Wat is redelijk?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Astrid040, 8 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Ik ben al enige tijd uitgevallen op het werk vanwege HG, en daarvoor ook een longontsteking door het RS Virus.

    Nu heb ik van p&o bericht gekregen dat ik per 30-6 meerdere vakantieuren kwijt ga raken. Die komen te vervallen. Het ziet er niet naar uit dat ik voor mijn verlof (vanaf 25-6) nog terugkeer op het werk.

    Is het redelijk om te vragen om die uren uit te betalen? Ergens vind ik dat raar om te vragen. Want ik werk nu niet en mijn loon wordt doorbetaald. Omdat ik boven het maximum dagloon zit kost mijn werkgever dit behoorlijk veel geld, ook al betaalt het UWV wel een deel. Maar ja, het gaat toch om ongeveer netto driehonderd euro. Niet iets om zomaar “weg te gooien”.

    Wat is redelijk?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Wat staat hierover in je contract en/of cao? Meestal zijn dit soort zaken wel vastgelegd.
     
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Wilde ik ook zeggen. Check ff de cao ook!
     
  4. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Ik mag het vragen om ze uit te betalen.
    Maar is dat niet raar?
     
  5. San0804

    San0804 Fanatiek lid

    17 nov 2018
    1.776
    2.173
    113
    Vrouw
    Nee waarom? Jij kiest er niet voor om niet te kunnen werken, het overkomt jou ook zomaar. En die vakantie uren die heb jij opgebouwd door te werken, dus daar heb je gewoon recht op!
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Nee hoor. Jij hebt toch recht op die uren. Als je ze niet kunt opnemen, je mag ze niet meenemen en er is bepaald dat je mag vragen om uit te betalen zou ik dat gewoon doen!

    Het is niet alsof je voor je lol thuis zit.
     
  7. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Even navragen of dit gaat om de wettelijke of bovenwettelijke vakantieuren. Wettelijke vakantieuren kan je niet laten uitbetalen. Bovenwettelijke wel.
    En afhankelijk van wat in je cao is opgenomen heb je recht op verlenging van je wettelijke vakantieuren bij langdurige ziekte.
     
  8. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Wat bij ons op het werk nog wel eens gebeurt, is dat de uren op papier al worden opgenomen, en dat de medewerker ze op een later tijdstip opneemt. Dan is het administratief opgelost en behoudt medewerker zijn vakantiedagen.
    Maar goed, weet niet of het echt toegestaan is en het moet natuurlijk wel in goed overleg tussen beide partijen.
     
  9. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Oh dat ga ik even uitzoeken!

    En het klopt dat ik natuurlijk niet voor mijn lol thuis zit.
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.578
    10.471
    113
    Dit inderdaad. Ze mogen alleen bovenwettelijk verrekenen en bij ons gebeurd dat als je langer dan 6 maanden uit de roulatie bent.
    Als het is toegestaan dat je ze mag laten uitbetalen i.p.v. laten vervallen zou ik dat zeker doen!
     
  11. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Als ze per juni vervallen, zullen het hoogstwaarschijnlijk wettelijke uren van vorig jaar zijn. Je wettelijke uren vervallen namelijk halverwege het volgende jaar.
    bovenwettelijk uren kun je 5 jaar laten staan.

    Helaas kun je de wettelijke uren niet uit laten betalen. Als je die niet opgenomen hebt vervallen ze.
     

Deel Deze Pagina