Wat is belangrijk bij een gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Maaike89, 7 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Momenteel ben ik mij aan het orienteren voor de kinderopvang. Binnenkort wil ik een paar mogelijke gastouders gaan bezoeken. Ik weet alleen niet zo goed welke dingen belangrijk zijn. Natuurlijk moet het klikken, maar waar moet je verder nog op letten? Wat vinden jullie belangrijk aan een gastouder?
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een kop thee, een liefdevolle arm en een luisterend oor.
     
    Maaike89 vindt dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Ik denk sowieso je gevoel. Daarnaast is een go professionele kinderopvang dus moet je voor jezelf nagaan wat jij darin belamgrijk vindt:
    - meedraaien als gezinslid
    - veel buiten
    - goede voorbereiding op school
    - veel creatieve activiteiten
    - veel uitstapjes
    - veel of juist weinig andere kindjes
    - pedagogische visie mbt bv straffen
    - schoon en georganiseerd huis of juist gezellige bende

    Zomaar een aantal dingen waar je zelf over na kan denken wat je daarvan vindt.
     
    Zoe123 en Maaike89 vinden dit leuk.
  4. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    - haal en brengtijden
    - samenstelling van de groep tegen de tijd dat jouw kind zou komen
    - waar slapen de kinderen en hoe houd de gastouder daar zicht op
    - wat krijgen ze te eten
    - welke activiteiten ondernemen ze met kinderen
    - waar staat de box/is er een box?
     
    Maaike89 vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    #5 julia80, 8 jan 2019
    Laatst bewerkt: 8 jan 2019
    Alle eerst het gevoel dat iemand! Wij hebben ook vijf jaar lang bij dezelfde gast ouder gezeten. Onze gastouder deed juist helemaal geen uitstapjes, maar daar vond ik ook voordelen aan zitten. Zij hield namelijk altijd het slaapritme van alle kinderen aan (en kon daardoor bijna nooit het huis uit) en vooral voor jongere kinderen is dat natuurlijk fijn (ze had natuurlijk wel een Tuin, is dat is ook iets waar je naar kan kijken). Wij hebben zelf eens een gast ouder afgewezen, omdat ze geen tuin had en op 13 hoog woonde (ik vond het balkon eng) en ze had twee honden, dus ook huisdieren is iets waar je op kan letten.

    Verder was onze gastouder allochtoon en was haar Nederlands toch wel wat onder de maat. We hebben dat niet als cruciaal bezwaar gezien, maar is wel iets waar je zelf over zou kunnen nadenken. Maar het cultuurverschil, was af en toe wel een dingetje.

    Onze gastouder was super betrouwbaar en is in vijf jaar tijd volgens mij twee keer een dag ziek geweest, maar ik denk dat de meeste gast ouders dat niet zijn. Is ook iets waar je naar kunt vragen ( sowieso vragen hoeveel weken zijn vakantie neemt per jaar is wel handig)

    Daarnaast kun je nog kijken naar hoe flexibel ze is, kunnen er dagen geruild worden ( en zitten daar dan de kosten aan verbonden of niet?) , kunnen er uren afgenomen worden buiten normale werktijden?

    Verder vragen naar hoe ze op de behoeftes van de verschillende kinderen in speelt?

    Verder kun je nog vragen wat er inbegrepen is, luiers, fles voeding, lunch, fruithaojws en dergelijke?

    Ook eerder genoemde punten hier door anderen zijn belangrijk. Zoals je ziet is het bij een gastouder extra belangrijk om dingen na te vragen want er zit heel veel verschil onderling in de aanpak , Waar het bij kinderdagverblijven een stuk minder varieert
     
    Maaike89 vindt dit leuk.
  6. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Bedankt voor alle tips. Aan een aantal dingen had ik echt nog niet gedacht. Bijvoorbeeld over pedagogische visie op straffen, of over kosten van luiers en eten.
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik heb het als een sollicitatiegesprek aangevlogen. iemand solliciteert naar de baan als mede opvoeder van je kinderen. Vragen die ik stelde:

    - Welke levensvisie, religieuze overtuiging hangt ze aan? Past dit bij jullie?
    - Pedagogische visie inderdaad,
    - Welke ideen over disciplineren, belonen etc en past dat bij jullie?
    - Wat zit inbegrepen bij de kosten?
    - Vervanging bij ziekte? Wat is haar verzimpercentage?
    - Hoe flexibel is ze?
    - Wat is de rest van de gezinssamenstelling? En nog belangrijker, wat is haar beleid met wie er over de vloer komen wanneer de oppaskindjes er zijn? Achtergrond hierbij: er is een VOG voor gezinsleden nodig, maar als ome Harry elke dag langs komt hoeft hij die niet in te leveren. Dus met wie komen jouw kinderen nog meer in aanraking?
    -
     
    Maaike89 vindt dit leuk.
  8. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Onze meiden hebben het jarenlang leuk gehad bij de gastouder. Bij de keuze voor haar, had ik bij haar de beste klik.
    Ook was ze flexibel. Qua netheid was het niet supernetjes (maar wel schoon). Eigenlijk vond ik dat helemaal niet zo erg, dan kon m'n kind lekker kind zijn, thuis leer ik haar wel dat ze bv niet op het behang mag tekenen (mocht daar ook niet uiteraard, maar daar zou het wat minder erg zijn dan thuis). M'n man zegt altijd: niks in huis daar past bij elkaar :roflmao: Ze is erg creatief.

    Wat ik achteraf het allerbelangrijkste vond, is dat ze dezelfde waarden en normen heeft als ik! Bijvoorbeeld aan tafel eten. Pas van tafel als iedereen klaar is. Dank je wel leren zeggen. Ik liet mijn dochter wel eens huilen, die instelling heeft zij ook. Etc.
     
    Maaike89 vindt dit leuk.
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Dat laatste is inmiddels ondervangen. Iedereen die meer dan 2x per 3 maanden komt tijdens opvang uren moet ook een VOG hebben. Dus als dat de glazenwasser is moet die dat ook en ome Harry dus ook.
     
    Juul75 en Maaike89 vinden dit leuk.
  10. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wat ik waardeer aan mijn gastouder:

    - echte huiselijkheid
    - fijne tuin
    - thematisch speelgoed, verantwoord speelgoed
    - geen tv
    - veel lezen
    - muziek instrumenten in huis
    - creativiteit

    Los daarvan natuurlijk ook de basale zaken als tijden, flexibiliteit, kosten, pedagogische visie.
     
    Maaike89 vindt dit leuk.
  11. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Hier wil ik even op reageren als gastouder. Sinds de invoering van het persoonsregister kinderopvang vorig jaar moet ome Harry wel degelijk beschikken over een VOG, net als de buuf die wekelijks een kopje koffie komt drinken etc.
     
    tuc en Juul75 vinden dit leuk.
  12. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.989
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Opvoedingsituatie voorleggen en kijken of er een gewenst antw komt.

    Stel: .... wat zou je dan doen?
     
  13. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik heb eerst gekeken naar de beschrijvingen die op de websites van de gastouderbureaus stonden. Die moest me ten eerste aanspreken en passen bij mijn visie over kinderen en hoe je met kinderen communiceert.

    De gastouder die ik heb gekozen, koos ik in de eerste instantie omdat zij opgeleid is in de richting van kinderopvang en dat merkbaar was in haar handelen. Zij weet waar ze mee te maken heeft, en kan het beroep goed aan. Doordat zij de situatie in de hand heeft weet zij naast een gezellige sfeer, ook een rustige atmosfeer in huis te creëren waarbij kindjes zonder teveel prikkels kunnen ontdekken en spelen en waarbij overgangsmomenten rustig en gestructureerd ingericht worden. Daarnaast kan zij, wanneer dingen toch tegelijk aandacht vragen, goed organiseren in welke volgorde en met welke prioriteit zij dingen gaat aanpakken. Flesjes komen dus altijd op tijd aan bod, en als er tegelijk een peuter komt knuffelen dan kan dat ook gewoon.
    Wat ik ook fijn vond was dat zij knuffelen hoog op de prioriteitenlijst had staan als het gaat om baby's. Een gastouder is in mijn ogen een persoon waar een kind zich aan moet hechten, en een veilige hechting geeft een goede basis om te gaan spelen en ontdekken. Natuurlijk kunnen baby's ook zelf spelen en even neergelegd worden, maar het feit dat knuffelen bij haar gewoon een doel was vond ik erg prettig. Wanneer ik mijn zoon ophaal zit er dan ook regelmatig een kindje op de arm bij haar. Heerlijk.
     
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.576
    113
    Ik zou goed nadenken wat jullie willen qua gastouder. Iemand waarbij je kind meedraait in het gezin. Die dus ook eigen kinderen heeft, waar tal van mensen over de vloer komen. En waarbij de gastouder ook privé zaken doet. Er zijn gastouders die kinderen meenemen naar de kapper, huisarts, andere afspraken.

    Je hebt ook gastouders die het meer als werk zien. Die bieden gerichte activiteiten aan. En zijn echt bewust met kin deren bezig. Een ruime tuin is een must! Zeker als er nog meer kleine kinderen zijn.

    Wij wilden bijvoorbeeld geen gastouder met eigen kinderen in huis. En dat ze als baby gewoon konden slapen zonder dat ze iedere keer mee werden gesleept overal heen.

    Een gastouder aan huis is het meest ideaal! Vertrouwde omgeving. Geen privé bezoek. En je kind hoeft vroeg in de ochtend nergens heen. Gewoon in eigen bed. Oudere kinderen kunnen lekker spelen met vriendjes.
     
  15. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Voldoende ruimte binnen en voldoende speelgoed.
    Veel naar buiten en activiteiten en verder moet het goed voelen.
    Ik heb ook even een gastouder gehad waar ze eigenlijk nooit buiten kwamen, veel chips aten en er was eigenlijk geen jongensspeelgoed voor mijn zoon en de tv stond de hele dag aan... dat was eigenlijk alles wat ik niet wilde.
     
  16. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Oeps dubbel
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.701
    42.532
    113
    Grrr vind dit zo jammer altijd he? Dat soort mensen zorgt ervoor dat men gastouders nog vaak niet als professionele kinderopvang ziet.
     
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja enorm jammer, gaf wel een nare bijsmaak.
    Gelukkig daarna wel een hele fijne gastouder gehad dus het vertrouwen weer terug gekregen!
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    #19 Riverdale87, 25 jan 2019
    Laatst bewerkt: 25 jan 2019
    Wat ik fijn vind aan onze go is:

    -Flexibiliteit. Als ik ineens een dag moet ruilen, hoe wordt dat opgevangen? Bij ziekte, is er dan een invaller?
    -Speelgoed. Voor ieder wat wils. Niet de hele Intertoys hoeft er te staan maar wel genoeg om je mee te vermaken.
    -Samen eten, samen knutselen en samen liedjes zingen bijvoorbeeld. Wel als groep werken.
    -Fijne en veilige slaapplek.
    -Elke dag naar buiten.
    -Goed bereikbaar. Een appje over hoe het gaat krijgen met foto. Telefoon opnemen als ik bel.
    -Veilig in huis. Klinken omhoog, buitendeur op slot, traphekje, niet alleen met een zwembadje en dergelijk.

    Maar vooral een liefdevolle opvang bij iemand waar ik een goed gevoel bij heb. Je moet iemand compleet kunnen vertrouwen en als je van te voren zo’n onderbuik gevoel hebt dan moet je het niet doen.
     
  20. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Roken en huisdieren kunnen ook belangrijke overwegingen zijn. Afhankelijk hoe je daar in staat.
     

Deel Deze Pagina