Wat is gezonde voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kristientje, 11 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Graag jullie mening. Let op, lang verhaal :oops:

    Ik heb een peuterjongen van 2,5 jaar en een dreumesmeisje van 1 jaar. Peuter heeft zoals ik gevoelige darmen, heeft snel een buikvirus te pakken en geeft makkelijk over (niet alleen bij ziekte maar ook als hij iets smerig vindt). We hebben half rapley gedaan bij hem, verder maakten we voornamelijk zelf zijn groentenpap met een babycook. Kreeg af en toe eens een potje Olvarit als we geen zin hadden om te koken (1 of 2 x per maand). We koken meestal Hollandse pot en hij eet gewoon met de pot mee: groenten, aardappelen/zilverliesrijst, vlees/vis. 1x per week ongeveer eten we iets makkelijks: spaghetti, pizza, soep met brood, frietjes. Verder eet hij graag fruit; appel, banaan, mandarijn en kiwi zijn favoriet. Brood is hier altijd lichtbruin en qua beleg eet hij choco/hagelslag, jam, appelstroop, smeerkaas met boter. Als tussendoortje eet hij fruit en koek/cake. Hij drinkt chocomelk, volle melk, water, thee. Geen vruchtensappen of aanmaaklimonade want dat staat gelijk aan diarree.

    Toen hij 1,5-2 jaar was heeft hij een tijdje peuterdiarree gehad, voornamelijk omdat ik hem toen in verhouding te veel suikers gaf (aanmaaklimonade, vruchtensap, te veel koek). Daar was ik erg van geschrokken, voelde me enorm schuldig en ben vanaf toen bewuster met zijn voeding omgegaan (aan de hand van een schema van de huisarts).

    Waarom nu heel deze uitleg: mijn moeder vindt dat we niet goed opletten wat we mijn zoontje te eten geven. Zij vindt dat hij wit brood moet eten, witte rijst, altijd de schil van appel/peer halen (en ook de velletjes van mandarijn en druif), dat we zijn darmpjes onnodig prikkelen.

    Ik zit in dubio. Vezels zijn goed, en ja dat prikkelt zijn gevoelige darmen, maar om daar nu zo rigoureus in de snijden? Zelf heb ik er geen problemen mee om naar een diëtist te gaan voor advies, kan nooit kwaad in mijn ogen, naast gezond verstand is professionele begeleiding wel fijn. Maar mijn man vindt het idioot om daar geld aan te besteden.

    Wat vinden jullie? Lijkt jullie zijn voedingspatroon ok of toch maar wat meer maagdarmbesparende voeding introduceren?
     
  2. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als ik je verhaal goed begrijp eet hij uitstekend en gezond en heeft geen last van diarree zolang je de suiker in de gaten houdt? Niks meer aan doen zou ik zeggen!
    Voor zover ik weet is fruit met schil juist goed, de vezels in de schil compenseren voor de fruitsuikers zodat je er juist minder snel van aan de race gaat. Vergelijk troebel appelsap vs gewoon appel sap: van gewoon gaan nogal wat kinderen aan de diarree en van troebel niet.
    Druiven pellen (hoe?!) zou ik beslist niet aan beginnen.
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Hier ook kinderen en ik met gevoelige darmen maar dan met de andere kant op en hier zitten ze zo verstopt.

    Zolang iedereen goed poept zie ik geen reden om iets te veranderen in hun voedingspatroon. En dan kan iemand tips en adviezen geven het is aan mij wat ik ermee doe.
     
  4. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Inderdaad ja. Het lijkt me nogal voorbarig om een maagdarmbesparend voedingspatroon te starten als daar geen grondige reden voor is. Hij heeft wel gevoelige darmen, maar om hem nu altijd 'prikkelarme' voeding te geven...

    Hij is nu helaas alweer 2 weken aan het sukkelen met buikgriep (overgeven, diarree), nu voor de tweede keer na een paar dagen hervallen. Dan krijgt hij lichter verteerbare voeding natuurlijk, als in yoghurt, rijst etc. Maar om dit preventief zijn hoofdvoeding te maken lijkt mij 1) eenzijdig en 2) geen garantie dat hij in het vervolg minder snel virussen oppikt. Want dat lijkt mijn moeder wel te suggereren.

    En druiven pellen, ik weet niet hoe maar zij krijgt het voor elkaar! :roflmao:
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Je voeding klinkt goed! Zo lang het goed gaat niks veranderen, zou ook niet in eens alle vezels weg halen dan krijg je zo het andere uiterste.

    Anders nog extra advies vragen aan de huisarts om zijn weerstand op te bouwen, extra vitamine/ yakult etc
     
  6. Kristientje

    Kristientje Fanatiek lid

    11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Da's een goeie tip. Ik geef hem al regelmatig een multivitamine (zou elke dag moeten maar vergeet het wel eens) en zodra hij last krijgt van z'n buik ook orthica probiotica.
    Maar misschien eens overleggen met een arts, misschien kan ik dat nog beter aanpakken.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn oudste heeft wel een tijdje geen druiven en geen appel gehad, omdat dat echt laxeerde bij haar. Maar als het normaal nu goed gaat, zou ik niet preventief vezels en fruit met veel suikers gaan weg laten.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Misschien helpt het niet of weinig maar heb je het in ieder geval geprobeerd.
    De pot vitamine op een zichtbare plaats zetten zodat het meer in het ritme komt zoals voor het tandenpoetsen pakken of bij de boterham.

    De huisarts kan je vast nog zinniger advies geven:)
     
  9. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.515
    2.356
    113
    Sinds wanneer zijn wit brood en witte rijst gezond en fruitschillen slecht? Beetje omgekeerde wereld lijkt me.

    Tip: neem geen voedingsadviezen aan van de generatie (groot) ouders. Dan zouden baby's met zes weken al aan sinaasappelsap+liga zitten en tot snot gekookte groentes met kilo's zout krijgen. De inzichten over gezonde voeding zijn totaal veranderd de afgelopen tientallen jaren.
     
    zonnetje2015 en Fuddey vinden dit leuk.
  10. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Je zou nog wat suiker kunnen schrappen. ( chocomel bijv alleen als echte verwennerij geven. )
    Donkerder brood is veel vezelrijker en voedzamer.
    Zoveel mogelijk gezonde vetten geven. Vis, roomboter, volle melk.
    Darmproblemen blijken vaak te ontstaan door een tekort aan gezonde vetten en vezels.

    Negeer je moeder in dit advies. Wat zij adviseert is nutteloze maagvulling. Geen vezels en weinig vitaminen..
     
    Jessi79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina