Wat houdt scouting precies in?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door SDonya, 22 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Wie kan mij vertellen wat ze allemaal bij scouting doen in de leeftijdscategorie van 5 tot 6 jaar? Ik kreeg een heel vaag verhaal van de scouting club waar ik naar belde en ik werd daar niet veel wijzer van...
     
  2. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scouting

    Ik heb vroeger ook bij de scouting gezeten. Het is voornamelijk gebaseerd op survivallen. Overleven in de natuur.
    Wij leerden alle knopen leggen kano's maken. Allerlei droppingen en tochten door de duinen en bossen. 3 weken op zomerkamp vaak nachten op het blokhut.
    En we hadden toen in de stiphoutse bossen de world jamboree. Kwamen er scouting groepen van alle landen..

    Ik vond het toen super leuk en interessant maar zou mijn eigen Kids er nu niet op zetten..
    Mijn vader was toen blokhut eigenaar broer zat bij de grotere en mijn moeder was mijn leidster:roflmao:
     
  3. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.023
    2.415
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik weet ook alleen hoe het vroeger ging toen ik er zelf op zat. Veel buiten spelletjes in het bos en de duinen.
    Heerlijk vond ik het.
    De leiding was ook heel relaxed en grappig.
    Die achterlijke dasjes enzo deden we nooit om, geen gezicht. Gewoon lekker ontspannen. Fikkie stoken, hutten bouwen en veel lol maken :D
     
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zitten de oudste twee op de scouting; wel bij de welpen. Met 5-6 jaar gaan ze naar de bevers.
    Hier hebben ze elke vrijdagavond een opkomst van 18.30 tot 20.15. Ze doen dan van alles, zowel binnen als buiten. Van Levend stratego tot broodjes bakken bij een kampvuur en allerlei andere spellen. Verder doen ze vaak ook allerlei activiteiten in het kader van een insigne die ze kunnen verdienen.
    Het is volgens mij een gevarieerd programma en onze kinderen vinden het erg leuk en zijn as we speak op scoutingkamp voor bijna een week.
     
  5. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Ik ben ook leiding in deze leeftijd bij scouting
    Wij doen vooral veel buiten spelletjes , knutselen, vuurtje maken , hutten bouwen , Sims gewoon vrij spelen in het bos en werken in thema’s waar de kinderen dan aan werken bijv sport en spel, koken, kampvuur enz waar ze na 4 weken een insigne voor op hun blouse voor krijgen
    We gaan 1x per jaar een weekend weg en in de vakantie een week op kamp wat echt het hoogtepunt van het jaar is!

    Iedere week is weer wat anders en zeer gevarieerd

    Waarom ga je niet een keertje langs met je kind om te kijken? Dan krijg je meteen een idee of het wat boor jou kind is
     
  6. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.486
    1.087
    113
    Onze zoon van bijna 7 gaat na de vakantie op scouting, heeft een paar dagen mee gedraaid en vond het geweldig. Buiten spelen, vies worden, spelletjes doen, parcours afleggen, vuurtje stoken. Super leuk allemaal.
    En daarbij heeft onze zoon van bijna 7 het dalijk in groep 4 al moeilijk genoeg met stil zitten en luisteren, een dagje spelen past hem nog wel!
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou van een scouting vereniging wel verwachten dat ze je dat kunnen vertellen en als ze dat niet kunnen, dan zou ik mijn kind er niet heen sturen. :| Zou dus of een andere vereniging zoeken of nog een keer bellen of bv. mailen en een reactie vragen van iemand die het wel weet (en als die niet komt, dan zou ik daar mijn conclusies uittrekken).
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ja, ik vind het ook wel raar dat als je voor informatie belt, ze niet echt een duidelijk antwoord geven en ik zou ook nog een keer bellen en vragen om iemand van de beverleiding. Is het nog zo vaag, dan zou ik even verder zoeken in omliggende plaatsen.

    Mijn dochter heeft bij de bevers en de welpen gezeten. Ze deden bij de bevers speurtochten, hadden kampvuren, knutselden, speelden buiten spelletjes, trokken er op uit, gingen op kamp etc.
     
  9. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Leuk topic! Mijn dochter van 7 gaat na de vakantie op scouting.
    Ik maak me alleen soms wel zorgen of ze niet al te oud is, dat ze geen plek meer krijgt in de groep.
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Met 7 is ze toch de jongste? Hier gaan ze met 7 iig gelijk naar de welpen.
    Onze dochter is ook toen ze net 7 was gestart en vindt het super, maar die functioneert sowieso beter in een groep met oudere kinderen. Afgelopen week is ze een week op kamp geweest en ook dat deed ze super.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Maar als zo’n groep al bij elkaar is sinds de bevers, dan kan het lastiger worden om de groep ‘binnen te komen’, denk dat ze dat bedoeld?

    Zelf overigens totaal niet die ervaring bij de groep waar ik toen zat; bij ons werden nieuwe kinderen altijd warm opgevangen. (Geen officiële scouting, maar wel hetzelfde idee.)
     
    Roos12 vindt dit leuk.
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier is er maar een bever horde en drie welpenhordes; dus die groep verandert sowieso. Hier zijn ze allebei bij de welpen gestart en dat ging prima.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Nee hoor, je wordt vaak best makkelijk opgenomen in de groep. Niet iedereen start meteen wanneer het kan, er komen er best veel later bij is onze ervaring.
     
  14. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Wat de bevers bij onze groep doen is veel spelletjes buiten / in het bos, broodjes bakken op t kampvuur, koken, knutselen (met natuurlijke materialen), muziek maken/ toneel spelen. Spelend leren zorgen voor de natuur. En ze draaien mee op speciale dagen als bv. joti/ jota waar ze dan bv allerlei communicatiespelletjes doen met een portofoon of via de radio ander groepen proberen op te roepen. Ook gaan ze op weekend (installatie 1 nachtje) en op weekendkamp (2 nachten) aan het einde van het seizoen. Soms hebben ze ook speciale beverdoedagen met andere bevers in de regio. Ook draaien ze mee in de maatschappelijke acties van onze groep bosopruimdag en jantje betoncollecte. Maar dat is voor elke groep anders of ze dat soort dingen doen
     

Deel Deze Pagina