Wat is nou een "normale" bloeddruk??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dimanche, 14 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dimanche

    Dimanche Lid

    1 nov 2009
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gister bij de VK geweest voor controle
    Hierbij werdt zoals normaal mijn bloeddruk gemeten.
    Deze was 136/93

    De VK meten het nog een keer na en zei het is op de grens
    En zei kom we maken de groeiecho
    Na het zien van ons kleine meisje zei hij tevreden te zijn

    Gister bij thuiskomst dacht ik ineens weer aan de bloeddruk... Is deze wel normaal???

    Vindt het zo stom om de VK te bellen
    Hopelijk kan iemand hier me helpen????
     
  2. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Wat is je bloeddruk normaal gesproken?

    Bij mij is 120/65 normaal. De vorige keer ben ik ingeleid wegens hoge bloeddruk, maar weet niet meer hoe hoog die toen was.
     
  3. Lionne

    Lionne Fanatiek lid

    24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    De vk zei dat een onderdruk boven de 90 (te) hoog is. Naar de bovendruk kijken ze minder streng.
     
  4. Leonike

    Leonike Bekend lid

    21 nov 2011
    521
    2
    18
    90 is te hoog, maar op het randje zegmaar. 95 betekend iig ziekenhuiscontrole en bloedonderzoek. Hangt ook een beetje van de termijn af.
    Vertrouw je het niet of wil je meer info, gewoon de vk bellen. Ook daar zijn ze voor.
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Het ligt wel een beetje aan de persoon wat je normale bloeddruk is. Volgens mij is het gemiddelde goede bloeddruk iets van 120/75.

    Ik werd met een bloeddruk van 150/95 doorgestuurd van de vk naar de gyn.
    Maar mijn schoonzusje werd (andere vk) met 130/90 al doorgestuurd.
    Maar ik denk dat het ook afhangt vanwaar je komt. Als je normale bloeddruk (zonder zwangerschap) al iets van 120/80 is, is het een mindere stijging dan als je van 100/65 afkomt.

    Maar als ik naar jouw bloeddruk kijk is deze dus wel aan de hoge kant. Maar ik neem aan dat je vk je goed in de gaten houdt.
     
  6. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    inderdaad meestal bij 90a 95 is doorsturen ziekenhuis wel afhankelijk van de hoogte van je normale bloeddruk.

    ik heb een hele lage bloeddruk bij de zwangerschappen gehad. meestal 100/65 maar ook wel 90/45 , dat mijn bloeddruk bij colin de dag voor zijn geboorte bij controle dus naar 125/85 ging, gaf hij gelijk aan donderdag gaan we uiterlijk inleiden (3 dagen later)en woensdag weer controle, nu braken mijn vliezen dus die dinsdag en is hij ook geboren.

    Dus het ligt er ook aan van welk cijfertje je komt en ook hoe je er zelf bij loopt, ik had toen al 8 weken weeen en 4 ziekenhuis opnames achter de rug.
     
  7. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    volgens mij is een stijging van 20 of meer reden om door te sturen...
    ik had bij beide jongens de laatste week een onderdruk van 95-100 en normaal is voor mij 70-75, dus toen moest ik voor controle naar het z'huis. ctg en bloed en urine etc. toen dat allemaal goed bleek kon ik weer terug naar de vk, die vervolgens dagelijks mijn bloeddruk kwam meten. gelukkig was het niet lang nodig want bij beiden was ik binnen de week na bloeddrukstijging vanzelf bevallen...
     
  8. Kylie1986

    Kylie1986 Niet meer actief

    Mijn bloeddruk wisselt heeeel erg, ze houden een onderdruk van 95 als grens.. Dan willen ze je aan de apparatuur hebben, urine en bloedonderzoek.
     
  9. Daantje57

    Daantje57 Fanatiek lid

    18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    120/80, dat is het meest gemiddelde...

    zelf heb ik tijdens mijn zwangerschap een behoorlijk lage bloeddruk, soms bovendruk onder de 100. De laatste meting was het 110/60, dat was erg netjes volgens de vk.
     
  10. Dimanche

    Dimanche Lid

    1 nov 2009
    47
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb net even in me boekje zitten kijken en me BD is nog nooit zo hoog geweest ( 136/93 )
    10+1 => 109/65
    18+0 => 121/77
    20+6 => 127/87
    24+1 => 119/71
    27+6 => 120/73
    31+1 =>123/76
    33+0 => 136/93

    Vindt het maar een eng idee want voel me eigenlijk best goed!
    Wel moe en als ik de trap opga en boven ben moet ik ff op adem komen maar voor de rest
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De ultieme juiste bloeddruk is inderdaad 120/80.
    Bij een onderdruk boven de 90 (ook zonder zwangerschap) is er extra controle nodig.

    Het ligt idd aan je "normaalwaarde", tijdstip van de dag oa. Ik kwam er dus achter dat mijn bloeddruk aan het begin van de middag ineens piekt naar 140/85, terwijl 110/60tot70 voor mij vrij normaal is.
     
  12. ratatosk

    ratatosk VIP lid

    16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Mijn bloeddruk is normaal gesproken 120/80.
    Als ik zwanger ben schommelt het tussen de 90/60 en de 115/70.
     
  13. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    mijn bloeddruk is normaal, 100/55. met 140/90 ben ik direct ingeleid
     
  14. Jetta30

    Jetta30 Actief lid

    20 sep 2011
    336
    0
    16
    Hoi Dimanche
    Lijkt mij idd wel de grens 136/93 , wanneer heb je weer een afspraak? Zou het wel even bespreken al denk ik niet dat ze je laten lopen met een te hoge bloeddruk.
    De mijne is aan de lage kant 90/50 super suf maar wel beter dan een hoge.
    Heb jij ergens last van ?
     
  15. Blays

    Blays Niet meer actief

    Mijn bloeddruk was hier constant 80/45
    Vorige week was hij ineens 108/67 en gisteren was hij 140/74
    Hier zeiden ze dat het gewoon netjes was.
    Voel me ook wel goed, alleen wat moe 's middags maar dat was normaal :)
     
  16. gien

    gien Fanatiek lid

    30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    goed teken hoor dat jeje goed voelt, hou wel in de gaten of je geen sterretjes gaat zien of een 'band' gevoel krijgt bij je ribben... hier ook altijd rond de 120/80 ook tijdens de zwangerschappen maar bij mijn eerste kreeg ik rond de 39 weken ineens onderdruk 90 en 95 toen zijn ze me gaan checken in het zh een week later werd ik opgenomen en was mn onderdruk zelfs 115.. voelde me toen echt niet goed meer ;) gelijk de volgende dag ingeleid.. maar ja jij moet nog ff als het meezit ;)
     
  17. poetje84

    poetje84 Actief lid

    24 okt 2011
    141
    0
    0
    Ik kan me je onzekerheid voorstellen, dat heb ik zelf ook.
    Mijn bloeddruk is de hele zwangerschap al hoog/hoger geweest. Ik gebruik hier ook medicijnen voor. Eerst 250 mg, nu sinds half april 500 mg.
    Gister controle gehad en toen was ie 140/90. Volgens de gyn een grensgeval - net wat jij zegt. Belangrijkste was dat ik verder nog geen klachten had; anders had ze misschien m'n medicijnen al aangepast. Nu moet ik volgende week vrijdag terugkomen voor een extra controle. Wellicht dat ze dan alsnog mijn medicijnen aanpassen.
    Moet er wel bijzeggen dat ze ook mijn hele lijstje bekeken heeft, van controle's; wat elke keer de bloeddruk was. Mijn laagste meting was 70 (onderdruk dan he!), meestal rond of net boven de 80. Met de GUO wastie zelfs 95; toen moest ik ook terugkomen en is mijn medicatie aangepast.

    Ik snap dat je onrustig bent; dat heb ik ook. Onzeker gevoel erover; van 'wat zal er gana gebeuren'. Ik ben heeeeel hard aan het proberen om me rustig te houden en het per dag aan te zien... Stress verhoogt 't ook weer... en weet je; kríjg je die zwangerschapsvergiftiging, dan hou je het ook echt niet tegen... Maar kan me 't goed voorstellen hoor; ik wil ook héél graag dat het nog even gewoon blijft allemaal... dat ik m'n laatste twee weekjes voor de klas nog lekker kan volmaken enzo...

    Sterkte, probeer rustig te blijven; alert te zijn op klachten... en vooral ook veel rust te nemen, ontspanning te zoeken. Elke dag die je verder bent, is er weer een!
     
  18. flowerpower50

    flowerpower50 Niet meer actief

    Mijn bloeddruk was de laatste keer 105/55.
     
  19. nath86

    nath86 Actief lid

    1 jun 2011
    418
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn bloeddruk ging ineens van 120 65 naar 155 95 en werd doorgestuurd naar Naar het ziekenhuis. Bloedonderzoek en urine-onderzoek. Dit ook omdat ik vocht vast hield in mijn voeten en draaierig was 2 weken later was hij nog steeds zo en moest ik stoppen met werken. Dit gebeurde met 24 weken. Vanmorgen was eindelijk mijn bloeddruk weer normaal. Wel blijf ik onder controle van het ziekenhuis en.krijg ik om de keer weer de onderzoeken aangezien mijn klachten wel blijven.

    Ik kan alleen maar zeggen.twijfel je bellen.. Een hoge bloeddruk hoeft niet altijd wat te betekenen maar bel dan liever te vaak dan te weinig..
     

Deel Deze Pagina