Wat is de beste keuze... Minder inkomen of door gaan zoals nu

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Panter, 20 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hoi moeders,
    Even jullie mening nodig om tot een keus te komen....

    Ik werk 20u per week in wisselende diensten als verpleegkundige. Loop enorm aan tegen het constante gesleep met zoontje, en de stress die dat met zich mee brengt. De vermoeidheid van zoontje, de onrust bij hem.

    Ik ben aan het twijfelen om een kleiner contract te nemen in een flex pool. Dan kan je zelf je uren inplannen en zou ik om het weekend willen werken. Verder niet.

    Financieel houden we nu 620 euro per mnd over. Dan zijn de vaste lasten, benzine en boodschappen al betaald. Is echt over.
    Als ik mijn idee zou uitvoerend hebben we geen gesleep meer met zoon naar de opvang.
    Als ik mijn auto zou houden zouden we zo'n 200 euro per mnd over hebben. Ook dan zijn de boodschappen en benzine al betaald.
    Doe ik mijn auto weg dan zouden we 300 per mnd over hebben.
    En mss valt er nog wel te bezuinigen op de vaste lasten.

    Maak ik ons arm en breng ik ons in de financieel problemen als ik dit zou gaan doen?
    Of is die 200 a 300 euro voldoende en best wel normaal?

    Hoe denken jullie daarover?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Volgens mij is de nood naar personeel in de zorg hoog. Dus ik denk dat als het niet de juiste keus blijkt te zijn, je zo weer voor meer uur aan de slag kunt.

    Ik zou zoals jij het nu omschrijf voor mijn kind en gezin kiezen.
     
    Prettykitty en Panter vinden dit leuk.
  3. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Neejoh natuurlijk maak het je niet arm! Je zal misschien wat anders moeten gaan leven, maar dat vraag ik me zelfs af. Ik zou voor je zoontje kiezen en minder gaan werken! Je kan altijd weer meer gaan werken als je zoontje ouder is.
     
    Panter vindt dit leuk.
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.273
    113
    Ik als vpk zeg absoluut doen! Ik hoor alleen maar positieve dingen over flexwerken. Eris werk zat! En je houd genoeg over. Desnoods minder je wat in boodschappen geld. Ik herken de stress en ik had het zo gedaan! Lijkt mij ook heerlijk. Ik durf het nu nog niet aan maar de wens is er ook of geheel uit de zorg.
     
    Panter vindt dit leuk.
  5. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    De rust in ons gezin en de fijne tijd met elkaar is me duizend keer meer waard dan het inkomen. Dus als het kan zou ik zeggen meteen doen.
     
    Panter vindt dit leuk.
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Sterkt me wel.

    Maar kan het ook echt... Is 200-300 niet te weinig om over te houden?
     
  7. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Ik denk dat heel veel gezinnen blij zouden zijn met 200-300 euro.
    en je stopt toch niet helemaal? je hebt die 200-300 als basis.
    heb je meer nodig nou dan werk je meer via de flexpool.

    Als je als verpleegkundige al je registratie houdt dan kan je als de tijd daar is zo weer aan de slag.

    Voor jezelf, je gezin en zoontje kiezen lijkt me nooit verkeerd.
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja das waar, kan altijd een extra weekend werken. En met 8u pwk hou ik m'n big registratie, dan kom ik net op m'n uren :)
     
    Flan82 vindt dit leuk.
  9. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Ik zie dat je zoontje twee is. Uit ervaring weet ik dat het al weer heel anders is voor jezelf en je kind als hij straks 4 is en naar school gaat.
    Dan hoef je maar twee haar te overbruggen met iets minder geld.
    Ik weet niet hoeveel jullie hebben gespaard, maar als je dat achter de hand hebt dan is twee jaar relatief gezien een prima te overbruggen periode.
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Das ook waar. Alleen wil ik niet leven van het spaar geld. Het spaar geld is voor onvoorziene hoge kosten zoals een auto die total loss is of de cv ketel die er de brui aan geeft.
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ten eerste, ik zou blij zijn als wij elke maand 300 euro weg konden zetten, dus in dat opzicht zou de keuze snel gemaakt zijn.
    Ik moet wel zeggen dat ik het gesleep met de kinderen, als ik dagdienst heb vooral, wel minder erg vind worden nu ze ouder worden.
    Wel heb ik redelijk wat vaste roosterwensen, waar ook eigenlijk altijd wel rekening mee word gehouden, zoals max 1 dagdienst door de weeks en ik heb 2 vaste vrije dagdelen i.p.v. 1 wat normaal de afspraak is. Maar dit maakt dat het voor mij nu goed te doen is, al kan ik me jou ook heel goed voorstellen, net wat flexibeler zijn, minder verplichtingen en zelf je diensten kunnen bepalen.
    Echter vind ik het fijn om in een vast team te werken en daardoor zou de flexpool niks voor mij zijn denk ik.
     
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou blij zijn om dit bedrag over te houden, is toch prima?
    Ik zou het wel weten, al die stress is echt niet goed voor een mens.
     
  13. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Kan je ook nog een bedrag sparen of is dit dat bedrag? Zoals anderen ook aangeven als het nu kan doen! Je kan altijd weer meer werken. Maar kan me zo voorstellen dat rust en structuur nu je voorkeur heeft.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ik ben vorig jaar gestopt met werken en zijn flink achteruit gegaan qua salaris, moeten nu wel even opletten (en houden toch een stukje meer nog over), maar nog geen moment spijt van gehad. Geen gevlieg, geen geren, gehaast, echt zo fijn.
     
  15. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Het is me niet helemaal duidelijk of die 200 a 300 inclusief sparen, kleding, leuke dingen doen, verjaardagen etc is. Dan zou ik het zelf wel krap vinden maar het is ook maar net wat je qua levensstijl gewend bent. Het is denk ik an sich wel te doen, zeker als je af en toe ook flexibel kan zijn om extra te werken en verder bewust om gaan met uitgaven. Verder wordt een psz/kdv ook wel aangeraden vanaf 2 a 2,5 jaar dus misschien kun je daar wat mee dat je op die dag dan extra kan werken als je wilt?
     
  16. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Die 300 is voor sparen, kleding, verjaardagen etc. Krap dus.
    Maar niet onmogelijk. Maar heel erg wennen.

    Ik ben er nog niet helemaal uit... Mss neem ik eerst wel ouderschapsverlof op... En dan voor paar uur per week zodat er 1 door de weekse dag weg valt uit m'n rooster.

    Moeilijk hoor!
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Oh dat is idd wel behoorlijk krap denk ik. Lastig zeg. Kom je misschien in aanmerking voor toeslagen?
     
  18. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nee.... Alleen als ik helemaal stop met werken krijgen we zorgtoeslag en kgb maar dan houden we nog minder over aan de eind streep. Want die toeslagen zijn ook geen vetpot.

    Op zich denk ik van.... Hele gezinnen redden het van minder dan m'n man verdiend dus waarom zouden we het dan niet redden.
    Maar toch durf ik ook niet zo goed. Lastig.... Denk dat ouderschapsverlof het handigste is.... Kijken of we het dan redden.
    Zo nee dan kan ik altijd terug vallen op m'n rechtelijke contract uren.
     
  19. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Je zoontje is nu nog klein, het levert jullie stress op, en op zich houden jullie alsnog 200-300 in de maand over na alle vaste lasten. Ik zou zeggen, pak je tijd met je kleine man, want het gaat zo snel (hoe cliché het ook klinkt, maar ik heb dus af en toe echt het gevoel kan ik het alsjeblieft allemaal nog een keer over doen met de oudste hij wordt te snel groot). En mochten jullie financieel niet uitkomen, kan je altijd meer uren opgeven toch? En over 2 jaar gaat je zoon naar school, en dan wilt hij waarschijnlijk regelmatig met vriendjes spelen en is hij nooit meer thuis :p dan kan je altijd weer kijken wat je zou willen.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja en ik ben ook geen goed voorbeeld voor, want wij geven simpelweg te veel geld uit.
    Maar echt, nog nooit een moment spijt gehad.
     

Deel Deze Pagina