste leuke pakjes, die je zelf echt leuk vindt. Ik kreeg veel kleding, maar grotere maten, niet mijn smaak of niet het seizoen (dochter van november, kreeg een wintertrui in maat 68... die maat had ze midden in de zomer)

    Ik had super leuke lakentjes en dekentjes gekocht voor wieg en ledikant, dochter schopte zich steeds boven de dekens en sliep al vanaf 3 dagen in een slaapzak! Zonde van al die leuke dekentjes.

    Mijn beste aankopen: veeeeel hydrofielen, een lekkere zak voor in de box/Maxicosi/kinderwagen (ik had die van Koeka), overslag rompers/vestjes (kan je ze al slapend omkleden ;)

    Veel plezier met shoppen straks! Ik kan ook niet wachten voor baby 2!
     
    nosilla en Momma2b vinden dit leuk.
  18. nosilla

    nosilla Fanatiek lid

    31 okt 2016
    1.550
    948
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Helemaal eens met alle bovenstaande reacties! Veel dingen liggen ook aan het kindje, mijn dochtertje spuugde nooit en had de eerste maanden ook bijna nooit dat haar luier lekte. Maar ik kan me voorstellen dat als je kindje wel veel spuugt je natuurlijk veel vaker verkleed en dus ook meer kleding nodig hebt als je niet iedere dag wil wassen. Ik had veel kleertjes, maar toen mijn dochtertje geboren is was het heel de zomer snikheet dus had ze eigenlijk alleen maar een romper aan en heeft ze al die kleertjes vrijwel niet gedragen. Ik gaf borstvoeding en gebruikte in het begin veel spuugdoekjes (soms om m’n borst af te vegen of om eerst wat melk in het spuugdoekjes te spuiten door veel voeding).

    Fijne zwangerschap!
     
  19. Troe

    Troe Niet meer actief

    Ik had maar 2 aankleedkussenhoezen. Tijdens de eerste dagen van de kraamweek hebben we er nog 2 bijgekocht (poepen tijdens het verschonen of tempen). Ook hydrofiele doeken hebben we nog gekocht, het waren er toch te weinig. Het flesje alcoholontsmetter was ook veel te snel op, dus ook nog gekocht tijdens de kraamweek. Het wordt gebruikt om de thermometer mee te ontsmetten.

    Verder had ik maar 2 lakens en 2 dekens en dat was voor ons ook voldoende. Wel had ik nog 2 van die XXL-hydrofiele doeken, die konden als reserve worden gebruikt voor in het bedje, maar ook voor andere dingen. Een flessenwater heb ik nooit gebruikt en kruiken zou ik proberen te lenen, die worden maar zo kort gebruikt. Geen capuchons, te dikke kleding voor je kindje en niet te veel broekjes met de sokjes eraan vast, die zijn niet altijd in verhouding.

    Zelf had ik te weinig makkelijke (ruime) onderbroeken voor na de bevalling. De grote verbanden pasten er niet in. Ook miste ik een makkelijke broek en had ik te weinig pyjamas/nachthemden.

    De tummytub vond ik een onding. Bovenstaande is natuurlijk voor iedereen verschillend.
     
  20. Troe

    Troe Niet meer actief

    Flessenwater: flessenwarmer
     

Deel Deze Pagina